MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / The Doors Meter

zoeken in:
Lang plaatje maar het verveeld niet.
7,3

Black Train: 8

Spoelworm schreef:
Dit verhaal was niet zozeer een statement voor the Spy, meer een poging herman over te halen . Kom over naar de Morrison hotel kant Herman!

Haha, ik zal de albums binnenkort ook weer eens draaien en dan komt Morrison Hotel ook zeker voorbij.

Even inhalen:

4,0 - Carol
Het plezier dat de nummers van Chuck Berry vaak uitstralen, mis ik hier toch wel heel erg.

9,5 - Break On Through
Ja, hoeveel beter wil je een albumopener hebben? Een overrompelend openingssalvo van 2 minuten. Er zijn een paar nummers die ik nóg beter vind, dus ik houd de 10 nog even op zak.
Trouwens interessant te lezen over de bossanova-links, want qua energie is dit zo ongeveer het tegenovergestelde van het Getz/Gilberto-album (dat ik ook erg goed vind, daar niet van).

5 - Hardwood Floor
Niet heel bijzonder, maar ook zeker niet slecht. Op voorhand had ik de post-Jim nummers erger verwacht.

8,5 - Been Down So Long
L.A. Woman is denk ik wel mijn favoriete album na het debuut, je hoort het bloedende hart door de regels heen.

8,5 - Black Train
Heerlijk live spul, goede jam, hier kan ik wel uren naar luisteren. Deze versie van Crossroads vind ik ook een stuk prettiger dan die van Cream.

Ik vond het vooraf lastig inschatten of en hoe Black Train Song in de smaak zou vallen, maar die werd prima beoordeeld en komt met een 7,6 voorlopig in de Top 10 te staan.

01 | Riders on the Storm (L.A. Woman, 1971) | 9,4672 | 29 stemmers
02 | Break on Through (To the Other Side) (The Doors, 1967) | 9,1714 | 28 stemmers
03 | Strange Days (Strange Days, 1967) | 8,5828 | 29 stemmers
04 | Been Down So Long (L.A. Woman, 1971) | 8,2327 | 26 stemmers
05 | Indian Summer (Morrison Hotel, 1970) | 7,9600 | 30 stemmers
06 | Twentieth Century Fox (The Doors, 1967) | 7,9217 | 30 stemmers
07 | The Spy (Morrison Hotel, 1970) | 7,9125 | 28 stemmers
08 | Wintertime Love (Waiting for the Sun, 1968) | 7,7731 | 26 stemmers
09 | Black Train Song (Mystery Train / Away in India / Crossroads) (Box Set, 1997) | 7,6235 | 17 stemmers
10 | Not to Touch the Earth (Waiting for the Sun, 1968) | 7,5179 | 39 stemmers

11 | Money (That's What I Want) (Morrison Hotel, 50th Anniversary Edition, 2020) | 6,8976 | 21 stemmers
12 | Easy Ride (The Soft Parade, 1969) | 6,7554 | 28 stemmers
13 | Whiskey, Mystics and Men (Box Set, 1997) | 6,4835 | 26 stemmers
14 | Wandering Musician (Other Voices, 1971) | 6,2087 | 23 stemmers
15 | Verdilac (Full Circle, 1972) | 6,1095 | 21 stemmers
16 | Treetrunk (non-album single 1972, B-kant Get Up and Dance) | 6,0481 | 26 stemmers
17 | Carol (Live in Detroit, 2000) | 5,8023 | 22 stemmers
18 | Hardwood Floor (Full Circle, 1972) | 5,1674 | 23 stemmers

Voor het nummer van vandaag heb je ruim tien minuten minder tijd nodig en daarmee pakken we alweer 1/6e deel terug van het verloren uur door de zomertijd .
Als ik Unhappy Girl luister van het album Strange Days denk ik terug aan de film 'The Virgin Suicides' van Sofia Coppola. Overigens is het alweer veel te lang geleden dat ik deze film gezien heb, dus misschien is mijn beeldvorming wat vertroebeld, maar het nummer had in mijn beleving qua thematiek prima gepast bij die film. Ongelukkige jonge vrouwen, opgevoed in een keurslijf, door strenge ouders met geen enkele ruimte voor zelfontplooiing. Unhappy Girl nu weer een aantal maal geluisterd, nu die film nog weer eens gaan kijken. Unhappy Girl borduurt in The Doors catalogus voort op 'You're Lost Little Girl' en 'Love Me Two Times'.

The Doors - Unhappy Girl (Strange Days, 1967)

Juweeltje.

8,6

8,5

Erg fraai deze.

Black Train Song 6.9
Unhappy Girl 7.8

Unhappy Girl: 9.5

Been Down So Long - 9
Black Train Song - 7,5
Unhappy Girl - 8,5

Een van die prachtige ballades, die eigenlijk qua tempo te snel is om als ballade gekwalificeerd te kunnen worden. Toch wil ik Unhappy Girl wel zo noemen. Het nummer laat de uiterst gevoelige kant van Jim Morrison horen. Achter al die bravoure zit uiteindelijk ook de jonge man met empathie voor anderen.

Muzikaal vind ik het nummer helemaal geslaagd te noemen. Het enigszins voorzichtige intro op het orgel is een fraai Bach stukje, maar daarna is er geen enkele twijfel meer bij Ray Manzarek. Hij speelt hier dienend, want de slide gitaar van Robbie Krieger heeft de hoofdrol. Een techniek die hij zichzelf redelijk recent aangeleerd moet hebben. Voor een deel hoor je dat terug, maar alles is wel precies raak.

In de solo valt mij, misschien vreemd, het orgel het meest op. Manzarek kiest voor stevig spel en zoekt de donkerdere akkoorden op, want een prachtig contrast geeft aan de hoge slide noten.

Als laatste valt op hoe stevig John Densmore doordrumt. Er zit ook een phase effect op zijn hi-hat als ik het goed hoor, want een rare ondertoon aan het nummer geeft. Dit combineert mooi met de slide uithalen. Het maakt het samen allemaal veel te stevig voor een ballad. Laat ik het daarom maar een onromantische ballade noemen.

Eigenlijk is er maar een kritiekpunt: het nummer is zo snel voorbij, maar daarom misschien wel zo indrukwekkend.

Unhappy Girl: 9,25

Unhappy Girl: 7,5

Topsong!

9

8,5

Het nummer klinkt relaxed, maar de tekst liegt er niet om. Straf nummer!

8,6

Ik zit best wel een beetje verbaasd te kijken naar al die hoge noteringen, die had ik niet meteen zien aankomen . Ik heb hem inmiddels nog een paar keer extra geluisterd, want ik had hier nooit zoveel mee eerlijk gezegd.

7,5

BTS: Gebeurt net iets te weinig voor 12 minuten: 7.5
Unhappy Girl: niemendalletje: 6.5

Gast
geplaatst: vandaag om 09:44 uur

geplaatst: vandaag om 09:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.