Muziek / Muziekgames / The Doors Meter
zoeken in:
0
geplaatst: 13 april 2021, 21:09 uur
Beiden best tof, maar de nummers voelen wat incompleet aan.
Desalniettemin: 2x een 7!
Desalniettemin: 2x een 7!
1
geplaatst: 13 april 2021, 21:17 uur
No eternal reward will forgive us now for wasting the dawn.
Ik heb dat altijd al een erg mooie zin gevonden, en ik vond het altijd een van de hoogtepunten van American Prayer. Beste Simon77, een mooie keuze maar helaas kan ik hier met alle wil van de wereld geen cijfer voor geven. Pourquoi?
De twee hier gebruikte "stoned immaculate" nummers hergebruiken feitelijk gewoon peace frog en Texas Radio, met een stukje poëzie erop gelijmd.
Dit reken ik derhalve zelf niet als een nummer, en daarom kan ik dit toch echt moeilijk als dusdanig beoordelen . Daarvoor moet ik dan naar poëzie-meter. Maar daar zou hij hoog scoren, dat dan weer wel.
Stoned immaculate = blanco cijfer
Ik heb dat altijd al een erg mooie zin gevonden, en ik vond het altijd een van de hoogtepunten van American Prayer. Beste Simon77, een mooie keuze maar helaas kan ik hier met alle wil van de wereld geen cijfer voor geven. Pourquoi?
De twee hier gebruikte "stoned immaculate" nummers hergebruiken feitelijk gewoon peace frog en Texas Radio, met een stukje poëzie erop gelijmd.
Dit reken ik derhalve zelf niet als een nummer, en daarom kan ik dit toch echt moeilijk als dusdanig beoordelen . Daarvoor moet ik dan naar poëzie-meter. Maar daar zou hij hoog scoren, dat dan weer wel.
Stoned immaculate = blanco cijfer
0
geplaatst: 14 april 2021, 08:29 uur
Dit is toch een beetje het uitmelken van eerdere nummers. Beide een 5.
1
geplaatst: 14 april 2021, 09:02 uur
Ik heb de discussie elders gevoerd bij Young Shakespeare. Wat is hier nou de toegevoegde waarde van? Voor de casual Doors fan niets. Een beetje prententieus geneuzel, om toch nog maar een paar extra dolars te verdienen over de rug van wijlen JM. Maar als er nog tegelijkertijd enkele duizenden fans zijn die dit album zeer waarderen, dan zou het zonde zijn geweest om het op de plank te laten liggen.
Van mij krijgen beide nummers een 6.
Het werkt toch het beste als alle leden van de band nog leven. Niet in de laatste plaats de lead zanger.
En om nog even te reageren op WoNa: ik heb bij The Doors post-Jim hetzelfde als bij Queen post-Freddie. Ook al was het een democratische band, een lead zanger is uitermate bepalend voor de sound én hij is het gezicht van de band. Valt die weg, hou dan de eer aan jezelf. Het komt anders zo goedkoop over om de naam van een legendarische band te gebruiken om wat extra plaatjes te verkopen. Mijn stiefvader is een zéér groot Queen fan, maar Queen hield voor hem op te bestaan op 24 November 1991. Niemand kan tippen aan Freddie, dus hij weigert er ook naar te luisteren. Zo zien veel mensen dat bij The Doors denk ik ook, niemand kan tippen aan Jim, zelfs Manzarek niet.
Van mij krijgen beide nummers een 6.
Het werkt toch het beste als alle leden van de band nog leven. Niet in de laatste plaats de lead zanger.
En om nog even te reageren op WoNa: ik heb bij The Doors post-Jim hetzelfde als bij Queen post-Freddie. Ook al was het een democratische band, een lead zanger is uitermate bepalend voor de sound én hij is het gezicht van de band. Valt die weg, hou dan de eer aan jezelf. Het komt anders zo goedkoop over om de naam van een legendarische band te gebruiken om wat extra plaatjes te verkopen. Mijn stiefvader is een zéér groot Queen fan, maar Queen hield voor hem op te bestaan op 24 November 1991. Niemand kan tippen aan Freddie, dus hij weigert er ook naar te luisteren. Zo zien veel mensen dat bij The Doors denk ik ook, niemand kan tippen aan Jim, zelfs Manzarek niet.
0
geplaatst: 14 april 2021, 10:57 uur
harm1985 schreef: En om nog even te reageren op WoNa: ik heb bij The Doors post-Jim hetzelfde als bij Queen post-Freddie. Ook al was het een democratische band, een lead zanger is uitermate bepalend voor de sound én hij is het gezicht van de band. Valt die weg, hou dan de eer aan jezelf. Het komt anders zo goedkoop over om de naam van een legendarische band te gebruiken om wat extra plaatjes te verkopen. Mijn stiefvader is een zéér groot Queen fan, maar Queen hield voor hem op te bestaan op 24 November 1991. Niemand kan tippen aan Freddie, dus hij weigert er ook naar te luisteren. Zo zien veel mensen dat bij The Doors denk ik ook, niemand kan tippen aan Jim, zelfs Manzarek niet.
Daar volg ik je op zich wel in, maar in het geval van The Doors ging de rest van de band meteen door, met nummers waaraan al werd gewerkt in de onzekerheid of Morrison ooit terug zou komen. Er waren signalen dat hij de band uit zou stappen of zelfs worden gezet. Door zijn dood zijn we daar nooit achter gekomen. 'Other Voices' is het resultaat van dat proces, waarschijnlijk zelfs van een rouwproces. Ik vind dat iets anders dan een band die jaren later terug komt en gaat cashen. Het trekt miljoenen over de wereld, Queen, dus heeft het een doel. Ik snap je punt overigens volkomen. En ik zou willen eindigen met, zeker Manzarek niet.
0
geplaatst: 14 april 2021, 11:02 uur
Beide ongeveer gelijk dus een 6.5 voor ieder
Newborn Awakening: 6.5
Stoned Immaculate: 6,5
Newborn Awakening: 6.5
Stoned Immaculate: 6,5
2
geplaatst: 14 april 2021, 11:03 uur
Met American Prayer heb ik altijd een hoop moeite gehad, om uiteindelijk de cd in de kast laten verstoffen. Neem deze twee nummers. Het is onmogelijk ze slecht te vinden, want de muziek is fantastisch, maar het is wel een rehash met wat spoken word toegevoegd van een zeer bekende en geliefde stem. Voor mij is de overgang van 'Peace Frog' naar 'Blue Monday' het hoogtepunt van 'Morrison Hotel'. Dus hoe kan ik dit dan slecht vinden? En toch hoef ik het niet te horen. Ik zeg het niet gauw, maar in dit geval heb ik al een 'Peace Frog' 'Blue Monday' overgang. Het tweede nummer is zelfs enigszins overbodig.
Ik ga mee met Spoelworm en stem blanco.
Ik ga mee met Spoelworm en stem blanco.
0
geplaatst: 14 april 2021, 11:48 uur
Hoe jammer ik het ook vind, ik kan er inkomen dat mensen hier niet op kunnen of willen stemmen.
An American Prayer is een album dat ik grijs gedraaid hebben in de eerste helft van de jaren '90 en voor mij is het ook absoluut onderdeel van de discografie. Voor mij werken zijn gedichten, gedragen door de muziek van The Doors prima, maar smaken verschillen gelukkig
.
Newborn Awakening: 7,5
Stoned Immaculate: 7,2
Ik ga nog even met mezelf in beraad of ik An American Prayer (op één nummer na) verder links ga laten liggen.
An American Prayer is een album dat ik grijs gedraaid hebben in de eerste helft van de jaren '90 en voor mij is het ook absoluut onderdeel van de discografie. Voor mij werken zijn gedichten, gedragen door de muziek van The Doors prima, maar smaken verschillen gelukkig
.Newborn Awakening: 7,5
Stoned Immaculate: 7,2
Ik ga nog even met mezelf in beraad of ik An American Prayer (op één nummer na) verder links ga laten liggen.
2
geplaatst: 14 april 2021, 12:45 uur
Newborn Awakening: 8,5
Stoned Immaculate: 8,5
Pffff, An American Prayer is zo goed hé... Mooie keuzes, Simon, jij snapt die dingen. Wil nu meteen weer het hele album horen
Gewoon alles droppen Simon77, het is een schitterend album, laat die haters maar blanco stemmen!
Stoned Immaculate: 8,5
Pffff, An American Prayer is zo goed hé... Mooie keuzes, Simon, jij snapt die dingen. Wil nu meteen weer het hele album horen
Gewoon alles droppen Simon77, het is een schitterend album, laat die haters maar blanco stemmen!
0
geplaatst: 14 april 2021, 19:19 uur
Niet alleen de nummers zonder Mr Mojo Risin' zorgen voor de nodige reuring in The Doors Meter. Ook de gedichten verdelen de stemmers hier. En dat moet kunnen. Zoals ik al eerder heb aangegeven mag je overal op stemmen, maar je moet helemaal niks. Ik hoop zoveel als mogelijk stemmers binnenboord te houden. En waar Ghost Song (dat ook meer een lied is natuurlijk) nog bijna een acht gemiddeld haalde, moeten Newborn Awakening en Stoned Immaculate voorlopig tevreden zijn met een (bijna) 7 en 6,7.
21 | Newborn Awakening (An American Prayer, 1978) | 6,9538 | 13 stemmers
22 | Money (That's What I Want) (Morrison Hotel, 50th Anniversary Edition, 2020) | 6,8976 | 21 stemmers
23 | The Woman Is a Devil (Essential Rarities, 2000) | 6,8933 | 21 stemmers
24 | Ships w/ Sails (Other Voices, 1971) | 6,7955 | 22 stemmers
25 | Easy Ride (The Soft Parade, 1969) | 6,7554 | 28 stemmers
26 | In the Eye of the Sun (Other Voices, 1971) | 6,7083 | 18 stemmers
27 | Stoned Immaculate (An American Prayer, 1978) | 6,7077 | 13 stemmers
Laten we snel verder gaan met een echt nummer van het debuutalbum met Jim himself op de vocalen.
Een ode aan restaurant Olivia's in Venice Beach waar Jim veel tijd doorbracht en vaak bleef tot nadat Hazes allang 'De Hoogste Tijd' had ingezet
Het eten daar herinnerde hem aan thuis en dat verwarmde zijn ziel. Het liefst bleef hij er de hele nacht; 'Let me sleep all night in your soul kitchen'. Overigens zou Linda Ronstadt ook regelmatig te gast zijn geweest in hetzelfde restaurant.
Muzikaal heeft Soul Kitchen veel weg van Them's Gloria, waarvan we de cover hier al hebben beoordeeld. Soul Kitchen is het enige nummer op het debuutalbum waarbij gebruik is gemaakt van een sessiemuzikant voor de baspartij. De bassist was Larry Knechtel, althans dat zegt geluidstechnicus Bruce Botnick. In een later interview met Krieger en Densmore verklaart Krieger dat hij de baspartij heeft ingespeeld.
The Doors - Soul Kitchen (The Doors, 1967)
Inhalen is en blijft natuurlijk mogelijk op de nummers die al geweest zijn.
21 | Newborn Awakening (An American Prayer, 1978) | 6,9538 | 13 stemmers
22 | Money (That's What I Want) (Morrison Hotel, 50th Anniversary Edition, 2020) | 6,8976 | 21 stemmers
23 | The Woman Is a Devil (Essential Rarities, 2000) | 6,8933 | 21 stemmers
24 | Ships w/ Sails (Other Voices, 1971) | 6,7955 | 22 stemmers
25 | Easy Ride (The Soft Parade, 1969) | 6,7554 | 28 stemmers
26 | In the Eye of the Sun (Other Voices, 1971) | 6,7083 | 18 stemmers
27 | Stoned Immaculate (An American Prayer, 1978) | 6,7077 | 13 stemmers
Laten we snel verder gaan met een echt nummer van het debuutalbum met Jim himself op de vocalen.
Een ode aan restaurant Olivia's in Venice Beach waar Jim veel tijd doorbracht en vaak bleef tot nadat Hazes allang 'De Hoogste Tijd' had ingezet
Het eten daar herinnerde hem aan thuis en dat verwarmde zijn ziel. Het liefst bleef hij er de hele nacht; 'Let me sleep all night in your soul kitchen'. Overigens zou Linda Ronstadt ook regelmatig te gast zijn geweest in hetzelfde restaurant. Muzikaal heeft Soul Kitchen veel weg van Them's Gloria, waarvan we de cover hier al hebben beoordeeld. Soul Kitchen is het enige nummer op het debuutalbum waarbij gebruik is gemaakt van een sessiemuzikant voor de baspartij. De bassist was Larry Knechtel, althans dat zegt geluidstechnicus Bruce Botnick. In een later interview met Krieger en Densmore verklaart Krieger dat hij de baspartij heeft ingespeeld.
The Doors - Soul Kitchen (The Doors, 1967)
Inhalen is en blijft natuurlijk mogelijk op de nummers die al geweest zijn.

1
geplaatst: 14 april 2021, 20:53 uur
Klassiekertje droppen, moet Simon77 gedacht hebben. Geweldig nummer: sprankelend gitaarspel, funky orgelspel en een Jim Morrison in bloedvorm.
9,4
9,4
1
geplaatst: 14 april 2021, 21:26 uur
Dat idd. Even terug naar de basis, om iedereen binnenboord te houden. 

1
geplaatst: 14 april 2021, 22:42 uur
Johnny Marr schreef:
het is een schitterend album, laat die haters maar blanco stemmen!
het is een schitterend album, laat die haters maar blanco stemmen!
haters?
beter lezen hoor, waar lees jij dat in mijn bericht

1
geplaatst: 15 april 2021, 00:59 uur
In the Eye of the Sun: 7
L'America: 8,5
The Woman Is A Devil: 6,5
The Soft Parade: 8,5
The Peking King and the New York Queen: 6,8
Newborn Awakening: 8,5
Stoned Immaculate: 8
Soul Kitchen: 9