MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / The Doors Meter

zoeken in:

Soul Kitchen: 9

Soul Kitchen: 8,9

Klassieker, maar altijd één van de minder geniale nummers gevonden op het debuut...

9, zegt genoeg

Mmm, ik weet het niet maar ik hoor altijd when the music's over in dit nummer. Ben ik de enige die daar last van heeft? Nee natuurlijk niet, leg de intro's maar samen Of feitelijk andersom, soul kitchen in when the music's over.

Het is een goed nummer maar nooit echt mijn favoriet geweest. Het pakt me gewoon niet. Dat komt mede ook door het schelle geluid in het refrein trouwens. Ray moest nog even wennen aan zijn organ denk ik. Hetzelfde heb ik met oude nummers van Bob Dylan wanneer hij zijn mondharmonica beroerd. Snerpend soms.
7.4 soul kitchen

@ ghostface killa (?) aka Johnny Marr natuurlijk joh!

Simon77 schreef: Ik ga nog even met mezelf in beraad of ik An American Prayer (op één nummer na) verder links ga laten liggen.

Het is jouw spel, Simon. Dus gewoon doen. Wie weet ontdek ik na al die jaren iets.

Vandaag sluit ik me aan bij Spoelworm, een heel aardig nummer, maar van een beginnende band die nog op zoek is naar zijn vorm en eigen geluid. (En dat al heel aardig doet.) Het is leuk, maar nog niet bijzonder en ja, When the music's over zit hier wel een beetje in.

Soul Kitchen: 7,25

Voordat je verdergaat naar YouTube

kom vandaag toevallig deze tegen, versie 3 van het bekende gedicht (voor wie dacht dat het gedicht uit Jim's Parijs tijd was)

Spoelworm schreef:
Voordat je verdergaat naar YouTube

kom vandaag toevallig deze tegen, versie 3 van het bekende gedicht (voor wie dacht dat het gedicht uit Jim's Parijs tijd was)
Prachtig. Ik kan hier echt enorm van genieten. Wat een stem, wat een voordracht.

Soul Kitchen leek op weg naar een negen, maar moet uiteindelijk na twintig stemmen met iets minder genoegen nemen, maar met een prachtige 9- wordt wel het voorlopige podium gehaald!

01 | Riders on the Storm (L.A. Woman, 1971) | 9,3750 | 30 stemmers
02 | Break on Through (To the Other Side) (The Doors, 1967) | 9,1828 | 29 stemmers
03 | Soul Kitchen (The Doors, 1967) | 8,7525 | 20 stemmers
04 | Five to One (Waiting for the Sun, 1968) | 8,6333 | 30 stemmers
05 | Strange Days (Strange Days, 1967) | 8,5700 | 30 stemmers

The Doors waren met hun mix van blues, rock, jazz en klassiek -om er maar eens een paar te noemen- niet eenvoudig in een hokje te stoppen. En waar Break on Through een link met de Braziliaanse bossanova had, heeft het nummer van vandaag dan weer een link met de Spaanse flamenco. Ik denk dat ik daarmee wel heb weggegeven dat het vandaag de beurt is aan Spanish Caravan, waar Robby Krieger zijn talent op flamencogitaar laat horen. De kenmerkende intro is een bewerking van het klassieke stuk Asturias (Leyenda) van de Spaanse componist Isaac Albéniz die het in 1890 schreef voor de piano. Ook de Britse heavy metal grootheden van Iron Maiden hebben gebruik gemaakt van 'Asturias' in het nummer Mother Russia (Geografisch dan niet helemaal logisch, maar goed ). Maar ook de danceliefhebbers zouden de melodie moeten kennen van Jam & Spoon's Right in the Night uit 1993.

The Doors - Spanish Caravan (Waiting for the Sun, 1968)

Inhalen is en blijft natuurlijk mogelijk op de nummers die al geweest zijn.

Ja Simon77, nu kom je even met een nummer !!

Het originele stuk wat gebruikt wordt in het intro bewijst niet alleen Krieger zijn kunnen op de gitaar, maar ook dat van mijn pa.
Mijn vader speelde het altijd, hij had als jochie van 7 al les in Spaanse gitaar ,flamenco.

Hoe gaaf vond ik het toen ik als tiener de cd van waiting for the sun kocht en ik dit intro hoorde! En nog steeds! Geweldig nummer , prachtig gezongen en gespeeld. En als bonus doet het me ook nog aan mijn vader denken. Die trouwens helemaal niet van the Doors houdt.

Spanish Caravan 9. ik was iets te enthousiast met een tien. Er komen nog steeds nummers als la woman aan

Heel leuk gedaan, die Spaanse invloeden!

8,4

Overigens is Asturias ook de inspiratie geweest voor Anne Clarks Our Darkness, en daarmee indirect voor Deutschland van Rammstein (ook geografisch incorrect).

Dit is een van mijn favorieten van The Doors: 9,8

Spanish Caravan: 10

7,8

Spanish Caravan heeft me nooit kunnen bekoren: 6

Soul Kitchen 8,8
Spanish Caravan 9,25

Mmm nu zit ik het vandaag te luisteren moet ik bekennen dat ik iets minder enthousiast ben dan gisteren. Prachtig gezongen nog steeds, mooi begin maar het tweede deel van het nummer is toch wel wat minder. Hij komt echt het best tot zijn recht als je het hele album luisterd . Ik zou hem toch iets verlagen naar een 8.7

Het intro en eerste gedeelte blijven wel van hoge klasse

Spanish Caravan: 9

8.5

Komt een beetje proggy op me over, maar ik hoor ook zeker invloeden op latere Heavy Metal bands.

Vroeger kon ik niet zoveel met dit nummer, maar ik merk dat mijn mening in de loop van de jaren behoorlijk is bijgesteld. Het had een 6 of 6,5 geweest. Inmiddels hoor ik de enorme muzikaliteit die in het nummer zit. Dat geldt zeker voor het tegengeluid van het psychedelische orgeltje en niet alleen voor Krieger's gitaar. Dat de basis een bestaand nummer is, lees ik voor het eerst. Grappig weetje.

Spanish caravan is een van die nummers waarin de enorm brede muzikale smaken en invloeden van de individuele bandleden samen komen en tot iets gesmeed wordt wat uniek in geluid en uitstraling is. Een echt The Doors nummer.

Laten we wel wezen, in deze jaren kon je als jonge band eigenlijk alles maken op een groot label. Daar is dit nummer wel weer een groot bewijs van. Bestaat dat nog? Ik hoor het niet vaak meer. (Dat is wat anders dan dat er geen goede platen meer worden gemaakt.)

Spanish Caravan: 8,5

Gast
geplaatst: vandaag om 22:38 uur

geplaatst: vandaag om 22:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.