MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / The Doors Meter

zoeken in:

Ik vind dit zelfs zo'n goed nummer dat ik ernstig wenste dat ik er een mooie anekdote bij te vertellen had. Dit is in the Doors catalogus een te goed nummer om alleen met een cijfer aftedoen
Ik heb geen anekdote helaas maar ik mag bekennen dat het heel lang geleden is dat ik het door Simon77 aangehaalde pixies verhaal gehoord heb.
Dus bij deze dank voor de tijd en moeite die je steeds in elk nummer stopt voor dergelijke toegevoegde informatie. Het mag gezegd worden.

9,5

Hoe goed kan je een album openen? Zó goed dus!

10

The Changeling 9.3

9,2.

En ik blijf erbij dat Lipps Inc hier heeft afgekeken voor Funkytown.

Dirruk schreef:
En ik blijf erbij dat Lipps Inc hier heeft afgekeken voor Funkytown.
Nu je het zegt. Daar zit wel wat in idd.

The Changeling - 10

Who Scared You: 8

The Changeling: 8

Peace Frog: 8,2
Good Rockin': 7
Who Scared You: 6,5
The Changeling: 8

The Changeling: 9

Er zijn al een aantal superlatieven in het rond gestrooid. Er komt er nog een bij. Ik kan me de eerste keer nog herinneren dat ik de LP opzette en dit nummer door mijn slaapkamer in het ouderlijk huis schalde, Het zal laat op een zaterdagmiddag geweest zijn, terug uit Breda met een vers voorraadje LPs. Het is totaal overdonderend, The Changeling.

Wat me nog steeds opvalt, is het enorm droge geluid van de hi-hat en de slag gitaar in het begin. Ik wil bijna langsgaan om wat olie in het meganiekje aan te brengen en nieuwe snaren op de gitaar te zetten. Daarnaast tovert Manzarek een van de vieste geluiden uit een Hammond B3 ooit. Dat alles om een waanzinnig opzwepend nummer te maken.

Het intro is al zo ontzettend geweldig. De drum pick up is direct totaal in je gezicht. De echte bas betaalt zich 100% uit en pompt het hele nummer door een fantastische bas riff. Jim die zijn woeste klanken uitstrooit. Zijn stem is totaal naar de klote, maar is precies wat dit nummer nodig heeft. Verderop in het nummer heeft Robbie zijn solo weer die kwaliteit dat het nummer even een geheel andere kant uit lijkt te gaan. Het blijkt mogelijk om toch een overtreffende trap te vinden. Dit nummer heeft werkelijk alles in zich.

Het enige minpunt is dat het nummer na de modulatie herhaald wordt, maar als het zo goed is, who cares? Ik niet. Een van de beste album openers ooit? Ja, samen met 'I Saw Her Standing There' en 'Rock And Roll Star', om er eens twee te noemen.

The Changeling is het soort nummer waar woorden per definitie te kort schieten. Nog iemand die zich afvraagt waarom ik 'L.A. Woman' de beste The Doors plaat vind? Het is niet eens de eerste die gekocht heb, iets wat in mijn jeugd toch heel vaak een bepalende indruk was.

The Changeling: 10, eigenlijk 15 of 20.

Gisteravond heb ik eens gekeken welke singles ik van The Doors heb staan. De eerste vier zijn 2e hands gekocht. Ik zoek niet heel hard, maar zie echt zelden iets van The Doors staan.

Hello, I Love You
Love Her Madly
Riders On The Storm
TIghtrope Ride
Mosquito
Break On Through
Light My Fire

De laatste twee zijn heruitgaves n.a.v. de film.

Met al die hoge cijfers durf ik als spelleider mijn mening al bijna niet meer te geven.
Eerlijk gezegd vond ik The Changeling namelijk nooit zo heel bijzonder. Nu ben ik al vaker van gedachten veranderd gedurende dit topic, bijvoorbeeld bij Been Down So Long en The Spy.

Ook The Changeling is zeker in waardering bij me gestegen, maar doet nog wel wat onder voor de nummers die ik een 8 of hoger heb gegeven.

7,8 derhalve

Beter luisteren.

Johnny Marr schreef:
Beter luisteren.

The Changeling: 10

Die zag ik dus niet meteen aankomen! Met mijn 7,8 geef ik gewoon schandalig het laagste cijfer aan The Changeling. Niet dat The Changeling daar erg door gehinderd wordt, want met een 9,02 wipt de albumopener van L.A. Woman, Peace Frog van het podium.

01 | Riders on the Storm (L.A. Woman, 1971) | 9,3750 | 30 stemmers
02 | Break on Through (To the Other Side) (The Doors, 1967) | 9,1828 | 29 stemmers
03 | The Changeling (L.A. Woman, 1971) | 9,0239 | 23 stemmers
04 | Peace Frog (Morrison Hotel, 1970) | 8,9980 | 25 stemmers
05 | Soul Kitchen (The Doors, 1967) | 8,6981 | 26 stemmers
06 | Five to One (Waiting for the Sun, 1968) | 8,6333 | 30 stemmers
07 | Strange Days (Strange Days, 1967) | 8,5700 | 30 stemmers
08 | The Soft Parade (The Soft Parade, 1969) | 8,5593 | 27 stemmers
09 | Spanish Caravan (Waiting for the Sun, 1968) | 8,5185 | 27 stemmers
10 | End of the Night (The Doors, 1967) | 8,2800 | 30 stemmers

We vliegen behoorlijk heen en weer van de hoogste toppen naar de diepste dalen en weer terug. Het is een enerverende reis door het oeuvre van The Doors en we zijn nog niet eens halverwege. Vandaag is het weer de beurt aan één van de nummers van die andere albums... Hang on to Your Life is de afsluiter van het album Other Voices. Zullen we proberen om het deze keer niet over de zang van Manzarek te hebben ? Het nummer zelf ontspoort de laatste twee minuten in een kakafonie van geluid. Iets dat veel mensen bij het laatste album van Phoebe Bridgers ook erg fijn schijnen te vinden, dus wie weet. Overigens kwam ik, in de zoektocht om verder nog iets zinnigs over het nummer te zeggen, nog twee data tegen dat The Doors nog in Nederland hebben opgetreden in 1972. In de Doelen in Rotterdam en Carré in Amsterdam. Iets dat met Jim dus nooit gelukt is.

The Doors - Hang on to Your Life (Other Voices, 1971)

Oké, ik zal het niet hebben over de zang van Ray Manzarek: 5,9

5,6

Gast
geplaatst: vandaag om 21:02 uur

geplaatst: vandaag om 21:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.