MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Jordy's 1976: Musicmeter's eigen Grammy Awards

zoeken in:
Helemaal juist aerobag! Toen kwam namelijk dit geniale album uit.

aerobag schreef:
(quote)

Waarom spelen we eigenlijk de jaren voor 1997, iedereen weet dat muziek pas uitgevonden werd op 16 juni 1997

Zie deze topics als voorpret tot de 1997-editie waarin Linda Feller alle awards wint inclusief beste avant garde en beste hoes.

AOVV schreef:
Helemaal juist aerobag! Toen kwam namelijk dit geniale album uit.

Precies, met zulke klassiekers als "Könnt' Ich Noch Einmal Leben" en "Wie Ist das Nur Möglich" . Ik draai ze nog dagelijks

ArthurDZ schreef:
(quote)

Zie deze topics als voorpret tot de 1997-editie waarin Linda Feller alle awards wint inclusief beste avant garde en beste hoes.

Dan moet iemand nog even de genretag aanpassen, want anders mag ie daar volgens je eigen regels niet meedoen, Arthur.

Als Geert stemt doe ik ook mee

Teunnis schreef:
(quote)

Ik vind debuutalbum wel een goed criterium. Anders moet een artiest die in jaar x enkel en alleen één single heeft uitgebracht de strijd voor deze award aan met alleen dat als munitie, terwijl de artiest dan waarschijnlijk in jaar x+1 veel meer te bieden heeft. En die artiest voelt in jaar x+1 ook nog wel als nieuw/frisse wind. Enkel voor artiesten die eerst jaren lang met singles komen en pas veel later met een debuutalbum komen zal het wat gek zijn, maar dat zijn er niet zoveel (en voornamelijk pre-1965).

Gaat niet helemaal goed herman.

ArthurDZ schreef:
Lieverds die nog niet gestemd hebben, jullie hebben nog precies één week de tijd!

Funky Bookie, blur8, SBube, deric raven, ranja, likeahurricane, Poek, Arno, yeahyeahyeah, dynamo d, MRDammann, aERodynamIC, dumb_helicopter, DjFrankie, stoepkrijt, Johnny Marr, LuukRamaker, Don Cappuccino, Shaky, AstroStart, esteban, Koenr, LuukRamaker, AOVV, Teunnis, aerobag, Gretz, Choconas, jordidj1, stardust_be, laxus11, johan de witt, nelis, Manfield, remcodulac, 50tracks, LucM, wibro, motel matches, Simon77, GrafGantz, andré, shimahero, teus, Cervantes, jeroentjuhh, Barney Rubble, Rudi S, EttaJamesBrown, Bonk, Salvadore, shinybeast, Venceremos

Van deze toppers reeds de stemmen verwerkt:

Shaky
zaaf
aerobag
Funky Bookie
Venceremos
Edgar18
herman
esteban
Manfield
Poek
ArthurDZ

heb het beetje druk laatste tijd
mss sluit ik nog aan als het wat rustiger wordt...en anders bij eenlatere editie

ArthurDZ schreef:
Lieverds die nog niet gestemd hebben, jullie hebben nog precies één week de tijd!

Funky Bookie, blur8, SBube, deric raven, ranja, likeahurricane, Poek, Arno, yeahyeahyeah, dynamo d, MRDammann, aERodynamIC, dumb_helicopter, DjFrankie, stoepkrijt, Johnny Marr, LuukRamaker, Don Cappuccino, Shaky, AstroStart, esteban, Koenr, LuukRamaker, AOVV, Teunnis, aerobag, Gretz, Choconas, jordidj1, stardust_be, laxus11, johan de witt, nelis, Manfield, remcodulac, 50tracks, LucM, wibro, motel matches, Simon77, GrafGantz, andré, shimahero, teus, Cervantes, jeroentjuhh, Barney Rubble, Rudi S, EttaJamesBrown, Bonk, Salvadore, shinybeast, Venceremos

Van deze toppers reeds de stemmen verwerkt:

Shaky
zaaf
aerobag
Funky Bookie
Venceremos
Edgar18
herman
esteban
Manfield
Poek
ArthurDZ

Ik mag twee keer stemmen!

Hahaha, ik had gewoon geen zin om weer met die taglijst te klooien, de helden die al gestemd hebben en wiens stemmen ik reeds heb verwerkt, heb ik gewoon onderaan nog eens apart vermeld

Binnenkort kunnen jullie stemmen op de Luigi's, 1 genre

Teunnis schreef:
Gaat niet helemaal goed herman.

Ik kan het niet aanpassen, het bericht blijft maar laden.

Maar we mogen toch ook op nummer (singles) stemmen? Dan vind ik het albumcriterium voor beste nieuwkomer wel een lastige, want zeker in de 60's zijn er veel goede artiesten die nooit een album hebben uitgebracht. Of eerst een aantal grote hits en later pas een album dat vaak niet meer is dan een verzameling van eerder uitgebrachte a- en b-kanten.

Daarom stelde ik ook voor om het gewoon aan de juryleden individueel over te laten wat je wel of geen nieuwkomer vindt.

Arthur heeft daar dan wel de regel aan toegevoegd dat het na een studioalbum klaar is in de categorie nieuwkomer, ook als bandleden van dat album later solo gaan.

Wat Teun zegt!

zaaf
Uitstekende regel. Het zou toch helemaal van de malle zijn om Neil Young als nieuwkomer te nomineren in '69. Bijvoorbeeld.

zaaf schreef:
Uitstekende regel. Het zou toch helemaal van de malle zijn om Neil Young als nieuwkomer te nomineren in '69. Bijvoorbeeld.

Terwijl Crazy Horse dan weer niet eens een hele gekke is voor 1969

zaaf
echtwel

Boodschap van algemeen nut voor de laatste stemmers: om klokslag middernacht stuur ik Teunnis een PM met de opdracht alle tie-breaks te ontwarren. Wil je je stemmen laten meetellen (lijkt me zoiets dat iedereen wel wil, maar goed ) stuur me dan zeker voor dat tijdstip je lijstje door.

Morgen dan een hele dag Jordy 1965-ontknoping, zet maar vast een kam door jullie Beatles-kapsels en haal jullie maatpakken/minirokjes uit de kast

Gestemd, maar alleen op enkele nummers, ik heb geen enkel album ooit geheel beluisterd!

En beste nieuwkomer, vind ik ook zo'n rare categorie achteraf!

SBube schreef:
En beste nieuwkomer, vind ik ook zo'n rare categorie achteraf!

Vooraf lijkt me nog vreemder?

ArthurDZ schreef:
Morgen dan een hele dag Jordy 1965-ontknoping, zet maar vast een kam door jullie Beatles-kapsels en haal jullie maatpakken/minirokjes uit de kast

Ik ben er klaar voor:
https://ih1.redbubble.net/image.432792408.1768/pencil_skirt,x600,front-c,227,0,523,523-bg,f8f8f8.u2.jpg

zaaf
he lekker Koen, beentjes geharst?

SBube schreef:
Gestemd, maar alleen op enkele nummers, ik heb geen enkel album ooit geheel beluisterd!

Bube, ga je nou hier echt beweren dat jij met al je boomerwijsheid nog nooit deze classics van Beatles en Dylan een draaibeurt waardig heb geacht?

Nou ja, in 1965 was er nog geen jaren zeventig-boomerrock, hè!?

Ik had nooit veel met beiden, al heb ik Paul ondertussen wel 2 keer live gezien en hebben The Beatles toch wel leuke nummers gemaakt (hoewel ik de songs van Band on the run misschien nog wel het leukste vond)!

zaaf schreef:
he lekker Koen, beentjes geharst?

Jep, speciaal voor de show. Enkel de zichtbare gedeeltes tho.

Overigens wederom mijn complimenten aan onze voortreffelijke gastheer ArthurDZ. Ik heb me heerlijk laten onderdompelen in de muziek uit 1965 en fantastische ontdekkingen gedaan, vooral in de blues-, jazz- en anderstalige hoek.

Graag gedaan!

Ondertussen zijn de lijnen gesloten en kan Teun zich over de tie-breaks buigen. Het waren er drie deze keer, waaronder... album van het jaar

Het was dus al meteen een spannende editie! Maar dat horen jullie morgen wel

ArthurDZ schreef:

Ondertussen zijn de lijnen gesloten en kan Teun zich over de tie-breaks buigen. Het waren er drie deze keer, waaronder... album van het jaar

Dit soort belangrijke keuzes laat je toch niet over aan de notoire Beatles-hater Teunnis, heb ik voor niets die kam door mijn kapsel gehaald

https://ewscripps.brightspotcdn.com/dims4/default/d93890a/2147483647/strip/true/crop/640x360+0+60/resize/1280x720!/quality/90/?url=http%3A%2F%2Fsharing.wkbw.com%2Fsharekshb%2Fphoto%2F2016%2F02%2F15%2FYouTube_redcarpet_1455555686702_31934282_ver1.0_640_480.jpg

Welkom dames en heren, jongens en meisjes, op de allereerste Jordy awards (chronologisch dan toch) in het gezegende jaar des heres 1965.

Alle begin is moeilijk en budget was er niet, dus wordt deze editie u live gebracht vanuit een krakkemikkig zaaltje in Desolation Row. Vandaar dat de show aanvangt met een concert van Albert Einstein, die hier al jarenlang de elektrische viool speelt. En wie postkaarten van de ophanging van meter-fan wil kopen, die hebben we hier ook bij de merch-stand (Johnny Marr is er alvast niet weg te slaan).

Onder de vele gasten bevinden zich, naast de nodige genomineerden en ander muziekindustrie-volk, ook:

Funky Bookie, blur8, SBube, deric raven, ranja, likeahurricane, Poek, Arno, yeahyeahyeah, dynamo d, MRDammann, aERodynamIC, dumb_helicopter, DjFrankie, stoepkrijt, Johnny Marr, LuukRamaker, Don Cappuccino, Shaky, AstroStart, esteban, Koenr, LuukRamaker, AOVV, Teunnis, aerobag, Gretz, Choconas, jordidj1, stardust_be, laxus11, johan de witt, nelis, Manfield, remcodulac, 50tracks, LucM, wibro, motel matches, Simon77, GrafGantz, andré, shimahero, teus, Cervantes, jeroentjuhh, Barney Rubble, Rudi S, EttaJamesBrown, Bonk, Salvadore, shinybeast, Venceremos, Edgar18, zaaf, herman

Waarvan deze twintig users deel uitmaakten van het kiescomité, thanks guys! Speciale dank aan Teunnis om de rol van knopendoorhakkende opperrechter op zich te nemen. Laten we zeggen dat hij op zijn minst tot 1968 moet wachten voordat hij opnieuw 'eligible' is voor deze rol:

Shaky, zaaf, aerobag, Funky Bookie, Venceremos, Edgar18, herman, esteban, Manfield, Poek, Johnny Marr, Koenr, jordidj1, DjFrankie, AOVV, Choconas, Sbube, Teunnis, stardust_be en mezelf!

Dan is het nu tijd om de winnaars en verliezers bekend te maken! Zitten jullie klaar?

We beginnen met de album-categorie

Beste album: blues, country, roots

J.B. Lenoir - Alabama Blues
Johnny Cash - Orange Blossom Special
Junior Wells' Chicago Blues Band - Hoodoo Man Blues
Son House - Father of Folk Blues

De eerste die het podium mag beklimmen, is Junior Wells. We weten dan wel niet zeker waar hij geboren is (een typisch probleem bij bluesmuzikanten), maar wel dat zijn neven Junior Parker en Sonny Boy Williamson II hem hielpen om al op zijn 7de tot een getalenteerde mondharmonicaspeler te maken. In zijn tienerjaren belandde hij door de scheiding van zijn ouders in Chicago, waar hij de knepen van het bluesvak leerde in de vele schimmige cafés die de stad rijk was (maar waarschijnlijk ook is). Zijn eerste nummers als leider van zijn eigen band nam hij op in 1953 en nu, twaalf jaar later, is daar de kroon op zijn werk: hij mag een Jordy voor beste bluesplaat in ontvangst nemen. Tranen van geluk stromen over zijn wangen terwijl hij Shaky, Funky Bookie, Venceremos, Edgar18, Manfield, AOVV en Choconas bedankt om op hem te stemmen.

In het publiek zit de rest van de Chicago Blues Band beleefd te klappen. Eén van hen, de op dat moment 29-jarige Buddy Guy, kijkt met grote ogen naar het podium, en beseft plots "damn, dit wil ik ook". Zijn queeste naar een eigen Jordy zal één van de drijfveren in zijn verdere leven worden.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:32 uur

geplaatst: vandaag om 01:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.