MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album van het jaar top 15 (nu: 2023)

zoeken in:
1988 jaar der jaren, jwz

1. Ultramagnetic MC's - Critical Beatdown
2. Public Enemy - It Takes a Nation of Millions...
3. Eric B & Rakim - Follow the Leader
4. MC Lyte - Lyte as a Rock
5. Biz Markie - Goin' Off
6. Lakim Shabazz- Pure Righteousness
7. Cash Money & Marvelous - Where's the Party at?
8. Tuff Crew - Danger Zone
9. Schoolly D - Smoke Some Kill
10. NWA - Straight Outta Compton
11. EPMD - Strictly Business
12. Ice-T - Power
13. Big Daddy Kane - Long Live the Kane
14. JVC Force - Doin' Damage
15. Superlover Cee & Casanova Rud - Girls I Got Em Locked

Geen speld tussen te krijgen, ouwe krijgers!

zaaf
Ik hoop dat het Arno, Dwejkk_, EvilDrSmith, Koenr, luigifort, Manfield, MAS, Teunnis, voskat nog lukt vandaag een lijstje te sturen

Doe ik zo. Mijn geboortejaar!

dix
zaaf schreef:
Ik hoop dat het .... nog lukt vandaag een lijstje te sturen

Het moet toch mogelijk zijn om daar deze dag ergens twee minuten voor vrij te maken

Ik ga ook zo aan de slag!

Ik hoop 't...zal Johan eens vragen

luigifort schreef:
Ik hoop 't...

Schiet nou maar op, voor Friday moet t binnen zijn!

I'm in love...

Dat wordt killen dan

luigifort schreef:
Ik hoop 't...zal Johan eens vragen

And if you try you'll find it too
Remember why I'm telling you

Asociaal goed jaar, dit. Ik trek dit niet. Ik ga kapot. Mijn hele top 10 bestaat uit nummers 1.

zaaf schreef:
Wie weet ontvang ik een lijstje van: Johnny Marr
Nu kan je deze grindklaszieker wel (wederom) opnemen in je Top 15, want feitelijk pas in 1989 verschenen, Johnny Marr.

EvilDrSmith schreef:
(quote)
Nu kan je deze grindklaszieker wel (wederom) opnemen in je Top 15, want feitelijk pas in 1989 verschenen, Johnny Marr.

Te laat

Johnny Marr schreef:
(quote)

Te laat
Knuppel!

zaaf
https://www.noviradio.hr/wp-content/uploads/2020/05/Grupa-Riva-iz-Zadra-pobijedila-je-na-izboru-za-pjesmu-Eurovizije-1989.-godine-u-%C5%A1vicarskom-radu-Lausanne.jpg
het was een spannende wedloop, om de ereplaatsen van 1989. de podiumplekken werd fel betwist, maar leverde uiteindelijk een glorieuze winnaar op, op KO.
ook onderin was het een komen en gaan van kandidaten, het resultaat, inclusief weer eens wat verrassingen, ziet u vrij en zat.

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mQh4186m3EzMk9okHrKKvcloZ1n_qIuVVw2pQ13dWMwalQ9T6Wxh0I9EgnzEcKCBunpZp_h0qWiAjsa03wnA4Yq97e9rMDeKGLfHoGhe6uJMvBUhXrL0dYdDHHOOFgmKcLpMBSvYtHUu29EtdPl0BKd1rxB9qrsAomenqw_9fB8sqKe9O51ioJI0Zl7UZEx4o?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/7058

Tom Petty - Full Moon Fever (24)

188 p - 12 x genoemd - 5 HP (door Finn )

Ach, Tom Petty… Hoge gunfactor wat mij betreft. Zijn eerste platen vond ik destijds erg fijn en heb ik grijs gedraaid. Zijn jaren 80 werk vond ik stukken minder. Deze (eerste) soloplaat kreeg bijdragen van veel Heartbreakers en van de meeste Traveling Wilburys. En een dikke stempel van Jeff Lynne. Het had succes en het is goed zo.

zaaf schreef:
Ach, Tom Petty… Hoge gunfactor wat mij betref

Eens, maar niet in mijn lijst want ik ben eigenlijk nooit verder gekomen dan de (vele) fijne singles van de beste man. Misschien toch eens wat studioalbums gaan checken binnenkort.

10. Tom Petty - Full Moon Fever (1989)

Hier een gunner. Mooie, korte liedjes om mee te zingen.

Vind het alleen jammer dat ik de oude cd niet meer heb: daar stond halverwege een toespraakje van Tom waarin hij even pauze hield om de vinylluisteraars de kans te geven op tijd kant 2 klaar te zetten.

dix
De gunfactor die onze spelleider naar Tom Petty voelt, die voelen wij natuurlijk naar onze spelleider. Daarmee is Full Moon Fever de enige juiste plaat op nummer 15.

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mLPqWf5foIVsp9r7W5nuuDJD5_hWXaFiV0rzbMzEXhUQhHcTKpcgUiAP3fTpnZXhMQBDNcXhb_pK44VxrAJu1v_psk9RtW0XmkDkXJk-qSCnpnxieuBU0sBt4eFQPgLQ0jBB7TCdBYBCvAiMboHY-ivWamPFDP6K7DwW0q9_jO0AgiMjqbwTHk_GHyxU7ADTK?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/209

Beastie Boys - Paul's Boutique (12)

206 p - 11 x genoemd - 2 HP (door ForWhomThePeteTolls )

Na de Beasties eersteling werden de mannen maar nauwelijks serieus genomen. Gimmick, one-hit-wonder, marionetten van Def Jam en Rick Rubin… Fuck'em. Ze gingen op hun manier, voor een ander label, een echte plaat maken. Muzikaal serieuzer, tekstueel doordachter, creatiever. Met The Dust Brothers als producers en medesongsmeden (en nogal wat samples) werd Paul's Boutique gemaakt. Verkocht duidelijk minder, werd ook nauwelijks gepromoot door Capitol, maar toch - zeker mettertijd - werd het album onderkend als belangrijk hiphop album, dat de klasse van de Beasties goed tentoonspreidt.

12. Tom Petty- Full Moon Fever

zaaf schreef:
Beastie Boys - Paul's Boutique (12)

206 p - 11 x genoemd - 2 HP (door ForWhomThePeteTolls )

Ook bij mij op #2, toch?

zaaf
jawel, maar na de deadline vermeld ik.je niet

jahoor Teun, was in de rush misgegaan

6. Beastie Boys - Paul's Boutique

zaaf schreef:
was in de rush misgegaan

A Rush of Zaaf to the Head.

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mySUgUsaIsFka5jmrFpROsRpAMAr7NjT2ze-PPuWZIJ_0l_zOfVvm83liXlDpKL5CsyhvHIWq5mqfBpCTZK3dtC7a8dI-CQAwx7odb5ee5wSe4F4XdSTbZ-b6oqyzN-VD7J__JJ4UPShqJkztvAGOAPJO9uQsQ2qN6AThqjWbrj8kIq6Ncbp_YtSIwamW8YOa?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/3053

Julee Cruise - Floating into the Night (25)

212 p - 12 x genoemd - 2 HP (door nico1616 )

Angelo Badalamenti en David Lynch ga ik niet aan u voorstellen. De heren waren bezig met de soundtrack voor Blue Velvet en wilden daar in eerste instantie de This Mortal Coil versie van Song To the Siren voor gebruiken. Dat bleek toch wat duur, dus componeerden ze een qua sfeer vergelijkbaar nummer, Mysteries of Love, en Badalamenti kende van een workshop een zangeres met een geschikt stemgeluid. Voila, Julee Cruise. De mannen schreven meer songs voor haar, voila Floating. En waar die songs voor dienden, behalve voor Julee's solodebuut ga ik ook niet zeggen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:00 uur

geplaatst: vandaag om 06:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.