Muziek / Muziekgames / Album van het jaar top 15 (nu: 2023)
zoeken in:
0
geplaatst: 28 juli 2023, 09:19 uur
4
zaaf
geplaatst: 28 juli 2023, 10:51 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mLPqWf5foIVsp9r7W5nuuDJD5_hWXaFiV0rzbMzEXhUQhHcTKpcgUiAP3fTpnZXhMQBDNcXhb_pK44VxrAJu1v_psk9RtW0XmkDkXJk-qSCnpnxieuBU0sBt4eFQPgLQ0jBB7TCdBYBCvAiMboHY-ivWamPFDP6K7DwW0q9_jO0AgiMjqbwTHk_GHyxU7ADTK?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/3099
Low - I Could Live in Hope (7)
228 p - 12 x genoemd - 1 HP (door likeahurricane en dix en Koenr )
Debuut van Low, de band van Alan Sparhawk en Mimi Parker (vorig jaar overleden). Hun trage, sfeervolle muziek werd vergeleken met Bedhead - die die stijl wat eerder ten beste gaf - en onder de noemer slowcore geplaatst, waar de groep zich niet echt in kon vinden. Spaarzaam met de instrumenten komt de klemtoon op hun vocale prestaties en samenzang te liggen.
Low - I Could Live in Hope (7)
228 p - 12 x genoemd - 1 HP (door likeahurricane en dix en Koenr )
Debuut van Low, de band van Alan Sparhawk en Mimi Parker (vorig jaar overleden). Hun trage, sfeervolle muziek werd vergeleken met Bedhead - die die stijl wat eerder ten beste gaf - en onder de noemer slowcore geplaatst, waar de groep zich niet echt in kon vinden. Spaarzaam met de instrumenten komt de klemtoon op hun vocale prestaties en samenzang te liggen.
0
geplaatst: 28 juli 2023, 11:12 uur
Dat optreden in de Duif was ik bij. De beste van de optredens die ik van ze gezien heb. Prachtig filmpje. 

0
geplaatst: 28 juli 2023, 11:18 uur
Hm, blijkbaar een erg sterk jaar. Ik ging even spieken in m'n verzonden lijstje op welke plaats ik deze van Low ook al weer had staan, maar die bleek er zowaar niet eens in te staan 

0
geplaatst: 28 juli 2023, 11:36 uur
zaaf schreef:
Debuut van Low, de band van Alan Sparhawk en Mimi Parker (vorig jaar overleden).
Debuut van Low, de band van Alan Sparhawk en Mimi Parker (vorig jaar overleden).
Da'wizzikniet?! Ik volg de band dan ook niet meer zoals ik ze in de 90s en 00s volgde, maar toch verdrietig om dit alsnog te lezen. Hier een mooi in memoriam over Mimi.
0
geplaatst: 28 juli 2023, 12:21 uur
herman schreef:
Dat optreden in de Duif was ik bij. De beste van de optredens die ik van ze gezien heb. Prachtig filmpje.
Ja, ik ook. Dat was met de tour rond The Invisible Way. Alleen sla ik het optreden in Eindhoven toch hoger aan.
2
geplaatst: 28 juli 2023, 12:28 uur
dix schreef:
Ja, ik ook. Dat was met de tour rond The Invisible Way. Alleen sla ik het optreden in Eindhoven toch hoger aan.
(quote)
Catharinakerk

0
geplaatst: 28 juli 2023, 12:34 uur
dix schreef:
(quote)
Daar was ik dan weer niet bij helaas. Achteraf vind ik het wel jammer dat ik ze niet nog een keer ben gaan zien, want die keer in de Duif was voor mij de laatste keer.
5
zaaf
geplaatst: 28 juli 2023, 13:31 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mySUgUsaIsFka5jmrFpROsRpAMAr7NjT2ze-PPuWZIJ_0l_zOfVvm83liXlDpKL5CsyhvHIWq5mqfBpCTZK3dtC7a8dI-CQAwx7odb5ee5wSe4F4XdSTbZ-b6oqyzN-VD7J__JJ4UPShqJkztvAGOAPJO9uQsQ2qN6AThqjWbrj8kIq6Ncbp_YtSIwamW8YOa?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/366
Weezer - Weezer (19)
229 p - 13 x genoemd - 1 HP (door Finn )
Debuut van Weezer, deze editie in hoger aanzien. De band van Rivers Cuomo, zo wordt dat wel gezien. De groep had vanwege het wat afwijkende materiaal en benadering moeite optredens te scoren - met voldoende publiek that is. Ook het samenspel was iets dat aandacht verdiende en ook de samenzang. Bassist Sharp had nog niet eerder in bandverband gezongen en voor de samenzang met Cuomo moest hij flink de hoogte in, wat na veel oefenen lukte. Van label Geffen waren ze onder druk gezet om wel met een producer te werken, de keuze viel op de welbekende Ric Ocasek. De benadering van de band om bas en gitaar als 1 instrument (10-snarig) te behandelen werd door hem nog wat verbijzonderd door de gitaarelementen van plek te laten wisselen voor een specifiek, helder geluid. Het album was al opgenomen toen gitarist Cropper hoorde dat hij vader zou gaan worden, waar hij vrij slecht op ging. Zijn vreemde gedrag leidde uiteindelijk tot zijn ontslag en om problemen te voorkomen speelde Cuomo al diens partijen opnieuw in, ondanks dat Cropper wel werd gecredit voor zijn werk. Het album deed het erg goed, vooral door de successingle Buddy Holly.
Weezer - Weezer (19)
229 p - 13 x genoemd - 1 HP (door Finn )
Debuut van Weezer, deze editie in hoger aanzien. De band van Rivers Cuomo, zo wordt dat wel gezien. De groep had vanwege het wat afwijkende materiaal en benadering moeite optredens te scoren - met voldoende publiek that is. Ook het samenspel was iets dat aandacht verdiende en ook de samenzang. Bassist Sharp had nog niet eerder in bandverband gezongen en voor de samenzang met Cuomo moest hij flink de hoogte in, wat na veel oefenen lukte. Van label Geffen waren ze onder druk gezet om wel met een producer te werken, de keuze viel op de welbekende Ric Ocasek. De benadering van de band om bas en gitaar als 1 instrument (10-snarig) te behandelen werd door hem nog wat verbijzonderd door de gitaarelementen van plek te laten wisselen voor een specifiek, helder geluid. Het album was al opgenomen toen gitarist Cropper hoorde dat hij vader zou gaan worden, waar hij vrij slecht op ging. Zijn vreemde gedrag leidde uiteindelijk tot zijn ontslag en om problemen te voorkomen speelde Cuomo al diens partijen opnieuw in, ondanks dat Cropper wel werd gecredit voor zijn werk. Het album deed het erg goed, vooral door de successingle Buddy Holly.
0
geplaatst: 28 juli 2023, 13:44 uur
Weezer heb ik later pas echt ontdekt, Buddy Holly gaaf nummer maar de rest van het album bleek zeker niet minder. Bij mij op 12.
0
geplaatst: 28 juli 2023, 14:15 uur
10. Low - I Could Live in Hope
15. Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain
23. Weezer - Weezer
15. Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain
23. Weezer - Weezer
3
zaaf
geplaatst: 28 juli 2023, 15:03 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mTG5JMX9uFiRGU61EzW98f_zJA7D0t7uNmhdSb76X6RLzZ0Q8jcOwsOhZhh_IeKvm7bpWTtw3lSxGKQiXJOblNc0oMCMJOgdYyAdoQuqPxRqbW0WE99gxpc3aizSsy5N-IalEYDqaJjLbnAoJVbFSAPERqJ7YDoRxHgHQTEjNAX6qOjMRm8FUO0VNNoinH51q?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/58
Massive Attack - Protection (15)
229 p - 13 x genoemd - 1 HP (door thelion )
Hun tweede. Wat minder invloed uit de jazz, maar nog steeds een smeltkroes aan stijlen als R&B, hiphop en reggae. Geen Shara meer op dit album, de damesstemmen worden nu geleverd door Nicolette (Love Suwoton) en Tracy Thorn. Tricky en Horace Andy leverden wel nog steeds hun bijdragen.
Massive Attack - Protection (15)
229 p - 13 x genoemd - 1 HP (door thelion )
Hun tweede. Wat minder invloed uit de jazz, maar nog steeds een smeltkroes aan stijlen als R&B, hiphop en reggae. Geen Shara meer op dit album, de damesstemmen worden nu geleverd door Nicolette (Love Suwoton) en Tracy Thorn. Tricky en Horace Andy leverden wel nog steeds hun bijdragen.
0
geplaatst: 28 juli 2023, 16:14 uur
Was destijds helemaal gek van Buddy Holly, maar tegenwoordig vind ik het b-kantje Surf Wax America veel leuker. Sowieso mijn favoriete Weezer-nummer onderhand.
4. Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain
9. Massive Attack - Protection
17. Low - I Could Live in Hope (1994)
43. Weezer - Weezer (1994)
9. Massive Attack - Protection
17. Low - I Could Live in Hope (1994)
43. Weezer - Weezer (1994)
0
geplaatst: 28 juli 2023, 16:30 uur
Deze had ik allemaal in mijn lijstje moeten hebben. 
1994 was een nog beter jaar dan ik me herinner.

1994 was een nog beter jaar dan ik me herinner.
2
zaaf
geplaatst: 28 juli 2023, 16:47 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4msglfCL2UgCy5sjM0pQeXAo3-oZS0PdN27CWxfzOt3pRc6zAWSjChsNSXHByvpZ4qoKuIqWrXiXe3xc2FNvgov4Ppb8wTpuB2PO7pK6kBsLpeMAT7pCM5SGPVA8wmrDAEkQflH8wmUeuzqBqd9tKMswUzMAmlzPaEgK-uzZD71BQIJc-Jwzoeik1hmntsxwrp?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/1768
Nirvana - MTV Unplugged in New York (14)
244 p - 13 x genoemd - 1 HP (door BlackFinch en Johnny Marr )
Het concept van MTV liep al een tijdje, om elektrische instrumenten door akoestische te laten vervangen tijdens speciale concerten (van beroemde artiesten). Nirvana vond dat niet voldoende en maakte op hun songs arrangementen, geinspireerd door het album The Winding Sheet van Lanegan, waar Cobain en Novoselic een bijdrage aan hadden gegeven, en gaf een soort huiskamerconcert. Dit sloeg enorm aan en vergrootte hun populariteit nog meer, met duistere gevolgen.
Nirvana - MTV Unplugged in New York (14)
244 p - 13 x genoemd - 1 HP (door BlackFinch en Johnny Marr )
Het concept van MTV liep al een tijdje, om elektrische instrumenten door akoestische te laten vervangen tijdens speciale concerten (van beroemde artiesten). Nirvana vond dat niet voldoende en maakte op hun songs arrangementen, geinspireerd door het album The Winding Sheet van Lanegan, waar Cobain en Novoselic een bijdrage aan hadden gegeven, en gaf een soort huiskamerconcert. Dit sloeg enorm aan en vergrootte hun populariteit nog meer, met duistere gevolgen.
1
zaaf
geplaatst: 28 juli 2023, 17:17 uur
betekent dat nou dat je je er maar met een Jantje van Leiden vanaf maakt?
0
geplaatst: 28 juli 2023, 18:07 uur
zaaf schreef:
Ik had op dit jaar tantoe hard mainstream kunnen gaan...
1
zaaf
geplaatst: 28 juli 2023, 18:09 uur
niet eens de vertrouwde opsommingen... 
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mSHs2lTj9ebdVIFjH2v87Lj4Sx2ZFAaAwinshke8IhxxvxeWfo5zV9WQGH2DCchoD5glkWInAQNB0seH_JmDRCPbWunJwrpg0G-YBFvuhkhmyMEJgDSXrtdzRRSSLdVVHDhhh20lMW9x4TrmKCUSnyGLcrDu6ulMFdLaHxT4VoBIusQA_IjH3QV6ypqPKTuh2?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/1491
Suede - Dog Man Star (11)
256 p - 12 x genoemd - 1 HP (door aERodynamIC en Ries_72 )
Tweede van Suede en een lastige. Gedurende '94 raakte gitarist Butler op een zijspoor. Zijn privesituatie, vooral het overlijden van zijn pa, drukte op hem en maakte dat zijn hoofd niet naar toeren stond. De groep was zich daarvan bewust, maar mede door het acidgebruik van Anderson leverde dat toch zeker spanningen op. Ook de toer zelf, met The Cranberries, die beduidend beter in hun vel zaten, waar het publiek dan weer op reageerde, viel niet helemaal lekker. De plaat dan. Anderson schreef m best vlotjes, de sound moest - wellicht ook onder invloed van - lekker pompeus en de reacties op het album waren gemengd. De nu hippe Britpop werd wat losgelaten en dat leverde ook een soort verwijdering met pers en publiek op. Later, jaja later weer, kwam de waardering voor de plaat.

https://db3pap005files.storage.live.com/y4mSHs2lTj9ebdVIFjH2v87Lj4Sx2ZFAaAwinshke8IhxxvxeWfo5zV9WQGH2DCchoD5glkWInAQNB0seH_JmDRCPbWunJwrpg0G-YBFvuhkhmyMEJgDSXrtdzRRSSLdVVHDhhh20lMW9x4TrmKCUSnyGLcrDu6ulMFdLaHxT4VoBIusQA_IjH3QV6ypqPKTuh2?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/1491
Suede - Dog Man Star (11)
256 p - 12 x genoemd - 1 HP (door aERodynamIC en Ries_72 )
Tweede van Suede en een lastige. Gedurende '94 raakte gitarist Butler op een zijspoor. Zijn privesituatie, vooral het overlijden van zijn pa, drukte op hem en maakte dat zijn hoofd niet naar toeren stond. De groep was zich daarvan bewust, maar mede door het acidgebruik van Anderson leverde dat toch zeker spanningen op. Ook de toer zelf, met The Cranberries, die beduidend beter in hun vel zaten, waar het publiek dan weer op reageerde, viel niet helemaal lekker. De plaat dan. Anderson schreef m best vlotjes, de sound moest - wellicht ook onder invloed van - lekker pompeus en de reacties op het album waren gemengd. De nu hippe Britpop werd wat losgelaten en dat leverde ook een soort verwijdering met pers en publiek op. Later, jaja later weer, kwam de waardering voor de plaat.
0
geplaatst: 28 juli 2023, 18:14 uur
Veel beter dan Dog Man Star werd het niet in 1994, het jaar waarin de vaste stopwoordjes 'beter' en 'minder' waren.
2 Suede - Dog Man Star
4 Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain
9 Massive Attack - Protection
17 Low - I Could Live in Hope (1994)
18 Nirvana - MTV Unplugged in New York (1994)
43 Weezer - Weezer (1994)
2 Suede - Dog Man Star
4 Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain
9 Massive Attack - Protection
17 Low - I Could Live in Hope (1994)
18 Nirvana - MTV Unplugged in New York (1994)
43 Weezer - Weezer (1994)
0
geplaatst: 28 juli 2023, 18:22 uur
Dog Man Star was een tegenvaller voor mij na het eerste album. Ik keek er echt naar uit, en die ene tussen-single Stay Together vond ik ook nog veelbelovend. Maar uiteindelijk was het zo'n "volwassen tweede album" waar ikzelf misschien nog niet volwassen genoeg voor was. 
Wel mooie hoes, die ik nog op m'n slaapkamerdeur had hangen.

Wel mooie hoes, die ik nog op m'n slaapkamerdeur had hangen.
1
geplaatst: 28 juli 2023, 18:27 uur
2. Suede - Dog Man Star
14. Weezer - Weezer
Niet slecht maar nog lang geen herman
14. Weezer - Weezer
Niet slecht maar nog lang geen herman

* denotes required fields.