Muziek / Muziekgames / Album van het jaar top 15 (nu: 2023)
zoeken in:
0
geplaatst: 28 juli 2023, 18:49 uur
2 Suede - Dog Man Star
15 Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain
15 Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain
1
geplaatst: 28 juli 2023, 18:53 uur
Nou dan, speciaal voor zaaf: een vertrouwde opsomming!
3. Suede - Dog Man Star
5. Nirvana - MTV Unplugged in New York
18. Low - I Could Live in Hope
21. Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain
3. Suede - Dog Man Star
5. Nirvana - MTV Unplugged in New York
18. Low - I Could Live in Hope
21. Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain
2
zaaf
geplaatst: 28 juli 2023, 19:39 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mmcVESZaeT_I_82yBRd2Bcx-RhWbHkyxmOystJ3Xl5YUOtqFIqVjOXHTsJXiYKcA-0D0tStNUE1Kg2fuJhvOW0S2CQJYxHUxKI0OZIAqzNra1X5Lk8BBoiFUIUy1fwZS4hPtS4Krs5kW5jPCMaECR3R4A5KaFo7I716dwrCogL95k-QYcHjW49ASyoLb6Kkf8?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/26
Nas - Illmatic (9)
260 p - 14 x genoemd - 1 HP (door Glitch en Nr.4 )
Nas wist al vroeg wat hij worden wilde en bekwaamde zich op jonge leeftijd al in het rappen. Hij kwam op zijn 15e al in contact met producer Large Professor en die liet jonge Nas zijn verses spittten op Main Sources 1991 album Breaking Atoms, meer precies op het nummer Live at the Barbeque. Dat gaf al een buzz, die versterkt werd door Nas' solobijdrage aan de soundtrack van Zebrahead met het nummer Halftime. Vergelijkingen met niemand minder dan Rakim zongen rond, maar Nas kreeg wat koudwatervrees. Verdween zelfs van de radar. Een schietincident waarbij zijn broer zwaargewond raakte en zijn maat Ill Will overleed, was voor hem een wake-up call. Met diverse producers (waaronder zeer grote als Pete Rock, DJ Premier en Q-Tip), maar toch een gelijkmatige sound werkte Nas met succes aan Illmatic, waarmee hij de buzz bevestigde. Enorm gevierde plaat, die een nieuwe standaard werd voor de hiphop.
Nas - Illmatic (9)
260 p - 14 x genoemd - 1 HP (door Glitch en Nr.4 )
Nas wist al vroeg wat hij worden wilde en bekwaamde zich op jonge leeftijd al in het rappen. Hij kwam op zijn 15e al in contact met producer Large Professor en die liet jonge Nas zijn verses spittten op Main Sources 1991 album Breaking Atoms, meer precies op het nummer Live at the Barbeque. Dat gaf al een buzz, die versterkt werd door Nas' solobijdrage aan de soundtrack van Zebrahead met het nummer Halftime. Vergelijkingen met niemand minder dan Rakim zongen rond, maar Nas kreeg wat koudwatervrees. Verdween zelfs van de radar. Een schietincident waarbij zijn broer zwaargewond raakte en zijn maat Ill Will overleed, was voor hem een wake-up call. Met diverse producers (waaronder zeer grote als Pete Rock, DJ Premier en Q-Tip), maar toch een gelijkmatige sound werkte Nas met succes aan Illmatic, waarmee hij de buzz bevestigde. Enorm gevierde plaat, die een nieuwe standaard werd voor de hiphop.
1
zaaf
geplaatst: 28 juli 2023, 21:03 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mNCmlTIAXnIyZdPPr3XGQeQP5OqQcuYIwpQtt0sDovH1p3htJrhO34YefRxqTAtBS-G6ogMNoLFJFhmRlI5PW9qv5gaJQ_rMxT_D3-T8oVhEK0rb7dLI4oSufLbPfefNh4OWqNWi5FUeupp0TbgHQu7Vu6ZsoHLruNnc7rHrNjTqM7PR8AblKVk6h8jzAjU1M?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/3684
Pulp - His 'n' Hers (10)
270 p - 15 x genoemd - 1 HP (door herman )
Pulp haakt met hun vierde goed aan bij de swingende Britpoprage. In de jaren 80 was Pulp nogal stijlonvast en was Cocker snel overtuigd om in een bepaalde richting zijn songs te schrijven. Zonder veel succes. Met dit album schaarde de band zich bij de Grote Britpop Vier.
Pulp - His 'n' Hers (10)
270 p - 15 x genoemd - 1 HP (door herman )
Pulp haakt met hun vierde goed aan bij de swingende Britpoprage. In de jaren 80 was Pulp nogal stijlonvast en was Cocker snel overtuigd om in een bepaalde richting zijn songs te schrijven. Zonder veel succes. Met dit album schaarde de band zich bij de Grote Britpop Vier.
0
geplaatst: 28 juli 2023, 21:06 uur
6. Suede - Dog Man Star
10. Pulp - His 'n' Hers
13. Weezer - Weezer
10. Pulp - His 'n' Hers
13. Weezer - Weezer
0
geplaatst: 28 juli 2023, 21:12 uur
Zelfde hier, maar ik moest bij zoeken in eigen 1994 stemmen zo nodig het hokje live "ontvinken"

1
geplaatst: 28 juli 2023, 21:14 uur
herman schreef:
Veel beter dan Dog Man Star werd het niet in 1994
Veel beter dan Dog Man Star werd het niet in 1994
Mag ik dat misschien zelf bepalen?

En nee, jouw nummer 1 haalde ook m'n eerste 15 niet, sorry

0
zaaf
geplaatst: 28 juli 2023, 21:19 uur
GrafGantz schreef:
Zelfde hier, maar ik moest bij zoeken in eigen 1994 stemmen zo nodig het hokje live "ontvinken"
je hebt nog wel meer ontvinkt?(quote)
0
geplaatst: 28 juli 2023, 22:34 uur
Ben vol spanning aan het wachten op het eerste progalbum
(misschien dat dat ook werkt
)
2. Nirvana - MTV Unplugged in New York
4. Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain
---
16 Weezer - Weezer
)2. Nirvana - MTV Unplugged in New York
---
16 Weezer - Weezer
0
geplaatst: 28 juli 2023, 23:41 uur
1. Nirvana - MTV Unplugged in New York
2. Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain
4. Pulp - His 'n' Hers
6. Low - I Could Live in Hope
14. Weezer - Weezer
2. Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain
4. Pulp - His 'n' Hers
6. Low - I Could Live in Hope
14. Weezer - Weezer
0
geplaatst: 29 juli 2023, 04:07 uur
3. Pulp - His & Hers
Met afstand m'n favoriete Pulp album. "Babies" was m'n eerste kennismaking met hen. Ik nam altijd een hoop video's op van MTV en die keek ik heel vaak terug.
Low, Pavement, Nirvana, Weezer en Massive Attack had ik sws ook moeten hebben. Ben ik een keertje vroeg met m'n lijstje, vergeet ik de helft.
Met afstand m'n favoriete Pulp album. "Babies" was m'n eerste kennismaking met hen. Ik nam altijd een hoop video's op van MTV en die keek ik heel vaak terug.

Low, Pavement, Nirvana, Weezer en Massive Attack had ik sws ook moeten hebben. Ben ik een keertje vroeg met m'n lijstje, vergeet ik de helft.

3
zaaf
geplaatst: 29 juli 2023, 08:16 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mn7s6qXzo62SMwX58RKMIKNCy5pJOQJggA001pYUd5IUzcl1pqVSQbt98mT8lmCzZbSEmm1JKpLT53ObIMDOn10wRgwYe8ZlP4M8q5ANbsEi_DFcPT3HaAToHfie2CwFnxYKPGtygAQo4TkZmn8wIp9p-iiJUqk6_1X0g5xwZDc51IRsdISlA-Mb7wP31M2l7?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/552
dEUS - Worst Case Scenario (4)
275 p - 16 x genoemd - 1 HP (door ArthurDZ )
En natuurlijk staat het debut van dEUS ook in onze lijst. En wel terecht hoor, het is een straffe plaat, met invloed van Waits, Beefheart en Zappa (van wie een stukje Little Umbrellas wordt gedebiteerd in WCS). De internationale versie van de plaat kent een andere tracklist dan de Belgische: omdat daar de EP Zea was verschenen, staan twee songs daarvan wel op de internationale uitgave, Right as Rain en Great American Nude, maar niet op de Belgische Worst Case. Daarop staat Let Go in de plaats. Album is de kickoff van een roemrijke carriere.
dEUS - Worst Case Scenario (4)
275 p - 16 x genoemd - 1 HP (door ArthurDZ )
En natuurlijk staat het debut van dEUS ook in onze lijst. En wel terecht hoor, het is een straffe plaat, met invloed van Waits, Beefheart en Zappa (van wie een stukje Little Umbrellas wordt gedebiteerd in WCS). De internationale versie van de plaat kent een andere tracklist dan de Belgische: omdat daar de EP Zea was verschenen, staan twee songs daarvan wel op de internationale uitgave, Right as Rain en Great American Nude, maar niet op de Belgische Worst Case. Daarop staat Let Go in de plaats. Album is de kickoff van een roemrijke carriere.
1
geplaatst: 29 juli 2023, 09:38 uur
NEEEEE, niet nóg een flagrante misser... één van mijn meest kapotgedraaide CD's van 94. Krijg nog altijd een warm gevoel als ik die hoes zie. 
Ik kan een hele nieuwe top 10 maken van al mijn vergeten toppers van deze ronde.
Dat jaar ook dEUS voor het eerst live meegemaakt. Begonnen gewoon gelijk met Suds & Soda, waar andere jonge bands meestal bang waren om hun kruit meteen te verschieten..

Ik kan een hele nieuwe top 10 maken van al mijn vergeten toppers van deze ronde.

Dat jaar ook dEUS voor het eerst live meegemaakt. Begonnen gewoon gelijk met Suds & Soda, waar andere jonge bands meestal bang waren om hun kruit meteen te verschieten..
0
geplaatst: 29 juli 2023, 09:42 uur
Deze dEUS vroeger veel gedraaid. De laatste jaren zit het wat in het vergeethoekje
3
geplaatst: 29 juli 2023, 09:50 uur
Ik ben wel benieuwd wat voor flutalbums in je lijst staan als je al je topalbums vergeten bent

2
zaaf
geplaatst: 29 juli 2023, 09:53 uur
Bonk schreef:
Ben vol spanning aan het wachten op het eerste progalbum
)
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mha2ldpbxxiVlg6N9I2vXxt_oSdiY-fg8n3hkwXAzHs8qI57omClsgOihoT-LeH48_y55hxwgN1jdZv1ekitOcPv8L045_TX45MVwG9VynBALRN_2v-HXNOI0mcNHLfjOQCLpq4KuYRiezzrVQDLjiYW50cjLVYfDhR099RzHZcwMp9FsH8Iltx0VEe347G2A?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/2179 Ben vol spanning aan het wachten op het eerste progalbum
)Marillion - Brave (17)
276 p - 13 x genoemd - 1 HP (door vigil en Renoir en Marty McFly en Papartis en Bonk )
Enigszins teleurgesteld door de resultaten van hun wat poppier laatste platen besloot de groep het meer over de vertrouwde progboeg te gooien. Terwijl ze net aan het componeren sloegen werd een verhaal dat Hogarth medio jaren 80 had meegekregen getriggerd (over een weggelopen meisje dat op Severn Bridge was opgepakt) en dit gegeven werd fictief uitgeschreven tot het uiteindelijke dubbelalbum. Destijds niet direct met jubel ontvangen, de waardering kwam langzaam op gang. Hier ook, want bij de vorige editie viel men buiten de top 15.
1
geplaatst: 29 juli 2023, 09:59 uur
ranja schreef:
Ik ben wel benieuwd wat voor flutalbums in je lijst staan als je al je topalbums vergeten bent
(quote)
Ik begin onderhand nerveus te worden voor de top 5. Hoeveel blunders kan ik nog begaan hebben?

0
geplaatst: 29 juli 2023, 10:00 uur
2. Suede - Dog Man Star
5. Marillion - Brave
14. Weezer - Weezer
5. Marillion - Brave
14. Weezer - Weezer
1
geplaatst: 29 juli 2023, 10:04 uur
Ik snap eindelijk hoe je de lijst kan beïnvloeden
Drie overeenkomsten tot nu toe, maar als die alle drie uit je top 4 komen heb je weinig reden tot klagen.
1. Marillion - Brave
Drie overeenkomsten tot nu toe, maar als die alle drie uit je top 4 komen heb je weinig reden tot klagen.
1. Marillion - Brave
0
geplaatst: 29 juli 2023, 10:31 uur
1. Massive Attack - Protection (1994)
6. Marillion - Brave (1994)
6. Marillion - Brave (1994)
1
geplaatst: 29 juli 2023, 10:57 uur
3
zaaf
geplaatst: 29 juli 2023, 11:48 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mIZt4DKBWIC373RL2vDG9I65dOEZHywThRiD9gf1oHP7zOh-bguqKv_R6Kjgr7AeFkgoOmY95a3xnlrSK9WklxErPcjSQcEOxQFvINB64NOpOZN8ZE0GLpg7Xohl51jrBk3gGiKLiN-Chd32Dl_fgA0aaXnsZt_uJ2ALxazSTyA95xAds5S4C42JPRrhIcsMh?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/367
Oasis - Definitely Maybe (13)
299 p - 17 x genoemd - 3 HP (door ranja en Rudi S )
Debuut van de groep, direct een massive succes. Dat was natuurlijk voorspeld door loudmouth Noel Gallagher, die de groep (die toen nog Liam's groep was) kwam vergezellen met de opdracht: laat de ideeen maar van mij komen, ik maak de groep groot.Na wat botsingen met ingehuurde producers, klaarde Johnny Marr-producer Owen Morris met succes de klus.
Oasis - Definitely Maybe (13)
299 p - 17 x genoemd - 3 HP (door ranja en Rudi S )
Debuut van de groep, direct een massive succes. Dat was natuurlijk voorspeld door loudmouth Noel Gallagher, die de groep (die toen nog Liam's groep was) kwam vergezellen met de opdracht: laat de ideeen maar van mij komen, ik maak de groep groot.Na wat botsingen met ingehuurde producers, klaarde Johnny Marr-producer Owen Morris met succes de klus.
* denotes required fields.