Muziek / Muziekgames / Album van het jaar top 15 (nu: 2023)
zoeken in:
0
geplaatst: 11 augustus 2023, 15:49 uur
zaaf schreef:
iedereen lekker naar buiten?
iedereen lekker naar buiten?
Ja. MacBookje op schoot in de tuin voor een thuiswerkdag . Denk dat ik vanaf nu maar weekend ga spelen.
2
zaaf
geplaatst: 11 augustus 2023, 16:27 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4msglfCL2UgCy5sjM0pQeXAo3-oZS0PdN27CWxfzOt3pRc6zAWSjChsNSXHByvpZ4qoKuIqWrXiXe3xc2FNvgov4Ppb8wTpuB2PO7pK6kBsLpeMAT7pCM5SGPVA8wmrDAEkQflH8wmUeuzqBqd9tKMswUzMAmlzPaEgK-uzZD71BQIJc-Jwzoeik1hmntsxwrp?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/6658
Marillion - Afraid of Sunlight (17)
227 p - 12 x genoemd - 2 HP (door Marty McFly en vigil )
Niet helemaal een concept album, maar wel rond thema's als moth-to-a-flame, thrillseekers, de getroebleerde kant van beroemdheden, waaronder hints naar de op dat moment terecht staande O.J. Simpson. Werd erg goed ontvangen, beschouwd als sterkste Marillionplaat tot dat moment, maar de verkoop bleef wat achter.
Marillion - Afraid of Sunlight (17)
227 p - 12 x genoemd - 2 HP (door Marty McFly en vigil )
Niet helemaal een concept album, maar wel rond thema's als moth-to-a-flame, thrillseekers, de getroebleerde kant van beroemdheden, waaronder hints naar de op dat moment terecht staande O.J. Simpson. Werd erg goed ontvangen, beschouwd als sterkste Marillionplaat tot dat moment, maar de verkoop bleef wat achter.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 11 augustus 2023, 16:49 uur
GrafGantz schreef:
Niks mis mee, maar wel een pak minder dan zowel de voorganger als de opvolger.
De verwijzing naar Parklife deed mij me realiseren dat ik die ontknoping helemaal gemist heb. Zal straks bij de afrekening van 1995 ook even mijn 1994-lijstje delen.Niks mis mee, maar wel een pak minder dan zowel de voorganger als de opvolger.
A propos... voor sterkste Marillionplaat tot dat moment is er wel de nodige concurrentie (de wisselvalligheid zou hierna inzetten), maar een fraai en gebalanceerd werkstukje is Afraid of Sunlight zonder meer.
04 [11] Marillion - Afraid of Sunlight
09 [15] Blur - The Great Escape
0
geplaatst: 11 augustus 2023, 16:57 uur
Eerste treffer, en gelijk het podium!
3. Autechre - Tri Repetae
3. Autechre - Tri Repetae
0
geplaatst: 11 augustus 2023, 17:08 uur
1. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx…
2. Autechre - Tri Repetae ++
4. Tricky - Maxinquaye
Drie toppers gehad, bij die eerste twee was mijn notering ook de hoogste zie ik
2. Autechre - Tri Repetae ++
4. Tricky - Maxinquaye
Drie toppers gehad, bij die eerste twee was mijn notering ook de hoogste zie ik
0
geplaatst: 11 augustus 2023, 17:18 uur
3. Tricky - Maxinquaye (1995)
6. Marillion - Afraid of Sunlight (1995)
6. Marillion - Afraid of Sunlight (1995)
0
geplaatst: 11 augustus 2023, 17:47 uur
De lat ligt hoog dit jaar. Al 2 4,5* albums zien passeren met Tricky en Autechre, maar nog niets uit mijn top 15.
Tricky had er achteraf wel in gemoeten eigenlijk.
Tricky had er achteraf wel in gemoeten eigenlijk.
1
geplaatst: 11 augustus 2023, 17:52 uur
Ik vind Black Steel van Tricky geweldig, de rest, mwah best aardig maar zeker geen top 15 in zo'n sterk jaar
Blur dan nog eerder maar die ook niet, ben het helemaal eens met de stelling dat voorgaande en opvolger beter zijn
Blur dan nog eerder maar die ook niet, ben het helemaal eens met de stelling dat voorgaande en opvolger beter zijn
2
zaaf
geplaatst: 11 augustus 2023, 18:57 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mSHs2lTj9ebdVIFjH2v87Lj4Sx2ZFAaAwinshke8IhxxvxeWfo5zV9WQGH2DCchoD5glkWInAQNB0seH_JmDRCPbWunJwrpg0G-YBFvuhkhmyMEJgDSXrtdzRRSSLdVVHDhhh20lMW9x4TrmKCUSnyGLcrDu6ulMFdLaHxT4VoBIusQA_IjH3QV6ypqPKTuh2?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/1495
Björk - Post (6)
256 p - 16 x genoemd - 1 HP (door Superbitch )
Energieker dan Debut, vrijelijk wentelend in diverse genres, deze tweede (derde…) van Björk. Grotendeels opgenomen op de Bahama's met diverse hippe producers en Björk in vorm, zich regelmatig onderdompelend in het lokale leven en de natuur. Opvallend is de samenwerking met Eumir Deodato, die op deze plaat de arragementen deed voor Hyperballad, You've Been Flirting Again en Isobel.
Björk - Post (6)
256 p - 16 x genoemd - 1 HP (door Superbitch )
Energieker dan Debut, vrijelijk wentelend in diverse genres, deze tweede (derde…) van Björk. Grotendeels opgenomen op de Bahama's met diverse hippe producers en Björk in vorm, zich regelmatig onderdompelend in het lokale leven en de natuur. Opvallend is de samenwerking met Eumir Deodato, die op deze plaat de arragementen deed voor Hyperballad, You've Been Flirting Again en Isobel.
3
geplaatst: 11 augustus 2023, 19:39 uur
zaaf schreef:
(afbeelding)1995 heeft een gevarieerde toplijst opgeleverd. zal de winnaar hier ook het verschil hebben gemaakt met een teenlengte? en zie ik een van de deelnemers op de achtergrond?
(afbeelding)1995 heeft een gevarieerde toplijst opgeleverd. zal de winnaar hier ook het verschil hebben gemaakt met een teenlengte? en zie ik een van de deelnemers op de achtergrond?
Ik ben blij dat ik geen lijstje heb ingeleverd, als dit tevoorschijn wordt getoverd door de grootste Feyenoorder op het forum!
2
zaaf
geplaatst: 11 augustus 2023, 20:15 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mmcVESZaeT_I_82yBRd2Bcx-RhWbHkyxmOystJ3Xl5YUOtqFIqVjOXHTsJXiYKcA-0D0tStNUE1Kg2fuJhvOW0S2CQJYxHUxKI0OZIAqzNra1X5Lk8BBoiFUIUy1fwZS4hPtS4Krs5kW5jPCMaECR3R4A5KaFo7I716dwrCogL95k-QYcHjW49ASyoLb6Kkf8?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/1778
Gathering, The - Mandylion (26)
261 p - 14 x genoemd - 2 HP (door marsupilami en Casartelli en voskat )
Derde van The Gathering en de eerste met Anneke van Giersbergen. Oorspronkelijk uit de deathmetalhoek zocht de band naar een verbreding van hun geluid wat op hun tweede niet goed gelukt was. Met Anneke lukte dat wel, door het incorporeren van progressieve rock, gothic metal en psychedelica sprak men ook het rockpubliek aan en werd Mandylion een succes, ook over de grens.
Gathering, The - Mandylion (26)
261 p - 14 x genoemd - 2 HP (door marsupilami en Casartelli en voskat )
Derde van The Gathering en de eerste met Anneke van Giersbergen. Oorspronkelijk uit de deathmetalhoek zocht de band naar een verbreding van hun geluid wat op hun tweede niet goed gelukt was. Met Anneke lukte dat wel, door het incorporeren van progressieve rock, gothic metal en psychedelica sprak men ook het rockpubliek aan en werd Mandylion een succes, ook over de grens.
0
geplaatst: 11 augustus 2023, 20:18 uur
3. Autechre - Tri Repetae (1995)
12. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx... (1995)
12. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx... (1995)
0
geplaatst: 11 augustus 2023, 20:22 uur
ranja schreef:
Ik vind Black Steel van Tricky geweldig, de rest, mwah best aardig maar zeker geen top 15 in zo'n sterk jaar
Het echte Tricky vuurwerk komt met de volgende ronde.

0
geplaatst: 11 augustus 2023, 20:24 uur
2. The Gathering - Mandylion
5. Björk - Post
23. Tricky - Maxinquaye
Jawel, ik heb er een hele top 25 uit kunnen persen.
5. Björk - Post
23. Tricky - Maxinquaye
Jawel, ik heb er een hele top 25 uit kunnen persen.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 11 augustus 2023, 20:48 uur
Het matcht wel lekker door zo. Deze notering voor Mandylion is een mooie verrassing - veel essentiëler voor mijn muzikale ontwikkeling krijg je ze niet.
02 [09] The Gathering - Mandylion
15 [10] Björk - Post
02 [09] The Gathering - Mandylion
15 [10] Björk - Post
3
zaaf
geplaatst: 11 augustus 2023, 21:12 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mNCmlTIAXnIyZdPPr3XGQeQP5OqQcuYIwpQtt0sDovH1p3htJrhO34YefRxqTAtBS-G6ogMNoLFJFhmRlI5PW9qv5gaJQ_rMxT_D3-T8oVhEK0rb7dLI4oSufLbPfefNh4OWqNWi5FUeupp0TbgHQu7Vu6ZsoHLruNnc7rHrNjTqM7PR8AblKVk6h8jzAjU1M?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/3426
Slowdive - Pygmalion (8)
265 p - 14 x genoemd - 1 HP (door zaaf en Gyzzz en Dwejkk_ )
Slowdive's derde en voorlopig laatste. Halstead maakte meer werk van zijn reeds ontstane fascinatie voor ambient en was zelfs geinteresseerd geraakt in de techniek die gebruikt werd in de dance. Resultaat was dat de shoegaze duidelijk minder op de voorgrond ligt en de muziek een eigen koers vaart, met meer verstilling en connectie met post-rock. Commercieel deed de plaat weinig en de critici moesten even slikken... jaja de inmiddels bekende strofe: 'de waardering kwam langzaam op gang' mag weer uit de mottenballen.
Slowdive - Pygmalion (8)
265 p - 14 x genoemd - 1 HP (door zaaf en Gyzzz en Dwejkk_ )
Slowdive's derde en voorlopig laatste. Halstead maakte meer werk van zijn reeds ontstane fascinatie voor ambient en was zelfs geinteresseerd geraakt in de techniek die gebruikt werd in de dance. Resultaat was dat de shoegaze duidelijk minder op de voorgrond ligt en de muziek een eigen koers vaart, met meer verstilling en connectie met post-rock. Commercieel deed de plaat weinig en de critici moesten even slikken... jaja de inmiddels bekende strofe: 'de waardering kwam langzaam op gang' mag weer uit de mottenballen.
1
geplaatst: 11 augustus 2023, 21:28 uur
Een plaat die me zeer goed moet liggen als ik zie wie hem hoog waardeert, ook uit de muzikale gemeenschap. Wel een paar keer geluisterd een tijd geleden. Deze is weer op de radar!
0
geplaatst: 11 augustus 2023, 22:23 uur
Neeee..
Zie je wel, toch weer eentje die op onverklaarbare wijze langs mijn lijstje is gezwommen
Zie je wel, toch weer eentje die op onverklaarbare wijze langs mijn lijstje is gezwommen

0
geplaatst: 11 augustus 2023, 22:40 uur
de waardering kwam langzaam op gang' mag weer uit de mottenballen.
ergens voel ik nu de druk om langzaamaan aan te haken
Nu over de speakers
ergens voel ik nu de druk om langzaamaan aan te haken
Nu over de speakers
0
geplaatst: 11 augustus 2023, 22:58 uur
Moet nu wachten tot 2016 (?) voor ik weer op Slome Duikelaars kan stemmen 

0
geplaatst: 11 augustus 2023, 23:51 uur
De notering van Mandylion valt in de categorie zeer aangename verrassingen!
5. The Gathering - Mandylion
9. Marillion - Afraid of Sunlight
12. Blur - The Great Escape
5. The Gathering - Mandylion
9. Marillion - Afraid of Sunlight
12. Blur - The Great Escape
1
geplaatst: 12 augustus 2023, 02:03 uur
02. Marillion - Afraid of Sunlight (1995)
03. The Gathering - Mandylion (1995)
06. Blur - The Great Escape (1995)
Of te wel, ik ben tevreden!
2
zaaf
geplaatst: 12 augustus 2023, 06:46 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mn7s6qXzo62SMwX58RKMIKNCy5pJOQJggA001pYUd5IUzcl1pqVSQbt98mT8lmCzZbSEmm1JKpLT53ObIMDOn10wRgwYe8ZlP4M8q5ANbsEi_DFcPT3HaAToHfie2CwFnxYKPGtygAQo4TkZmn8wIp9p-iiJUqk6_1X0g5xwZDc51IRsdISlA-Mb7wP31M2l7?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/1135
PJ Harvey - To Bring You My Love (5)
296 p - 16 x genoemd - 2 HP (door Rudi S en Lying Mouth )
Met veel vertrouwen nam PJ haar derde op, vertrouwen ingegeven door het redelijke succes van haar eerste twee, de rustperiode erna, de hernieuwde samenwerking met John Parish en de eerste collaboraties met muzikanten Mick Harvey, Jean-Marc Butty en producer Flood. Harvey bracht ook invloed van Cave en zo heb ik de voornaamste ingredienten van dit album wel genoemd. Het leidde naast een goed verkopend album zelfs tot chartsucces voor MTV-hit Down by the Water.
PJ Harvey - To Bring You My Love (5)
296 p - 16 x genoemd - 2 HP (door Rudi S en Lying Mouth )
Met veel vertrouwen nam PJ haar derde op, vertrouwen ingegeven door het redelijke succes van haar eerste twee, de rustperiode erna, de hernieuwde samenwerking met John Parish en de eerste collaboraties met muzikanten Mick Harvey, Jean-Marc Butty en producer Flood. Harvey bracht ook invloed van Cave en zo heb ik de voornaamste ingredienten van dit album wel genoemd. Het leidde naast een goed verkopend album zelfs tot chartsucces voor MTV-hit Down by the Water.
* denotes required fields.