MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album van het jaar top 15 (nu: 2023)

zoeken in:
Nog steeds sta ik op 0. Ach, het geeft veel luistertips, denk ik dan maar

De hogere regionen zijn al goed vertegenwoordigd, reeds! M'n nummers 1 en 5 verwacht ik eigenlijk ook nog wel

2. Björk - Post
3. Autechre - Tri Repetae
4. PJ Harvey - To Bring You My Love
6. Slowdive - Pygmalion

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mha2ldpbxxiVlg6N9I2vXxt_oSdiY-fg8n3hkwXAzHs8qI57omClsgOihoT-LeH48_y55hxwgN1jdZv1ekitOcPv8L045_TX45MVwG9VynBALRN_2v-HXNOI0mcNHLfjOQCLpq4KuYRiezzrVQDLjiYW50cjLVYfDhR099RzHZcwMp9FsH8Iltx0VEe347G2A?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/22

Mobb Deep - The Infamous (15)

302 p - 15 x genoemd - 1 HP (door JayM en Nr.4 en jordidj1 en Teunnis )

Nog beter voor de dag dan bij de vorige editie: de gangsta rap van Mobb Deep. De donkere, harde plaat deed het al direct goed - ook in de verkoop. De plaat wordt gelauwerd om de directe teksten, de flows van rappers Prodigy en Havoc, de sterke melodieen en de productie van met name Havoc met hulp van Q-Tip (als engineer) die inspiratie gaf aan de hardcore hiphop.

Uitstekend

1. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx…
2. Autechre - Tri Repetae ++
4. Tricky - Maxinquaye
8. Mobb Deep - The Infamous
13. Björk - Post

zaaf
je ontpopt je tot de hofleverancier!

1. Slowdive - Pygmalion (1995)
3. Autechre - Tri Repetae (1995)
6. Mobb Deep - The Infamous (1995)
12. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx... (1995)

Hier nog een hofleverancier:

2. Björk - Post
3. Autechre - Tri Repetae
4. PJ Harvey - To Bring You My Love
6. Slowdive - Pygmalion
11. Mobb Deep - The Infamous

Hier een minder tevreden klant:

7. P J Harvey - To Bring You My Love (1995)
8. Blur - The Great Escape (1995)

Het kan altijd nog slechter:

14. Gathering - Mandylion

Jacoto schreef:
Het kan altijd nog slechter:

14. Gathering - Mandylion

Niet bepaald mijn muziek, maar zo slecht is dat album toch niet?

2. PJ Harvey - To Bring You My Love

7. Blur - The Great Escape
8. Tricky - Maxinquaye

15. Slowdive - Pygmalion

4. Slowdive - Pygmalion
5. Mobb Deep - The Infamous
8. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx...
10. Autechre - Tri Repetae
11. PJ Harvey - To Bring You My Love
13. Björk - Post
14. The Gathering - Mandylion

Hofleverancier.

Johnny Marr schreef:
Hofleverancier.

Tis ook altijd dezelfde.

GrafGantz schreef:

Niet bepaald mijn muziek, maar zo slecht is dat album toch niet?
Zelfs een van hun betere, vind ik zelf. Met mooie lange instrumentale stukken.
Dit album zou ik zeker nog eens een kans geven, als ik jou was.

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mIZt4DKBWIC373RL2vDG9I65dOEZHywThRiD9gf1oHP7zOh-bguqKv_R6Kjgr7AeFkgoOmY95a3xnlrSK9WklxErPcjSQcEOxQFvINB64NOpOZN8ZE0GLpg7Xohl51jrBk3gGiKLiN-Chd32Dl_fgA0aaXnsZt_uJ2ALxazSTyA95xAds5S4C42JPRrhIcsMh?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/651

Smashing Pumpkins, The - Mellon Collie and the Infinite Sadness (4)

341 p - 19 x genoemd - 1 HP (door aERodynamIC en nico1616 )

Geen Butch Vig meer achter de knoppen, maar Flood en zijn maatje Alan Moulder. Corgan schreef makkelijk en was minder opgefokt in de studio. Er werd, op aanraden van Flood, ook meer gespeeld in de rehearsal room en meer gejamd. Mellon Collie is duidelijk meer een groepsplaat geworden. Corgan wilde een soort White Album maken, of liever "The Wall for Gen X". De stijlen lopen daardoor wat meer uiteen, van art rock, grunge, alternative pop tot metal. En de verkoop was uitstekend, mede door het succes van de singles Bullet with Butterfly Wings, 1979, Tonight, Tonight en Thirty-Three.

Die zal JM ook wel weer hebben. Ik niet overigens.

Teveel uiteenlopende stijlen wat mij betreft wat zo'n dubbel cd veel te lang maakt om gemiddeld goed genoeg te zijn.

ranja schreef:
Teveel uiteenlopende stijlen wat mij betreft wat zo'n dubbel cd veel te lang maakt om gemiddeld goed genoeg te zijn.

Dat was ook mijn kritiek toen. En daarom blijft Siamese Dream voor mij met afstand de beste van SP.

voskat schreef:
(quote)

Dat was ook mijn kritiek toen. En daarom blijft Siamese Dream voor mij met afstand de beste van SP.

Ik hou het op Gish, maar beide hebben mijn jaarlijst gehaald voor hun jaren en MC dus niet

Alles wat ranja zegt, maar dan uiterst positief geformuleerd.

3.The Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness
5. The Gathering - Mandylion
9. Marillion - Afraid of Sunlight
12. Blur - The Great Escape

Ik heb albums van een andere klasse.

Iedere keer is het spannend of m'n nummer 1 de lijst haalt. Het ging steeds goed dus het moet ook nu goedkomen

dix
Ik moet bij Smashing Pumpkins altijd even aan Pavement denken. Nature kids

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mpClO_9Jc1s8OdoxRde6uvE2sxGkkgwYOIGe5LKiyw05cBmqC6I9BNY-ElhCoVPXNcgH_aKimMze11UfORW4xx6kK-x7eM_tPuM0aTtAAhc9-12jtf5yPG6x_Z7eJE98iXL9v5Qm1AFD2Mjkv85L2j62MY8ogYoeWm7BCdp-gSMBG79xsjsgomZy9Tt7OKT75?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/595

GZA - Liquid Swords (12)

385 p - 19 x genoemd - 1 HP (door ArthurDZ en Johnny Marr en MAS )

En ook deze editie als meest gewaardeerde hiphopplaat verkozen: Liquid Swords. De samenwerking RZA/GZA dateert al van jaren her en levert hier een stevige chemie op. De beats van RZA, met veel samples uit de martial arts film Shogun Assassin, draaiden dagen aaneen, waarop The Genius zijn teksten maakte en vermaakte. Zorgvuldig en scherp (like a liquid sword) werden de teksten, met medewerking van de andere Wu-Tangers, te berde gebracht.

3. Tricky - Maxinquaye (1995)
6. Marillion - Afraid of Sunlight (1995)
13. The Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness (1995)

2. The Gathering - Mandylion
5. Björk - Post
11. GZA - Liquid Swords
13. PJ Harvey - To Bring You My Love
20. Smashing Pumpkins - Mellon Collie & The Infinite Sadness
23. Tricky - Maxinquaye

Benieuwd naar de top 3..

zaaf
ja dat is het spannendste deel van deze lijst

https://db3pap005files.storage.live.com/y4mFcj3NGc4qd0OEkw9SeLMq-uPrOCN6YUP42fmmttqYzTPDkhnQa8Z4TKalrfINt5UVbwWwQJtYTHz3IDV_k2jYmd3LiZVppVOaaw7ey1kqRgzMMf-6jBFmmLxmQ_0o-Zb5Xu0OyXEqulJTe522joEymlNVy2bFD4MW0E8iWP9x0pow_jvRjpQXSNYvi-KNp-6?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/550

Oasis - (What's the Story) Morning Glory? (3)

551 p - 28 x genoemd - 1 HP (door Ries_72 en LucM en thelion en Jacoto )

Oasis' succesalbum. Gelikter dan hun debuut, meer 'geproduceerd' met meer koorwerk, string-arrangements en meer variatie in het songmateriaal, sloeg de plaat enorm aan. Singles werden dikke hits, de wereld aan Oasis' voeten. De pers reageerde ietwat lauw op deze aanpakverandering, maar mettertijd werd de kwaliteit wel onderkend.

Casartelli (moderator)
zaaf schreef:
De pers reageerde ietwat lauw op deze aanpakverandering, maar mettertijd werd de kwaliteit wel onderkend.
Spijker op de kop, ik heb ook nog wel een beeld van een zure Volkskrantrecensie. Ik lustte er meteen wel pap van. Anno nu is-ie niet vrij van jeugdsentimentsbonus, maar hoe dan ook: prima plaat. Van de andere tussenliggende albums zat PJ Harvey niet enorm ver van mijn inzending af.

02 [09] The Gathering - Mandylion

04 [11] Marillion - Afraid of Sunlight
05 [03] Oasis - (What's the Story) Morning Glory

09 [15] Blur - The Great Escape

15 [10] Björk - Post

Kijk eens, langzaam breekt de zon door.

2. PJ Harvey - To Bring You My Love

4. Oasis - (What's the Story) Morning Glory?

7. Blur - The Great Escape
8. Tricky - Maxinquaye

15. Slowdive - Pygmalion

1. Oasis - (What's the Story) Morning Glory? (1995)
3. Tricky - Maxinquaye (1995)
6. Marillion - Afraid of Sunlight (1995)
13. The Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness (1995)

Gast
geplaatst: vandaag om 04:35 uur

geplaatst: vandaag om 04:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.