MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album van het jaar top 15 (nu: 2023)

zoeken in:
dix
Ik schrik er wel van dat dat Pirate Material inmiddels meer dan twintig jaar oud is.

M'n eerste match en meteen m'n nummer 1. Ik vond het lastig inschatten of die de lijst zou halen.

zaaf schreef:

Gun mij ook één match...
Ik gun je er wel tien!
Mits niet te veel hiphop.

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4msglfCL2UgCy5sjM0pQeXAo3-oZS0PdN27CWxfzOt3pRc6zAWSjChsNSXHByvpZ4qoKuIqWrXiXe3xc2FNvgov4Ppb8wTpuB2PO7pK6kBsLpeMAT7pCM5SGPVA8wmrDAEkQflH8wmUeuzqBqd9tKMswUzMAmlzPaEgK-uzZD71BQIJc-Jwzoeik1hmntsxwrp?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/977

Peter Gabriel - Up (13)

189 p - 11 x genoemd - 2 HP (door Bonk )

Een waslijst aan beroemde muzikanten, heel veel opnametijd, er is aandacht besteed aan Up. Zelfs een overlegje met de concullega's van REM omdat ook zij een Up uitbrachten, alles keurig. Album ging even de ijskast in omdat de soundtrack OVO prevaleerde, in de loop van 2000 werd de draad weer opgepikt. Dit album was een reden voor Rolling Stone om Gabriel 'out of touch' te noemen, dat zou ik toch niet willen zeggen.

Deze heb ik natuurlijk ook, de albumtitel lijkt erg op dat van zijn album uit 1992. Zo erg zelfs dat onze spelleider een liedje koos van dat album om het hier muzikaal op te leuken.

05. Peter Gabriel - Up (2002)
15. Porcupine Tree - In Absentia (2002)

4. Peter Gabriel - Up

10. Opeth - Deliverance

Gelukkig heeft PG het gehaald en heb ik 'm dus niet in mijn uppie.

Prachtalbum. 5*. En die opvolger gaat er ook eindelijk komen dit jaar!
Opeth haald mijn lijst net niet, maar dat zegt vooral ook wat over de sterkte van dit jaar.

2. Peter Gabriel - Up
8. Porcupine Tree - In Absentia

zaaf
vigil schreef:
Deze heb ik natuurlijk ook, de albumtitel lijkt erg op dat van zijn album uit 1992. Zo erg zelfs dat onze spelleider een liedje koos van dat album om het hier muzikaal op te leuken.
Dacht voor het nummer te kiezen, was titel van de tour, excuus! Omissie hersteld (toch?)

dix
Op dat clipje lijkt Peter best wel veel op Nusrat Fateh Ali Khan van zijn eigen label, compleet met kenmerkend wapperend handje.

zaaf
Nou ophouden hoor!

dix
Oh het ís Nusrat. Ik heb niks gezegd

Casartelli (moderator)
Up is de traditionele bulls eye match. Aanvankelijk had ik wat moeite hierin te komen, maar Darkness, Sky Blue en I Grieve zijn voldoende om af en toe de cd uit de kast te trekken. Signal to Noise heeft zijn fans, maar ik ben daar niet een van.

03 [15] Opeth - Deliverance
04 [14] Porcupine Tree - In Absentia

08 [13] Doves - The Last Broadcast

11 [11] Peter Gabriel - Up

3. The Streets - Original Pirate Material
4. Opeth - Deliverance
5. Peter Gabriel - Up
14. Porcupine Tree - In Absentia

Bijzondere plaat van Gabriel. Eentje die pas na een paar luisterbeurten zijn genialiteit prijsgeeft en onder de huid kruipt.

zaaf
dix schreef:
Oh het ís Nusrat. Ik heb niks gezegd
tjonge, zo zijn we net Peppi en Kokki

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mSHs2lTj9ebdVIFjH2v87Lj4Sx2ZFAaAwinshke8IhxxvxeWfo5zV9WQGH2DCchoD5glkWInAQNB0seH_JmDRCPbWunJwrpg0G-YBFvuhkhmyMEJgDSXrtdzRRSSLdVVHDhhh20lMW9x4TrmKCUSnyGLcrDu6ulMFdLaHxT4VoBIusQA_IjH3QV6ypqPKTuh2?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/1935

Saybia - The Second You Sleep (21)

242 p - 12 x genoemd - 1 HP (door aERodynamIC en vigil en Papartis )

Debuut van deze Denen, rockgroep rond zanger songschrijver Søren Huss. Selfsupporting begonnen, met de opgenomen EP's verkocht bij concerten. Dat leidde na drie stuks tot een contract bij EMI en werd dit album opgenomen in Zweden (The Blue Room, Gävle).

Nog geen hits hier. The Streets heb ik wel even overwogen, maar teveel concurrentie. En Doves zullen het een andere keer vast nog halen.

9. Porcupine Tree - In Absentia (2002)

Saybia heb ik zowaar; op 3 nog wel.
Misschien dat er nog eentje bij gaat komen.

zaaf schreef:

[Omissie hersteld (toch?)

Meer dan zelfs!

01. Saybia - The Second You Sleep (2002)
05. Peter Gabriel - Up (2002)
15. Porcupine Tree - In Absentia (2002)

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mmcVESZaeT_I_82yBRd2Bcx-RhWbHkyxmOystJ3Xl5YUOtqFIqVjOXHTsJXiYKcA-0D0tStNUE1Kg2fuJhvOW0S2CQJYxHUxKI0OZIAqzNra1X5Lk8BBoiFUIUy1fwZS4hPtS4Krs5kW5jPCMaECR3R4A5KaFo7I716dwrCogL95k-QYcHjW49ASyoLb6Kkf8?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/458

Wilco - Yankee Hotel Foxtrot (6)

242 p - 14 x genoemd - 1 HP (door Renoir en LucM )

Uncle Tupelo ontstond nadat de zanger van die groep er de brui aan had gegeven. We spreken over 1987. Oom Tupalo maakte een aantal prima platen, maar door een verslechterde relatie met Tweedy gaf dit keer zanger Farrar er de brui aan. Uit de restanten van de groep werd in 1994 Wilco opgericht. De groep was lekker bezig tot de samenwerking van Tweedy met Jim O'Rourke en drummer Kotche in het project Loose Fur onrust gaf. Eerst moest Wilcodrummer Koomer er aan geloven, later - nadat Yankee Hotel Foxtrot was opgeleverd - stopte ook multi-instumentalist Bennett ermee omdat Tweedy bij het maken van dat album O'Rourke een steeds grotere rol toebedeelde in de instrumentatie en mixing van dat album. Album dat overigens als hoogtepuntje in het oeuvre van Wilco wordt beschouwd.

Het houdt nog niet over.

13. The Streets - Original Pirate Material

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mNCmlTIAXnIyZdPPr3XGQeQP5OqQcuYIwpQtt0sDovH1p3htJrhO34YefRxqTAtBS-G6ogMNoLFJFhmRlI5PW9qv5gaJQ_rMxT_D3-T8oVhEK0rb7dLI4oSufLbPfefNh4OWqNWi5FUeupp0TbgHQu7Vu6ZsoHLruNnc7rHrNjTqM7PR8AblKVk6h8jzAjU1M?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/1444

Boards Of Canada - Geogaddi (8)

247 p - 11 x genoemd - 1 HP (door zaaf en andré en aerobag en herman en Coma Cat en velen niet....en Gyzzz dan weer wel)

Jaja, toch een match met de toplijst en dan ook maar meteen de goeiste uit 2002. BoC wilde een wat organischer plaat opleveren en bracht veel akoestische instrumentatie in in het geluid, hoewel dat door het volume ervan, de subtiliteiten en het blenden met elektronica niet direct in het oor springt. Het feit dat 09/11 midden in de opnameperiode viel had zeer veel effect, het gaf veel donkerte aan het geluid van het album en het is niet voor niets dat het duo mikte op een albumlengte van 66 minuten en 6 seconden...

Nu al? Ik had minstens top 5 verwacht.

01. The Streets - Original Pirate Material
02. Boards of Canada - Geogaddi

1. Boards of Canada - Geogaddi

4. Wilco - Yankee Hotel Foxtrot
5. The Streets - Original Pirate Material

Ja, dat zijn wel mooie matches. Geogaddi altijd kippenvel, nog net wat beter dan Music Has the Right.. Zo coherent en meer dan de som der delen, een Alpha and Omega of Julie and Candy zijn schitterend

Ik wacht nog steeds...

zaaf
Ik ga morgen verder, sleep tight

Tot dusver blijkt dit jaar inderdaad een gat in m'n cultuur te zijn.

Wilco weer eens opgezet. Mooie plaat, maar voor mij geen top 15 dit jaar.

Boards of Canada dus wel. Weet nog wel dat ik hem destijds opzette op zo'n luisterpaal in Concerto. Stond aan de grond genageld, zo goed vond ik het. Later bleek het ook nog eens een plaat vol verborgen boodschappen die interessant waren om te ontrafelen. The Devil is in the Details, zoals een van de songtitels luidt.

Wilco voor mij ruim top 15 materiaal. Dat het niet verder komt dan plek vier komt door het jaar 2002, want het is een heerlijk album wat ik elke keer nog met zeer veel plezier en bewondering opzet.

2. Peter Gabriel - Up
4. Wilco - Yankee Hotel Foxtrot
8. Porcupine Tree - In Absentia

4. Peter Gabriel - Up
10. Opeth - Deliverance
13. Wilco - Yankee Hotel Foxtrot

Gast
geplaatst: vandaag om 12:24 uur

geplaatst: vandaag om 12:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.