MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album van het jaar top 15 (nu: 2023)

zoeken in:
zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mIZt4DKBWIC373RL2vDG9I65dOEZHywThRiD9gf1oHP7zOh-bguqKv_R6Kjgr7AeFkgoOmY95a3xnlrSK9WklxErPcjSQcEOxQFvINB64NOpOZN8ZE0GLpg7Xohl51jrBk3gGiKLiN-Chd32Dl_fgA0aaXnsZt_uJ2ALxazSTyA95xAds5S4C42JPRrhIcsMh?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/41012

Knife, The - Silent Shout (5)

339 p - 17 x genoemd - 1 HP (door herman en Martijn Jonkers )

Göteborgduo, broer en zus. Karin, de oudste van de twee was zangergitariste van indierock band Honey Is Cool (zeker het beluisteren waard!). Toen deze band terziele ging, besloot Karin met broerlief, die tamelijk in de elektronica was, te gaan samenspelen. Titelloze debuut kwam een jaar later uit, opvolger Deep Cuts maakte echt indruk, maar deze derde sloeg alles.

Ik had 'm niet meer verwacht. Top dat ie erin staat en ook nog top 5.

Casartelli (moderator)
Op grond van eerdere jaaredities had ik Muse' beste wel hoger verwacht, mais soit, hij staat erin. Met The Knife had ik laatst in huiselijke kring nog succes toen een wat jeugdiger gast op de oudjaarsavond vroeg of ik ook cd's had die "niet van een bandje" waren en bovendien uit de 21e eeuw, maar dat is onvoldoende nostalgiebonus voor een top-15-notering.

04 [07] Muse - Black Holes and Revelations

08 [08] The Decemberists - The Crane Wife

10 [09] The Veils - Nux Vomica

Nu we er nog vier te gaan hebben, vermoed ik dat ik wel uitgematcht ben.

2. The Knife - Silent Shout
5. Trentemøller - The Last Resort
15. The Veils - Nux Vomica

Zou zo maar kunnen dat er nog 3 uit m'n lijstje langs gaan komen.

3. J Dilla - Donuts

Topper. Verwacht er zeker nog drie

Deep Cuts was inderdaad al goed, maar deze deed daar nog een schepje bovenop. Ik had in 2006 net een nieuwe geluidsinstallatie en Silent Shout was zo'n beetje het eerste album dat ik daarop draaide. Fantastisch album en geweldig geluid, vooral (het intro van) Like A Pen kwam zo heerlijk je gehoorgang binnengedruppeld.

1. The Knife - Silent Shout
4. Trentemøller - The Last Resort

Voor nu heb ik mijn hoop gevestigd op 2 artiesten die beginnen met een B...

herman schreef:

Voor nu heb ik mijn hoop gevestigd op 2 artiesten die beginnen met een B...

Hm... ik heb 3 B-artiesten (bands eigenlijk) in mijn lijst maar ik betwijfel of dat dezelfde zijn.

Waarschijnlijk niet. Ik heb er ook 3 trouwens, maar 1 daarvan acht ik sowieso kansloos. En nu ik er over nadenk zijn die andere 2 ook minder kansrijk dan ik dacht, behalve misschien die ene uit 'Libanon'.

Ik gok dat jij er wel eentje hebt die vorig jaar na 15 jaar weer een album heeft uitgebracht. Destijds gingen ze wat langs me heen (ondanks dat het wel in mijn straatje lag), maar de singles van de comebackplaat vond ik wel goed. Dus misschien oude werk ook nog eens een kans geven.

Ik denk dat we nog een J krijgen, en een A en een O en een M

Ik had 2 A's ( het lichtje en de apen) verwacht
Er komen ook nog Nederlanders ( toch?).

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mpClO_9Jc1s8OdoxRde6uvE2sxGkkgwYOIGe5LKiyw05cBmqC6I9BNY-ElhCoVPXNcgH_aKimMze11UfORW4xx6kK-x7eM_tPuM0aTtAAhc9-12jtf5yPG6x_Z7eJE98iXL9v5Qm1AFD2Mjkv85L2j62MY8ogYoeWm7BCdp-gSMBG79xsjsgomZy9Tt7OKT75?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/48146

Midlake - The Trials of Van Occupanther (3)

353 p - 19 x genoemd - 1 HP (door J.J. Wever en Renoir en 50tracks )

Denton band (Texas), opgericht in 1999. De bandleden waren oorspronkelijk jazzmuzikanten, maar wilden gezamenlijk liever de rock-kant op. Radiohead was een invloed, gaandeweg luisterde men ook graag naar Grandaddy en The Flaming Lips, goed te horen op dit tweede album van ze.

Midlake een keer gezien op De Beschaving, helaas te kort bestaand festival in Utrecht.
Na een hele dag een hoop herriebands te hebben gezien bleek Midlake de band met de meeste gitaren op het podium te zijn maar ook een van de rustigste bands Toch niet verveeld bij dat optreden (maar lang geen top 15).

ranja schreef:

Na een hele dag een hoop herriebands te hebben gezien bleek Midlake de band met de meeste gitaren op het podium te zijn maar ook een van de rustigste bands

Tja aantal gitaren zegt natuurlijk niet alles , druktemakers als Ramones hadden een bassist en een gitarist.
Overigens weleens Yes live gezien en die gitarist ( Steve Howe) had wel een stuknof honderd gitaren op het podium

Ik heb nog geen ‘hit’ in de top 15. Wellicht nog Pure Reason Revolution, Tool of Thom Yorke?

dynamo d schreef:
Ik heb nog geen ‘hit’ in de top 15. Wellicht nog Pure Reason Revolution,

Vooral die kan nog komen

Rudi S schreef:
(quote)

Tja aantal gitaren zegt natuurlijk niet alles , druktemakers als Ramones hadden een bassist en een gitarist.
Overigens weleens Yes live gezien en die gitarist ( Steve Howe) had wel een stuknof honderd gitaren op het podium

Ja ok Sonic Youth heeft ook altijd een rijtje gitaren klaarstaan Nee hier waren er echt 4 aan het spelen (5 als je de bassist meetelt). Overigens wel 2 daarvan op een acoustische gitaar Ik vond het wel een leuke constatering destijds.

5. Trentemøller - The Last Resort
6. Midlake - The Trials of Van Occupanther
15. The Veils - Nux Vomica

Ik hoop dat één van de B's van herman nog voorbij komt. En de O natuurlijk

Martijn Jonkers schreef:
Ik hoop dat één van de B's van herman nog voorbij komt.

The Black Angels zou wel een verrassing zijn ja

Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:
Nu we er nog vier te gaan hebben, vermoed ik dat ik wel uitgematcht ben.
En buiten de populariteit van Midlake gerekend...

In een rechtvaardige wereld zou Pure Reason Revolution inderdaad ook gewoon de top-15 halen (misschien nog wel eerder met een van hun volgende albums dan met het debuut), maar die had ik in mijn meest optimistische schattingen toch maar niet meegerekend.

04 [07] Muse - Black Holes and Revelations

08 [08] The Decemberists - The Crane Wife

10 [09] The Veils - Nux Vomica

12 [04] Midlake - The Trials of Van Occupanther

1. CunninLynguists - A Piece of Strange
2. Muse - Black Holes & Revelations
4. The Knife - Silent Shout
6. J Dilla - Donuts

Casartelli schreef:
In een rechtvaardige wereld zou Pure Reason Revolution inderdaad ook gewoon de top-15 halen

Ik moest opzoeken of dat een bandnaam of een albumtitel is. Wellicht dat ik de enig ben, maar als dit voor meer mensen hier geldt is het niet zo vreemd dat ze de top 15 niet halen

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mFcj3NGc4qd0OEkw9SeLMq-uPrOCN6YUP42fmmttqYzTPDkhnQa8Z4TKalrfINt5UVbwWwQJtYTHz3IDV_k2jYmd3LiZVppVOaaw7ey1kqRgzMMf-6jBFmmLxmQ_0o-Zb5Xu0OyXEqulJTe522joEymlNVy2bFD4MW0E8iWP9x0pow_jvRjpQXSNYvi-KNp-6?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/38777

Opgezwolle - Eigen Wereld (18)

359 p - 17 x genoemd - 1 HP (door MAS en Nr.4 en jordidj1 en ArthurDZ en Johnny Marr en Coma Cat )

Zutphense rapgroep uit Zwolle, gevormd in 1998. We kwamen ze eerder tegen, in de eindlijst zelfs, maar deze derde en laatste staat het hoogst in aanzien. Eind 2007 gaf de groep te kennen te stoppen, vooral omdat DJ Delic ertussenuit wilde, ademruimte nodig had, ging reizen en schilderen. Rico en Sticks gingen verder en richtten zich met A.R.T. op het reeds bestaande vriendencollectief Fakkelbrigade.

1. CunninLynguists - A Piece of Strange
2. Muse - Black Holes & Revelations
4. The Knife - Silent Shout
6. J Dilla - Donuts
13. Opgezwolle - Eigen Wereld

5. Opgezwolle - Eigen Wereld
6. Amy Winehouse - Back to Black

9. The Roots - Game Theory

11.The Veils - Nux Vomica

13. J Dilla - Donuts

Gekke Gerda, de zus van Gerrit

Johnny Marr met z’n ghettoblasterb

jordidj1 schreef:
Gekke Gerda, de zus van Gerrit

Johnny Marr met z’n ghettoblasterb

Ze zit te zeiken over dr lichaam terwijl ze nagenoeg perfect is.

Hahahahaha, deze niet op 1. Sure, er zijn nog twee betere albums gemaakt in 2k6 not

Johnny Marr schreef:
(quote)

Ze zit te zeiken over dr lichaam terwijl ze nagenoeg perfect is.

Hahahahaha, deze niet op 1. Sure, er zijn nog twee betere albums gemaakt in 2k6 not

Pluk de sinaasappels, maak jus d'orange,
haal het vruchtvlees er meteen uit, want daar hou ik niet van

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mPkK8uezcqa572eLctPpW2HL760kJ5frpqoWyPxF3Ym1FwZfHV-vGGriqa3MUsS_pF6fjjvfsfYHmoCizfTLc8w1Tzut9pTa5RI_xJDnKa1gZoX72E7H_tyPCWOJtxZxWHwd_EtqR2cMkvVAgDioPlWhxAYDa2KOVmVQDXhefhiDCcEyOdDpb5yHgP4SssRnv?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/55106

Joanna Newsom - Ys (2)

380 p - 18 x genoemd - 1 HP (door aerobag en Gyzzz en nico1616 en AOVV en Dwejkk_ en Teunnis en Koenr)

Grass Valley Girl (California) (zou Moon over haar 'zingen'?), en ofschoon ze opgeleid is als klassiek harpiste, waren haar eerste officiele muzikale schreden die van keyboardspeelster van de indiepop band The Pleased. Haar 2004-debuut deed het al prima, dit tweede album overtrof alle verwachtingen zonder meer.

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4m1HeGVU9T34_iJClWZCf_RIkaExqsPUD70NT_Xo6AbYsCS-x0bldS5fU9XNnsA8P-zKv3afi-h4RWIjV-aozsfkcpTPtMIL-FoKslBFa3XDd6N0vENwWNgyoT4CdleNF97-kUvvjDbu5EMzGDT1z1DuyRnlXnEVnycYJd7hSHbIbb9t1HCOdtpM1lgHfxNp7G?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/36152

Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not (1)

474 p - 24 x genoemd - 1 HP (door Rudi S en Simon77 en Gretz )

Sheffield band, opgericht in 2002 en een tijdlang was de groep instrumentaal. Aanvankelijk had Turner dan ook niet al te veel zin om te gaan zingen en de 'frontman' te zijn. Dat hij plezier had in het schrijven van teksten was de voornaamste reden om het toch maar te gaan doen. De groep maakte demos en gaf die weg bij optredens en online, later onder meer bekendheid uitgebracht als Beneath the Boardwalk. Is dus niet hun debuut, dat is deze.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:42 uur

geplaatst: vandaag om 07:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.