MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album van het jaar top 15 (nu: 2023)

zoeken in:
Ok dan maar de volgende heb ik wel

1. Janelle Monáe - The ArchAndroid
6. Caribou - Swim

Twee overeenkomsten tot nu toe.

1. Anathema - We're Here Because We're Here
6. Deerhunter - Halcyon Digest

2 topplaten op rij. ❤️

01. Joanna Newsom - Have One on Me
06. Caribou - Swim
08. Four Tet - There Is Love in You

Janelle Monáe ook erg tof.

Casartelli schreef:
...hebben we hier niet de neiging gehad de band te cancellen n.a.v. de verhalen over Danny Cavanagh (waar uiteindelijk ook niet zo veel basis voor leek te bestaan).

Vanaf dit comebackalbum klinkt de band inderdaad opgewekter en daarmee vond ik er met name als liveband een stuk minder aan.
Ik mis even wat context. Welke verhalen over Danny gingen in het rond?

Voor mij was de lol er inmiddels ook wel een klein beetje vanaf bij Anathema, maar goed: ik vond de band dan ook het leukst toen er nog sprake was van het Yorkshire doomtrio.

I.t.t. Jordidj1 en Rudi S heb ik écht een ander jaar ingeleverd. Maar dat wist ik al van tevoren. Het wordt een 100% complete mismatch.

EvilDrSmith schreef:

I.t.t. Jordidj1 en Rudi S heb ik écht een ander jaar ingeleverd..

Tja , als je en de verkeerde lijst inleverd en RTL Boulevard niet volgt dan wordt het een beetje moeilijk om nog enig plezier aan dit spel te beleven.

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mha2ldpbxxiVlg6N9I2vXxt_oSdiY-fg8n3hkwXAzHs8qI57omClsgOihoT-LeH48_y55hxwgN1jdZv1ekitOcPv8L045_TX45MVwG9VynBALRN_2v-HXNOI0mcNHLfjOQCLpq4KuYRiezzrVQDLjiYW50cjLVYfDhR099RzHZcwMp9FsH8Iltx0VEe347G2A?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/195445

Roots, The - How I Got Over (12)

271 p - 15 x genoemd - 1 HP (door Rudi S )

In 2008 meldde Rootsleider Questlove dat Rising Down het laatste album zou zijn. Reden was de moeilijke financiele positie van de band, er werd te weinig verdiend om een professionele status te behouden. Tot… Jimmy Fallon. Zijn verzoek om zijn huisband te worden was een geschenk en een injectie voor de band. Later bleek dat de groep er ook wat off focus van raakte, maar dat was later. Met dit album werden weliswaar veel stijlen en genres bezocht, maar is zeker één geheel en de kwaliteit is puik.

Rudi S schreef:
Tja , als je en de verkeerde lijst inleverd en RTL Boulevard niet volgt dan wordt het een beetje moeilijk om nog enig plezier aan dit spel te beleven.
Nee hoor, niet de verkeerde: ik heb de juiste lijst geleverd, slechts een "ander" jaar. Evenzogoed plezier genoeg. Jij hebt matches genoeg, zie ik inmiddels boven mij.

Anathema vs RTL Boulevard: huh, is Danny de Harry & Megan van de muziekroddelnichterij? Ik niet snap. Ff googlen dan maar...

Casartelli (moderator)
EvilDrSmith schreef:

Voor mij was de lol er inmiddels ook wel een klein beetje vanaf bij Anathema, maar goed: ik vond de band dan ook het leukst toen er nog sprake was van het Yorkshire doomtrio.
Ik kwam ook late to the party qua Anathema (A Natural Disaster was al uit en ze waren al even gestopt), maar nog wel net op tijd om nog een concert voor de comeback mee te pakken. Topavond, maar het ene nieuwe nummer wat ze speelden viel toen al wat ongemakkelijk. Toch was ik met dit album en de opvolger nog wel redelijk in mijn nopjes. Bij Distant Satellites was het klaar en het laatste album heb ik niet meer gehoord.

Toen stopte de band en gingen Danny Cavanagh en de band voor onbepaalde tijd uit elkaar. Er speelden financiële moeilijkheden (die Cavanagh nog heeft getracht te verhelpen door enkele van zijn gitaren te verkopen). Er waren een tijdje wat hardnekkige misbruikgeruchten over hem, maar dat leek uiteindelijk toch het meest op rook zonder vuur.

Met de gezamenlijke lijst heb ik verder echt bijzonder weinig dit jaar... dus nog maar even verder bomen over Anathema?

Sterk rijtje, Have One on Me had ik moeten hebben

6. Janelle Monáe - The ArchAndroid
7. The Roots - How I Got Over
12. Robyn - Body Talk

Leuke, gevarieerde lijst tot nu toe.

1. Four Tet - There Is Love in You
2. The Roots - How I Got Over
7. Caribou – Swim
11. John Grant - Queen of Denmark

Ik heb het juiste jaar ingeleverd, maar nog steeds geen matches.

8. Angus & Julia Stone - Down the Way

16. Deerhunter - Halcyon Digest

Magertjes...

Casartelli schreef:
Er waren een tijdje wat hardnekkige misbruikgeruchten over hem, maar dat leek uiteindelijk toch het meest op rook zonder vuur.

Met de gezamenlijke lijst heb ik verder echt bijzonder weinig dit jaar... dus nog maar even verder bomen over Anathema?
Ik heb me inmiddels een beetje ingelezen: wat een gedoe en trammelant allemaal.

Maakt de zin om verder te bomen over Anathema er niet groter op, laat staan dat ik me afvraag of de anderen hier daarop zitten te wachten, dus laten we maar rustig afwachten op de nul matches met de Top 5.

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mIZt4DKBWIC373RL2vDG9I65dOEZHywThRiD9gf1oHP7zOh-bguqKv_R6Kjgr7AeFkgoOmY95a3xnlrSK9WklxErPcjSQcEOxQFvINB64NOpOZN8ZE0GLpg7Xohl51jrBk3gGiKLiN-Chd32Dl_fgA0aaXnsZt_uJ2ALxazSTyA95xAds5S4C42JPRrhIcsMh?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/185235

Gorillaz - Plastic Beach (5)

299 p - 16 x genoemd - 2 HP (door andré en Rudi S )

In een Juli 2008 interview met The Observer deed Jamie Hewlett uit de doeken: "Gorillaz now to us is not like four animated characters any more – it's more like an organisation of people doing new projects ... That's my ideal model – Gorillaz is a group of people who gave you this, and now want to give you new stuff."
Met veel gastartiesten wordt het thema van de verwordende aarde behandeld.

Aaaah het plastieken strandje! Een topper.

5. Gorillaz - Plastic Beach

Dan komen nu nog de tienerdroom, het duistere fantasietje, de buitenwijkjes en dat ene Amerikaans bandje? De fratello's hebben het niet gehaald!?

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mpClO_9Jc1s8OdoxRde6uvE2sxGkkgwYOIGe5LKiyw05cBmqC6I9BNY-ElhCoVPXNcgH_aKimMze11UfORW4xx6kK-x7eM_tPuM0aTtAAhc9-12jtf5yPG6x_Z7eJE98iXL9v5Qm1AFD2Mjkv85L2j62MY8ogYoeWm7BCdp-gSMBG79xsjsgomZy9Tt7OKT75?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/180034

Beach House - Teen Dream (3)

315 p - 17 x genoemd - 1 HP (door likeahurricane en nico1616 )

Debuut, op Sub Pop dan, waar Scally en LeGrand tijdens hun lange tour na hun nummer twee (Devotion, 2008) op zaten. Veel ideeen, erg geinspireerd om het goed aan te pakken, ze wilden graag een "sophisticated" album. Met veel minder reverb. Er zitten veel studio uren in de plaat, het duo was perfectionistisch, wat wel wat centen kostte. Het resultaat mag er zijn.

Ook al in mijn lijst, super saturday.

Ik zet de verdubbelaar in! En ik verwacht er nog 2 uit m'n lijst.

3. Angus & Julia Stone - Down the Way
14. Beach House - Teen Dream

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mFcj3NGc4qd0OEkw9SeLMq-uPrOCN6YUP42fmmttqYzTPDkhnQa8Z4TKalrfINt5UVbwWwQJtYTHz3IDV_k2jYmd3LiZVppVOaaw7ey1kqRgzMMf-6jBFmmLxmQ_0o-Zb5Xu0OyXEqulJTe522joEymlNVy2bFD4MW0E8iWP9x0pow_jvRjpQXSNYvi-KNp-6?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/204862

Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy (4)

348 p - 18 x genoemd - 1 HP (door Nr.4 en Johnny Marr en ArthurDZ en rudolphS en jordidj1 )

Het verhaal is bekend. Ye misdroeg zich tijdens de MTV awards van 2009, kreeg de wereld over zich heen en verstopte zich op Hawaï. Liet af en toe muzikanten overkomen om te werken aan een allesverzengende revanche. Die behoorlijk slaagde.

1. The Roots - How I Got Over
2. Gorillaz - Plastic Beach
3. Onderweg
4. Onderweg
5. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
6.
7.
8. Beach House - Teen Dream
9. Vampire Weekend - Contra

zaaf
Onderweg is van 2016, sorry Rudi

Het gaat maar door. Wat een lijst

1. Four Tet - There Is Love in You
2. The Roots - How I Got Over
5. Beach House - Teen Dream
6. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
7. Caribou – Swim
9. Gorillaz - Plastic Beach
11. John Grant - Queen of Denmark

1. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
4. Beach House - Teen Dream
5. Gorillaz - Plastic Beach

Was gisteren even elders op dit forum druk, dus moest even bijlezen, maar ben best tevreden met mijn score tot dusver.

4. Anathema - We're Here Because We're Here
5. The Roots - How I Got Over
6. Gorillaz - Plastic Beach

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mPkK8uezcqa572eLctPpW2HL760kJ5frpqoWyPxF3Ym1FwZfHV-vGGriqa3MUsS_pF6fjjvfsfYHmoCizfTLc8w1Tzut9pTa5RI_xJDnKa1gZoX72E7H_tyPCWOJtxZxWHwd_EtqR2cMkvVAgDioPlWhxAYDa2KOVmVQDXhefhiDCcEyOdDpb5yHgP4SssRnv?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/189832

National, The - High Violet (2)

408 p - 20 x genoemd - 1 HP (door Gretz )

Het vijfde vijfde album (na Kanye, Caribou, Deerhunter en Four Tet). Same all same all, zelfde protagonisten, producer, studio, nummers, onee dat niet. Maar kijk eens op het filmpje wie daar meezingt...

Onderwegalbum.

Heeft Gretz deze op 1 ?

Gast
geplaatst: vandaag om 11:44 uur

geplaatst: vandaag om 11:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.