MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Mijn favoriete Suede album

zoeken in:
Nu weer een mainstreamartiest aub...anders is dit topic dood

Vullen we aan met solo

Oja, dat mocht hè

Mijn favoriete JOY DIVISION/NEW ORDER album

Joy Division, New Order, Revenge, Electronic, The Other Two...
Zolang de band maar één van de vier originele bandleden van NO bevat.
Vermits live albums en verzamelaars ook mogen, is er dus best wat speelruimte.
Zelfs voor diegenen die fan zijn van de ene maar niet van de andere artiest
https://i.ibb.co/2Zgm422/New-Order.jpg
https://i.ibb.co/S7sNM08/Joy-Division.jpg

Joy Division - MusicMeter.nl

New Order - MusicMeter.nl

Revenge - MusicMeter.nl

Electronic - MusicMeter.nl

The Other Two - MusicMeter.nl

Vijf albums van dezelfde artiest zijn toegelaten, net als het combineren van de betrokken artiesten.

Ah, New Order verdient wel een eigen editie vind ik.

Dit worden in elk geval vijf absolute topalbums

johan de witt schreef:
Ah, New Order verdient wel een eigen editie vind ik.

Als jij ervoor kiest om enkel met NO albums te spelen, dan mag dat.

De andere discografieën zijn wat (te) klein voor dit format.
Maar wie wil mag dus voor een mix van artiesten gaan.

Ja snap ik, maar de discografie van New Order met 9 albums is wel groot genoeg. Daar vallen er nu extra veel van buiten de boot.
Maar goed, in elk geval een weekje topmuziek

Al die anderen bij elkaar snap ik, maar New Order niet, die hebben albums genoeg

Dan bij OMD straks ook alle zijprojecten...

Sha la la la la la la
Sha la la la la la la
Sha la la la la la la
Sha la la la la la la

Wie het niet snapt, speelt misschien beter niet mee.

Maak je liever een New Order top 5, dan maak je een New Order top 5.
Ben je creatief genoeg om een Joy Division top 5 te maken, dan maak je een Joy Division top 5.

Ben je niet blij dat Electronic een kans maakt, dan selecteer je geen albums van Electronic.

Wil je bands combineren in je top 5, dan combineer je bands in je top 5.
Wil je graag je volledige New Order lijst onthullen, dan kan je dat vrijdag doen.

Mijn top 5 zal uit Joy Division en New Order albums bestaan.
Electronic, Revenge en The Other Two maken geen schijn van kans.

samengevat:
Wie het niet eens is met de opgave, kan deze editie probleemloos als een NO only editie beschouwen.

Top, dat laatste was ik ook van plan.
Ik had liever twee aparte edities gehad voor twee zulke bekende artiesten, dat is alles.
Dat heeft niks met ‘niet snappen’ te maken.

Naar mijn idee is het oeuvre van Joy Division iets te beperkt voor een eigen editie.
Lees: meer live platen en verzamelaars dan reguliere albums in de top 5.

Nee, een Joy Division editie werkt inderdaad niet. Evenmin als een Electronic editie of die anderen. Daarom van die bands ook geen editie doen. NO daarentegen wel. That said, ik kan nu wel een Electronic album kiezen inderdaad, dat had anders nooit gekund

Maar gaan we dan hierna Suede en Elastica ook bij elkaar gooien vanwege gedeelde bandleden?

Laat het los, het onderste hoeft niet uit de Electronickan gehaald te worden. We doen t zoals den Dazz t wilt. Over een tijdje als t topic "los gelaten" is kan er altijd een NO only versie komen.

En Electronic geen kans? Dat zal bij mij iets anders zijn gok ik

Electronic heeft net zoveel met New Order te maken als met The Smiths.

Voor mij geen optie in elk geval.

Dazzler heeft het topic opgezet. We volgen zijn regels. Niet zo houthakken, mannen.

Casartelli (moderator)
Ik denk dat ik met deze editie wel uit de voeten kan.

Ik zie dat luigifort nog op mijn Kraftwerk-inzending wachtte om een gezamenlijke topvijf te kunnen uitrekenen. Met wat persen was dat bij mij neergekomen op:

5. Ralf und Florian
4. Radio-Aktivität
3. Trans Europa Express
2. The Man-Machine
1. Autobahn

De snelweg hoort (als enige) tot de muzikale paplepel, dus daar vormt geen van de doorgaans hoger aangeslagen opvolgers een serieuze bedreiging voor.

5. New Order - Movement (1981) - MusicMeter.nl
https://www.musicmeter.nl/images/cover/7000/7239.jpg

Voor mij zijn beide bands onlosmakelijk met elkaar verbonden. En Movement is het scharnieralbum.. Op Movement gaat New Order door waar Joy Division stilstond. Still en Movement worden niet toevallig kort na elkaar uitgebracht in de herfst van 1981. De eerste van New Order is een korte plaat. Met Dreams Never End lijkt het nieuwe viertal overeind te veren maar de door Peter Hook gezongen opener is maar een illusie. De overige songs klinken een pak somberder. Met dank aan Martin Hannett. Er wordt wel al voorzichtig met ritmes en elektronica gestoeid. In Truth klinkt de melodica die Bernard van Ian gekregen had en die eerder te horen was op Decades en nadien nog zal terugkeren op Your Silent Face en Love Vigilantes. Ian Curtis zit ook in ICB en in de lofzang The Him. Een echo van Orchestral Manoeuvres In The Dark schemert door in Doubts Even Here. Of misschien horen we er wel The Cure in. Robert Smith luisterde goed naar Movement en zou nooit onder stoelen of banken steken dat hij een fan is. Maar zoals dat met de meeste jaren '80 albums van New Order gaat, is het plaatje pas compleet als je er ook de singles bijrekent. Ceremony en In A Lonely Place zijn nog op tekst van Curtis. De titel van Procession spreekt boekdelen en met Everything's Gone Green zet New Order een eerste stap naar een nieuw geluid. Temptation en Hurt zullen de tweede stap zijn.

Hieronder mijn eigen 2CD deluxe versie van het album.

CD1
Dreams Never End / Truth / Senses / Chosen Time / ICB / The Him / Doubts Even Here / Denial
+ Ceremony (II) / In A Lonely Place (II) / Temptation (7") / Hurt (7")

CD2
Ceremony (I) / In A Lonely Place (I) / Procession /
Everything's Gone Green / Cries And Whispers / Mesh / Temptation / Hurt /
Truth (Peel session) / Senses (Peel session) / ICB (Peel session) / Dreams Never End (Peel session)

Casartelli (moderator)
https://www.musicmeter.nl/images/covers/5000/5377.jpg
5. New Order - Get Ready

Ik lever wel een topvijf deze week (volgende nummers zullen wegens afwezigheid een paar dagen op zich laten wachten), maar erg veel heb ik verder niet te melden over Joy Division, New Order, Friends and Relatives. Dit was hun rockcomeback met Crystal als blikvanger. Ik heb zelf de blauwe sterretjes bij 60 Miles an Hour en Primitive Notion.

5. Brotherhood (1986)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/13000/13576.jpg

New Order, al sinds jaar en dag één van mijn fave bands. Dank aan de spelleider dat hij in de eerste weken van dit spel al gelijk 4 bands uit mijn top-10 artiesten ever aan bod laat komen
Op 5 bij mij Brotherhood, een wat 'vergeten' parel van ze uit de jaren 80. Zeker ook door mij. het valt me op dat van de negen officiële albums die ze hebben uitgebracht er eigenlijk geen zwakke tussen zit. Ook hun latere albums, van deze eeuw, zijn stuk voor stuk prima. Get Ready uit 2001 was voor mij zelfs de herontdekking van dit New Order-weekend, maar haalde het toch nipt niet. Brotherhood heeft de x-factor toch net wat meer, uiteraard vanwege één van de ultieme NO-bangers Bizarre Love Triangle, wat een genot blijft dat toch. Verder is Brotherhood wat meer gitaar-oriented dan hun andere 80s-albums (op Movement na dan), maar dat zorgt juist voor een heerlijke flow. Met Paradise knallen we er al heerlijk in. Geweldige opener, zoals ze dat vaker hebben. Weirdo en Broken Promise ook heerlijk. Die laatste begint net als een JD-track. Maar dan een stuk opgewekter en life-affirming. Kant 2 is dan nóg beter, met uiteraard BLT, maar ook het hemelse All Day Long, met een fantastische bassline van Hooky. Angel Dust is een heerlijke (oosterse) luistertrip ook. Every Little Counts heb ik dan weer wat meer haat-liefde mee. Misschien vooral vanwege de tekst. State of the Nation zou een mooiere afsluiter zijn geweest.
Maar al met al een heerlijk album!

5. ELECTRONIC - Electronic

The best of three worlds. Een jaar na the Travelling Wilbury's hadden we ineens een nieuwe supergroep met een opvallende single: Getting Away With It.

Uiteraard kwamen ze daarmee weg. En meer dan dat, gelukkig. Het album volgde ruim een jaar later en werd voorafgegaan door een van de leukste singles van de jaren 90: Get The Message. Duidelijke boodschap war mij betreft: er is niks mis met het pop/rock geluid van de heren Sumner, Marr en Tennant. En het was in hindsight een voorbode voor de muzikale weg die New Order verder zou inslaan.

Andere memorabele tracks: Tighten Up, Patience of a Saint en uiteraard Feel Every Beat. En de overige loftuitingen laat ik graag aan een andere user die dit album ook zeker in zijn top 5 heeft staan ..

johan de witt schreef:
Electronic heeft net zoveel met New Order te maken als met The Smiths.

Voor mij geen optie in elk geval.

In dat geval is een Smiths album dan ook wel een optie

Maar die hebben we al gehad

Jammer dat daar Electronic dan niet mocht of Pet Shop Boys of Talking Heads of The The of Pretenders etc etc

Johnny Marr komt misschien nog aan bod
Top-5 Johnny Marr-albums, solo of als gitarist.

4 Smiths albums in je top 5

Nee, die hebben we al gehad
Electronic dan, Dusk etc, mooie top-5 van te maken

Gast
geplaatst: vandaag om 07:11 uur

geplaatst: vandaag om 07:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.