MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Reis rond de wereld - Album top 20 - 47. Colombia, Ecuador, Guyana, Venezuela, Frans-Guyana

zoeken in:
Een mooie mengeling is het geworden van jazz, rock, pop en traditionele muziek uit Japan. Ieder decennium uit het albumtijdperk is vertegenwoordigd.

Jaren '50: 1
Jaren '60: 1
Jaren '70: 2
Jaren '80: 1
Jaren '90: 1
Jaren '00: 8
Jaren '10: 3
Jaren '20: 3

Een van mijn muzikale helden komt nu aan bod: Ryuichi Sakamoto. Helaas is hij vorig jaar overleden

Hm... verdeling in decennia:

90s 8
00s 10
10s 2

wat is er met die bands van de 00s gebeurd in de 10s en 20s...

Verder vooral echt japanse muziek nl. punk, noise en (garage)rock, 20 albums van 12 unieke bands

Echt een interessant land muzikaal gezien. Opvallend mooie neoklassiek uit Japan in de eerste helft van de jaren 80 ook.

Wacht nog even met mijn lijstje indienen, maar ik verwacht hier ook weinig albums uit de 10s en 20s.

80's: 4x
90's: 2x
00's: 6x
10's: 2x
20's: 1x

Wat een diversiteit is het hier toch. Momenteel al 10 lijstjes verwerkt, maar nog steeds maar 14 albums die meer dan één keer genoemd zijn. Als het zo blijft is 1 stem voldoende voor de top 20. Voorlopig is dat nog nooit gebeurd, maar het is wel een mogelijkheid. Ik ben benieuwd.

70s: 3
80s: 2
90s: 0
00s: 9
10s: 3
20s: 3

Vreemd. Niets in de 90s en dan opeens een piek een decennium later.

50s: 2
60s: 0
70s: 1
80s: 3
90s: 8
00s: 4
10s: 1
20s: 1

Geen enkele 60s plaat in mijn lijstje, maar ook niet in de bubbling under en zelfs niet op de lijst met potentieel interessante albums om nog eens te beluisteren, al zie ik nu wel een door zaaf hoog gewaardeerd koto-album van een artiest die wel met een 50s album in mijn lijst staat.

Verder 4 albums van een 90s indieband waar ik altijd wel een zwak voor heb gehad, maar toch staan die allemaal in het rechterrijtje zo ongeveer. Misschien toch eens een goede verzamelaar aanleggen van die band.

Er komt echt een shitload gave muziek uit Japan, zeker als je van pokkeherrie en/of weirde shit houdt. Het was flink schrappen.

70s: 3
80s: 2
90s: 4
00s: 9
20s: 1

Toegankelijke muziek: 1 (maar zij is wel dé ontdekking van deze ronde, maar helaas zes jaar geleden overleden)

Metal/Punk/Zeuhl/Prog/Fucked-up weird shit en ecclectische zooi die Sky Radio een hartaanval bezorgt: de rest. En dan had ik nog niet eens plek voor de nodige (harsh) noise.

zaaf
50 : 1
60 : 0
70 : 3
80 : 4
90 : 1
00 : 7
10 : 2
20 : 2

80 : 2
90 : 5
00 : 8
10 : 2
20 : 3

Geen excuusmetal dit keer, wel excuushiphop. En twee keer iets met het einde van de wereld, zonder drama.

70s: 2
80s: 3
90s: 3
00s: 3
20s: 3

dix
EvilDrSmith schreef:
Er komt echt een shitload gave muziek uit Japan, zeker als je van pokkeherrie en/of weirde shit houdt. Het was flink schrappen.

Second that, maar je hebt toch niet die Spaanstalige geschrapt?

dix schreef:
Second that, maar je hebt toch niet die Spaanstalige geschrapt?
Ik heb haar niet eens geschraapt?

Daarentegen heb ik wel een kaartje gekocht voor mijn #9.
Zij spelen bij mij om de hoek, morgenavond. En gezien de populariteit van deze band, en in het bijzonder dit album, verwacht ik deze plaat ook wel terug te zien in de Top 20. Sterker nog: wie is er morgen ook bij? Er zijn zowaar nog tickets! (Hoe is het mogelijk?)

Voila, de stemmen zijn alweer geteld. Ik weet de uitslag al, we kunnen dus verder

Maar ik veronderstel dat iedereen die gestemd het ook wel graag wil weten en daarom een bedankje aan de 23 stemmers voor deze editie, met name: 123poetertjes, aERodynamIC, Arno, Casartelli, dix, DjFrankie, dynamo d, EttaJamesBrown, EvilDrSmith, GrafGantz, Gyzzz, herman, hoi123, Johnny Marr, Lying Mouth, marsupilami, Poek, ranja, remcodulac, Superbitch, Teunnis, wendyvortex, zaaf

Jullie stemden in totaal op 271 albums waarvan uiteindelijk toch 51 meer dan één stem kregen.

De verdeling per decennium is als volgt:
1950 - 3 (1,11%)
1960 - 1 (0,37%)
1970 - 26 (9,59%)
1980 - 24 (8,86%)
1990 - 53 (19,56%)
2000 - 93 (34,32%)
2010 - 38 (14,02%)
2020 - 33 (12,18%)

Het zwaartepunt ligt duidelijk net na het jaar 2000.

De verdeling per genre is als volgt:
Rock - 67 (24,72%)
Pop - 37 (13,65%)
Electronic - 34 (12,55%)
Avant-Garde - 26 (9,59%)
Score - 20 (7,38%)
Metal - 16 (5,90%)
Folk - 16 (5,90%)
Jazz - 14 (5,17%)
Punk - 9 (3,32%)
Hip-Hop - 4 (1,48%)
Neoklassiek - 3 (1,11%)
Dance - 3 (1,11%)
Wereld - 3 (1,11%)
R&B - 1 (0,37%)

En dan nog 18 (6,64%) die niet op de site staan.
Japan en Avant-Garde gaan blijkbaar wel goed samen.

19. Acid Mothers Temple & The Melting Paraiso U.F.O. - La Nòvia (2000) (Rock) (Japan)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/42000/42997.300.jpg
Punten: 58
Aantal stemmen: 2 - Hoogste positie: 2 (Lying Mouth)

Geen stem op lied

Niet op Spotify

We beginnen de lijst deze keer op nummer 19 omdat het een gelijkspel is. De nummer 9 van de toplijst van Japan.

19. Ryuichi Sakamoto - Merry Christmas Mr. Lawrence (1983) (Score) (Japan)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/16000/16039.300.jpg
Punten: 58
Aantal stemmen: 2 - Hoogste positie: 2 (remcodulac)

Populairste lied op MuMe: Merry Christmas Mr. Lawrence

Beluister op Spotify

Het meeste gestemde album van Ryuichi haalt ook de 19 plaats. Misschien een beetje teleurstellend dat het hier maar 2 stemmen krijgt, terwijl het er op de site 73 zijn.

18. Mono - Walking Cloud and Deep Red Sky, Flag Fluttered and the Sun Shined (2004) (Rock) (Japan)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/13000/13317.300.jpg
Punten: 59
Aantal stemmen: 3 - Hoogste positie: 1 (EvilDrSmith)

Populairste lied op MuMe: 16.12

Beluister op Spotify

Deze heeft 100 stemmen op de site, hier moet hij het met 3 stuks doen. Maar dankzij die eerste plaats levert het genoeg punten op voor een plaatsje in de top 20.

17. Alva Noto + Ryuichi Sakamoto - Insen (2005) (Electronic / Avant-Garde) (Duitsland / Japan)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/30000/30810.300.jpg
Punten: 61
Aantal stemmen: 3 - Hoogste positie: 3 (GrafGantz)

Populairste lied op MuMe: Logic Moon

Beluister op Spotify

De enige samenwerking die de top 20 wist te behalen. En ook meteen de hoogste voor Ryuichi.

Deze van Mono bij mij op 12

marsupilami schreef:

De enige samenwerking die de top 20 wist te behalen..

Baf en weg zijn met noteringen met een hoofdrol voor Keiji Haino en die met een hoofdrol voor Merzbow.

en we begonnen nog wel zo leuk

EvilDrSmith schreef:
Daarentegen heb ik wel een kaartje gekocht voor mijn #9.
Zij spelen bij mij om de hoek, morgenavond. En gezien de populariteit van deze band, en in het bijzonder dit album, verwacht ik deze plaat ook wel terug te zien in de Top 20. Sterker nog: wie is er morgen ook bij? Er zijn zowaar nog tickets! (Hoe is het mogelijk?)
Mijn verwachting wordt beantwoord Op het nippertje, maar toch leuk. Wie is morgen ook aanwezig bij de crazy spacerockers?

Ik niet, waar spelen ze? Ik heb ze wel een keer gezien, zoals ik zei in het weeklijstjes topic:

ranja schreef:

Mono uit Japan is de band die eigenlijk het hele post-rock genre voor mij verpest heeft. Een keer Mono zien (op Metropolis, al wat jaren geleden) en de rest komt nergens in de buurt. Met het topic van japanse albums onderweg is deze timing van een nieuwe song goed, ondanks de 9 minuten die het duurt. En het nieuwe album 'recorded by Steve Albini', misschien een van de laatste dingen die hij heeft gedaan?

Ik begrijp dat ik niet meer op nog een album van Mono in de eindlijst hoef te rekenen?

EvilDrSmith schreef:
(quote)
Mijn verwachting wordt beantwoord Op het nippertje, maar toch leuk. Wie is morgen ook aanwezig bij de crazy spacerockers?
Nu kan ik morgenavond sowieso niet, maar ik was evengoed benieuwd welke band er dan bij jou om de hoek speelt.

Googlen op band+japan+utrecht levert als eerste hit:
'Utrecht, a Japanese electro band, are Gikyo Nakamura, Yasuhiro Ukai and Tomonori Hayashibe. Their album "Phantom of indie boyz" was released by Gizmmo in 2006. The electro-guitar funk sounds like a night walking through Tokyo.'
Grappig, had zomaar in mijn Japanse top 100 terecht kunnen komen als ik het al gekend had

Anyway, verderop staat dan dat Mono (JP) in TivoliVredenburg speelt, maar dan wel op 27 oktober...

Jongens, jullie verslikken je in de juiste band. Mono zijn toch niet zulke crazy spacerockers?
De algoritmes van Google zijn trouwens ook niet je van het.

EvilDrSmith schreef:
Jongens, jullie verslikken je in de juiste band. Mono zijn toch niet zulke crazy spacerockers?
De algoritmes van Google zijn trouwens ook niet je van het.

tsja ik heb AMT dus wel 2x bij mijn eerste 20 (en nog vaker in mijn bubbling under). Ik zou ze graag een 2e keer live zien, maar ik ben net terug van een bezoekje aan de kaakchirurg dus ik laat het morgen toch maar even schieten

Gast
geplaatst: vandaag om 23:37 uur

geplaatst: vandaag om 23:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.