Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2023
zoeken in:
1
geplaatst: 15 november 2023, 11:28 uur
Een van mijn favoriete metalbands (welke van de 666?) heeft zojuist het eerste nummer van hun aanstaande nieuwe album losgelaten. De eerste in ruim vijf jaar. Aangezien het tempo van het plaatsen weer omhoog gaat, wil ik graag bij deze een plekje voor morgen eind-van-de-middag reserveren.
1
geplaatst: 15 november 2023, 12:51 uur
ProGNerD schreef:
Ik vroeg me af: is een "inhaalslag" puur nog voor de persoonlijke reactie / waardering of is het de bedoeling dat dit ook nog met terugwerkende kracht in de score verwerkt wordt ?
Ik vroeg me af: is een "inhaalslag" puur nog voor de persoonlijke reactie / waardering of is het de bedoeling dat dit ook nog met terugwerkende kracht in de score verwerkt wordt ?
Oorspronkelijk opzet was o.a. - als ik me niet vergis - elke maand een tussenstand te plaatsen met een top 10 hoogste scores, en aan het eind van het jaar een eindlijstje te presenteren. Ik kan wel 'ns bekijken of ik hier richting 2024 niet gewoon een overzichtelijke Google Spreadsheet voor kan maken ofzo.
1
geplaatst: 15 november 2023, 13:09 uur
Haha, het enige dat klopt aan je gok is het geslacht van de zanger. 

0
geplaatst: 16 november 2023, 20:15 uur
02-11: Faidra - Parousia Delayed (AOVV / 5 / 7,06)
05-11: Angra - Ride into the Storm (Jelle78 / 5 / 6,56)
07-11: Three Eyes of the Void - Descent (ProGNerD / 8 / 7,49)
10-11: Morne - Memories Like Stone (Dieter / 9 / 7,7 )
12-11: Psychonaut - Violate Consensus Reality - Acoustic Version (ProGNerD / 7 / 7,43)
14-11: Tomb Mold - Will of Whispers (Johnny Marr / 8 / 7,85)
16-11: Madder Mortem - Towers (EvilDrSmith / / )
Agnete M. Kirkevaag ❤️
12-11: Psychonaut - Violate Consensus Reality - Acoustic Version (ProGNerD / 7 / 7,43)
16-11: Madder Mortem - Towers (EvilDrSmith / / )
Agnete M. Kirkevaag ❤️
0
geplaatst: 17 november 2023, 09:00 uur
Nog even over de vorige: ik snap het probleem met die grunt niet zo. Ik zal er wel niks van kennen, ofzo? Graag wat meer duiding over waarom jullie z'n stem niet trekken
wel blij voor het mooie (en terechte) gemiddelde voor Will of Whispers.
0
geplaatst: 17 november 2023, 09:34 uur
Johnny Marr schreef:
Nog even over de vorige: ik snap het probleem met die grunt niet zo. Ik zal er wel niks van kennen, ofzo? Graag wat meer duiding over waarom jullie z'n stem niet trekken
Mijn duiding vond ik toch voldoende geduid. Nog even over de vorige: ik snap het probleem met die grunt niet zo. Ik zal er wel niks van kennen, ofzo? Graag wat meer duiding over waarom jullie z'n stem niet trekken
0
geplaatst: 17 november 2023, 09:45 uur
Hmmm, dat vind ik niet. Neanderthalergrunt, wat moet ik daar nou mee? Zo klinken ze allemaal toch? Wat maakt dat je deze grunter matig kan hebben en die gast van pak 'm beet Blood Incantation kapotjegeniaal vind?
3
geplaatst: 17 november 2023, 10:15 uur
Als jij het verschil niet kunt horen, dan zal je er idd wel niks van kennen.
Een grunt heeft natuurlijk veel beperktere en minder mogelijkheden dan gewone zang, evenzogoed kan je ook hierin variatie, intonatie, dynamiek en zelfs, ja zelfs gevoel leggen. De grunter van Tomb Mold kent één trucje, namelijk een lage putlucht zonder ook maar een keer de moeite te nemen om van toon, sound, emotie of intensiteit te veranderen , en that's it. ChatGPT-grunt. Onthutsend saai en vervelend.
Daarbij pást zijn gruntsound in de eerste plaats al niet bij de muziek: ik vind het contrast te groot en geforceerd overkomen. Dan zou ik eerder kiezen voor een thrashy zang, of misschien een grunt à la Chuck ten tijde van 'Leprosy' en 'Spiritual Healing': een beetje een hese grunt. Geef een grunt smoel en karakter, ga niet alleen stompzinnig je schaamharen uit het doucheputje staan rochelen. Dat kan ik zelf ook wel.
De grunter van Blood Incantation vind ik trouwens ook niet de sterkste schakel van de band, maar hij weet die andere, loeiharde schakels (die tevens veel coherenter, ingenieuzer en vloeiender in elkaar steken dan Tomb Mould) in ieder geval niet kapot te grunten. Vooral dit nummer, daarin is hij echt fenomenaal! Luminescent Bridge
Een grunt heeft natuurlijk veel beperktere en minder mogelijkheden dan gewone zang, evenzogoed kan je ook hierin variatie, intonatie, dynamiek en zelfs, ja zelfs gevoel leggen. De grunter van Tomb Mold kent één trucje, namelijk een lage putlucht zonder ook maar een keer de moeite te nemen om van toon, sound, emotie of intensiteit te veranderen , en that's it. ChatGPT-grunt. Onthutsend saai en vervelend.
Daarbij pást zijn gruntsound in de eerste plaats al niet bij de muziek: ik vind het contrast te groot en geforceerd overkomen. Dan zou ik eerder kiezen voor een thrashy zang, of misschien een grunt à la Chuck ten tijde van 'Leprosy' en 'Spiritual Healing': een beetje een hese grunt. Geef een grunt smoel en karakter, ga niet alleen stompzinnig je schaamharen uit het doucheputje staan rochelen. Dat kan ik zelf ook wel.
De grunter van Blood Incantation vind ik trouwens ook niet de sterkste schakel van de band, maar hij weet die andere, loeiharde schakels (die tevens veel coherenter, ingenieuzer en vloeiender in elkaar steken dan Tomb Mould) in ieder geval niet kapot te grunten. Vooral dit nummer, daarin is hij echt fenomenaal! Luminescent Bridge
1
geplaatst: 17 november 2023, 11:42 uur
Ook ik sorteer alvast voor op het nominatieslot van morgen; is iedereen ermee akkoord dat ik morgenavond een nieuwe nominatie plaats? 
We moeten de vaart er ten slotte een beetje in houden nu het nominatietempo weer hoger begint te liggen.

We moeten de vaart er ten slotte een beetje in houden nu het nominatietempo weer hoger begint te liggen.

0
geplaatst: 18 november 2023, 15:18 uur
Precies wat prognerd zegt. Zeker geen straf om naar beluisteren, maar er blijft (nog) niks van hangen.
7
7
0
geplaatst: 18 november 2023, 19:20 uur
16-11: Madder Mortem - Towers (EvilDrSmith / 5 / 7,18)
18-11: Ch'ahom - Path to Ixtab (ABDrums / / )
Tijd om het weekend eens op te schudden met een stevige portie progressieve blackdeath. Ik heb ontzettend getwijfeld over welk nummer van dit album ik zou gaan nomineren, dus beluister ook zeker eens het volledige album. Overigens laat deze recensie, die overigens heel bruikbaar is voor achtergrondinformatie over de thematiek, er geen gras over groeien: dit album is zeker een eindejaarskandidaat!
16-11: Madder Mortem - Towers (EvilDrSmith / 5 / 7,18)
18-11: Ch'ahom - Path to Ixtab (ABDrums / / )
Tijd om het weekend eens op te schudden met een stevige portie progressieve blackdeath. Ik heb ontzettend getwijfeld over welk nummer van dit album ik zou gaan nomineren, dus beluister ook zeker eens het volledige album. Overigens laat deze recensie, die overigens heel bruikbaar is voor achtergrondinformatie over de thematiek, er geen gras over groeien: dit album is zeker een eindejaarskandidaat!
0
geplaatst: 19 november 2023, 11:15 uur
7
Begon vrij twijfelachtig, maar ontpopt zich wel in een toffe track.
Begon vrij twijfelachtig, maar ontpopt zich wel in een toffe track.
0
geplaatst: 19 november 2023, 14:50 uur
Ik vind het nogal chaotisch klinken allemaal. Alsof de band torenhoge ambities had om hier een grootst en meeslepende nummer van te maken, maar ze in de studio niet zo goed wisten hoe ze dat voor elkaar moesten krijgen. Jammer, want met een betere producer en betere songschrijvers had hier echt wel iets goeds uit kunnen komen. Want de ideeën hoor ik wel, alleen de uitwerking laat nogal te wensen over.
6
6
1
geplaatst: 19 november 2023, 18:53 uur
Oh, mijn eigen inbreng nog even normeren.
16-11: Madder Mortem - Towers: Als je vaker luistert naar Madder Mortem, zal je horen dat er toch verdomd veel invloeden inzitten (prog, doom, djent) die heel soepeltjes in elkaar steken, mede door de fijn- en eigenzinnige, emotionele, doch powervolle zang van Agnete, metals beste zangeres ❤️. De band heeft in het verleden imposanter werk uitgebracht, maar als opmaat voor het nieuwe album toch weer een erg sterk en veelbelovend nummer. Het liedje in de afgelopen paar dagen toch zo'n 15x gedraaid.
8,3
18-11: Ch'ahom - Path to Ixtab: chaotische druktemakers, inderdaad. Die temporiserende riff op 5'28" is het lekkerst. Het hoeft niet allemaal in een wervelwind van wanorderlijke janboel te verzanden om te klinken als een Verhoevense vuistslag*) in je smoel. Toch is de combinatie van death, black, thrash, doom en de chaos van war metal gevarieerd genoeg om geboeid te blijven. Lekker vuil, dissonant en zelfverzekerd. Normaliter niet mijn favoriete genre, want deze claustrofobische sound is vaak dof, donker en onsamenhangend (ik denk aan een Tchornobog), maar hier bij Ch'ahom is het allemaal onderscheidend genoeg. Tweede luisterbeurt kwam al een stuk indrukwekkender en samenhangender over.
8 (met kans op ophoging)
*) ik doel met deze alliteratie op onze acterende kickbokser, al zag ik pas naderhand dat de recensent op ZW, waar ABDrums naar verwijst, dezelfde achternaam draagt: o de toeval!
16-11: Madder Mortem - Towers: Als je vaker luistert naar Madder Mortem, zal je horen dat er toch verdomd veel invloeden inzitten (prog, doom, djent) die heel soepeltjes in elkaar steken, mede door de fijn- en eigenzinnige, emotionele, doch powervolle zang van Agnete, metals beste zangeres ❤️. De band heeft in het verleden imposanter werk uitgebracht, maar als opmaat voor het nieuwe album toch weer een erg sterk en veelbelovend nummer. Het liedje in de afgelopen paar dagen toch zo'n 15x gedraaid.

8,3
18-11: Ch'ahom - Path to Ixtab: chaotische druktemakers, inderdaad. Die temporiserende riff op 5'28" is het lekkerst. Het hoeft niet allemaal in een wervelwind van wanorderlijke janboel te verzanden om te klinken als een Verhoevense vuistslag*) in je smoel. Toch is de combinatie van death, black, thrash, doom en de chaos van war metal gevarieerd genoeg om geboeid te blijven. Lekker vuil, dissonant en zelfverzekerd. Normaliter niet mijn favoriete genre, want deze claustrofobische sound is vaak dof, donker en onsamenhangend (ik denk aan een Tchornobog), maar hier bij Ch'ahom is het allemaal onderscheidend genoeg. Tweede luisterbeurt kwam al een stuk indrukwekkender en samenhangender over.
8 (met kans op ophoging)
*) ik doel met deze alliteratie op onze acterende kickbokser, al zag ik pas naderhand dat de recensent op ZW, waar ABDrums naar verwijst, dezelfde achternaam draagt: o de toeval!

0
geplaatst: 20 november 2023, 09:03 uur
Door de review op ZM was deze al op m'n playlist gekomen en van de week een keertje beluisterd: Technisch niet oninteressant, maar inderdaad wat chaotisch en weet me niet echt te pakken helaas...
7
7
0
geplaatst: 20 november 2023, 17:30 uur
Madder Mortem - 6 - niet echt m'n ding
Ch'ahom - 8,5 - al veel meer m'n ding
Ch'ahom - 8,5 - al veel meer m'n ding
0
geplaatst: 20 november 2023, 19:17 uur
Lekker, aanstekelijk nummer van Madder Mortem, wervende vocalen! Het refreintje doet me gek genoeg aan een song van Placebo denken.. Ch'ahom moet ik nog 'n keertje aandachtiger beluisteren.
7
7
1
geplaatst: 20 november 2023, 20:15 uur
16-11: Madder Mortem - Towers (EvilDrSmith / 8 / 7,15)
18-11: Ch'ahom - Path to Ixtab (ABDrums / 5 / 7,30)
20-11: The Color of Rain - Darkness Cloaks the Cradle (The_CrY / /)
Vandaag had niemand gereserveerd, toch? Anders haal maar weg.
Laat ik ook eens black metal plaatsen. Dat doet het hier beduidend beter dan mijn geprog of gepower, en zo kan ik deze gloednieuwe Nederlandse band even onder de aandacht brengen. Bestaat uit leden van Asgrauw, Meslamtaea, Cthuluminati, Teitan, en Sad State of Decay. Lekkere wanhopige herrie.
8
16-11: Madder Mortem - Towers (EvilDrSmith / 8 / 7,15)
18-11: Ch'ahom - Path to Ixtab (ABDrums / 5 / 7,30)
20-11: The Color of Rain - Darkness Cloaks the Cradle (The_CrY / /)
Vandaag had niemand gereserveerd, toch? Anders haal maar weg.
Laat ik ook eens black metal plaatsen. Dat doet het hier beduidend beter dan mijn geprog of gepower, en zo kan ik deze gloednieuwe Nederlandse band even onder de aandacht brengen. Bestaat uit leden van Asgrauw, Meslamtaea, Cthuluminati, Teitan, en Sad State of Decay. Lekkere wanhopige herrie.
8
0
geplaatst: 21 november 2023, 01:24 uur
Oh, je bent me net een paar uur voor, want ik was deze avond een plaat aan het luisteren die me helemaal ondersteboven blaast. Maar daar plaats ik overmorgen dan wel een deuntje van op deze site.
Maar dit The Color of Rain haal ik zeker niet weg. 'n Erg fascinerende postblackened trip met evenzogoed nog wat proggy en postmetalinvloeden. Fraai en sfeervol gedaan! Na drie luisterbeurten blijft bij mij hetzelfde cijfer hangen. Op Asgrauw na zeggen de overige bandnamen me bar weinig, dus dit ene liedje bezorgt me wel veel huis(luister)werk.
8
Maar dit The Color of Rain haal ik zeker niet weg. 'n Erg fascinerende postblackened trip met evenzogoed nog wat proggy en postmetalinvloeden. Fraai en sfeervol gedaan! Na drie luisterbeurten blijft bij mij hetzelfde cijfer hangen. Op Asgrauw na zeggen de overige bandnamen me bar weinig, dus dit ene liedje bezorgt me wel veel huis(luister)werk.
8
0
geplaatst: 21 november 2023, 07:46 uur
Darkness Cloaks the Cradle heeft wel een lekker sfeertje met dat instrumental / spoken word introotje en terugkerend thema door het nummer. Interessante nieuwe toevoeging aan het vaderlandse progressieve (post)black metal landschap: bandje om in de gaten te houden...
8
8
0
geplaatst: 21 november 2023, 18:29 uur
Zowaar best een aardig nummer. Niet iets wat ik vaker hoef te horen, maar de paar keer dat ik het geluisterd heb vond ik het prima achtergrondmuziek.
6,5
6,5
* denotes required fields.