MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2023

zoeken in:
EvilDrSmith schreef:
Ook vanwege de al gememoreerde western-zweem (á la Wayfarer) die de band door laat schemeren...

Hoewel ik ook hen pas net heb ontdekt, snap ik die link idd; hun nieuwste al gecheckt ? (Wayfarer - American Gothic)

Jelle78 schreef:
Ik vind jullie wel weer heel erg positief hoor...

Tja, het blijft altijd een kwestie van persoonlijke smaak. Maar ook van referentiekader naturlijk en als ik even een aantal van jouw waarderingen terugscroll, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat jij wel erg kritisch of misschien zelfs wat negatief bent...?

Zoals ik al schreef: mooie nominatie, al is bij mij het 3e notabene "korste" (!) nummer Wretched Empire favoriet...

7,7

ProGNerD schreef:
Hoewel ik ook hen pas net heb ontdekt, snap ik die link idd; hun nieuwste al gecheckt ? (Wayfarer - American Gothic)
Jazeker, de lp ligt ook al een tijdje in mijn winkelmandje bij Large, maar ik vind bijna €30,- voor een enkele plaat (en niet eens gatefold) best wel pittig. Al is dat tegenwoordig meer gewoonte dan uitzondering. Misschien toch maar eens op de 'buy'-button drukken, dat was hun optreden op Roadburn (waar ze al een aantal nummers van deze plaat speelde) wel waard.

ProGNerD schreef:
(quote)

Tja, het blijft altijd een kwestie van persoonlijke smaak. Maar ook van referentiekader naturlijk en als ik even een aantal van jouw waarderingen terugscroll, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat jij wel erg kritisch of misschien zelfs wat negatief bent...?

Er wordt hier relatief veel black metal en aanverwanten gepost en dat is nu eenmaal een genre waar ik over het algemeen niks mee heb. Net zoals diverse subgenres die beginnen met termen als post- sludge- en atmospheric/ blackgaze. En daarvan komen er ook regelmatig nummers voorbij. Dat soort nummers vind ik vaak gewoon slecht. En als ik mij weer door zo'n nummer heen heb geworsteld dan laat ik dat ook weten.

Ik denk dat ik op het gebied van metal gewoon een conservatieve smaak heb. Death, doom, power, heavy, thrash, dat zijn de metalgenres waar je mij voor wakker kunt maken. Die komen hier helaas niet zo vaak voorbij.
Omdat er met enige regelmaat toch echt wel een nummer geplaatst wordt dat ik tof vind, blijf ik de nummer hier luisteren en waarderen.
Ik ben wel heel benieuwd met welke nominaties jij gaat komen. Want ik neem me te herinneren dat ik jou naam wel eens bij een album heb gezien dat ik ook tof vind.

Daar heb je zeker een punt, Jelle, er wordt in dit topic behoorlijk wat uit die extremere uithoeken geput, vaak lange, sfeergerichte en niet al te conventionele songs ook. Dat komt natuurlijk ook doordat een flink aantal van de regulars hier zich in die uithoeken ophoudt - ikzelf pleit schuldig. En als dat dan niet helemaal je ding is, vergt het op den duur wel wat van de luisteraar om zich daar telkens weer doorheen te wurmen.

Blijf daarom vooral zelf ook met enige regelmaat nieuwe nummers plaatsen hier. Ik heb zelf niet bijster veel met power metal, maar voor het overige kan ik van veel subgenres genieten en zal ik zelden een onvoldoende uitdelen. En zo af en toe kom ik op die manier ook wel 'ns wat tegen dat niet meteen in mijn straatje ligt, maar ik niettemin zeer kan waarderen..

Morne was een hele trip, die beluister ik dit weekend nog 'ns want één luisterbeurt was toch wat minnetjes.

odi
8,3

02-11: Faidra - Parousia Delayed (AOVV / 5 / 7,06)
05-11: Angra - Ride into the Storm (Jelle78 / 5 / 6,56)
07-11: Three Eyes of the Void - Descent (ProGNerD / 8 / 7,49)
10-11: Morne - Memories Like Stone (Dieter / 9 / 7,7 )
12-11: Psychonaut - Violate Consensus Reality - Acoustic Version (ProGNerD / / )

"Toevallig" op deze mooie speciale uitvoering gestuit via de tip van Suzanne in De Keiharde Pödcast gisteren:

Beetje gewaagd hier wellicht, maar vond 'm wel toepasselijk voor deze mooie zondagochtend na Anneke van Giersbergen gisteren in Metropool...

(mooie score voor Dieter trouwens )

9

Mooi nummer. Ik kende de het origineel niet, dus dat heb ik er ook even bij gepakt en dat is wel even een stuk intenser. Maar deze akoestische interpretatie heeft Psychonaut goed aangepakt. En het is voor mij reden om de band eens wat meer te ontdekken (wat na anderhalf nummer van hun meest recente plaat meer dan prima bevalt).

8

Of ie hier thuishoort, daarover valt te redetwisten. Maar ik vind het wel een mooi nummer, komt misschien zelfs wat effectiever binnen dan de albumvariant uit 2022. Fraai!

8

Jelle78 schreef:
Mooi nummer. Ik kende de het origineel niet, dus dat heb ik er ook even bij gepakt en dat is wel even een stuk intenser. Maar deze akoestische interpretatie heeft Psychonaut goed aangepakt. En het is voor mij reden om de band eens wat meer te ontdekken (wat na anderhalf nummer van hun meest recente plaat meer dan prima bevalt).

8

Die akoestische aanpak is inderdaad bijzonder geslaagd en zeker niet gemakkelijk met hun normale muziekstijl; erg knap gedaan.

Succes met je verdere ontdekking en vergeet ook hun voorlaatste album niet. Daarmee heb ik ze destijds ontdekt en was ik volledig overdonderd...

Vorig weekend nog in Deventer live gezien (zonder deze akoestische versie), ook een mooie beleving !

Boring zeg, wat een verkrachtig van het prachtige origineel.

4

Weinig metal te bespeuren in dit nummer, als je het mij vraagt. Dat gezegd hebbende is het wel een mooi uitgesponnen nummer vol sfeer.

8

7,5 Het origineel scoort een vol punt hoger

02-11: Faidra - Parousia Delayed (AOVV / 5 / 7,06)
07-11: Three Eyes of the Void - Descent (ProGNerD / 8 / 7,49)
12-11: Psychonaut - Violate Consensus Reality - Acoustic Version (ProGNerD / 7 / 7,43)
14-11: Tomb Mold - Will of Whispers (Johnny Marr / /)

Al een tweetal maanden oud, maar dat mag geen probleem zijn lijkt me?

Och deze had ik ook wel willen nomineren, maar dat ben ik echt helemaal vergeten. Echt een super album wat mij betreft. Voor degenen die hier onbekend mee zijn een klein referentiekader: cosmic death metal à la Blood Incantation.

Ik zie trouwens dat ik nog wat tracks in moet halen. Leuk klusje voor vanavond...

Machtig nummer... misschien ook wat voor Rain King?

8,8

Vet nummer. Het enige waar ik niet onverdeeld positief over ben is de grunt. Dit soort diepe onverstaanbare keelklanken gaan mij na een tijdje wat tegenstaan. Dit nummer had ik zonder enige twijfel beter gevonden met een minder diepe en (enigszins) verstaanbare grunt. Dat is het enige dat mij van een topscore weerhoudt, want muzikaal is dit geweldig.

8,3

Eens met Jelle. Die grunt stoort me enorm. Kost ze 1,5 punt

7

Johnny Marr schreef:
Al een tweetal maanden oud, maar dat mag geen probleem zijn lijkt me?

Mag zeker, meer van dat zou ik zeggen! We mogen niet klagen over de kwaliteit van de death metal de laatste jaren met bands als Blood Incantation, Horrendous en dit Tomb Mold.

Ook ik vind de vocalen niet geweldig, maar wat een bazentrack verder.

8,2

8

Terechte positieve reacties. Dit soort death metal hoor ik altijd graag. De grunts zijn inderdaad niet geweldig, maar ze doen ook niet af aan het geheel wat mij betreft. Beetje opvulling te midden van prachtige instrumentale passages.

Even een serieuze inhaalslag...

Verdomme, daar gaan we dan. Powermetal. Een genre dat door mij te pas en te onpas wordt gebashed (sorry Jelle78), omdat ik er geen reet aan vind. Die mening ga ik hier nu niet opnieuw ventileren, maar kort gezegd is powermetal niet echt mijn ding.

Maar wacht... Dit is best prima...?

Toegegeven, ik heb hier best van genoten. Angra is dan ook wel één van de betere en zeker één van de meest legendarische bands binnen het genre. Ik hoorde zelfs een klein vertragingsstukje in het tweede helft van het nummer (luister vanaf 4:08) waar mijn hart heel eventjes sneller van ging kloppen. Bovendien durf ik de tweede helft van het nummer zeker te bestempelen als 'meer dan prima'.

Ondanks het feit dat het nummer me in brede zin muzikaal - kleine uitzonderingen daargelaten - te weinig biedt en ik het hoge cheese-gehalte van powermetal simpelweg nooit zal kunnen pruimen, heb ik me hier prima mee vermaakt. Ik wil hier zelfs een - voor mijn doen - vrij hoog cijfer voor geven. In ieder geval bedankt voor de nominatie, want ik heb mijn muzikale horizon weer iets kunnen verbreden en me vermaakt met iets waar ik anders nooit op zou klikken.
7,1

Ik heb al jullie reacties nog eens teruggelezen en geconstateerd dat ik eigenlijk weinig daaraan toe heb te voegen. Atmosferische black metal ligt wel behoorlijk in mijn straatje, dus ik heb simpelweg elf minuten genoten. Maar zo goed als de nominatie van Three Eyes of the Void van laatst vind ik dit dan weer niet.
7,8

12-11: Psychonaut - Violate Consensus Reality - Acoustic Version (ProGNerD / 7 / 7,43)
ProGNerD speelt hier toch wel een beetje vals, nietwaar? Stiekem een acoustische versie hier nomineren van het met afstand beste nummer van 2022. Dat laatste bedoel ik niet gekscherend of iets dergelijks. Het titelnummer Violate Consensus Reality staat letterlijk op heel eenzame hoogte wat mij betreft.

Wat vind ik dan van deze acoustische opname? Een symphatieke poging; uiteraard stripped-down, sfeervol en innemend. Maar het komt wat mij betreft niet in de buurt van het origineel. Deze variant mist de urgentie, de pit, de drive, de emotie en de kracht om dezelfde boodschap over te brengen. Slecht is het natuurlijk niet, ik bedoel, we hebben het immers over het (in mijn optiek) beste nummer van 2022. Vandaar toch een mooie eindscore, maar met de nodige kanttekeningen.
7,5

14-11: Tomb Mold - Will of Whispers (Johnny Marr / /)
Volgens mij doet JM het er gewoon om. Weet 'ie verdorie ook nog mijn favoriete nummer van deze plaat hier te nomineren. Ik weet nog dat ik hier intens goed op aan het gaan was toen ik buiten aan het werk was. Moederziel alleen in vreselijk snertweer met oortjes in naar hoogstaande kosmische death metal luisteren. Kun je je mijn reactie voorstellen bij het swingende middenstuk na die korte gitaarsolo? Fijne herinnering blijft het voor mij in ieder geval.
9

12-11: Psychonaut - Violate Consensus Reality - Acoustic Version: prachtig en met creatieve en pakkende arrangementen, maar het origineel is nog prachtiger. Wel jammer dat ze de zangeres niet in deze versie erbij hebben betrokken.
8,5

14-11: Tomb Mold - Will of Whispers: eens met het commentaar van Jelle en de (straf)punten van Dieter. Ik haal er zelfs twee volle punten vanaf. Ik hoor nog bijna liever iemand met autotune zingen. Ik neig nu, bij herbeluistering, om mijn beoordeling van dit album te verlagen van 3,5* naar 3*. Die grunter verpest volledig de sfeer en het luisterplezier. Zoveel variatie, virtuositeit en complexiteit in de muziek, en dan zó'n eendimensionale, simplistische neanderthalergrunt: hoe bedenken ze het?

Ik zet Blood Incantation nog maar eens op.

6

7,5

de "zang" houdt de score hier lager dan gehoopt om de hierboven reeds genoemde redenen...

OK, ik trek het boetekleed aan; was nog een beetje in een roes van hun live optreden in Deventer en hoorde toen een week later deze speciale akoestische versie voorbij komen.

Maar goed, als het er alleen al voor gezorgd heeft dat Jelle78 hierdoor Psychonaut heeft ontdekt, ben ik tevreden...

Ik vroeg me af: is een "inhaalslag" puur nog voor de persoonlijke reactie / waardering of is het de bedoeling dat dit ook nog met terugwerkende kracht in de score verwerkt wordt ?

ProGNerD schreef:
Ik vroeg me af: is een "inhaalslag" puur nog voor de persoonlijke reactie / waardering of is het de bedoeling dat dit ook nog met terugwerkende kracht in de score verwerkt wordt ?

Dat laatste.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:35 uur

geplaatst: vandaag om 16:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.