MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2023

zoeken in:
Inderdaad een groeier, nog even een 8,8 van m'n 8 gemaakt. Heb het hele album meteen maar eens aangeslingerd en Retox is niet eens het hoogtepunt!

Johnny Marr schreef:
Inderdaad een groeier, nog even een 8,8 van m'n 8 gemaakt. Heb het hele album meteen maar eens aangeslingerd en Retox is niet eens het hoogtepunt!

Dat maakt nieuwsgierig. Ga vanmiddag maar eens hetzelfde doen...

Johnny Marr schreef:

Het titelnummer is het hoogtepunt, maar sommige users schrikken nogal van 15 minuten...

De vaart zit er in dit topic weer in.
LUNAR CHAMBER: inderdaad kenmerkende doncappuccinometal: orenschijnlijk chaotisch, maar dat is slechts een kwestie van vaker/leren luisteren. Ik voel het woord 'kronkel' al opkomen en dan denk ik nu eens niét aan Simon Carmiggelt. Jammer dat hij zich hier niet meer laat zien, maar qua enthousiaste, jeugdige letters begint ABDrums een adequate vervanger te worden. Mijn enthousiasme voor dit type complexe deathmetal is zeker aanwezig, maar veelal iets gematigder: het zal de ouderdom wel zijn. Het baswerk doet me trouwens soms aan Atheist denken en de gitaarsolo's in het tweede deel zijn overduidelijk schatplichtig aan de heer Schuldiner. Ach, welke technische deathmetalband is dat niet?
7,5

Entropia: welke Entropia is dit nou weer? Nouja, vast de beste. Ik zag nog wel dat in deze Entropia een gitarist genaamd MichaƂ Duda heeft gespeeld. Zou dat een broer zijn van Mariusz van Riverside? Of is de naam Duda in Polen net zoiets als hier De Vries?
Laatste drie minuten zijn, met afstand, het gaafst en tillen het nummer naar een dikke 8.

odi
Lunar Chamber : 7

Entropia : 8

Dieter schreef:
(quote)

Het titelnummer is het hoogtepunt

Ik ga met je akkoord.

ABDrums schreef:
(quote)

Dat maakt nieuwsgierig. Ga vanmiddag maar eens hetzelfde doen...

Naar aanleiding hiervan ook inderdaad verhoogd. Entropia levert een verrassend goed album af. Wat opvalt is dat de composities en de producties niet zijn dichtgetimmerd. Alles behalve zelfs; de boel ademt enorm. De riffs krijgen de tijd en ruimte hun zware krachten te etaleren, waardoor het geheel er des te harder inhakt.

Daarnaast hoor ik een heel gelaagde plaat, denkende aan de doncappucciniaanse ( ) platen van een band als Deafheaven. Ik hoor namelijk toch heel veel shoegaze-elementen die verstopt zitten achter de brute muzikale omlijsting. Het is dan voornamelijk de manier hoe die verschillende laagjes dankzij de productie in elkaar verweven worden. De composities worden namelijk op een dusdanige manier met elkaar tot één geheel versmolten, dat al die verschillende laagjes niet eens meer echt opvallen als losse eenheden, maar als verschillende bijdragen aan het geheel, of zou iets dergelijks beter als psychedelische muziek gecategoriseerd kunnen worden? Ach wat maakt het uit; het is in ieder geval gelaagd. En goed...

Mooie tip in elk geval, Dieter. Deze ga ik zeker nog een aantal keer beluisteren!

Heb je dit woord overigens expres gekozen of is dit een uitermate geslaagde spontane woordgrap? Neem anders eens een kijkje op m'n profiel...

Entropia: 7,5

Lunar Chamber : 7,5

Entropia : 7,5

ABDrums schreef:
Heb je dit woord overigens expres gekozen of is dit een uitermate geslaagde spontane woordgrap? Neem anders eens een kijkje op m'n profiel...
Puur hilarisch toeval, ik ben van mezelf niet zo grappig

Ik heb voor morgen trouwens wel een fijn nummer paraat. Althans, dat is mijn bescheiden mening. Hopelijk plaatst niemand morgenochtend snel een nummer voordat ik mijn nominatie hier neer kan zetten. Kan ik rekenen op jullie medewerking?

Het wordt Chileense black metal overigens, voor wie zich afvraagt wat voor schijnbaar onmogelijke nominatie er nu weer in het verschiet ligt. Jullie kunnen in ieder geval je borst alvast nat maken.

In avontuurlijke thrash metal zijn de Chilenen alvast beproefd, ABDrums!
Maar goed, alreeds benieuwd naar de nieuwe inzending, moet de laatste twee nog even beoordelen zie ik..

EvilDrSmith schreef:
Het baswerk doet me trouwens soms aan Atheist denken en de gitaarsolo's in het tweede deel zijn overduidelijk schatplichtig aan de heer Schuldiner. Ach, welke technische deathmetalband is dat niet?

Dat dus. Sowieso zijn er al wat fijne platen uitgekomen op het 20 Buck Spin-label, vaak van dit soort kronkelende death metal met prominent baswerk. Voor Lunar Chamber heb ik een dikke vette 8 veil.

Entropia levert wederom kwaliteit en suspense - één van de interessantere bands uit de Poolse scène, mijns inziens.

7,8

5.5
https://pbs.twimg.com/media/EVzi5j2X0AE0WBY.jpg:large

Misschien moet ik toch maar tot het besluit komen dat ik het genre wat achter me gelaten heb?

03-03: Metallica - If Darkness Had A Son (EvilDrSmith / 10 / 6,58 )
06-03: Redemption - I Am The Storm (Dieter / 12 / 6,59)
08-03: Haken - Elephants Never Forget (ABDrums / 10 / 7,33)
10-03: Fluisteraars - De koning die werd ontdekt tijdens de blootlegging van de nieuwe dimensie (Dieter / 13 / 6,39)
12-03: Sabaton - The First Soldier (Spul / 10 / 4,60)
15-03: Witch Ripper - Enter The Loop (Dieter / 13 / 7,40)
17-03: Gorod - We Are the Sun Gods (ABDrums / 11 / 6,46)
19-03: Grind-O-Matic - The Cyclop's Eye (B.Robertson / 10 / 4,80)
21-03: God Disease - Ashes (B.Robertson / 10 / 6,88)
24-03: Afsky - … Stormvulde Hav (odi / 11 / 7,19)
26-03: Lunar Chamber - Spirit Body and the Seeing Self (B.Robertson / 9 / 7,50 )
28-03: Entropia - Retox (Dieter / 10 / 7,75)
30-03: Xalpen - The Curse of Kwányep (ABDrums / / )

Na een hele reeks aan puik beoordeelde songs gooi ik de knuppel in het hoenderhok. Dit nummer gaat namelijk wel wat verdeeldheid zaaien vermoed ik zo. Anyways, dit is dus black metal uit Chili, of all places. Qua geluid ligt de nadruk voornamelijk op de tweede golf van black metal van de vroege jaren '90, waarbij ik met name aan de band Immortal moet denken in relatie tot dit werkstukje. Grootste troef voor mij is de compositie; het nummer beweegt door talrijke passages zonder daarbij geforceerd aan te voelen. Een korte omschrijving? Beklemmend, duister en met veel emotie gebracht.

Enjoy!

Word zeker niet altijd direct enthousiast van blackmetal, maar dit kan ik zeer waarderen: 8
Zet het ook maar direct in mijn rotatielijst.

7,3 moest er even in komen...

Ik had niet verwacht zulke hoge ogen te gooien met mijn nominatie.

Fijne black metal in elk geval, heel erg fijn zelfs. Diep geworteld in de tweede golf van de vroege jaren negentig, waarbij de riffs zijn ondergedompeld in een venijnig thrash- en deathmetal sausje. Daarnaast is de compositie meer dan dik in orde, en met volle overtuiging gebracht. Verder heb ik weinig toe te voegen op wat ik reeds heb gezegd.

8,8

ABDrums schreef:
Ik had niet verwacht zulke hoge ogen te gooien met mijn nominatie.

Beetje meer vertrouwen..

Prima track van Xalpen, ik ben ondertussen zo vrij geweest vorig werk aan deze site toe te voegen.

Sinister intro in ieder geval, doet me denken aan Burzum en consorten, en die heerlijk verwrongen, misselijkmakende black metal-sfeer blijft doorheen het hele nummer, dat toch bijna tien minuten in beslag neemt, spoken. Schatplichtig aan de jaren '90, weet Xalpen ook de eigen stempel op het werk te drukken. Prettige dynamiek ook, lekkere drumritmes.. En qua intensiteit zit dit ook wel goed, uiteraard!

8,2

Lunar Chamber: vette shit dit. Bij 20 Buck spin weet je eigenlijk dat je altijd kwaliteit krijgt en dat is hier dus niet anders. Lekker dissonante death met een diepe grunt. De heldere solo’s vormen een mooi contrast met de meer heftige delen. Bij dit soort muziek wil de productie nog wel eens modderig en ongenuanceerd worden. Dat is hier gelukkig niet aan de hand. Waardoor je alle nuances in de muziek goed kunt horen. Zoals de vette basgitaar.

8,3

Entropia: ik vind dit instrumentaal echt heel erg tof. Vooral de laatste minuten zijn echt fenomenaal. Maar de zanger haalt het niveau voor mij wel behoorlijk naar beneden. Dan maak je muziek met zo veel diepgang en dan kom je aan met zo’n platte eendimensionale schreeuwlelijk. Ik vind dat echt een totale mismatch. Gelukkig heeft de zanger geen hoofdrol in dit nummer, zodat mijn waardering toch nog positief uitvalt. Maar als dit nummer een betere zanger had gehad (of instrumentaal was geweest), had ik hier een 9 voor gegeven.

8,3

Xalpen: black metal is gewoonlijk niet zo mijn ding, maar dit nummer vind ik best OK.

7

odi
7,8

De totale uitslag van maart (met daarbij de verlaatte stemmen van Jelle78 meegerekend):

03-03: Metallica - If Darkness Had A Son (EvilDrSmith / 10 / 6,58 )
06-03: Redemption - I Am The Storm (Dieter / 12 / 6,59)
08-03: Haken - Elephants Never Forget (ABDrums / 10 / 7,33)
10-03: Fluisteraars - De koning die werd ontdekt tijdens de blootlegging van de nieuwe dimensie (Dieter / 13 / 6,39)
12-03: Sabaton - The First Soldier (Spul / 10 / 4,60)
15-03: Witch Ripper - Enter The Loop (Dieter / 13 / 7,40)
17-03: Gorod - We Are the Sun Gods (ABDrums / 11 / 6,46)
19-03: Grind-O-Matic - The Cyclop's Eye (B.Robertson / 10 / 4,80)
21-03: God Disease - Ashes (B.Robertson / 10 / 6,88)
24-03: Afsky - … Stormvulde Hav (odi / 11 / 7,19)
26-03: Lunar Chamber - Spirit Body and the Seeing Self (B.Robertson / 10 / 7,58 )
28-03: Entropia - Retox (Dieter / 11 / 7,80)
30-03: Xalpen - The Curse of Kwányep (ABDrums / 9 / 7,78)

De top tien:

1. Entropia - Retox (Dieter / 11 / 7,80)
2. Xalpen - The Curse of Kwányep (ABDrums / 9 / 7,78)
3. Lunar Chamber - Spirit Body and the Seeing Self (B.Robertson / 10 / 7,58)
4. Witch Ripper - Enter The Loop (Dieter / 13 / 7,40)
5. Haken - Elephants Never Forget (ABDrums / 10 / 7,33)
6. Afsky - … Stormvulde Hav (odi / 11 / 7,19)
7. God Disease - Ashes (B.Robertson / 10 / 6,88)
8. Redemption - I Am The Storm (Dieter / 12 / 6,59)
9. Metallica - If Darkness Had A Son (EvilDrSmith / 10 / 6,58 )
10. Gorod - We Are the Sun Gods (ABDrums / 11 / 6,46)

02-04: Maze of Sothoth - Scorn of Flesh (ABDrums / / )

Na een paar daagjes rust leek het me een goed plan de nieuwe metalmaand te voorzien van een knallende aftrap. Mooi overigens om de waardering te zien voor mijn vorige nominatie, Xalpen. Ik had niet gedacht daar heel hoge ogen mee te gooien. Fijn dat jullie daar de tijd en moeite voor hebben genomen!

Even over dit nummer. Ga er eens goed voor zitten, want er gebeurt enorm veel. Death metal met veel Morbid Angel invloeden (bijvoorbeeld die gierende solo), maar waarbij men ook er niet voor achteruit deinst om het gaspedaal eens even flink in te trappen met aan de thrash-denkende tegendraadse riffs en dito drumwerk. Een boel om te verteren, maar wel ontzettend goed en mooi!

Ik verwacht overigens ook een stem van Eddie op dit nummer.

9. De hele plaat is overigens meer dan de moeite waard!

Gast
geplaatst: vandaag om 06:06 uur

geplaatst: vandaag om 06:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.