MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2023

zoeken in:
Even een inhaalslag:

Kostnatění: interessant. Er zitten allerlei gekke wendingen en onverwachte tempowisselingen in dit nummer. Zo hou ik mijn aandacht er wel bij en wil ik dit ook zeker wel vaker horen. Twee black metal nummers in korte tijd die goed vind, dan komt toch niet vaak voor in dit topic!
7,5

The Ocean: ook hier zou ik de term interessant willen gebruiken. Ook hier weer veel onverwachte wendingen. De schreeuwzang in het tweede gedeelte spreekt me wat minder aan, maar muzikaal blijft het wel redelijk boeiend. Als geheel vind ik het een nummer waar ik niet wild enthousiast van word, maar vervelend vind ik het ook niet.
6,8

Mork: ook hier weer een black metal nummer dat ik best goed vind. Hier blijkt dat een goede productie een een paar fijne melodielijnen een black metal nummer echt maken of breken voor bij.
7,3

Fijne keuze, Johnny Marr! Niet al te complex of origineel, wel bakker vol naargeestige sfeer.

7,5

odi
7,5

The Ocean: 8
Mork: 7

03-05: Austere - A Ravenous Oblivion (Dieter / 8 / 7,87)
07-05: Dødheimsgard - Et Smelter (ABDrums / 9 / 7,70)
10-05: Heretoir - Wastlands (Dieter / 9 / 7,49)
14-05: Moonreich - Of Swine and Ecstasy (ABDrums / 6 / 6,75)
17-05: Yakuza - Psychic Malaise (EvilDrSmith / 9 / 7,15)
22-05: Blackbraid - Moss Covered Bones on the Altar of the Moon (AOVV / 9 / 8,10)
25-05: Nattehimmel - Astrologer (Dieter / 7 / 6,72)
28-05: Sacred Outcry - The Sweet Wine Of Betrayal (The Perennial Sin) (EvilDrSmith / 9 / 6,73)
01-06: Dieth - To Hell And Back (Dieter / 8 / 6,47)
04-06: Kostnatění - Řemen (AOVV / 5 / 6,58)
06-06: The Ocean - Unconformities (ABDrums / 7 / 8,00)
08-06: Mork - Forført Av Kulden (Johnny Marr / 8 / 7,56)
13-06: Shy, Low - Instinctual Estrangement (ABDrums / / )

Net als mijn vorige nominatie stuur ik jullie wederom de post-metal kant op. Deze keer (helaas) zonder zang, maar desalniettemin een uitstekend nummer wat mij betreft. Geniet ervan!

Iemand van jullie die Jack Nicholson weet te spotten overigens?

Helaas zonder zang inderdaad, want dat is het peper dat deze track mijns inziens wel mist. Tweede gedeelte vind ik wat intenser klinken maar de aanhef komt nogal klinisch op me over eerlijk gezegd. Desondanks zonder twijfel erg goed gespeeld, ik mis alleen beleving (de beruchte "klik" maak ik niet).

6,5

Klinkt lekker! Standaard, gewoontjes, maar toch ook gewoon goed.

7,1

Prima nummer, fijne sound: 7,5

8,3

Erg fijn nummer. Ik vind hun volledige album uit 2021 overigens nóg een tikkeltje beter.
Hier een link: Shy, Low - Snake Behind the Sun.

Zal ik er de nieuwe Blut Aus Nord alvast inknallen?

10-05: Heretoir - Wastlands (Dieter / 9 / 7,49)
22-05: Blackbraid - Moss Covered Bones on the Altar of the Moon (AOVV / 9 / 8,10)
28-05: Sacred Outcry - The Sweet Wine Of Betrayal (The Perennial Sin) (EvilDrSmith / 9 / 6,73)
04-06: Kostnatění - Řemen (AOVV / 8 / 7,18)
13-06: Shy, Low - Instinctual Estrangement (ABDrums / 5 / 7,44)
15-06: Blut Aus Nord - The Endless Multitude (AOVV / / )

Ook nog enkele gemiddeldes geactualiseerd.

Shy, low: goed nummer hoor. Hier kan ik best van genieten.

7,5

Blut aus Nord: nee, dit is het niet voor mij. Ik hoor best dat dit goed in elkaar zit, vandaar ook geen onvoldoende, maar ik vind dit soort muziek simpelweg niet leuk om naar te luisteren.

6,3

Gaat lekker verder op hetzelfde onheilige toontje waar het vorige album mee eindigde.

8

7,5

Heerlijk duister, verwrongen zwart metaal alweer van Blut aus Nord.

8,2

7,5

10-05: Heretoir - Wastelands (Dieter / 9 / 7,49)
13-06: Shy, Low - Instinctual Estrangement (ABDrums / 6 / 7,45)
15-06: Blut Aus Nord - The Endless Multitude (AOVV / 5 / 7,5)
20-06: King Gizzard & The Lizard Wizard - Dragon (ABDrums / / )

Ooit een van origine psychedelische noiserockband een metalplaat op horen nemen? Maak kennis met King Gizzard & The Lizard Wizard. Ik vond het enigszins lastig om deze band van een bondige doch duidelijke omschrijving te voorzien, maar gelukkig helpt Wikipedia me ontzettend goed uit de brand:
King Gizzard & the Lizard Wizard are an Australian rock band formed in 2010 in Melbourne, Victoria. The band's current lineup consists of Stu Mackenzie, Ambrose Kenny-Smith, Cook Craig, Joey Walker, Lucas Harwood and Michael Cavanagh. They are known for exploring multiple genres, staging energetic live shows and building a prolific discography, having released 24 studio albums, 15 live albums, 5 compilations, 3 EPs and a remix album.

Ik ben ontzettend benieuwd hoe dit nummer hier gewaardeerd wordt, aangezien je aan alles hoort dat dit metal is dat niet door een rasechte metalband is gemaakt. Maar juist dat aspect maakt dat ik dit zo'n vreselijk gaaf nummer vindt. Leuk om te vermelden overigens is dat dit nummer Dragon van het album - hou je vast - PetroDragonic Apocalypse; or, Dawn of Eternal Night: An Annihilation of Planet Earth and the Beginning of Merciless Damnation komt. Veelzeggend lijkt me...

De liefhebber kan ik overigens het complete album aanbevelen. Ik had enorme moeite om slechts één song hier te plaatsen, aangezien ik het album over de hele linie zeer consistent en van een (toren)hoog niveau vind.

Mij rest alleen nog te vermelden: luister en huiver!

Ja, dit vind ik wel tof! Het heeft wel wat van de stoner metal van een band als Kyuss vind ik.

8,3

In elk geval lekker energiek (hyperkinetisch bij momenten), fris en rete-aanstekelijk!

7,8

Heb de plaat toevallig net opstaan. Heerlijk album ook.

8

Mag ik nog stemmen op wat oude kandidaten?
Austere - A Ravenous Oblivion - 9,8 - Ik ben compleet in de ban van deze plaat, ongelofelijk machtig.
Blackbraid - Moss Covered Bones on the Altar of the Moon - 7,5
Sacred Outcry - The Sweet Wine Of Betrayal - 8,5 - Doorgaans geen power metal liefhebber, maar dit is goed en tevens mijn favoriete nummer van de plaat. Een uitstekende nominatie en wat een geweldige zanger!
The Ocean - Unconformities - 7,0
Mork - Forført Av Kulden - 6,2
King Gizzard & The Lizard Wizard - Dragon - 8,2

6.5

Weinig bijzonder eerlijk gezegd

Apollo schreef:

Austere - A Ravenous Oblivion - 9,8 - Ik ben compleet in de ban van deze plaat, ongelofelijk machtig.

Ongelofelijk dat dit meesterwerk de finale van dit topic niet heeft gehaald, toch?

Voor King Gizz heb ik wel een klein achtje over, niet slecht maar ze kunnen nog veel beter!

7,9

odi
Blut Aus Nord: 7,5

King Gizzard: 6,5

Inhaalslag:

08-06: Mork.
Beetje grijzepandametal. Licht psychedelisch effect maakt het toch nog best aardig. 7,2
13-06: Shy, Low - Instinctual Estrangement.
Beetje grijzepostrockmetal. Licht psychedelisch effect maakt het toch nog best lekker. 7,4
15-06: Blut Aus Nord - The Endless Multitude
Beetje weirde fucked-up avantblackmetalshit. Extreem psychedelisch effect maakt het verstikkend smaakvol. 8
20-06: King Gizzard & The Lizard Wizard - Dragon
Beetje weirde fucked-up progmetalshit (cool, King Gizzard goes metal!). Psychedelisch effect maakt het behoorlijk cool. Soort Voivod goes psychedelic progmetal met een knipoog naar hun landgenoten van Alchemist. 8,3

Alle extra punten voor juni bijgewerkt

06-06: The Ocean - Unconformities (ABDrums / 8 / 7,88)
08-06: Mork - Forført Av Kulden (Johnny Marr / 10 / 7,39)
13-06: Shy, Low - Instinctual Estrangement (ABDrums / 7 / 7,44)
15-06: Blut Aus Nord - The Endless Multitude (AOVV / 6 / 7,58)
20-06: King Gizzard & The Lizard Wizard - Dragon (ABDrums / 8 / 7,69 )
26-06: Milanku - À L'aube; De Leurs Silences (Dieter / / )

8

Fijn nummer, even zo fijn album!

7,2

odi
7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 11:54 uur

geplaatst: vandaag om 11:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.