MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2023

zoeken in:
1-10: Saturnus - The Calling (Jelle78 / 7 / 6,5)
3-10: Chaver - Wanderer (ABDrums / 8 / 7,06)
7-10: Tesseract - War of Being (The_CrY / 7 / 6,14)
11-10: Heretoir - Glacierheart - Nightsphere Part II (Dieter / 7 / 7,99)
13-10: Judas Priest - Panic Attack (EvilDrSmith / 7 / 7,47)
16-10: Lord Dying - I AM NOTHING I AM EVERYTHING (Johnny Marr / 8 / 7,31)
18-10: Taubrą - Congregation of the Unholy (AOVV / 7 / 7,47)
21-10: Myrkur - Valkyriernes Sang (EvilDrSmith / 8 / 7,19)
24-10: Asagraum - De Waanzin Roept Mijn Naam (AOVV / / )

Net het hele abum beluisterd: toch wel ijzersterke en furieuze Nederlandse blackmetal. Er zitten een paar heerlijk venijnige tremololijnen in en de band schuwt een dissonant hier en daar ook zeker niet.

8,3

24-10: Asagraum - De Waanzin Roept Mijn Naam (AOVV / 4 / 7,13)
26-10: EcSovereign - Silveredge (ABDrums / / )

Ik ga waarschijnlijk enkelen van jullie gruwelijk tegen me in het harnas jagen met dit nummer...

Muzikaal soms nog best ok, maar te over the top om nog echt genietbaar te zijn. Nipte voldoende: 5.5

7

Best lekker, doet me denken aan Haken, maar inderdaad nog meer over the top. Iets te veel hak op de tak voor mijn smaak, maar zeker niet verkeerd.

Asagraum - 8,2
EcSovereign - 6,7

Ik had het nummer van EcSovereign veel erger verwacht als ik jouw commentaar las.

Asagraum: muzikaal bevalt mij dit beter dan ik had verwacht. Ik vind het alsnog niet heel bijzonder, maar ik kan er prima naar luisteren. Zo lang ik er geen beelden bij zie. Want het imago van de dames.... Sorry hoor, maar een band die corpse paint gebruikt kan ik maar moeilijk serieus nemen En ik vrees dat dat wel de bedoeling is. (ter referentie, ik neem Immortal ook niet serieus, maar dat is ook helemaal niet de bedoeling. En dan wordt het een gimmick en kan ik het prima hebben). Maar goed, ik beoordeel alleen de muziek. Anders was het zeker een vol punt lager geworden.

6,5

EcSovereign: ik vind dit een beetje te veel van het goede. Slecht is het allemaal niet, maar al dat gepiel en gedoe... het dient niet echt een doel heb ik het idee.

6,5

Asagraum: Heerlijk venijnige afsluiter van hun nieuwe plaat. Of dit serieus te nemen valt (of dat de wens is van de band zelf), zal me worst wezen, ik kan hier wel van genieten. Niet veel nieuws onder de kille zon, maar dat hoeft ook niet als het zo goed en effectief wordt gebracht - al vind ik deze track wel wat chaotischer klinken dan de rest van het album, in positieve zin bedoeld.

8

EcSovereign best tof, heeft absoluut z'n momenten. Alleen is dat wat karig op een track van 13 minuten om een hoge score te rechtvaardigen.

7

The_CrY schreef:
Best lekker, doet me denken aan Haken, maar inderdaad nog meer over the top. Iets te veel hak op de tak voor mijn smaak, maar zeker niet verkeerd.

Grappig dat je zegt, want dat biedt mij mooi de gelegenheid mijn zegje te doen. Ik kwam dit tegen op het Instagram-account van Ray Hearne, de drummer van Haken. De drummer van deze band is een student van Hearne, vandaar dat hij het album op zijn socials aan het promoten was.

Ik ben het eigenlijk behoorlijk eens met al hetgeen hierboven reeds is gezegd. Leuke ideeën en veel spelplezier, maar het mist samenhang, uitwerking en een doel. Desalniettemin is het toch aardig eens hiernaar te luisteren en om het onder de aandacht van een groter publiek te brengen.

Ook van mijn kant een 7.

24-10: Asagraum - De Waanzin Roept Mijn Naam (AOVV / 7 / 7,31)
26-10: EcSovereign - Silveredge (ABDrums / 7 / 6,67)
30-10: Ramage Inc - Barriers (The_CrY / /)

Valt best mee. Degelijk nummer, maar mijn ding is het niet helemaal.

6,5

Saai is voor deze band inderdaad wel een correcte benaming. En die halfbakken Johathan Davis imitatie van de zanger had ook niet gehoeven.

5,5

Weer even een triootje consumeren (wish I did that more often):

Asagraum - De Waanzin Roept Mijn Naam: vette shit zeg! Been there, done that natuurlijk, maar heerlijk passievolle, ziedende en vol geproduceerde Nederblack (met een vleugje Noors: qua samenstelling en zeker qua invloeden). En ik lees nu Jelle78's commentaar waar ik ook al tegenaan liep: 't benne allemaal dames! Dat hoor je er niet aan af (qua zang, wil ik er nog even aan toevoegen om de zweem van seksisme af te zwakken). Ik ken weinig all-female blackmetalbands van Nederland, maar ik vind dit wel een tandje indrukwekkender dan Doodswens. En al die vingerverf? Ach, met zo'n decolleté als die linkerdame zit ik daar echt niet mee (om mijn seksisme weer even terug op peil te brengen).
8
https://i0.wp.com/blackmetaltv.com/wp-content/uploads/2022/05/Asagraum.jpg?fit=1956%2C2015&ssl=1

EcSovereign - Silveredge
Weinig harnas, hoor. Integendeel, dit strijkt juist heel erg met mijn (zo goed als kaalgeschoren) haren mee. Niet iedereen hier is anti-prog.
Dank voor de tip, ook dit is gave shit! Wat een heerlijk gevarieerde trip waar je keer op keer in een nieuw avontuur wordt gegooid.
Het gebrek aan doel en samenhang herken ik na twee luisterbeurten niet zo, of beter: misschien is dat juist wel het doel? Zo blijft het iedere keer een feest der gebrek aan herkenning, alsof je keer op keer iets nieuws hoort (mogelijk kwestie van heel veel vaker luisteren?).
Het neoclassical gitaargepiel (lees: Yngwie-ism) en de keyboardorgasmes (lees: hallo Dream Theater) blijven daarbij beperkt, precies genoeg dat het smaakvol blijft en niet irritant. Voor mij dan. Daarbij is de prog lekker stevig uitgevoerd, niet van dat weeïge.
De climax en coda van de song vallen wel wat tegen: dat had na een klein kwartier wel wat fraaier mogen zijn.
En wat een spuuglelijke hoes. Dat wordt wel meegewogen of het een aanschaf waard is.
8

Ramage Inc - Barriers
Ben hier ook niet kapot van. Schouderophaalmetal. Al zou ik het wrs wel eerder opzetten dan de laatste albums van Korn.
6

7,5

Grappig, de Korn referenties. Zelf moest ik meer aan Devin Townsend denken bij deze band. Rest van de plaat zit in ieder geval meer richting de progmetal. Geen bijster vernuftige, moderne prog, en daardoor misschien ietwat veilig en gewoontjes. Maar wel gewoon zeer degelijk als je het mij vraagt.

24-10: Asagraum - De Waanzin Roept Mijn Naam (AOVV / 8 / 7,40)
26-10: EcSovereign - Silveredge (ABDrums / 8 / 6,84)
30-10: Ramage Inc - Barriers (The_CrY / 5 / 6,10)
02-11: Faidra - Parousia Delayed (AOVV / / )

8,8

Een topper! Ik ga meer van deze band checken.

Ik kan hier niks mee.

5

Volledig met JM eens: 8,5.

24-10: Asagraum - De Waanzin Roept Mijn Naam (AOVV / 8 / 7,40)
26-10: EcSovereign - Silveredge (ABDrums / 8 / 6,84)
30-10: Ramage Inc - Barriers (The_CrY / 5 / 6,10)
02-11: Faidra - Parousia Delayed (AOVV / 5 / 7,06)
05-11: Angra - Ride into the Storm (Jelle78 / / )

Tijd voor iets vrolijkers. Tijd voor power metal. Dus er zullen we weer de nodige (zeer) lage cijfers volgen. Ik vind het zelf een erg goed nummer van een band die al lange tijd bestaat, maar altijd een beetje onder mijn radar is gebleven. Onterecht blijkt uit dit nummer. Het gehele album, dat recent is uitgekomen, is ook meer dan prima.

8,3

8

Verrassend om Angra hier te zien. Luisterde vanochtend het album nog, toevallig. Wil er nog niet helemaal in komen, maar deze opener is wel een knaller.

Nog even stemmen op mijn eigen inzending Faidra, een heerlijk trance-opwekkend nummer in de stijl van Burzum, maar dan met een goeie productie. Geweldig sfeervol intro en outro, en hetgeen zich ertussen voltrekt is van het hoogste niveau qua black metal anno 2023 - van hetgeen reeds op mijn radar voorbij is gekomen, welteverstaan.

9

Gast
geplaatst: vandaag om 02:52 uur

geplaatst: vandaag om 02:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.