MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2023

zoeken in:
Kan iemand me hier uitleggen hoe dit topic werkt met nominaties, lijstjes, punten, etc.?
Ik denk dat ik hier ook wel iets kan bijdragen / opsteken...

ProGNerD schreef:
Kan iemand me hier uitleggen hoe dit topic werkt met nominaties, lijstjes, punten, etc.?

Het is betrekkelijk eenvoudig: om de paar dagen (daar zit nogal rek op, maar elke nominatie blijft wel minstens 48 uur staan) plaatst iemand hier een metalsong uit het betreffende jaar. Daarop wordt dan naar hartenlust gestemd. De volgende nominator berekent telkens stemgemiddelde van de voorgaande nominatie(s).

Alles is toegestaan, zolang het metal (genretag op MuMe is leidend) is! Enige restrictie is om niet meer dan één song van een bepaald album te plaatsen. Maar er zijn releases genoeg, dus dat mag echt geen probleem zijn. Ook vooruitgestuurde nummers mogen, ik denk dat hier bijvoorbeeld al een song gepasseerd is van een album dat zijn release pas in 2024 krijgt.

Voor Angra heb ik zelf een 6,5 veil, vond dit best te pruimen, energieke power metal.

ProGNerD schreef:

Dat zou eens tijd worden, ik miste je hier al...
Nu al zin in je nominaties. Bin benijd!

Zeker heb ik nominaties; ik zal morgenmiddag m'n eerste hier doen. Wordt wel even kiezen; er komt zoveel moois uit...

Ik had er ook al eentje in mijn hoofd. Dubbelnominatie dan maar (ik kijk - bij wijze van spreken - heel liefkozend in de richting van de heer AOVV...)?

1-10: Saturnus - The Calling (Jelle78 / 7 / 6,5)
3-10: Chaver - Wanderer (ABDrums / 8 / 7,06)
7-10: Tesseract - War of Being (The_CrY / 7 / 6,14)
11-10: Heretoir - Glacierheart - Nightsphere Part II (Dieter / 7 / 7,99)
13-10: Judas Priest - Panic Attack (EvilDrSmith / 7 / 7,47)
16-10: Lord Dying - I AM NOTHING I AM EVERYTHING (Johnny Marr / 8 / 7,31)
18-10: TaubrÄ… - Congregation of the Unholy (AOVV / 7 / 7,47)
21-10: Myrkur - Valkyriernes Sang (EvilDrSmith / 8 / 7,19)
24-10: Asagraum - De Waanzin Roept Mijn Naam (AOVV / 8 / 7,40)
26-10: EcSovereign - Silveredge (ABDrums / 8 / 6,84)
30-10: Ramage Inc - Barriers (The_CrY / 5 / 6,10)
02-11: Faidra - Parousia Delayed (AOVV / 5 / 7,06)
05-11: Angra - Ride into the Storm (Jelle78 / 5 / 6,56)
07-11: Three Eyes of the Void - Descent (ProGNerD / / )

Voor de onderbouwing van mijn 1e nominatie, zie: Three Eyes of the Void - The Atheist

8,5

Had van een gebruiker genaamd ProGNerD wel verwacht iets van progmetal te horen, maar zo zie je maar weer dat je een boek niet aan de kaft moet beoordelen. Prima atmosferische black metal, en wel van de avontuurlijkere stapel, zo te horen, met bijna een western-achtig soundtrackgevoel dat ik erbij krijg. Zeker niet slecht, maar niet iets waar ik persoonlijk warm voor loop.

7

ABDrums schreef:
Ik had er ook al eentje in mijn hoofd. Dubbelnominatie dan maar (ik kijk - bij wijze van spreken - heel liefkozend in de richting van de heer AOVV...)?

Doe de jouwe gewoon op donderdag dan, aan het eind van het jaar is het traditioneel wat stiller qua nieuwe releases.

Deze beluister ik nog wel een keertje, "atmosferische black metal" en "western-achtig soundtrackgevoel" doen me alvast opveren.

7,5

Heerlijk sfeertje, prima nummer

Merk ik hier een lepe truc op van onze nieuweling, die als tracktitel The Atheist noteert, maar een video van Descent plaatst, gepaard gaand met een link naar zijn mening over het gehele plaatwerk, om ons, nietsvermoedende liefhebbers van de metaliek-muziek, over te halen het volledige album een luisterbeurt te gunnen?

Gaat lukken hoor, één dezer dagen. Want dit nummer (Descent, voor alle duidelijkheid) vind ik echt erg gaaf, en je enthousiaste bespreking doet de rest.

Mijn stem volgt dus nog.

Scherp, copy - paste foutje blijkbaar, maar als het dit effect heeft...
(inmiddels gecorrigeerd)

Dit vind ik echt een heel goed nummer. Jouw eerste nominatie is een voltreffer, ProGNerD! Doe zo verder! Ik slinger The Atheist er maar meteen aan.

8,7

ABDrums is en druk The Atheist aan 't luisteren en zich aan het voorbereiden op z'n eigen volgende nominatie, neem ik aan...?

ProGNerD schreef:
ABDrums is en druk The Atheist aan 't luisteren en zich aan het voorbereiden op z'n eigen volgende nominatie, neem ik aan...?

En hij is zich mentaal aan het voorbereiden op Greta van Fleet in de Ziggo Dome vanavond. Ik meld me waarschijnlijk vrijdag met een nominatie als ik dat niet vergeet (dan staan overigens twee lokale black- en deathmetalbandjes op het programma in Dokkum, ook iets om naar uit te kijken!).

The Atheist gaat as we speak zijn eerste rondje draaien en zodadelijk nog een keer!

Ik nodig je trouwens nog uit, ProGNerD, om eens wat oude nominaties uit dit topic van een luisterbeurt te voorzien. Vermoedelijk zit daar nog wel het één en ander tussen dat jou aanspreekt, jouw muzieksmaak kennende. Voel je niet verplicht, maar ik wilde het je ook niet onthouden.

Dan je nominatie. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik er op voorhand totaal niet over in zat dat ik dit géén geweldig nummer zou vinden. Als het op muzieksmaak aankomt zitten we toch altijd behoorlijk op één lijn, en ook nu blijkt dat het geval te zijn. Dit is namelijk gewoon een geweldig nummer, eentje waarvan je simpelweg zin krijgt om het gehele album op te leggen.

Dat gaat deze week ook zeker nog gebeuren. Dit nummer krijgt in ieder geval een 9 van mij. Dik verdient en een geweldige (eerste) nominatie!

Dank ABDrums, zal ik zeker doen. Ik blijf de nominaties van jou en andere metal collega's hier zeker in de gaten houden en zal zelf ook input blijven leveren. Veel plezien vanavond !

Misschien heb je 'm op repeat staan AOVV, maar vergeet niet tussendoor ook nog even te stemmen...

Heb 'm nu wel opstaan, deze week verder al aardig druk geweest met werk en een aantal andere activiteiten - heb het schrijven (fictieve kolder) ook weer 'ns opgepakt, en dan luister ik liever niet naar AtmoBlack.

Hoewel het in het oog van deze storm (het saxofoongedeelte) wel heerlijk wegdromen is. Knappe dynamiek op die manier, en ook de rest van de plaat klinkt niet mis - ik moest meermaals aan onze Duitse vrienden van Der Weg einer Freiheit denken, en die heb ik toevallig érg hoog zitten..
Aan hun landgenoten van White Ward overigens ook, de saxpartij is dan ook van Dima Dudko van die band.

8,5 voor deze!

Titelnummer zou trouwens ook een erg hoge score toebedeeld gekregen hebben.. Wat een machtig intro alleen al, die drummer veegt de vloer aan met alles en iedereen!

Geweldig begin met die slepende doom riff en zuivere vocalen, maar als de ruwe vocalen erin komen veranderd dit nummer snel in het zoveelste post/ shoegaze hipster black metal nummer. En als er dan ook nog een saxofoon bij komt dan is het weer duidelijk voor mij. Dit is een subgenre waar ik helemaal niks mee heb en deze band gaat daar niks aan veranderen.

4,5

02-11: Faidra - Parousia Delayed (AOVV / 5 / 7,06)
05-11: Angra - Ride into the Storm (Jelle78 / 5 / 6,56)
07-11: Three Eyes of the Void - Descent (ProGNerD / 8 / 7,49)
10-11: Morne - Memories Like Stone (Dieter / / )

Mooie nominatie Dieter, hun nieuwe album stond al op m'n luisterlijst en krijgt nu even voorrang...

8

Mooi uitgesponnen nummer. Die komt goed binnen.

Ik vind jullie wel weer heel erg positief hoor... Na twee keer luisteren hoor ik hier niet echt een goed nummer in. Het grote probleem dat ik heb met al die post/ sludge/ shoegaze/ atmospheric subgenres in metal is dat ze het creëren van een bepaalde sfeer boven het schrijven van een goed nummer stellen. Ik wil gewoon een nummer horen met vette riffs, memorabele hooks en melodielijnen die in m'n hoofd blijven hangen. Dat hoor ik allemaal niet in dit nummer. De sfeer die gecreëerd wordt vind ik op zich prima, daarom vind ik het niet vervelend om naar te luisteren. Maar als het nummer is afgelopen ben ik het eigenlijk alweer vergeten.

6

Beetje drukke week gehad. waardoor ik alleen op makkelijk te verteren muziekspelletjes heb gereageerd, maar het enige échte spelletje dat er toe doet en waar ik de tijd voor wil nemen, even in de wachtkamer heb gezet.

02-11: Faidra - Parousia Delayed (AOVV / 5 / 7,06): de Burzumreferenties werden al door AOVV aangehaald en die sijpelen er idd sfeervol doorheen. Vooral die 'Dunkelheit'-keys klinken erg smaakvol en moeten wel een eerbetoon aan datzelfde nummer zijn.
Eigenlijk is dit niets anders dan elevatorblack, blackmetal terwijl u werkt, arbeidsvitaminenblack: op geen enkele manier schuurt dit of word je op het verkeerde been gezet. Tegelijkertijd is dit als zoete, zwarte zalf voor je oren.
7,8

05-11: Angra - Ride into the Storm (Jelle78 / 5 / 6,56): ah, verfrissend. Weer eens een powermetal in dit spelletje. Ik zie nu ook dat dit al geplaatst was vóór mijn verhaal over het verschil tussen US power metal en (Europese) power metal in het andere metalspelletje. Dit is natuurlijk de tweede variant, Braziliaans of niet. Ik volg deze band al een jaar of twintig niet meer. De laatste cd die ik van deze band heb, 'Temple Of Shadows', dateert van 2004 en ik weet niet eens of ik die überhaupt heb geluisterd. Powermetal van de Limb- of SPV-school kan me niet zoveel meer bekoren, hoe vlekkeloos, enthousiast en gedreven het ook wordt uitgevoerd, zoals dit Angra.
6,5

07-11: Three Eyes of the Void - Descent (ProGNerD / 8 / 7,49):
Ukraïne, atmosferische black met piano én een koperen blazer? Dan móet het wel White Ward zijn.
Oh nee, dit is toch een andere band. Ongetwijfeld de mosterd gehaald bij hun bekendere, grotere broer en het moet gezegd: ze weten de mosterd prima te laten smaken. Nog niet zo bijzonder als White Ward, maar het clichépredikaat 'veelbelovend' verdienen ze zeker. Ook vanwege de al gememoreerde western-zweem (á la Wayfarer) die de band door laat schemeren. Ja, toffe debuutkeuze ProGNerD!
8

10-11: Morne - Memories Like Stone:
Goh, dit doet me qua verwrongen, gepijnigde schreeuwzang aan het geweldige Alchemist denken. Of Red Harvest? Of... nou zeg, waar doet me deze sound en met name de zang toch aan denken? Als twee druppels. Wel gave shit. Misschien schiet het me later nog te binnen.
De kritiek van Jelle78 begrijp ik trouwens volkomen. Maar toch kan ik van deze claustrofobische, dik dichtgesmeerde metal erg genieten. Heerlijk gitaarwerk in het tweede deel. Ik ben zelfs nog iets enthousiaster dan Dieter.
8,3

Morne is echt wel interessant, ook de rest van het album

8

Gast
geplaatst: vandaag om 08:15 uur

geplaatst: vandaag om 08:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.