MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Madonna: Alle Singles Gerangschikt-meter

zoeken in:

8,9

En ze ging gewoon door met er (ook stilistisch) "lekker" uit te zien.

De beste tot nog toe!

8

9,2 een van haar allerlekkersten

Lucky Star: 7.8
Borderline: 9.2 (johan de witt heeft gelijk)

Ook ik vind dit haar beste nummer tot nu toe, maar ik druk de (toren)hoge cijfers hier een beetje.
Gek genoeg vind ik de laatste tien seconden het leukst (zonder sarcasme): en dat terwijl ik normaliter fade-outs een zwaktebod vind en ge-na-na-na hekel. Merkwaardig.
7

10 voor mij de ultieme Madonna classic

EvilDrSmith schreef:
Ook ik vind dit haar beste nummer tot nu toe, maar ik druk de (toren)hoge cijfers hier een beetje.
Gek genoeg vind ik de laatste tien seconden het leukst (zonder sarcasme): en dat terwijl ik normaliter fade-outs een zwaktebod vind en ge-na-na-na hekel. Merkwaardig.
7

Die fade-out werkt inderdaad erg goed bij dit nummer. Komt op mij over alsof ze het nummer nog voor zichzelf neuriet terwijl ze het podium verlaat.

Borderline

8

Voor mij een 9! De eerste klassieker!!

Lucky Star 6,8
Borderline 8,2

Borderline sprokkelt een monsterscore bij elkaar en komt overtuigend op de eerste plek terecht! Meteen een kandidaat voor de eindoverwinning? We zullen zien!

1. Borderline (25 stemmen 8,638)
2. Lucky Star (24 stemmen 7,464583333)
3. Holiday (28 stemmen 7,203571429)
4. Burning Up (25 stemmen 6,466)
5. Everybody (26 stemmen 6,273076923)

#6 Like A Virgin (1984, Like A Virgin)

Met haar debuutplaat was Madonna erin geslaagd heel wat ogen haar richting op te doen draaien. Haar missie voor de opvolger was simpel, doch moeilijk: alle ogen op haar gericht krijgen. Het titelnummer van haar nieuwe plaat was de eerste hittezoekende raket die ze op de luisteraar afvuurde.

Like A Virgin werd geschreven door het succesvolle songwritingteam Billy Streinberg en Tom Kelly. Je kent hen misschien niet van naam, maar ze scoorden in die periode vijf kalenderjaren achter elkaar een nummer 1-hit die vandaag nog steeds bijna iedereen kent: Like A Virgin in ’85, Cyndi Lauper’s True Colours in ’86, Alone van Heart in ’87, So Emotional van Whitney in ’88, en Eternal Flame van The Bangles in ’89 (en in de jaren ’90 volgden nog onder andere I’ll Stand By You van de Pretenders. Geen kleine jongens, die twee!).

Hun idee voor Like A Virgin was overigens eerst dat het een sentimentele liefdesballade zou worden, gezongen door een man. Maar toen Madonna de demo hoorde, wist ze meteen dat de song perfect zou zijn voor haar.

Het album Like A Virgin werd opgenomen met Nile Rogers van Chic, mede dankzij zijn werk met David Bowie’s Let’s Dance van een jaar eerder op Madonna’s radar gekomen. Grappig genoeg was net Nile helemaal niet overtuigd van Like A Virgin (het nummer), hij deed het in eerste instantie af als een zwakke song met een rare titel. Om daarna twee volle dagen lang het refrein maar niet uit zijn hoofd te kunnen krijgen, waarop hij schoorvoetend aan Madge moest toegeven dat hij het bij het verkeerde eind had gehad.

En hoe! Like A Virgin werd een gigantische hit, haar eerste nummer 1 in de VS en nog een aantal andere landen, waaronder Australië. Mede dankzij de iconische videoclip met Madonna en een leeuw op een gondola in Venetië, en een optreden op de MTV Video Awards waarin ze in bruidsjurk uit een gigantische taart sprong en over de vloer rollend het nummer bracht, had plots iedereen het over Madonna. Rechtse conservatieven stonden op hun achterste poten, maar miljoenen tienermeisjes (en -jongens) hadden er een nieuwe heldin bij. Like A Virgin veranderde Madonna voor eens en voor altijd in een superster.

Maar wat vinden wij nou eigenlijk van deze song?

7,5

Nooit een topfavoriet van me geweest, maar wel een heel leuk liedje natuurlijk

Mijn kennismaking met Madonna, denk ik, qua visuals.

8,3

6,75

De clip kreeg destijds met mijn puberogen een dikke 10. Het liedje anno 2023 een 7,5 (wellicht nog steeds beïnvloed door de beelden).

Gast
geplaatst: vandaag om 12:26 uur

geplaatst: vandaag om 12:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.