MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Madonna: Alle Singles Gerangschikt-meter

zoeken in:
Even wat belangrijks tussendoor, ik krijg zojuist een melding te zien op Facebook dat het precies op deze dag was in 1994 dat Madonna haar derde razzie won voor haar rol in Body of Evidence!

Dat jullie t ff weten

Another Suitcase In Another Hall

6

Zijn dat echt allemaal singles geweest?
Wie van jullie kocht trouw al die plaatjes?

Moeilijk te beoordelen: een breekbaar musical liedje tussen al die stomende Queen of Pop hits.
Het loopt met die soundtrack op twee manieren mis: ofwel voegt Madonna niets toe aan het origineel
ofwel legt Madonna er niet echt iets van Madonna in. Je hoort als het ware niet dat zij aan het zingen is.

6.75

Don’t Cry for Me Argentina 7,5
Blijft een prachtnummer (wat een intro!), dat door Madonna wat vlak, doch goed wordt gezongen.

Another Suitcase in Another Hall 4
Een goed voorbeeld van afschuwelijke musical muzak.

4,8

Iets vroeger dan anders, maar zou kunnen dat ik rond 12u geen tijd vind om te posten dus zodoende...

41. Keep It Together (27 stemmen 6,085185185 )
42. Love Don't Live Here Anymore (26 stemmen 5,884615385 )
43. Another Suitcase In Another Hall (16 stemmen 5,878125 )
44. Spotlight (24 stemmen 5,827083333 )
45. Don't Cry For Me Argentina (25 stemmen 5,778 )
46. Hanky Panky (26 stemmen 5,573076923 )
47. Bye Bye Baby (24 stemmen 5,489583333 )
48. One More Chance (22 stemmen 5,436363636 )
49. You Must Love Me (22 stemmen 4,854545455 )

#50: Frozen (1998, Ray Of Light)

Frozen, de eerste single van de langverwachte opvolger van Bedtime Stories, sloeg in als een bom. Met deze song kwam ze definitief terug op hetzelfde populariteitsniveau als welke ze pre-Erotica had. Hoewel ze nooit echt was weggeweest, voelt het nummer daarom toch aan als een soort van comeback, of zeg ik nu iets geks?

Het was een periode van grote veranderingen in het leven van de zangeres: in 1996 was ze voor het eerst moeder geworden, waarna haar kijk op de dingen een verandering onderging. Vrij snel na de geboorte gingen zij en fitnesscoach Carlos Leon, de vader van baby Lourdes, uit elkaar, rond dezelfde tijd omarmde Madonna het Kabalah-geloof en Ashtanga yoga en ook dit drukte haar stempel op de muziek die zou volgen.

Ook op werkvlak was Madge zoekende, het preproductieproces van het Ray Of Light-album was vrij lang voor haar doen. Een eerste schrijfperiode met Babyface resulteerde in een handjevol Take A Bow-esque nummers en een ongeïnteresseerde Madonna. Daarna ging ze even in zee met Rick Nowels (o.a. Stevie Nicks, Belinda Carlisle) maar ook dat werd ni(c)ks (al dateert één single die we later nog zullen tegenkomen van deze periode). Daarna haalde ze good old Patrick Leonard terug uit de mottenballen, de nummers uit deze sessies hadden volgens Madonna een Peter Gabriel-achtige vibe. Maar ook dat was niet helemaal wat ze zocht, en toen verscheen de Britse muzikant en producer William Orbit ten tonele, via een tussenkomst van Madonna’s manager.

Orbit stuurde Madonna een demo met songs waar hij op dat moment aan werkte, en Madonna raakte geïnspireerd om haar sound in deze richting te laten evolueren. “I was interested in fusing a kind of futuristic sound but also using lots of Indian and Moroccan influences and things like that, and I wanted it to sound old and new at the same time" aldus Madonna zelf.

Een eerste versie van wat later Frozen zou worden, stond ook op deze demotape. Zij en Patrick Leonard maakten het nummer af en schreven de lyrics. Madonna wilde voor Frozen een “Moroccan/orchestral/super-romantic/man-carrying-the-woman-he-loves-across-the-desert vibe” (opnieuw haar eigen woorden), wat ook terugkwam in de beroemd geworden video van de song (geschoten door Chris ‘Come To Daddy’ Cunningham).

Oorspronkelijk zou de clip worden opgenomen op een ijsvlakte in IJsland, maar omdat Madonna opzag tegen de lage temperaturen werd het de Mojavewoestijn in Californië. “because even though you think of deserts as being hot, they're still sort of frozen in terms of there's no vegetation and they're very desolate. I thought that that would still work as a visual”. Groot was Madonna’s schok toen bleek dat het er op moment van filmen bijna twintig graden onder nul was!

Hoe dan ook, het werd een wereldhit: nummer 1 in onder meer het VK, Costa Rica, Honduras, Finland, Griekenland, Hongarije, Italië, Spanje... op nummer 2 in haar thuisland en Nederland, 3 in Vlaanderen. Laten we eens zien hoe hoog ie hier op de ranking komt!

8

Verklaar me maar voor gek, 80s adepten, maar voor mij begint hier Madonna's allerbeste periode. Tot 2006 alleen maar hele dikke voldoendes van mijn kant, op één of twee uitzonderingen na.

Frozen

10

Een van de weinig keren dat de nieuwe incarnatie van Madonna me wel kon bekoren.
Al heb ik bij het album het gevoel dat zij zich hier met de juiste mensen wist te omringen (ook een kunst).

Ik heb er nooit wat mee gehad

6

9
Magisch

Een come-back die destijds insloeg als een bom.
Geweldige Orbit productie, weergaloos nummer zowel qua zang als muziek, en die videoclip is een tijdloos meesterwerk.

10

Another Suitcase in Another Hall: 4,8

Frozen: 8,8

10

Ik herinner me ook dat Frozen jarenlang niet op de Belgische radio gedraaid mocht worden wegens een vermeende plagiaatzaak.

Arno schreef:
10

Ik herinner me ook dat Frozen jarenlang niet op de Belgische radio gedraaid mocht worden wegens een vermeende plagiaatzaak.

Niet alleen dat, ik las dat ook Ray of Light niet meer verkocht mocht worden en dat de track niet op de Belgische tracklisting van Celebration mocht komen. Wel weer prachtig dat ze de track dan live deed in België tijden de Sticky & Sweet Tour precies toen er weer een rechtszaak liep

Arno schreef:

Klopt, daar wilde ik ook nog iets over schrijven in mijn introstukje, maar ik dacht 'de tekst is zo al lang genoeg' Tussen 2005 en 2014 mocht het nummer niet gedraaid of verkocht worden in België, door een uitspraak van een rechter in Bergen in een plagiaatzaak. In 2014 teruggedraaid omdat toen bleek dat zowel Frozen als het zogezegd geplagieerde nummer grote gelijkenissen vertoonden met een nog ouder en nog obscuurder nummer, waarop een andere rechter oordeelde dat de hele zaak alleen maar op toeval kon berusten

Heb dit nummer in die tijd overigens toch gewoon nu en dan gehoord op de radio, altijd met een 'eigenlijk mogen we dit niet draaien maar we doen het toch'-kwinkslag door de DJ van dienst.

Daar moeten we niet onnozel over doen, dit is misschien wel haar allerbeste nummer. Die 8 van de spelleider valt me dik tegen zeg, hoe dan?

ArthurDZ schreef:
8

Verklaar me maar voor gek

Bij deze: gek verklaard!

10+++

Eén van de ziekste comebacks ooit, want ja, zo mag je dat gerust noemen. Dit is voor mij wel degelijk een comeback.

Eén van de geniaalste, meest iconische videoclips ooit ook. Tja, als dit geen tien is, prik mij dan maar lekker lek hoor. Rot op van mij ofzo. Nogmaals:

10

Je hebt van die nummers waarvan je nog precies weet waar en wanneer je die voor het eerst hoorde. Ik heb er niet veel, erg weinig zelfs. Maar ik heb er wel een paar en dit nummer is er eentje van. Ik was op een verjaardagsfeest van een bevriende metalhead. Hij werd 30 en had het groots aangepakt en een man of veertig/vijftig uitgenodigd, met barbecue en de hele mikmak. Ook al was het merendeel into pokkeherrie, er werd ook rekening gehouden met de tere zieltjes, dus de (achtergrond)muziek stond niet de hele tijd op elf. Ook wel sympathiek naar de buren toe. Maar daar was het, in de loop van avond, dat ik voor het eerst dit nummer hoorde. Het bracht me zowel in vervoering, als ook in enorme verwarring. Ik zei tegen hem: "Hè, wat en wie is dit nou? Het klinkt supergaaf, maar het lijkt wel alsof Madonna hier zingt? Man, dat kan toch helemaal niet? Nee toch? Wat? Ja... toch wel? Wooowowowoww, no shit!!!!" It blew my mind.

En nog steeds.

10

Verder wat Johnny Marr zegt en dan met name over het cijfer van onze organisator. Opmerkelijk, zeer opmerkelijk.

Johnny Marr schreef:
Tja, als dit geen tien is, prik mij dan maar lekker lek hoor. Rot op van mij ofzo.

Ok Johnny Marr en EvilDrSmith, ik heb mijn lesje geleerd, vanaf nu bespreek ik op voorhand eerst met jullie welke punten ik uitdeel

Another Suitcase In Another Hall 6,3

8,7

Dat gaat vast een 1e plaats worden voor Frozen.
Johnny Marr gaat uit zijn dak straks.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:33 uur

geplaatst: vandaag om 03:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.