Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024
zoeken in:
1
geplaatst: 27 september 2024, 14:14 uur
Hey Apollo, geen tekst erbij? Er is toch niet iets aan de hand? GROZA is een hele leuke keuze, ik heb ze vorig jaar gezien in het voorprogramma van Harakiri in de Willemeen, echt een hele toffe show. Ik heb die nieuwe plaat van ze toegevoegd laatst, ik moet die nog wel luisteren. Dit nummer is in ieder geval al heerlijk, ik ga hier heel goed op.
8.6
8.6
2
geplaatst: 27 september 2024, 18:39 uur
ProGNerD, ik heb het zojuist nogmaals geluisterd en mijn mening is wel hetzelfde gebleven. Zoals ik al zei begint het zéér goed, maar na zo'n 2 minuten daalt de spanning voor mij. Misschien is het ook dat de combinatie aan stijlen in het middensegment mij niet zo pakt, en dan doel ik op de 'heavy metal meets black metal', ondanks dat ik met beide stijlen afzonderlijk zeer goed uit de voeten kan.
Ik ben benieuwd naar je eindoordeel bij Groza. Zelf zit ik ook tussen de 4,0 en 4,5* in. De ene helft van het album vind ik geweldig en verdient zonder twijfel een 4,5*, maar de andere helft vind ik 'gewoon' goed.
Kondoro0614, geen begeleidende tekst want het nummer spreekt voor zichzelf.
Nee, ik was niets minder dan lui gisteravond. Ik heb Groza vorig jaar ook live gezien, maar op Dynamo. De band kwam zonder bassist op en ik kom er zojuist achter dat de reden was dat hij kanker had. In oktober 2023 zelfs overleden, dus dat zet het hele optreden in een ander daglicht. Met z'n drieën jaagden ze er in 30-35 minuten een sixpack bier en een fles wijn doorheen. Desalniettemin een goed optreden waar ik wel van heb genoten, maar 's middags rond 13:30 uur in een ijshal in Eindhoven is niet de setting waar de muziek om vraagt.
Ik ben benieuwd naar je eindoordeel bij Groza. Zelf zit ik ook tussen de 4,0 en 4,5* in. De ene helft van het album vind ik geweldig en verdient zonder twijfel een 4,5*, maar de andere helft vind ik 'gewoon' goed.
Kondoro0614, geen begeleidende tekst want het nummer spreekt voor zichzelf.
Nee, ik was niets minder dan lui gisteravond. Ik heb Groza vorig jaar ook live gezien, maar op Dynamo. De band kwam zonder bassist op en ik kom er zojuist achter dat de reden was dat hij kanker had. In oktober 2023 zelfs overleden, dus dat zet het hele optreden in een ander daglicht. Met z'n drieën jaagden ze er in 30-35 minuten een sixpack bier en een fles wijn doorheen. Desalniettemin een goed optreden waar ik wel van heb genoten, maar 's middags rond 13:30 uur in een ijshal in Eindhoven is niet de setting waar de muziek om vraagt.
1
geplaatst: 28 september 2024, 10:18 uur
Ik heb eventueel wel een mooie nominatie klaarliggen voor vanavond, maar als iemand anders zich geroepen voelt dan is dat meer dan prima, aangezien ik de afgelopen nominatieslots behoorlijk heb gevuld. 

2
geplaatst: 28 september 2024, 13:33 uur
ABDrums schreef:
Ik heb eventueel wel een mooie nominatie klaarliggen voor vanavond, maar als iemand anders zich geroepen voelt dan is dat meer dan prima, aangezien ik de afgelopen nominatieslots behoorlijk heb gevuld.
Ik ben niet eerder zo zeker geweest welke band én nummer iemand wil gaan nomineren. Op de albumhoes staan twee rode piramides, en op het album maar twee nummers, heb ik het goed?
3
geplaatst: 28 september 2024, 13:48 uur
Apollo schreef:
Ik ben niet eerder zo zeker geweest welke band én nummer iemand wil gaan nomineren. Op de albumhoes staan twee rode piramides, en op het album maar twee nummers, heb ik het goed?
Haha, die videoclip maakt de tongen wel los, hè? Ik weet meteen waar jij dan weer op doelt.(quote)
Groza nog vaker luisteren, maar eerste indruk is https://img.freepik.com/vrije-vector/wow-woord-over-bomexplosie-geisoleerd_1308-76430.jpg
1
geplaatst: 28 september 2024, 14:55 uur
EvilDrSmith schreef:
Haha, die videoclip maakt de tongen wel los, hè? Ik weet meteen waar jij dan weer op doelt.
Haha, die videoclip maakt de tongen wel los, hè? Ik weet meteen waar jij dan weer op doelt.
Niet normaal vette clip. Als het spelletje 'Maak kennis met metal videoclips anno 2024' had geheten, dan was de winnaar bekend. Ook heel vet voor de band dat ze samen hebben kunnen werken met een van hun grootste inspiratiebronnen.
1
geplaatst: 28 september 2024, 15:41 uur
Apollo schreef:
Het lag er dan ook wel erg dik boven op, nietwaar...?
Apollo schreef:
Niet normaal vette clip. Als het spelletje 'Maak kennis met metal videoclips anno 2024' had geheten, dan was de winnaar bekend. Ook heel vet voor de band dat ze samen hebben kunnen werken met een van hun grootste inspiratiebronnen.
Volgens mij is met dit nummer het spelletje 'Maak Kennis met Metal Anno 2024' dat we nu aan het spelen zijn ook wel zo goed als bekend, toch?

Ik nomineer hem vanavond in ieder geval wel, zodat a) eenieder die het nummer vandaag al eens heeft gehoord een goede reden heeft om het nog een keer te horen en b) elke ketter die het nummer nog niet heeft gehoord zich zo snel mogelijk dient te bekeren.
0
geplaatst: 28 september 2024, 15:41 uur
Kondoro0614 schreef:
Mag ik mijn cijfer nog aanpassen?
Mag ik mijn cijfer nog aanpassen?
Ja hoor, geen probleem!
2
geplaatst: 28 september 2024, 15:42 uur
Top, 8.6 haal ik weg. Ik maak er een 9 van.
BTW ABDrums, ik weet ook welke je wil nomineren, ik had dezelfde al in gedachten. Mijn zegen heb je!
BTW ABDrums, ik weet ook welke je wil nomineren, ik had dezelfde al in gedachten. Mijn zegen heb je!
2
geplaatst: 28 september 2024, 21:15 uur
02-09: Amiensus - Acquiescence (ABDrums / 11 / 7,58)
04-09: Skullpresser - Born to Please (laboomzaa / 11 / 6,54)
06-09: Dark Tranquillity - The Last Imagination (Dieter / 11 / 6,77)
08-09: Love is Noise - take.one.minute (The_CrY / 12 / 6,32)
10-09: Vestige - Envol de l'Âme (ProGNerD / 11 / 7,64)
12-09: Livgone - Watching Them Feel (Dieter / 10 / 6,96)
14-09: Black Curse - Trodden Flesh (Apollo / 10 / 8,17)
16-09: Æl-Fierlen - Èðe (The_CrY / 10 / 7,55)
19-09: Ellende - Verehrung (Kondoro0614 / 9 / 7,96)
20-09: Kanonenfieber - Der Maulwurf (ABDrums / 10 / 7,1)
22-09: Isolert - Reflections of Nothingness (ProGNerD / 8 / 7,9)
23-09: Deadspeak - Tidal Disruption (ABDrums / 8 / 6,86)
26-09: Groza - Daffodils (Apollo / 4 / 8,15)
28-09: Blood Incantation - The Stargate (ABDrums / 0 / 0)
Zoals Apollo de muziek van Groza onaangekondigd 'voor zichzelf liet spreken', zo lijkt me een dergelijke rol ook wel weggelegd voor de muziek en visuele overtuigingskracht van Blood Incantation, die hier natuurlijk meer dan bekend is en vorig jaar zelfs het hele zooitje wist te winnen. Geniet ervan, zou ik zeggen...
Maak Kennis met Metal Anno 2024
04-09: Skullpresser - Born to Please (laboomzaa / 11 / 6,54)
06-09: Dark Tranquillity - The Last Imagination (Dieter / 11 / 6,77)
08-09: Love is Noise - take.one.minute (The_CrY / 12 / 6,32)
10-09: Vestige - Envol de l'Âme (ProGNerD / 11 / 7,64)
12-09: Livgone - Watching Them Feel (Dieter / 10 / 6,96)
14-09: Black Curse - Trodden Flesh (Apollo / 10 / 8,17)
16-09: Æl-Fierlen - Èðe (The_CrY / 10 / 7,55)
19-09: Ellende - Verehrung (Kondoro0614 / 9 / 7,96)
20-09: Kanonenfieber - Der Maulwurf (ABDrums / 10 / 7,1)
22-09: Isolert - Reflections of Nothingness (ProGNerD / 8 / 7,9)
23-09: Deadspeak - Tidal Disruption (ABDrums / 8 / 6,86)
Zoals Apollo de muziek van Groza onaangekondigd 'voor zichzelf liet spreken', zo lijkt me een dergelijke rol ook wel weggelegd voor de muziek en visuele overtuigingskracht van Blood Incantation, die hier natuurlijk meer dan bekend is en vorig jaar zelfs het hele zooitje wist te winnen. Geniet ervan, zou ik zeggen...
Maak Kennis met Metal Anno 2024
1
geplaatst: 29 september 2024, 15:01 uur
Groza - Daffodils: 8,5
En die van jou ABDrums moet ik nog even een paar keer luisteren (en kijken) om volledig in te dalen; dat verdient zo'n nummer wel...
En die van jou ABDrums moet ik nog even een paar keer luisteren (en kijken) om volledig in te dalen; dat verdient zo'n nummer wel...

0
geplaatst: 30 september 2024, 12:06 uur
Groza - Daffodils: 8
Gek genoeg een rustgevend nummer ondanks het feit dat dit best een zware track is waar genoeg in gebeurt. Mooie thema's en heel fijn uitgevoerd. De invloed van de heren van Harakiri for the Sky hoor je wel goed terug, en dat is totaal niet vervelend.
Gek genoeg een rustgevend nummer ondanks het feit dat dit best een zware track is waar genoeg in gebeurt. Mooie thema's en heel fijn uitgevoerd. De invloed van de heren van Harakiri for the Sky hoor je wel goed terug, en dat is totaal niet vervelend.
1
geplaatst: 30 september 2024, 14:34 uur
Blood Incantation - The Stargate: 7,8
Drukke track, met veel proggy wendingen. Absoluut een fijne ervaring en de hele plaat wil ik toch wel een kans geven, al zitten er wat mij betreft net wat teveel generieke death metal passages met herhalende riffs die me net te weinig doen in om mijn hart echt te veroveren. Dit soort progdeath mist voor mij net de dynamiek die ik wil in dit soort muziek.
Drukke track, met veel proggy wendingen. Absoluut een fijne ervaring en de hele plaat wil ik toch wel een kans geven, al zitten er wat mij betreft net wat teveel generieke death metal passages met herhalende riffs die me net te weinig doen in om mijn hart echt te veroveren. Dit soort progdeath mist voor mij net de dynamiek die ik wil in dit soort muziek.
0
geplaatst: 30 september 2024, 15:04 uur
Ondanks dat het niet in je straatje past, vind ik dat je het toch een relatief hoog cijfer hebt gegeven. Fijn om te kunnen constateren dat je wel de moeite hebt genomen het nummer de tijd en de aandacht te geven die het verdient. 

0
geplaatst: 30 september 2024, 22:37 uur
Groza: ik kan mij vinden in wat al eerder is gezegd. Ook met de opmerking van The_CrY dat dit nummer een rustgevend effect heeft.
8,8
Blood Incantation: mijn eerste indruk was zeer positief en wat betreft de videoclip is dat nog steeds zo, maar nu ik het nummer een paar keer heb gehoord zonder de videoclip is mijn enthousiasme wel wat bekoeld. Ik heb commentaar gelezen dat de compositie fragmentarisch zou zijn, en dat vind ik enerzijds wel meevallen, maar zonder het spannende visuele aspect hoor ik het wel terug, vooral in de eerste helft van deel 1 en in deel 2. Na 'Timewave Zero' en 'Luminescent Bridge' viel het volledig binnen de verwachtingen dat de band verder zou experimenteren met ambient-secties in hun composities. Hoewel dat ditmaal een stuk beter uitpakt met de proggy gitaarlijnen, hoeft het voor mij niet per se. Laat mijn trommelvliezen maar wapperen met non-stop death metal. Tot slot vind ik, net als The_CrY, de meeste death metal passages generiek klinken, vooral het gitaarwerk. En ja, dat meen ik. Wanneer je de eerste twee Blood Incantation albums opzet en dan overschakelt naar 'The Stargate' hoor je dat dit qua death metal een stuk minder afwisselend, creatief en derhalve prikkelend is. Desalniettemin klinkt het als geheel in de slotstukken van deel 1 en 3 weer heerlijk in de oren. Lastig om één allesomvattend cijfer te geven aan zo'n afwisselend nummer van 20 minuten. Tijdens het luisteren laveren mijn gedachten tussen een 6,5 en een 9,0. Ik houd het simpel:
8,0
8,8
Blood Incantation: mijn eerste indruk was zeer positief en wat betreft de videoclip is dat nog steeds zo, maar nu ik het nummer een paar keer heb gehoord zonder de videoclip is mijn enthousiasme wel wat bekoeld. Ik heb commentaar gelezen dat de compositie fragmentarisch zou zijn, en dat vind ik enerzijds wel meevallen, maar zonder het spannende visuele aspect hoor ik het wel terug, vooral in de eerste helft van deel 1 en in deel 2. Na 'Timewave Zero' en 'Luminescent Bridge' viel het volledig binnen de verwachtingen dat de band verder zou experimenteren met ambient-secties in hun composities. Hoewel dat ditmaal een stuk beter uitpakt met de proggy gitaarlijnen, hoeft het voor mij niet per se. Laat mijn trommelvliezen maar wapperen met non-stop death metal. Tot slot vind ik, net als The_CrY, de meeste death metal passages generiek klinken, vooral het gitaarwerk. En ja, dat meen ik. Wanneer je de eerste twee Blood Incantation albums opzet en dan overschakelt naar 'The Stargate' hoor je dat dit qua death metal een stuk minder afwisselend, creatief en derhalve prikkelend is. Desalniettemin klinkt het als geheel in de slotstukken van deel 1 en 3 weer heerlijk in de oren. Lastig om één allesomvattend cijfer te geven aan zo'n afwisselend nummer van 20 minuten. Tijdens het luisteren laveren mijn gedachten tussen een 6,5 en een 9,0. Ik houd het simpel:
8,0
0
geplaatst: 1 oktober 2024, 09:21 uur
ABDrums schreef:
Ondanks dat het niet in je straatje past, vind ik dat je het toch een relatief hoog cijfer hebt gegeven. Fijn om te kunnen constateren dat je wel de moeite hebt genomen het nummer de tijd en de aandacht te geven die het verdient.
Tsja, ik benoem het niet, maar het is natuurlijk echt wel goed wat de band hier neerzet. Twintig minuten blijven boeien is absoluut knap, en buiten die paar kritiekpunten die ik noemde vind ik het verre van vervelend, dus echt lage cijfers ga ik niet uitdelen aan dit soort nummers. Daar vind ik de kwaliteit toch gewoon te hoog voor. En Blood Incantation heeft inmiddels wel een reputatie dat de lat hoog gelegd gaat worden.

0
geplaatst: 1 oktober 2024, 14:30 uur
Groza - 8,7
Blood Incantation - 8,8
Klasse. Kwaliteit. Al is het voor Blood Incantation-standaarden wel ietsje teleurstellend, al heb ik de clip nog niet gezien.
Blood Incantation - 8,8
Klasse. Kwaliteit. Al is het voor Blood Incantation-standaarden wel ietsje teleurstellend, al heb ik de clip nog niet gezien.
2
geplaatst: 1 oktober 2024, 20:02 uur
Een 8,8 geven en het dan nòg ietsje teleurstellend noemen: jij zaadvragende groupie jij. 
Ff kort, weinig ouwehoertijd, slechts luistertijd.
Zouden ze de bandnaam hebben gepikt van een ouwe plaat van Mgła?
Indrukwekkend. Echt, heel erg indrukwekkend.
9
Ik geef ook een 8,8, met of zonder clip, maar ik vind het niet teleurstellend. Ook niet ietsje. En ook niet wat betreft de wat "mindere" passages die ik niet als minder ervaar. Ik vind het zelfs juist beter dan hun eerste twee albums + EP en een te gekke voorzetting van de single 'Obliquity of the Ecliptic' waarin ze weliswaar nadrukkelijk de (space) ambient van 'Timewave Zero' toepassen, maar op een veel spannendere manier. Nu werkt het wèl. Zelfs Thorsten Quaeschning van Tangerine Dream hebben ze weten te strikken om mee te doen (!): voorwaar een bijzondere combi. Al moet gezegd: Thorsten kwam er pas in 2005 bij, lang, heel lang ná de genre-definiërende platen van Tangerine Dream.
Maar toch, Groza wint verrassend met een neuslengte.

9
Ik geef ook een 8,8, met of zonder clip, maar ik vind het niet teleurstellend. Ook niet ietsje. En ook niet wat betreft de wat "mindere" passages die ik niet als minder ervaar. Ik vind het zelfs juist beter dan hun eerste twee albums + EP en een te gekke voorzetting van de single 'Obliquity of the Ecliptic' waarin ze weliswaar nadrukkelijk de (space) ambient van 'Timewave Zero' toepassen, maar op een veel spannendere manier. Nu werkt het wèl. Zelfs Thorsten Quaeschning van Tangerine Dream hebben ze weten te strikken om mee te doen (!): voorwaar een bijzondere combi. Al moet gezegd: Thorsten kwam er pas in 2005 bij, lang, heel lang ná de genre-definiërende platen van Tangerine Dream.
Maar toch, Groza wint verrassend met een neuslengte.
1
geplaatst: 1 oktober 2024, 21:11 uur
EvilDrSmith schreef:
9
9
Ik had ooit dezelfde vraag, maar ik meen van niet. Volgens MA: "Groza" (or "Гроза" in Cyrillic) is "lightning storm", "horror" or "disgust" in a few Slavic languages.
Ik weet trouwens wel de krenten uit de pap te halen voor jou. Dit is je vierde 9 dit jaar, en alle vier op een nominatie van mij.
1
geplaatst: 1 oktober 2024, 21:14 uur
Apollo schreef:
Ik had ooit dezelfde vraag, maar ik meen van niet. Volgens MA: "Groza" (or "Гроза" in Cyrillic) is "lightning storm", "horror" or "disgust" in a few Slavic languages.
Ik weet trouwens wel de krenten uit de pap te halen voor jou. Dit is je vierde 9 dit jaar, en alle vier op een nominatie van mij.
Mochten we elkaar eens bij een concert tegenkomen, dan is dat wel een biertje (of cola) waard! Dankjewel, krentenplukker.Ik had ooit dezelfde vraag, maar ik meen van niet. Volgens MA: "Groza" (or "Гроза" in Cyrillic) is "lightning storm", "horror" or "disgust" in a few Slavic languages.
0
geplaatst: 2 oktober 2024, 07:48 uur
* denotes required fields.