MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024

zoeken in:
Ik krijg de kriebels de hele plaat te checken, vette shit. Ik heb het zelf nog niet echt van Thy gehad, wellicht binnenkort een nieuwe kans.

8,5.

Hier kan ik dan weer niet zo heel veel mee. Geinig om te horen, maar dit ga ik zeker niet voor mijn plezier opzetten: 6,5

Is er een tijdsgrens of volgorde mbt tracks posten? Ik heb denk ik wel een goeie.

48u in principe, dus vanaf een uur of tien vanavond mag je een nieuwe posten.

Ben ik weer. Drukke weken achter de rug, zowel qua werk als privé en ik heb gemerkt dat het eigenlijk wel heel fijn was om minder obsessief met MusicMeter bezig te zijn. Weet dus niet of ik helemaal terug ben in dit topic en bij andere topics, maar nu had ik even zin om de dingen van deze maand tot nu toe bij te luisteren.

Gnome: 6, best fijn maar nergens verheffend

Julie Christmas & Johannes Persson: 6,8 vind dit echt wel boeiend, maar de stem van Julie Christmas trek ik niet erg goed, die trekt het cijfer naar beneden

Vimur: 7,1 niet heel erg onderscheidende black metal, maar luistert wel gewoon erg fijn weg

Conifère: 8,6 heerlijk sfeertje, klinkt lekker brak en ik vind het leuk hoe er soms bijna vrolijke deuntjes in dit helse geweld zitten

Octoploid: 6 mwah, beetje duf allemaal

Seth: 7 ramt op zich wel lekker weg, maar ik voel 'm verder niet echt

Shum: 8,3 deze voel ik wel erg hoor, die vocalen zijn ook genieten en die halve free-jazz solo's maken het helemaal af

Coniefere en Shum snel even helemaal beluisteren.

Heerlijk nummer, met die verwrongen solo's. Toppertje!

8

02-07: Gnome - Old Soul (The_CrY / 8 / 6,98)
05-07: Julie Christmas & Johannes Persson - End of the World (Odi / 8 / 8,41)
07-07: Vimur - Sons Of Another Light (ProGNerD / 8 / 7,79)
09-07: Conifère - Liberté & Furia (Apollo / 6 / 8,37)
11-07: Octoploid - Shattered Wings (ABDrums / 6 / 7,13)
14-07: Seth - Le Vin du Condamné (ProGNerD / 5 / 7,27)
16-07: Shum - Felégetik a palotáid (Apollo / 4 / 7.82)
18-07: Alburnum -The Withered Roots of Reality (Kondoro / 0 / 0)

De uit Nederland afkomstige Alburnum brengt 20 juli hun nieuwe plaat uit en is tevens vandaag al in zijn geheel te beluisteren op YouTube. Gisteren werd mij de EP van hun door gestuurd, en tijdens het wandelen vanmiddag in deze heerlijke zomerse zon, viel mij eigenlijk direct dit nummer op die mij wel aansprak. Leek me overigens gewoon een leuke toevoeging voor deze topic om deze gasten wat meer in het licht te zetten. Enfin, deze band brengt ons atmosferische black metal met in dit nummer toch wel heerlijke riffs die tussendoor zelfs nog lekker melodieus werd. Ik kijk in ieder geval erg uit naar de plaat van ze, die ik zeker ga checken.

We houden ook een spreadsheet bij met de cijfers en gemiddelden. Ik had al een kolom met jouw naam aangemaakt. Degene die een nominatie plaatst dient het ook bij te werken en de link naar de spreadsheet erbij te zetten. Ik heb het nu voor je bijgewerkt.

Maak Kennis met Metal Anno 2024

En ik ben erg benieuwd naar je eerste nominatie, klinkt interessant! Morgen ga ik het in alle rust luisteren.

Apollo schreef:
We houden ook een spreadsheet bij met de cijfers en gemiddelden. Ik had al een kolom met jouw naam aangemaakt. Degene die een nominatie plaatst dient het ook bij te werken en de link naar de spreadsheet erbij te zetten. Ik heb het nu voor je bijgewerkt.

En ik ben erg benieuwd naar je eerste nominatie, klinkt interessant! Morgen ga ik het in alle rust luisteren.

Ah, dat was mij niet bekend. Ik zal er de volgende keer op letten.

Alburnum: Vandaag nog een keertje geprobeerd, maar het wil niet landen bij mij. Ik mis sfeer en intensiteit bij dit nummer en ik vind de zanger 'net-niet'. Het is mij daarom wat te braaf. Ik hoor wel dat het gitaarspel de smaakmaker is van het nummer, en dat je daar voor zou kunnen vallen. Zeker geen straf om te luisteren.

6,7

Goh, tijd vliegt. Weer ff inhalen.

09-07: Conifère - Liberté & Furia
Moesten jullie bij dat intro met dat spoken word ook niet denken aan een Franstalige blackgazevariant op Manowars 'Defender'? Zo imposant als Orson Welles' stem bij Manowar is het (natuurlijk) niet, maar ik vind het een mooie (vast onbedoelde) knipoog. Indrukwekkend zelfs. Het vervolg van het nummer - een soort combi van blackgaze, melodieuze black en lo-fi black? - is trouwens ook niet misselijk. Erg catchy en toch rauw. Of is het rauw, maar toch catchy? En echt helemaal te gekke riffs!
Het enige dat ik een beetje suf vind, is de bandnaam. Een conifeer? Rare humor, die Fransozen. Oh, over suf gesproken: het is (vooralsnog) alleen verschenen op cassette. Pfff, duvel eens op met dat mispaatste "trve-gedrag" om het alleen op tape uit te brengen. Inferieure troep: ik wil vinyl!

N̶a̶ v̶i̶e̶r̶ k̶e̶e̶r̶ d̶r̶a̶a̶i̶e̶n̶ m̶i̶n̶i̶m̶a̶a̶l̶ e̶e̶n̶ 8̶,5̶
Niet zo knurftig piemelen, dit verdient een 9. (Manowars 'Defender' echter een 10. Beide versies)

EDIT: rare humor, die Québécois.

Octoploid - Shattered Wings
Nou, sorry hoor, maar voor mij is dit een eerste kennismaking. Ik kan ook niet alles bijhouden en er vliegt bij mij van alles onder en boven mijn radar.
De eerste helft van het nummer is best goed, je hoort ook wel dat er een Amorphis-link is, maar ik sla er nog niet stijl van achterover (iets wat ik vaak wel herken bij Amorphis en Swallow The Sun). Maar dan, in het tweede deel, vanaf 2'38": sodeju: wat een prachtig orgelwerk! Hoe Rainbow-mark 1 wil je het hebben? En dan komt er ook nog een paar vette gitaarsolo's overheen. Tsjongejonge, over slowstarters gesproken: dit nummer hield haar schoonheid iets te lang verborgen.
Eerste deel: 7,8. Tweede deel: 8,8.
Ergo: 8,3

14-07: Seth - Le Vin du Condamné
Hoe smaakvol en fraai uitgevoerd ook, het eerste deel is qua compositie en beleving ietwat voorspelbaar en... ja, ik wilde net als Apollo ook 'braafjes' schrijven. Maar dan bij dit nummer van Seth.
Toch wordt het vanaf 3;45" iets spannender en wordt er wat feller van leer getrokken. Er komt wat meer vuiligheid bij (alsmede esoterisch engelengegalm, vind ik ook leuk). Laatste drie minuten zijn prima.
7,5

16-07: Shum - Felégetik a palotáid
Als de naam Thy Catafalque valt, dan reageer ik alsof ik een supermatch heb met een veel te lekkere chick op Tinder. (De naam valt echter zelden, dus deze vergelijking is meer theoretisch dan werkelijkheid)
Maar ik moet dan blijkbaar op dat andere linkje klikken, want dit nummer is in het begin inderdaad Black Sabbath all over the place, maar dan in een shovelsludgesausje gemarineerd.
Ik moet tijdens de eerste vijf minuten ook onwillekeurig denken aan het debuutalbum van Hyatari: een voortzetting van de band Chum. Dat is heel toevallig een fonetische bandnaamovereenkomst.
De oerkreten zijn ook erg overtuigend, maar dan... daar vallen in de zesde minuut die overstuurde, ontregelende saxofoons volkomen onverwacht in. Hoe gaaf zeg! Absoluut meerwaarde. En dat in combinatie met dat door merg en been snijdend maniakaal geschreeuw: heerlijk!
Ja, topnummer!
8,5

18-07: Alburnum -The Withered Roots of Reality
Kondoro0614: het nummer is van YouTube gehaald. Op Spotify is het wel te horen.
Al bij het intro hoor je dat het "typisch" Nederlandse black is. Of beter gezegd: herkenbaar. Een soort van eigenwijze, ietwat tegendraadse sound. Echter, na het eerste couplet wordt de black melodieuzer en minder 'stuurs en dwars'. Komt de luisterbaarheid en catchiness ten goede, de eigenzinnigheid en grimmigheid niet. De zang is idd een beetje "dertien in een dozijn". Maar ik geef toe: die gitaarriedeltjes in de laatste paar minuten zijn toch wel stinkend lekkere oorwurmen.
Dus al met al een prima rijtje.
7,3

02-07: Gnome - Old Soul (The_CrY / 9 / 6,87)
05-07: Julie Christmas & Johannes Persson - End of the World (Odi / 9 / 8,23)
07-07: Vimur - Sons Of Another Light (ProGNerD / 9 / 7,71)
09-07: Conifère - Liberté & Furia (Apollo / 8 / 8,48)
11-07: Octoploid - Shattered Wings (ABDrums / 8 / 7,14)
14-07: Seth - Le Vin du Condamné (ProGNerD / 7 / 7,26)
16-07: Shum - Felégetik a palotáid (Apollo / 5 / 7,96)
18-07: Alburnum -The Withered Roots of Reality (Kondoro0614 / 4 / 7,05)
21-07: Ehtëk - ilé (Apollo / 0 / 0)

Ik heb weer iets ontdekt: Ehtëk. Wie achter de muziek zit en waar het project vandaan komt is onbekend, maar afgaande op de bandnaam, -logo en de schrijfwijze van de songtitels is een vergelijking met Trhä snel gemaakt. Ehtëk is actief sinds januari 2024 en dit is al de derde release, dus qua productiviteit kun je ook een verband zien met Trhä. Sonisch zijn er ook vergelijkingen te maken, maar er zijn ook verschillen. In de reacties wordt er hevig over gediscussieerd. Sommigen speculeren dat dit een nieuw project is van Damian Ojeda (o.a. Trhä), het is namelijk al een poosje ongebruikelijk stil rondom Ojeda, maar ik denk niet dat hij achter dit project zit. De zanger heeft net als Ojeda een waanzinnig ijzingwekkende strot, maar ik hoor wel verschillen in het stemgeluid. Alhoewel, met Ojeda zijn stembereik weet je het maar nooit...

Erg lastig om een nummer te kiezen, omdat het album zo veelzijdig is en veel te bieden heeft. Voor het gemak en de speelduur is de keuze gevallen op het eerste nummer: ilé.

Alburnum - 7,8 - swingt als een tiet, heel lekker!
Ethëk - 7,5 - trve kvlt shit, klinkt heerlijk brak!

Iemand met een nummer in aantocht? Anders heb ik er nog wel een paar om uit te kiezen.

Inhaalslag!

Vimur - Sons Of Another Light: 8,5
Lekker melodieuze black metal met zo te horen ook akoetische gitaren tussen de riffs door. Het geheel hoort wat episch aan, en dan kom je bij mij meteen goed binnen. Niet bepaald kvlt dit, maar zeker avontuurlijk en vooral gaaf.

Conifère - Liberté & Furia: 8,5
Wederom een knaller. Komt wat aarzelender op gang met een mooie opbouwende intro, maar eenmaal los dan gaan we ook. Lekker winters, lekker typisch, maar ook bevlogen en energiek.

Octoploid - Shattered Wings: 7,5
Het Amorphis-DNA zit hier inderdaad in en dat is heel goed om te horen. Zelf ben ik best dol op die band en dit Octoploid klinkt verfrissend anders en toch beduidend herkenbaar. Iets doomier. Niet verkeerd.

Seth - Le Vin du Condamné: 7,5
Donkere black metal die niet om de hete brij heen draait, en toch gaanderweg verrast met enkele wendingen waar de sfeer om de hoek komt kijken. In de volledige lengte heeft deze misschien wat meer aandacht nodig om volledig op waarde te worden geschat, maar voor nu blijft deze steken op de huidige score.

De rest volgt nog.

7.5 voor Ile

07-07: Vimur - Sons Of Another Light (ProGNerD / 10 / 7,79)
09-07: Conifère - Liberté & Furia (Apollo / 9 / 8,48)
11-07: Octoploid - Shattered Wings (ABDrums / 9 / 7,18)
14-07: Seth - Le Vin du Condamné (ProGNerD / 8 / 7,29)
18-07: Alburnum -The Withered Roots of Reality (Kondoro0614 / 5 / 7,2)
21-07: Ehtëk - ilé (Apollo / 2 / 7,5)
23-07: Ætheria Conscientia - Endless Cycle (Apollo / 0 / 0)

Rustig hier. Dan plaats ik nog maar een nummer. Een van de ontdekkingen van deze week: Ætheria Conscientia uit Frankrijk. Stevige, progressieve (black?) metal met veel saxofoon, iets waar ik persoonlijk een zwak voor heb. Gekozen voor het nummer met de opmerkelijke intro.
Ik zal later nog mijn eigen nominaties van een cijfer voorzien.

Inhaalslag - part deux.

Shum - Felégetik a palotáid: 7,7
Lekker bezwerende doomy track. Puur sfeer. Blijft de volle speelduur ook lekker voortslepen met een vocale climax en outro die het mooi afmaken.

Alburnum - The Withered Roots of Reality: 8,5
Wanneer black metal de epische broek aantrekt maak je mij snel blij. Alburnum moest ik op Spotify opzoeken, maar de folky passages en melodieuze uitspattingen bevallen me wel. Mogelijk eentje waar ik de plaat van op wil zoeken nog.

Ehtëk - ilé: 8
Waar dit nummer opgehouden is en de rest van de plaat het overgenomen heeft is me niet volledig bijgebleven. Zo vloeiend vloeide het over in het volgende nummer totdat opeens de hele plaat langsgeweest was - een beetje het gevaar of juist het grote voordeel van die video's die een heel album huizen. Het was echter een heel fijne zit, dus klagen doe ik niet. Alleen is mijn cijfer wat vertroebeld en beinvloed door de rest van de plaat waar inderdaad veel variatie en dynamiek aan te pas komt. Fijne tip!

Ætheria Conscientia - Endless Cycle: 9
Wederom een sterke nominatie. Heerlijke groovende, speelse ritmes in deze proggy death metal, waar mijn proghart toch eigenlijk groter blijkt dan gedacht. Fantastisch nummer!

En weer bij.

The_CrY schreef:
Wanneer black metal de epische broek aantrekt maak je mij snel blij.

Dan raad ik met stip deze Finse band aan. Vorig jaar kwam hun debuut uit, maar de 2 EP's ervoor zijn ook erg goed! Een nummer van het album won laatst het 'beste metal nummer per jaar'-spelletje.

The_CrY schreef:
Ætheria Conscientia - Endless Cycle: 9
Wederom een sterke nominatie. Heerlijke groovende, speelse ritmes in deze proggy death metal, waar mijn proghart toch eigenlijk groter blijkt dan gedacht. Fantastisch nummer!

Zo wat een cijfer, die zie ik je zelden geven, erg leuk om te horen dat het zo bevalt!

Apollo schreef:
(quote)

Dan raad ik met stip deze Finse band aan. Vorig jaar kwam hun debuut uit, maar de 2 EP's ervoor zijn ook erg goed! Een nummer van het album won laatst het 'beste metal nummer per jaar'-spelletje.

Bedankt voor de tip! Ga ik zeker even voor zitten dan

Klopt The_CrY, de Alburnum link werkt niet meer. Wel vreemd want heb gewoon het filmpje geplaatst van Alburnum zelf, niks extern. Het zal wel haha, gelukkig kon je het vinden.

Ætheria Conscientia stond al in mijn tiplijst Apollo. Ik ga hem zometeen even luisteren, klonk erg vet.

Laat ik de draad ook weer oppakken en na een lang weekend op de allerlaatste (!) Night Of The Prog starten met de meest progressieve van de 4 in te halen nominaties; lekker die saxofoon en vrouwelijke vocals er tussendoor:

Ætheria Conscientia - Endless Cycle: 7,8

Wat betreft de Nederlands nominatie kan ik wel een beetje vinden in het commentaar van Apollo en EvilDrSmith, al is mijn cijfer net iets hoger:

Alburnum -The Withered Roots of Reality: 7,4

Het volgende nummer past het best in m'n huidige muzikale hotspot (al geldt dit niet voor het album als geheel. Eerst deel van het album vind ik echt verrassend goed, maar het laatste deel bevalt me minder...)

Shum - Felégetik a palotáid: 8,3

En de mysterieuze afsluiter nodigt inderdaad uit om het hele album af te luisteren:

Ehtëk - ilé: 7,7

Dit betekent uiteraard ook dat ik me weer zal richten op nieuwe nominaties, dus ik meld me weer...

07-07: Vimur - Sons Of Another Light (ProGNerD / 10 / 7,79)
09-07: Conifère - Liberté & Furia (Apollo / 9 / 8,48)
11-07: Octoploid - Shattered Wings (ABDrums / 9 / 7,18)
14-07: Seth - Le Vin du Condamné (ProGNerD / 8 / 7,29)
18-07: Alburnum -The Withered Roots of Reality (Kondoro0614 / 5 / 7,2)
21-07: Ehtëk - ilé (Apollo / 2 / 7,5)
23-07: Ætheria Conscientia - Endless Cycle (Apollo / 2 / 8.4)
26-07: Wraithfyre - Queen of the Blighted Throne (Kondoro0614 / 0 / 0)

Het uit Southampton afkomstige Wraithfyre is een symfonisch blackmetal eenmansband en klinkt in mijn oren echt waanzinnig tof en is onwijs onbekend met maar enkele honderd luisteraars. Vandaag 26 juli is zijn eerste album release en dit was één van zijn eerder gereleasde singles. Waanzinnig lekker, swingt fijn en eigenlijk is het gewoon een werkje wat vertrouwd aan de oren klinkt. Neigt veel naar Dissection, wat ik overigens totaal niet erg vind. Vandaag ga ik sowieso hun hele plaat checken, dat moet wel wat beloven.

Wordt onder andere al genoemd door Peter van der Ploeg van Zes Losse Tanden. Must hear!

Je bent me net voor Kondoro0614, maar dan houd ik me graag aanbevolen voor de volgende nominatie op de 28e...

(je beschrijving maakt me wel benieuwd naar Wraithfyre trouwens).

ProGNerD schreef:
Je bent me net voor Kondoro0614, maar dan houd ik me graag aanbevolen voor de volgende nominatie op de 28e...

(je beschrijving maakt me wel benieuwd naar Wraithfyre trouwens).

Haha sorry kerel. Ik zal me stil houden de 28 e

Nee, dit is nog niet m'n nominatie, maar wel even een reminder voor de black metal fans onder ons (en die spoken hier wel rond weet ik uit ervaring... ):
https://static.wixstatic.com/media/b1e81b_ebb59f2426784e57bc06cc997fce0df4~mv2.jpg/v1/fill/w_979,h_552,fp_0.50_0.50,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/b1e81b_ebb59f2426784e57bc06cc997fce0df4~mv2.jpg

Voor mij een dik uur over de grens, dus een no-brainer. Vorig jaar, toen het nog alleen de zaterdag was ook geweest; lekker kleinschalig en leuke setting op een verlaten industrieterrein langs het spoor vlak buiten het centrum van Münster. Aan mij beter besteed dan dat grootschalige van bijv. Wacken Open Air dat (niet toevallig) trouwens hetzelfde weekend is

Wraithfyre - Queen of the Blighted Throne: 7,3

Zeker niet verkeerd, maar misschien wat weinig origineel. Qua energie zit het wel snor.

ProGNerD schreef:
Nee, dit is nog niet m'n nominatie, maar wel even een reminder voor de black metal fans onder ons (en die spoken hier wel rond weet ik uit ervaring... ):
(afbeelding)

Voor mij een dik uur over de grens, dus een no-brainer. Vorig jaar, toen het nog alleen de zaterdag was ook geweest; lekker kleinschalig en leuke setting op een verlaten industrieterrein langs het spoor vlak buiten het centrum van Münster. Aan mij beter besteed dan dat grootschalige van bijv. Wacken Open Air dat (niet toevallig) trouwens hetzelfde weekend is

Ik kan dat weekend sowieso niet maar, ziet goed uit. Is gewoon dichterbij dan vanaf hier naar de muziekgieterij in Maastricht rijden om Samhain te checken. Worden nog lastige keuzes. Hoe heet dat festival Prog?

Gast
geplaatst: vandaag om 08:04 uur

geplaatst: vandaag om 08:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.