MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024

zoeken in:

02-09: Amiensus - Acquiescence (ABDrums / 11 / 7,58)
04-09: Skullpresser - Born to Please (laboomzaa / 11 / 6,54)
06-09: Dark Tranquillity - The Last Imagination (Dieter / 11 / 6,77)
08-09: Love is Noise - take.one.minute (The_CrY / 12 / 6,32)
10-09: Vestige - Envol de l'Âme (ProGNerD / 10 / 7,6)
12-09: Livgone - Watching Them Feel (Dieter / 7 / 6,59)
14-09: Black Curse - Trodden Flesh (Apollo / 7 / 8,03)
16-09: Æl-Fierlen - Èðe (The_CrY / 0 / 0)

Maak Kennis met Metal Anno 2024

Bijzonder nummer, maar zeker fijn!

7,75

Ik vind het best wel vet eigenlijk, had dit niet verwacht dat je dit ging posten The_CrY, normaal gesproken liggen onze smaken ver uit elkaar.

8

Inderdaad wel een bijzondere track; maakt wel nieuwsgierig naar het album, al kan ik nog niets concreets vinden over de release...

Æl-Fierlen - Èðe: 7,7

Voor mij niet een verrassing dat dit uit jouw koker komt. Ditmaal een aardig harmonieus nummer met scherpe randjes dat hier al een aantal mooie rapportcijfers in de wacht sleept. Erg positief ben ik over de sterke grunts aan het begin, welke later in het nummer niet meer aan bod komen en dat vind ik toch jammer voor zo'n krachtige troef. De engelenzang is een fijne toevoeging voor een laag neerdwarrelende sfeerstof, maar het is het contrast tussen beide stijlen waar ik echt warm voor loop. Ook mis ik wat memorabele riffs of gitaarlijnen, maar misschien dat het volledige album daar in de toekomst uitkomst kan bieden.
7,8

Apollo schreef:
Erg positief ben ik over de sterke grunts aan het begin, welke later in het nummer niet meer aan bod komen en dat vind ik toch jammer voor zo'n krachtige troef.

Enigszins Åkerfeldt-achtig in dat lagere gruntsegment waar jij op doelt, dat bevalt mij ook wel. Mooie nominatie van jouw kant, The_CrY, ik voeg me bij de positieve stemmers!

8

Muzikaal sterk, de zang is evenwel niet mijn ding

6.9

Livgone - Watching Them Feel: 7,5
Interessant geluid. Denk dat dit bij meerdere luisterbeurten nog veel meer tot zijn recht kan komen.

Black Curse - Trodden Flesh: 8,5
Dit is gaaf!

Æl-Fierlen - Èðe: 7,8
De twee verschillende zangstijlen spraken mij ook aan, en fijn dat deze het goed lijkt te doen hier. Ben benieuwd of de grunts meer ruimte krijgen op eventuele volgende nummers, want ik ben het eens met Apollo dat deze later in het nummer gemist worden.

Mooi begin, dat wel.

6,5

Met jullie welbevinden zou ik graag vrijdag een nieuwe nominatie willen plaatsen

ABDrums schreef:
Met jullie welbevinden zou ik graag vrijdag een nieuwe nominatie willen plaatsen

Als je belooft dat het de moeite waard is...

ProGNerD schreef:
(quote)

Als je belooft dat het de moeite waard is...

Uiteraard, je kent me toch? Ik geef je mijn woord

Vanavond nog iemand met een nummertje? Anders plaats ik er nog eentje tussendoor.

Apollo schreef:
Vanavond nog iemand met een nummertje? Anders plaats ik er nog eentje tussendoor.

Ik kan eventueel eentje posten? Anders mag je gewoon zelf wat plaatsen hoor .

Kondoro0614 schreef:
Ik kan eventueel eentje posten? Anders mag je gewoon zelf wat plaatsen hoor .

Ben net nog geweest, dus ga maar voor. En ik ben nieuwsgierig!

Apollo schreef:
(quote)

Ben net nog geweest, dus ga maar voor. En ik ben nieuwsgierig!

Ik zal er straks eentje plaatsen!

12-09: Livgone - Watching Them Feel (Dieter / 7 / 6,59)
14-09: Black Curse - Trodden Flesh (Apollo / 7 / 8,03)
16-09: 16-09: Æl-Fierlen - Èðe (The_CrY / 8 / 7,57)
19-09: Ellende - Verehrung (Kondoro0614 / 0 / 0)

Dit jaar heeft de Oostenrijkse atmosferische black metal band hun "nieuwe" plaat aangekondigd, die eind augustus uit kwam onder de noemer "Todbringerin". Hoewel de plaat op het eerste gezicht nieuw blijkt te zijn, kom je er eigenlijk achter dat het een kopie is van hun uit 2016 uitgekomen plaat "Todbringer", waar vooral de titel van de nummers het zelfde zijn, de nummers zijn iets aangepast waardoor het dus een "nieuw" werkje is geworden. De track is wat cleaner geworden, en de productie klinkt ook een stuk beter.

Hoewel ik twijfelde om hem hier te plaatsen (het is dat Apollo de kans gaf), wil ik deze track (en ook de plaat) wel delen. Ik vind namelijk dat deze band meer aandacht verdient, omdat ze echt wel leuke muziek maken en hebben gemaakt, en hun oude werk kan ik nog steeds echt heel erg waarderen. Ook deze plaat vind ik tof, in mijn ogen wel de beste van hun nieuwe plaat. En hoewel ik hem niet beter vind dan de versie uit 2016, is ook deze track nu gewoon keihard geworden.

Ik verwacht overigens niet een hoog algemeen cijfer, het zal misschien voor velen niet klinken zoals ik het voel, so be it. Iets veel beters had ik nu even niet .

Nou Kondoro0614: wat mij betreft een mooie keuze, ik kende het voorgaande werk nog niet, maar was wel onder de indruk van dit "in een nieuw jasje gestoken" album enkele weken geleden in ieder geval...

De originele plaat ken ik niet, maar deze bevalt mij zeer goed: 8

Prachtig lied, ik hou van deze band. Bedankt voor deze nominatie.

8,3

Ellende - Verehrung: 7,6

Mooi melodieuze black idd. Je weet dat ze ook meedoen op deze recente: Firtan - Ethos ?

Dieter schreef:
De originele plaat ken ik niet, maar deze bevalt mij zeer goed: 8

De productie daar is iets grauwer. Zoals je eigenlijk verwacht bij black metal, haha. Heel tof album! Hun oude werkjes zijn sowieso erg goed. Ik vind hun EP Weltennacht ook heel strak. Ook voor ProGNerD een tip!

Even verdergaand op je vraag ProG, ik ken de nieuwe Firtan, absoluut. Al vind ik track één met Karg (en Harakiri) misschien een tikkeltje beter. De nieuwe Firtan plaat stelt me wel wat teleur trouwens, ik had er wat meer van verwacht.

Geen probleem Johnny Marr! Goed om te horen dat de track en ook de band je bevalt!

8,3

Inderdaad hele mooie track.

Kondoro0614 schreef:
Even verdergaand op je vraag ProG, ik ken de nieuwe Firtan, absoluut. Al vind ik track één met Karg (en Harakiri) misschien een tikkeltje beter. De nieuwe Firtan plaat stelt me wel wat teleur trouwens, ik had er wat meer van verwacht.

Herkenbaar, zoals ik op de albumpagina al had aangegeven (net als Apollo trouwens...)

ProGNerD schreef:
(quote)

Herkenbaar, zoals ik op de albumpagina al had aangegeven (net als Apollo trouwens...)

Ik las het inderdaad ProG, en ben het er absoluut mee eens.

12-09: Livgone - Watching Them Feel (Dieter / 8 / 6,7)
14-09: Black Curse - Trodden Flesh (Apollo / 8 / 8,09)
16-09: Æl-Fierlen - Èðe (The_CrY / 8 / 7,57)
19-09: Ellende - Verehrung (Kondoro0614 / 5 / 8,14)
20-09: Kanonenfieber - Der Maulwurf (ABDrums / 0 / 0)

Wie andere metalrecenseerkanalen enigszins in de gaten houdt, zal het wellicht niet verbazen dat deze band nu de revue passeert. Afgelopen week verscheen er een vijfsterrenrecensie (!) voor deze plaat op Angry Metal Guy. Dat triggerde mij om ook het voorgaande werk van deze mij tot dan toe onbekende werk eens tot me te nemen. Vandaag is het tweede studioalbum van deze mysterieuze (Google ze eens, dat is warm aanbevolen) Duitse band uitgekomen. Kanonenfieber musiceert over de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog en past daarbij elementen van een ratjetoe aan met elkaar verwante metalstijlen toe.

Voor mij als historicus zijn dit soort muzikale projecten geslaagd wanneer tekst en muziek de emoties en sfeer van dergelijke historische gebeurtenissen weten te vangen zonder dat bands als een soort karikatuur van hunzelf klinken. Kanonenfieber slaagt daar in mijn ogen meer dan behoorlijk in. Sterker nog, ik denk dat dit tot op heden de sterkste muzikale overpeinzing van de WO I-thematiek is die ik tot dusverre heb gehoord.

Vind ik dus moeilijk deze.
Het geeft een soort levenslied achtige gevoel, waar ik op aan ga.
Maar ergens vind ik het ook weer niets.

Toch maar een 7.9.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:46 uur

geplaatst: vandaag om 13:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.