MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024

zoeken in:
Dark Tranquillity: 8

Lekker nummer van een lekkere plaat.

Weer eens een inhaalslagje van mijn kant, het blijft kennelijk een ding voor mij om dit topic eens fatsoenlijk bij te houden...

02-09: Amiensus - Acquiescence

Mooie Tooleaanse sfeerscheppingen met vormende en bezwerende zanglijnen afgewisseld met een opgefokte mengelmoes van prog, black en death à la Between the Buried and Me. Op songtechnisch vlak valt er nog het één en ander op af te dingen (zo gaat de introductie mij iets te lang door en bevallen sommige overgangsstukjes me niet helemaal optimaal), maar dit is zeker een band om in de toekomst in de gaten te houden.

7,8

04-09: Skullpresser - Born to Please

Ha, kijk eens aan, eens een genre dat hier nauwelijks de revue gepasseerd. Eerder dit jaar was (en ben) ik in de ban van de nieuwste plaat van progressieve grindcoregiganten Beaten To Death, waar ik toen ook een nummer van heb genomineerd. Mooi om te horen dat het nomineren van dit wat minder populaire genre zo toch een vervolg krijgt. Ik ben zeker geen expert of bekende op het gebied van grind, maar

Skullpresser komt voor mijn gevoel toch een behoorlijk pak melodieuzer en 'schoner' uit de hoek dan Beaten To Death. Daarmee is dit volgens mij ook niet zuivere grind, maar eerder een soort opgefokte punk met wat schurende grind- en deathmetalelementen. In sommige zangmelodieën hoor ik zelfs wel wat van The Dillinger Escape Plan terug, een grote favoriet voor mij. Edoch, dit is niet helemaal mijn ding, maar wel mooi voor de variatie alhier.

6,8

06-09: Dark Tranquillity - The Last Imagination

Dark Tranquility valt voor mij onder de categorie 'deze naam kom ik vaak voorbij en ik zou er eigenlijk naar geluisterd moeten hebben, maar om de één of andere reden is dat er nooit echt van gekomen'. Deze single overtuigt echter allerminst om daar verandering in aan te brengen en daarom verwijs ik ook met alle liefde naar het reeds geuitte commentaar van Apollo, namelijk dat hier sprake is van een veilige set zonder risico's. Ik plak er maar een term als zoutzakkenmetal op, dat dekt de lading aardig.

6,5

08-09: Love is Noise - take.one.minute

De zweverige introductie wordt hier veelvuldig genoemd en geroemd en roept ook bij mij meteen allerlei associaties op: 00s emo rock uit waarbij met name de invloed van Deftones er heel erg dik op ligt. Ik heb nooit echt iets met deze uithoek van rock gehad, maar echt vervelend heb ik het ook nooit gevonden. Zo geldt dat ook voor dit nummer, met als kanttekening dat ik na een minuut of anderhalf ook wel het idee had 'het allemaal wel gehoord te hebben'. Tegen het einde wordt het gaspedaal(tje) dan toch eventjes aangeraakt, hetgeen resulteert in een bonus van maar liefst 0,2 punt, maar dat is bij lange na niet voldoende om dit nummer te redden.

5,9

Ik ben trouwens op de nieuwere berichten weer up-to-date. Ik ga weer verder met het lijstje afwerken

08-09: Love is Noise - take.one.minute (The_CrY / 0 / 0)

Strafpunten voor de treehugging, hippie-woke leftfield bandnaam.
Een metalband met het woord 'Love' in de naam: that's pretty hard to comprehend and digest.
Daarentegen: ook wel weer origineel. Dat moet ik de band nageven. Alhoewel, op Metal-Archives staan 75 bandnamen vermeld met daarin het woord 'Love'. ('Hate' levert 646 resultaten: dat valt me nòg tegen )

Die originaliteit kan ik ook wel zeggen van de muziek. Hoog post-hardcore en emo-gehalte. Deftones werd ook al genoemd. Het zal je dan wellicht niet verbazen dat deze band, net als Deftones, ontbreekt op Metal-Archives. Misschien is het totaal niet origineel, maar begeef ik me simpelweg niet zoveel in deze hoek waardoor ik niet zoveel referenties en aanknopingspunten te verzinnen heb. Ik kijk op Last.FM naar de bands die als 'similar' worden beschouwd en de eerste 50 (!) bands zeggen me allemaal niks.
Ik had dit trouwens als op en top Amerikaans ingeschat, maar zelfs dat klopt niet, want het is Brits.
Evenzogoed kan ik dit wel hebben. Ik vind het best wel okay.
7

7

Best ok hoor

02-09: Amiensus - Acquiescence (ABDrums / 11 / 7,58)
04-09: Skullpresser - Born to Please (laboomzaa / 11 / 6,54)
06-09: Dark Tranquillity - The Last Imagination (Dieter / 10 / 6,85)
08-09: Love is Noise - take.one.minute (The_CrY / 5 / 6,34)
10-09: Vestige - Envol de l'Âme (ProGNerD / 0 / 0)

Opnieuw een "zweverig" openende nominatie die zich in dit geval dynamisch ontwikkelt tot een mooie climax. En waar het album Janis als geheel wellicht iets te onsamenhangend is vanwege de wisselende stijlen tussen de nummers, vind ik deze verschillende stijlen binnen dit nummer op zich juist heel mooi en passend samenkomen: shoegaze, post(black), metalcore / djent.

En de link met hun landgenoten van Alcest zal niet verbazen, Neige doet zelfs mee op het laatste deel van het mooie tweeluik Automne
Benieuwd wat jullie ervan vinden...

Maak Kennis met Metal Anno 2024 - Spreadsheet

Toevallig was ik ook van plan een nummer van dit album te nomineren. Dit was wel een van de kanshebbers geweest. Ruige dromerigheid die heerlijk in mijn straatje past en bovenal hele sterke zangperformance. Er staan dus nog een aantal sterke nummers op het album, maar niet alles weet voldoende te overtuigen naar mijn mening. Voor mij ligt de crux in de djent passages, die dan weer niet in mijn straatje passen en geen positieve bijdrage leveren aan de shoegazey post-metal sfeer die Vestige schept.
8,0

Het laatste stuk vond ik misschien beetje tegenvallend, in het algemeen prima track!

7.4

odi
Dark Tranquillity : 6

Muzikaal wel aardig maar die zanger is het niet voor mij.

Love is Noise : 5

De vergelijking met Deftones die eerder genoemd werd snap ik op sommige momenten wel maar dat niveau halen ze voor mij nergens.

Vestige : 8

Mooie track waarbij Alcest nooit ver weg is, benieuwd naar het album.

Vestige - Envol de l'Âme: 8

En hoewel ik best van goeie Djent kan genieten, bijv. Periphery - Periphery V (Djent Is Not a Genre) had dat op deze plaat prima zonder gekunt, ben ik met Apollo en Kondoro0614 eens...

We blijven in de Franse hoek met Livgone

06-09: Dark Tranquillity - The Last Imagination (Dieter / 11 / 6,77)
08-09: Love is Noise - take.one.minute (The_CrY / 12 / 6,32)
10-09: Vestige - Envol de l'Âme (ProGNerD / 9 / 7,56)
12-09: Livgone: Watching Them Feel (Dieter / 0 / 0 )

Maak Kennis met Metal Anno 2024

Livgone: Watching Them Feel: 7

10-09: Vestige - Envol de l'Âme: 8

12-09: Livgone: Watching Them Feel: 7,2

06-09: Dark Tranquillity - The Last Imagination (Dieter / 11 / 6,77)
08-09: Love is Noise - take.one.minute (The_CrY / 12 / 6,32)
10-09: Vestige - Envol de l'Âme (ProGNerD / 10 / 7,6)
12-09: Livgone - Watching Them Feel (Dieter / 5 / 7,12)
14-09: Black Curse - Trodden Flesh (Apollo / 0 / 0)

Na twee onalledaagse nominaties weer eens wat gitzwarte herrie van mijn kant.

Maak Kennis met Metal Anno 2024

Livgone: 5.0

Black Curse: 8.2

Zo, da's een flinke bak zwartgeblakerde dissonante chaos, zeg...

Black Curse - Trodden Flesh: 7,8

Alweer een tijd geleden dat ik naar Black Curse heb geluisterd. Dit nummer maakt mij alvast erg enthousiast voor de opvolger.
8,4

Ik ben niet overtuigd. Ik vind de productie ook echt matig of ligt dat aan mijn systeem? Geen idee, ligt me niet heel lekker.

Livgone - Watching Them Feel 5.5

Black Curse is dan wel weer echt fantastisch. Heerlijke track die mij echt direct te pakken heeft, ben benieuwd naar hun nieuwe plaat, ik moet hun oude werkjes maar weer eens afstoffen.

8.2

Gast
geplaatst: vandaag om 21:17 uur

geplaatst: vandaag om 21:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.