Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024
zoeken in:
1
geplaatst: 20 september 2024, 16:31 uur
Kanonenfieber's plaat uit 2021 is een hele vette plaat ABDrums, zeker even checken als je de tijd hebt! Deze nieuwe plaat staat al even op mijn radar, dit nieuwe nummer kende ik ook en ik was zelfs van plan die zelf te nomineren, alleen voelde het voor mij toen niet goed om dat te doen. Ik weet eigenlijk ook nog niet echt wat ik er van vind. Het klinkt wel tof, ik neem even mijn tijd om mijn eindconclusie te trekken.
Ken jij de bands 1914 en Panzerfaust ook? Wellicht ook tof om eens op te zoeken.
Ken jij de bands 1914 en Panzerfaust ook? Wellicht ook tof om eens op te zoeken.
1
geplaatst: 20 september 2024, 17:57 uur
Kondoro0614 schreef:
Kanonenfieber's plaat uit 2021 is een hele vette plaat ABDrums, zeker even checken als je de tijd hebt! Deze nieuwe plaat staat al even op mijn radar, dit nieuwe nummer kende ik ook en ik was zelfs van plan die zelf te nomineren, alleen voelde het voor mij toen niet goed om dat te doen. Ik weet eigenlijk ook nog niet echt wat ik er van vind. Het klinkt wel tof, ik neem even mijn tijd om mijn eindconclusie te trekken.
Om je vragen van antwoorden te voorzien: in de begeleidende tekst voor mijn nominatie van vandaag staat het antwoord op je eerste vraag. Ik denk dat ik Die Urkatastrophe beter vindt dan Menschenmühle, maar dat is gebaseerd op slechts enkele luisterbeurten en het feit dat ik beide platen pas respectievelijk één en drie dagen ken. Maar Menschenmühle is zeker een toffe plaat!
1914 en Panzerfaust ken ik ook, eerstgenoemde beter dan laatstgenoemde (daar moet ik echt weer eens in gaan duiken...). Weet jij trouwens of en zo ja op welke termijn 1914 met een nieuw album komt? Ik heb geen idee namelijk, maar zowel The Blind Leading the Blind en Where Fear and Weapons Meet bevielen mij meer dan uitstekend.
En inderdaad, dit nummer is echt gebaat bij meerdere luisterbeurten voordat het echt op waarde kan worden geschat. Dat was althans (ook) mijn ervaring met deze song van Kanonenfieber.
0
geplaatst: 20 september 2024, 23:39 uur
Even een inhaalslag maken.
Livgone: 7,2
Black Curse: 8,5
Æl-Fierlen: 7
Ellende: 7,5
Kanonenfieber: 6
Livgone: 7,2
Black Curse: 8,5
Æl-Fierlen: 7
Ellende: 7,5
Kanonenfieber: 6
0
geplaatst: 21 september 2024, 12:33 uur
Na wat wikken en wegen:
Kanonenfieber - Der Maulwurf: 7,5
Net als laboomzaa en Kondoro0614 hink ik een beetje op 2 gedachten met deze Duitse marsmuziek...
Kanonenfieber - Der Maulwurf: 7,5
Net als laboomzaa en Kondoro0614 hink ik een beetje op 2 gedachten met deze Duitse marsmuziek...

0
geplaatst: 21 september 2024, 12:44 uur
En ik heb weer wat klaarstaan om jullie zondagochtend lekker op te schudden; je moet er wel even een kleine 10 minuten voor uittrekken, dus bereid je maar vast voor... 

0
geplaatst: 22 september 2024, 09:03 uur
02-09: Amiensus - Acquiescence (ABDrums / 11 / 7,58)
04-09: Skullpresser - Born to Please (laboomzaa / 11 / 6,54)
06-09: Dark Tranquillity - The Last Imagination (Dieter / 11 / 6,77)
08-09: Love is Noise - take.one.minute (The_CrY / 12 / 6,32)
10-09: Vestige - Envol de l'Âme (ProGNerD / 10 / 7,6)
12-09: Livgone - Watching Them Feel (Dieter / 9 / 6,76)
14-09: Black Curse - Trodden Flesh (Apollo / 9 / 8,13)
16-09: Æl-Fierlen - Èðe (The_CrY / 9 / 7,51)
19-09: Ellende - Verehrung (Kondoro0614 / 6 / 8,03)
20-09: Kanonenfieber - Der Maulwurf (ABDrums / 7 / 6,93)
22-09: Isolert - Reflections of Nothingness (ProGNerD / 0 / 0)
Bijzonder intens potje Griekse black metal, terecht gestrikt door het Nederlandse Non Serviam Records label. Het hakt er vanaf het "intro" meteen lekker in en laat je niet meer los tot je je een kleine 40 minuten later realiseert dat het helaas alweer afgelopen is met deze geweldige epische afsluiter: mooie ontdekking !
Maak Kennis met Metal Anno 2024 - Spreadsheet
19-09: Ellende - Verehrung (Kondoro0614 / 6 / 8,03)
20-09: Kanonenfieber - Der Maulwurf (ABDrums / 7 / 6,93)
22-09: Isolert - Reflections of Nothingness (ProGNerD / 0 / 0)
Bijzonder intens potje Griekse black metal, terecht gestrikt door het Nederlandse Non Serviam Records label. Het hakt er vanaf het "intro" meteen lekker in en laat je niet meer los tot je je een kleine 40 minuten later realiseert dat het helaas alweer afgelopen is met deze geweldige epische afsluiter: mooie ontdekking !

Maak Kennis met Metal Anno 2024 - Spreadsheet
1
geplaatst: 22 september 2024, 18:55 uur
Ellende - Verehrung
Je verwacht geen hoog cijfer maar volgens mij is dit allerminst een aardig nummer te noemen. Ik had al een plaat van Ellende gehoord na een tip van jou, maar dit spreekt mij meer aan. Het nummer begint vooral erg sterk en bouwt goed op. Doet denken aan Austere, maar dan minder emotioneel beladen naar mijn mening. Beide versies vergeleken en ik weet niet zo zeker of ik de remaster beter vind. Het klinkt vooral opgepoetst, terwijl dat onverfijnde ruisje nou net zo'n beladen atmosfeer uitademt en het nummer in kracht bijzet. 7,5 voor de remaster, maar een 8,3 voor het origineel. Technisch gezien niet zoals het zou moeten, maar ik geef derhalve een:
7,9
Kanonenfieber - Der Maulwurf
Een band die in korte tijd aardig populair is geworden en frequent optreedt. De staging, imago, thema, bandlogo en eigenzinnige albumhoezen vind ik tof, maar als het op de muziek aankomt vind ik het niet meer dan 'wel oké'. In algemene zin vind ik een Kanonenfieber album meer van hetzelfde en de band nergens in uitblinken. De zang doet mij weinig, enerzijds door de goedkope wijze waarop de refreinen worden vormgegeven, anderzijds door het Duits wat lelijk klinkt. Ik begrijp dus wel de aantrekkingskracht, maar mij trekt het niet zo. Een soortgelijke band die ik veel beter vind is 1914. Ik verwacht binnen afzienbare tijd de aankondiging van hun nieuwe album.
6,2
Isolert - Reflections of Nothingness
Heerlijk 'over the top' die intro. Had wel gehoopt dat wat erop volgde zwaarder op de maag zou wegen, zoals Ellende hierboven, maar het blijft mij een beetje braaf. Weer zo'n opgepoetste productie met weinig stootkracht, het heeft de pittigheid van een fles chilisaus. De afwisselingen houden de aandacht vast, waardoor het prima 'wegluistert', maar niet voor herhaling vatbaar.
6,7
Je verwacht geen hoog cijfer maar volgens mij is dit allerminst een aardig nummer te noemen. Ik had al een plaat van Ellende gehoord na een tip van jou, maar dit spreekt mij meer aan. Het nummer begint vooral erg sterk en bouwt goed op. Doet denken aan Austere, maar dan minder emotioneel beladen naar mijn mening. Beide versies vergeleken en ik weet niet zo zeker of ik de remaster beter vind. Het klinkt vooral opgepoetst, terwijl dat onverfijnde ruisje nou net zo'n beladen atmosfeer uitademt en het nummer in kracht bijzet. 7,5 voor de remaster, maar een 8,3 voor het origineel. Technisch gezien niet zoals het zou moeten, maar ik geef derhalve een:
7,9
Kanonenfieber - Der Maulwurf
Een band die in korte tijd aardig populair is geworden en frequent optreedt. De staging, imago, thema, bandlogo en eigenzinnige albumhoezen vind ik tof, maar als het op de muziek aankomt vind ik het niet meer dan 'wel oké'. In algemene zin vind ik een Kanonenfieber album meer van hetzelfde en de band nergens in uitblinken. De zang doet mij weinig, enerzijds door de goedkope wijze waarop de refreinen worden vormgegeven, anderzijds door het Duits wat lelijk klinkt. Ik begrijp dus wel de aantrekkingskracht, maar mij trekt het niet zo. Een soortgelijke band die ik veel beter vind is 1914. Ik verwacht binnen afzienbare tijd de aankondiging van hun nieuwe album.
6,2
Isolert - Reflections of Nothingness
Heerlijk 'over the top' die intro. Had wel gehoopt dat wat erop volgde zwaarder op de maag zou wegen, zoals Ellende hierboven, maar het blijft mij een beetje braaf. Weer zo'n opgepoetste productie met weinig stootkracht, het heeft de pittigheid van een fles chilisaus. De afwisselingen houden de aandacht vast, waardoor het prima 'wegluistert', maar niet voor herhaling vatbaar.
6,7
0
geplaatst: 23 september 2024, 00:45 uur
Apollo schreef:
Ellende - Verehrung
Je verwacht geen hoog cijfer maar volgens mij is dit allerminst een aardig nummer te noemen.
Ellende - Verehrung
Je verwacht geen hoog cijfer maar volgens mij is dit allerminst een aardig nummer te noemen.
Ik weet niet wat mijn gevoel zei, ik had oprecht ook niet verwacht dat hij in de smaak zou vallen. Wellicht te doorsnee omdat die zo opgepoetst klinkt? Ik ben het overigens helemaal eens met wat je zei op het einde, het origineel is gewoon een stukje beter omdat het daar gewoon nog meer naar de BM gaat wat ik wil horen, je zegt het: het onverfijnde ruisje.
Ik ben zeker meer fan van het origineel dan van deze remaster plaat. Hun vorige plaat klonk ook zo opgepoetst, dat is degene die ik je tipte destijds. Wellicht niet de goeie label voor deze band?
0
geplaatst: 23 september 2024, 00:56 uur
Isolert - Reflections of Nothingness : 6.5
Ik ga mee in de woorden van Apollo. Het opent echt heel vet, waardoor ik best een hogere verwachting kreeg maar, het bleef eigenlijk een beetje uit op wat ik had gehoopt. Ritmisch en melodisch trouwens niks mis mee, swingt best lekker maar na zeven minuten had ik het ook wel gehoord, en dan zit het nog best lang uit.
Ik ga mee in de woorden van Apollo. Het opent echt heel vet, waardoor ik best een hogere verwachting kreeg maar, het bleef eigenlijk een beetje uit op wat ik had gehoopt. Ritmisch en melodisch trouwens niks mis mee, swingt best lekker maar na zeven minuten had ik het ook wel gehoord, en dan zit het nog best lang uit.
3
geplaatst: 23 september 2024, 11:00 uur
Effe wat tegenwicht tegen de vrij lage cijfers hierboven, want ik vind dit echt helemaal genieten! Ik ga meteen de hele plaat aanslingeren.
9,5
9,5
1
geplaatst: 23 september 2024, 17:01 uur
Ik heb eventueel wel een nominatie klaarliggen, maar kan die morgenochtend niet plaatsen. Is het voor jullie een probleem als ik die vroeg op de avond plaats om een uur of 19:00. De andere nominaties lopen toch niet weg. 

0
geplaatst: 23 september 2024, 18:35 uur
19-09: Ellende - Verehrung (Kondoro0614 / 7 / 8,01)
20-09: Kanonenfieber - Der Maulwurf (ABDrums / 8 / 6,84)
22-09: Isolert - Reflections of Nothingness (ProGNerD / 5 / 7,64)
23-09: Deadspeak - Tidal Disruption (ABDrums / 0 / 0)
Volgens mij is het de hoogste tijd - nu het lijkt dat het weer guurder, mistroostiger en smeriger wordt - om jullie weer eens te trakteren op een stevig potje no-nonsense death metal met de nodige sludge en doom invloeden. Een heerlijke soundtrack voor het grimmige en desolate landschapsaanzicht waar onze lieve Heer (of wellicht één van zijn verstotelingen...) ons de komende maanden op lijkt te gaan trakteren.
Deadspeak is een band afkomstig uit Leeuwarden. Ik heb de band een x-aantal keren live aan het werk gezien (met goedgevulde moshpits en half afbrekende apparatuur tot gevolg) en toevallig ken ik via via de bassist van band (ook zo'n heerlijk nuchtere Fries) en zo is via de sociale mediakanalen van de band mij ter ore gekomen dat afgelopen vrijdag het heuse officiële debuut van de band op de wereld is losgelaten: een collectie boordevol vuige en aftandse rochelklanken uit de diepere krochten van onze aardbol.
Mooi in ieder geval om zo de regionaal-lokale metalscene een beetje in het zonnetje te kunnen zetten. Enjoy.
Maak Kennis met Metal Anno 2024
Volgens mij is het de hoogste tijd - nu het lijkt dat het weer guurder, mistroostiger en smeriger wordt - om jullie weer eens te trakteren op een stevig potje no-nonsense death metal met de nodige sludge en doom invloeden. Een heerlijke soundtrack voor het grimmige en desolate landschapsaanzicht waar onze lieve Heer (of wellicht één van zijn verstotelingen...) ons de komende maanden op lijkt te gaan trakteren.
Deadspeak is een band afkomstig uit Leeuwarden. Ik heb de band een x-aantal keren live aan het werk gezien (met goedgevulde moshpits en half afbrekende apparatuur tot gevolg) en toevallig ken ik via via de bassist van band (ook zo'n heerlijk nuchtere Fries) en zo is via de sociale mediakanalen van de band mij ter ore gekomen dat afgelopen vrijdag het heuse officiële debuut van de band op de wereld is losgelaten: een collectie boordevol vuige en aftandse rochelklanken uit de diepere krochten van onze aardbol.
Mooi in ieder geval om zo de regionaal-lokale metalscene een beetje in het zonnetje te kunnen zetten. Enjoy.

1
geplaatst: 23 september 2024, 18:42 uur
Ik heb ook een nominatie klaarliggen, maar ik zou nu wel graag eerst willen (als ik op tijd ben).
1
geplaatst: 23 september 2024, 19:04 uur
En nog even het inhalen van enkele vorige nominaties:
19-09: Ellende - Verehrung - 8
20-09: Kanonenfieber - Der Maulwurf - 8,8
22-09: Isolert - Reflections of Nothingness - 8,5
Sterke trits aan nummers zeg!
19-09: Ellende - Verehrung - 8
20-09: Kanonenfieber - Der Maulwurf - 8,8
22-09: Isolert - Reflections of Nothingness - 8,5
Sterke trits aan nummers zeg!
1
geplaatst: 23 september 2024, 20:26 uur
ABDrums schreef:
Ik heb eventueel wel een nominatie klaarliggen, maar kan die morgenochtend niet plaatsen. Is het voor jullie een probleem als ik die vroeg op de avond plaats om een uur of 19:00. De andere nominaties lopen toch niet weg.
Ik las dit eerder vanavond te vluchtig en dacht dat je het over morgen had. Zoals je weet kan ik al het enthousiasme erg waarderen, maar ik zou het persoonlijk wel op prijs stellen dat als wij een 48-uursregel hanteren deze wel een beetje wordt nageleefd. Komt niet op een paar uur aan, maar een dag eerder vind ik niet eerlijk tegenover anderen die ook iets willen plaatsen. Dan is mijns inziens het hek van de dam. Nominaties lopen niet weg, maar dat geldt ook voor Deadspeak. Verder wat mij betreft prima om nu te laten staan.
Wat Deadspeak betreft: ik hoor de invloeden duidelijk terug, maar geen greintje originaliteit. Hoeft geen probleem te zijn, maar dan moet de uitvoering wel top zijn. De bas ligt mooi in de mix, maar de drums zijn aan de zachte kant waardoor de fills niet zo flitsend of krachtig overkomen. De grunts vind ik wat eentonig en het net-niet winnen op overtuigingskracht. Qua riffs ook niets wat we niet al eerder hebben gehoord. Al met al een lekker dynamische productie, maar muzikaal is het wel middelmaat. Op zich mag ik dit soort metal graag luisteren, maar dan kies ik voor andere bands.
6,3
0
geplaatst: 24 september 2024, 08:32 uur
Lekker hoor. Zie na het luisteren dat ze 'gewoon' uit NL (Friesland) komen. Dat vond ik wel verrassend.
7,5
7,5
0
geplaatst: 24 september 2024, 10:45 uur
Dit klinkt lekker. Niet origineel idd, maar ik mag het wel.
7,8
7,8
1
geplaatst: 25 september 2024, 08:59 uur
Isolert - Reflections of Nothingness: 8,5
En voor onze Stânfriezen út Ljouwert
:
Deadspeak - Tidal Disruption: 7
En voor onze Stânfriezen út Ljouwert
:Deadspeak - Tidal Disruption: 7
2
geplaatst: 25 september 2024, 14:38 uur
Hèhè, eindelijk weer. Iedere keer stel ik het uit, ook omdat ik deze nummers niet op basis van één luisterbeurt wil beoordelen. Maar dan vliegen de weken weer voorbij. Ik vrees (weer) een grote lofzang op al jullie keuzes.
Progrock meets blackmetal? Die switch op 2'11" is echt wel een verrassende. Ik zag 'em in ieder geval niet aankomen (al hoorde je al wel een paar seconden daarvoor een aanzwellend tremelogitaartje, dus ik hàd het kunnen aanvoelen
). Die laatste minuut heeft zelfs een beetje djent-invloeden. Maakt het behoorlijk gevarieerd en boeiend. Zeker een interessante band.
8
Mijn zoon (17), terwijl we samen risotto aan het maken zijn (eergisteravond): "Dit lijkt wel een beetje op die band die je zo vaak draait, toch?" Hij doelt op Thy Catafalque (en dan specifiek het nummer 'Embersólyom'). Voor iemand die veel luistert naar Metallica, Maiden en moderne metal helemaal geen onaardige vergelijking. Ik vind het in ieder geval een GEWELDIG nummer. Nu ben ik sowieso al een sucker voor vrouwenvocalen in (extreme) metal en Livgone doet het helemaal in mijn straatje: dromerig, sensueel, mysterieus, dreigend op een gevarieerde laag van diverse metalstijlen als ware Dawn Crosby vanaf een wolk meekijkt en instemmend goedkeurt op deze moderne (blackgaze) interpretatie van Fear Of God.
Dank Dieter!
8,8
Van de zomer heb ik nog het debuutalbum op vinyl uit 2020 gekocht en meerdere malen geluisterd. Wat een brok dynamiet. Maar dit nummer is zo mogelijk nòg helser en intenser. Wat een imposante bak pleurisherrie. Vernietigend agressief, waarbij de chaotisch klinkende diabolische wervelwind net die juiste sfeer weet te zetten dat het je niet murw beukt, maar juist helemaal wordt opgezogen in hun zwavelzuur van war-, black- en deathmetal en er fokking energiek van wordt. En doof. Fantastisch!
8,5
Huh? Wat staat hier nu? Hoe spreek je dit allemaal uit?
"Éejel Fierlen met het liedje "ÈdhÉ™"?"
Die malle IJslandse fratsen ook, met hun rare letters.
Oh nee, deze band komt uit Zuid-Engeland.
Sfeervolle hybride van blackgaze, gothic- en postmetal en wat (vette grunt) deathmetal-elementen. En ik zou het onmiddellijk geloven als de video is opgenomen in de achtertuin van de overtuigende zangeres annex parttime heks (die verdomd spooky uit haar ogen kan kijken. Het nummer is vooral sterk in sfeer en iets minder opmerkelijk in ècht aansprekende en memorabele riffs. Evenzogoed een zeer fraaie kennismaking. Doe maar een toertje met Livgone en ik sta vooraan!
7,9
En ik maar denken dat het een Nederlandse band is die op de Duitstalige toer gaat. In het verleden volgens mij wel eens wat van deze Oostenrijker geluisterd, maar ik kan me dat niet meer zo goed heugen. Enfin, deze melodieuze black bevalt mij ook prima. Het is compositorisch allemaal niet zo verrassend of origineel, maar de sfeerschets vergoedt veel. Het origineel ook geluisterd en ik vind de nieuwe versie vooral qua vocalen een verbetering.
7,5
Haha, wat Running Wild was voor de jaren 80/90, Alestorm voor de jaren 00/10, dat gaat Kanonenfieber worden voor de komende twee decennia? Ik krijg een hoog zwierezwaai-op-de-woelige-barenvibe bij dit nummer. Klinkt negatief, zeker afkomstig van mijn toetsenbord, maar tot mijn eigen verrassing mag ik het wel. De videoclip speelt zich af in de mijnen (?) tijdens de Eerste Wereldoorlog (?), maar ik ruik meer de zilte zeelucht van een storm op de Nordsee. Ein Maulworf? Maak er maar ein Ratte van, die das Schiff verlässt. Bevalt me trouwens beter dan Alestorm. Zal het vast goed doen op W:O:A.
7,5
Afgezien van de hese doodskreet vind ik het wat standaard en een beetje doorsnee beginnen, dus ik was al bijna blij dat ik niet wéér met een hoog cijfer aan kom zakken, maar als de heavymetalinvloeden in hun blackmetal opzichtiger naar boven borrelen (vanaf dat kekke riffje op 3'18"), ontwikkelt het nummer zich tot een verdomd boeiende en gevarieerde compositie. Wel weer zo'n typisch Grieks gruizige, schorre blackmetalgrunt: doet me meteen denken aan (oude) Rotting Christ. Dat bedoel ik positief.
8
OSDM in het algemeen en Obituary in het bijzonder all over the place. We zijn weer terug naar de eerste helft van de jaren 90. Lage grunt met een vleugje Incantation-putlucht, rollende riffs à la Bolt Thrower en het artwork lijkt een beetje in de stijl van Kris Verwimp.
Ik snap de kritiek van Apollo en al ben ik iets meer blekkie dan dettie, ik kan hier met smaak naar luisteren. Misschien omdat ik een sentimentele ouwe lul ben en dit me terugwerpt naar 30 jaar geleden. Lang nummer, maar ze weten het boeiend te houden.
7,5
Progrock meets blackmetal? Die switch op 2'11" is echt wel een verrassende. Ik zag 'em in ieder geval niet aankomen (al hoorde je al wel een paar seconden daarvoor een aanzwellend tremelogitaartje, dus ik hàd het kunnen aanvoelen
). Die laatste minuut heeft zelfs een beetje djent-invloeden. Maakt het behoorlijk gevarieerd en boeiend. Zeker een interessante band.8
Mijn zoon (17), terwijl we samen risotto aan het maken zijn (eergisteravond): "Dit lijkt wel een beetje op die band die je zo vaak draait, toch?" Hij doelt op Thy Catafalque (en dan specifiek het nummer 'Embersólyom'). Voor iemand die veel luistert naar Metallica, Maiden en moderne metal helemaal geen onaardige vergelijking. Ik vind het in ieder geval een GEWELDIG nummer. Nu ben ik sowieso al een sucker voor vrouwenvocalen in (extreme) metal en Livgone doet het helemaal in mijn straatje: dromerig, sensueel, mysterieus, dreigend op een gevarieerde laag van diverse metalstijlen als ware Dawn Crosby vanaf een wolk meekijkt en instemmend goedkeurt op deze moderne (blackgaze) interpretatie van Fear Of God.
Dank Dieter!
8,8
Van de zomer heb ik nog het debuutalbum op vinyl uit 2020 gekocht en meerdere malen geluisterd. Wat een brok dynamiet. Maar dit nummer is zo mogelijk nòg helser en intenser. Wat een imposante bak pleurisherrie. Vernietigend agressief, waarbij de chaotisch klinkende diabolische wervelwind net die juiste sfeer weet te zetten dat het je niet murw beukt, maar juist helemaal wordt opgezogen in hun zwavelzuur van war-, black- en deathmetal en er fokking energiek van wordt. En doof. Fantastisch!
8,5
Huh? Wat staat hier nu? Hoe spreek je dit allemaal uit?
"Éejel Fierlen met het liedje "ÈdhÉ™"?"
Die malle IJslandse fratsen ook, met hun rare letters.
Oh nee, deze band komt uit Zuid-Engeland.
Sfeervolle hybride van blackgaze, gothic- en postmetal en wat (vette grunt) deathmetal-elementen. En ik zou het onmiddellijk geloven als de video is opgenomen in de achtertuin van de overtuigende zangeres annex parttime heks (die verdomd spooky uit haar ogen kan kijken. Het nummer is vooral sterk in sfeer en iets minder opmerkelijk in ècht aansprekende en memorabele riffs. Evenzogoed een zeer fraaie kennismaking. Doe maar een toertje met Livgone en ik sta vooraan!
7,9
En ik maar denken dat het een Nederlandse band is die op de Duitstalige toer gaat. In het verleden volgens mij wel eens wat van deze Oostenrijker geluisterd, maar ik kan me dat niet meer zo goed heugen. Enfin, deze melodieuze black bevalt mij ook prima. Het is compositorisch allemaal niet zo verrassend of origineel, maar de sfeerschets vergoedt veel. Het origineel ook geluisterd en ik vind de nieuwe versie vooral qua vocalen een verbetering.
7,5
Haha, wat Running Wild was voor de jaren 80/90, Alestorm voor de jaren 00/10, dat gaat Kanonenfieber worden voor de komende twee decennia? Ik krijg een hoog zwierezwaai-op-de-woelige-barenvibe bij dit nummer. Klinkt negatief, zeker afkomstig van mijn toetsenbord, maar tot mijn eigen verrassing mag ik het wel. De videoclip speelt zich af in de mijnen (?) tijdens de Eerste Wereldoorlog (?), maar ik ruik meer de zilte zeelucht van een storm op de Nordsee. Ein Maulworf? Maak er maar ein Ratte van, die das Schiff verlässt. Bevalt me trouwens beter dan Alestorm. Zal het vast goed doen op W:O:A.
7,5
Afgezien van de hese doodskreet vind ik het wat standaard en een beetje doorsnee beginnen, dus ik was al bijna blij dat ik niet wéér met een hoog cijfer aan kom zakken, maar als de heavymetalinvloeden in hun blackmetal opzichtiger naar boven borrelen (vanaf dat kekke riffje op 3'18"), ontwikkelt het nummer zich tot een verdomd boeiende en gevarieerde compositie. Wel weer zo'n typisch Grieks gruizige, schorre blackmetalgrunt: doet me meteen denken aan (oude) Rotting Christ. Dat bedoel ik positief.
8
OSDM in het algemeen en Obituary in het bijzonder all over the place. We zijn weer terug naar de eerste helft van de jaren 90. Lage grunt met een vleugje Incantation-putlucht, rollende riffs à la Bolt Thrower en het artwork lijkt een beetje in de stijl van Kris Verwimp.
Ik snap de kritiek van Apollo en al ben ik iets meer blekkie dan dettie, ik kan hier met smaak naar luisteren. Misschien omdat ik een sentimentele ouwe lul ben en dit me terugwerpt naar 30 jaar geleden. Lang nummer, maar ze weten het boeiend te houden.
7,5
0
geplaatst: 25 september 2024, 21:47 uur
Weinig nieuws onder de zon, maar daardoor smaakt het niet minder: 7,8
0
geplaatst: 26 september 2024, 20:04 uur
10-09: Vestige - Envol de l'Âme (ProGNerD / 11 / 7,64)
12-09: Livgone - Watching Them Feel (Dieter / 10 / 6,96)
14-09: Black Curse - Trodden Flesh (Apollo / 10 / 8,17)
16-09: Æl-Fierlen - Èðe (The_CrY / 10 / 7,55)
19-09: Ellende - Verehrung (Kondoro0614 / 9 / 7,96)
20-09: Kanonenfieber - Der Maulwurf (ABDrums / 10 / 7,1)
22-09: Isolert - Reflections of Nothingness (ProGNerD / 8 / 7,9)
23-09: Deadspeak - Tidal Disruption (ABDrums / 7 / 6,7)
26-09: Groza - Daffodils (Apollo / 0 / 0)
10-09: Vestige - Envol de l'Âme (ProGNerD / 11 / 7,64)
12-09: Livgone - Watching Them Feel (Dieter / 10 / 6,96)
14-09: Black Curse - Trodden Flesh (Apollo / 10 / 8,17)
16-09: Æl-Fierlen - Èðe (The_CrY / 10 / 7,55)
19-09: Ellende - Verehrung (Kondoro0614 / 9 / 7,96)
20-09: Kanonenfieber - Der Maulwurf (ABDrums / 10 / 7,1)
22-09: Isolert - Reflections of Nothingness (ProGNerD / 8 / 7,9)
23-09: Deadspeak - Tidal Disruption (ABDrums / 7 / 6,7)
26-09: Groza - Daffodils (Apollo / 0 / 0)
2
geplaatst: 27 september 2024, 12:26 uur
Het zal je (vermoed ik) niet verbazen Apollo *, maar dit past me erg goed (en met deze mooie afsluiter met gastbijdrage van o.a. Harakiri for the Sky heb je inderdaad het hoogtepunt wel te pakken). Het album heb ik net beoordeeld met 4*, ik broed nog even op m'n cijfer voor dit afzonderlijke nummer...
*: daarentegen had ik jouw beoordeling van Isolert trouwens anders ingeschat...
*: daarentegen had ik jouw beoordeling van Isolert trouwens anders ingeschat...

* denotes required fields.