MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024

zoeken in:
Giver - Keeping You Alive: 7,8

Giver - Keeping You Alive: 8

Oeh, deze voel ik wel

odi
Giver: 8,2

03-10: VOLA ft. Anders Fridén - Cannibal (The_CrY / 10 / 6,21)
05-10: Devenial Verdict - I Have Become The Sun (ProGNerD / 9 / 7,17)
07-10: Giver - Keeping You Alive (laboomzaa / 8 / 7,59)
09-10: Vendel - Never Surrender (Apollo / 0 / 0)

Tijd om weer wat 'gewone' heavy metal aan de man te brengen. Dit kwalitatief consistente debuutalbum uit Rusland vind ik een van de weinige overtuigende heavy metal albums die ik dit jaar heb gehoord. Een vleug traditionele doom metal in het geluid en strijdlustige, galopperende melodieën, heerlijke solo's en een zanger met een goeie strot maken elk nummer de moeite waard. Voor de verandering gekozen voor het kortste nummer van het album, en ook vanwege de intro.

Maak Kennis met Metal Anno 2024 - Spreadsheet

Nee sorry, hier wordt ik niet heel warm van.
Normaal kan ik 'gewone' heavy metal zeker waarderen, maar dit vind ik gewoon niet heel bijzonder.
Echt slecht is het overigens niet hoor.

6,5

Dit zag ik niet direct van jou aankomen Apollo en mede daarom een wat lagere waardering dan verwacht wellicht; hier wordt ik niet echt warm van...

Vendel - Never Surrender: 6

7,4

Best lekker, hoor. Niet heel origineel inderdaad, want de grote namen die je hierin terug hoort hebben dit allemaal eerder en mogelijk ook beter gedaan, maar dat betekent niet dat dit geen prettige 7 minuten zijn. Een welkome afwisseling!

Giver - Keeping You Alive 6.5

Vendel - Never Surrender

Ik vind het wel cool, ik hou wel van een lekker potje heavy metal op zijn tijd. Ik luister er niet meer zoveel naar zoals ik vijftien jaar geleden deed, ik kan het wel waarderen. Tuurlijk is het niks vernieuwend, mag je dat altijd maar verwachten? Ik vind het best leuk, die solo op het begin daar krijg ik toch wel gewoon weer de kriebels van, en die solo's na vijf minuten vind ik ook gewoon waanzinnig vet. Ik kan hier wel wat mee, ik heb het album al opgeslagen zag ik. Dus die ga ik zeker nog onder handen nemen.

7.8

ProGNerD schreef:
Dit zag ik niet direct van jou aankomen Apollo en mede daarom een wat lagere waardering dan verwacht wellicht; hier wordt ik niet echt warm van...

Vendel - Never Surrender: 6

Nouja ik hou ook van dit soort metal, maar dat is niet hetgeen hier hoge ogen gaat gooien. Ik ken je smaak inmiddels goed genoeg om te weten dat dit niet bij jou in de smaak valt, maar zolang iemand er iets mee kan ben ik al blij. Volgende keer weer een ander genre.

Niet origineel inderdaad, maar welke heavy metal band anno 2024 is dat wel?

8,2

07-10: Giver - Keeping You Alive (laboomzaa / 9 / 7,47)
09-10: Vendel - Never Surrender (Apollo / 7 / 7,06)
11-10: Lowen - Waging War Against God (ProGNerD / 0 / 0)

Benieuwd wat je dan hiervan vindt Apollo (en ook de andere participanten hier natuurlijk ).

Dit maakte bij mij in ieder geval vanaf de 1e ontdekking direct finke indruk; zelden zo'n heerlijke midden-Oosterse sfeer en dynamiek in de best stevige female fronted (normaal niet m'n hoofd-niche) metal gehoord !
De historische thema's die worden bezongen geven het wat mij betreft nog een extra dimensie.

Maak Kennis met Metal Anno 2024 Spreadsheet

Dit had ik dan weer niet uit jouw koker verwacht, ProGNerD. Ik heb een zwak voor Midden-Oosterse sfeerelementen in metal, dus dit kan mij zeker smaken. De wijze waarop de zangeres samenvloeit met de groovende riffs is heerlijk bezwerend. Ik mis nog iets van een sterke instrumentale solo of bridge ergens in het stuk, dat zou voor mij het nummer naar een hoger niveau tillen. Gave hoes ook.
8,1

Dit doet me wederom vrij weinig. Kabelt naar mijn gevoel een beetje voort.

6

Weer de hoogste tijd voor een inhaalslag.

Ik ben niet zo'n fan van djent. Dat is al sinds 'Destroy Erase Improve' en daar is bijna dertig jaar later niet veel aan veranderd. Ik vind het okay-ish, maar écht bij mijn strot, kladden of lurven grijpen doet het zelden. VOLA weet nog een heel eind te komen, want qua compositie, sfeer en melodie kan het me redelijk goed bekoren, maar ik stoor me ergens aan. Dat is niet de overdaad aan synths, die vind ik nog wel passen. Maar hebben ze nou een autotune losgelaten op de clean vocals? Het klinkt mij te glijerig, glad en gelikt. Daarbij klinken de harsh vocals van Anders weer geforceerd en spreken me totaal niet aan, maar ja: zijn bandje In Flames volg ik ook al zo'n 25 jaar niet meer. De vocalen halen het cijfer wat naar beneden.
6,5
The_CrY schreef:
Ach ja. Laat ik me de komende weken even stil houden qua nominaties.
Nee jôh! Waarom? Niet alles hoeft met hosannagejuich te worden ontvangen. We zijn de Aardschok niet.
Gewoon lekker blijven nomineren: zo blijf ik ook nog een beetje op de hoogte. Ook van bands die niet helemaal aansluiten op mijn smaak.

Het type dissonante death metal waar de Don ongetwijfeld een dikke cappuccino van zou krijgen. Bij mij blijft het, andermaal, hangen in fascinatie, waardering en appreciatie. Maar ik krijg er geen evildoctordikkie van.
7,3

07-10: Giver - Keeping You Alive (laboomzaa / 9 / 7,47)
Best een eigenzinnige, wat lastig in woorden te vangen sound met een sterke (post)hardcore-vibe. Misschien dat het ergens in de verre verte wat doet denken aan Burst, maar die band speelt technischer, terwijl Giver vooral op de emotie, sfeer en intensiteit speelt.
Wel een nummer dat groeit na meerdere luisterbeurten. Ik begon met een dikke 7 na de eerste luisterbeurt, maar inmiddels vijf beurten verder (hoe fijn dat dit eens een kort moppie is) schurk ik al tegen de 8 aan. Laat ik op basis van een toekomstige prognose maar netjes afronden.
Lekkere en interessante tip, laboomza!
8

09-10: Vendel - Never Surrender (Apollo / 7 / 7,06)
Ja, eindelijk! Ik heb mijn cijfers van dit jaar er even bij gepakt om te checken of mijn gevoel klopt.
Oh... het klopt toch niet. Ik heb dit jaar blijkbaar al eerder onvoldoendes uitgedeeld. Maar het doet me deugd om dat eindelijk weer eens te doen. Voor de balans. Niet omdat ik niet van powermetal of klassieke heavy metal houd, integendeel, maar er is in dit genre toch wel iets beters te vinden dan dit (al is dat tegenwoordig geen schering en inslag meer en ben er ook niet meer actief naar op zoek). Zeker de zanger vind ik een zwakke schakel. Het had me niks verbaasd als dit uit Italië of Spanje zou komen, maar nee: het is zowaar Russisch.
Door het sterkere tweede deel en het toch wel enigszins prettig obscure geluid (niet zo gelikt als veel Italiaanse powermetalbands) wordt mijn aanvankelijke onvoldoende (ook na herbeluistering) toch nog een benauwde voldoende. Maar een vijfde 9 voor een nominatie van Apollo gaat me toch echt veel te ver.
5,7

11-10: Lowen - Waging War Against God (ProGNerD / 0 / 0)
Ha! Zingende meiskes en tran(s)ce-ndentale metal. Zweef en beleef!
Het Oosterse sfeertje maakt het helemaal af. I am a total sucker for this.
Ofra Haza is alive again and goes middle eastern metal.
Heerlijk dat gegalm van haar: ik voel me een beetje verliefd worden.
Thnx ProgNerd, deze plaat ga ik verder luisteren en als de rest net zo gaaf is, wil ik 'em op vinyl.
8,5

Oei, bijna een onvoldoende zelfs, een 5,7, een evildoctorkrimper. Ik had nog een heavy metal nummer in de wachtrij maar die heb ik prompt verwijderd. Eerlijk gezegd voelt heavy metal voor mij als een uitgespeeld genre. Vernieuwing of moderne hippe bandjes lijken er niet meer te zijn. Judas Priest werd eerder dit jaar ook al wisselend ontvangen hier terwijl ik dat beschouw als een van de hoogtepunten van dit jaar. Ik vraag mij af welke heavy metal anno 2024 (of van de laatste 5 jaar) dan wél bij jou in de smaak zou vallen, EvilDrSmith.

Apollo schreef:
Ik vraag mij af welke heavy metal anno 2024 (of van de laatste 5 jaar) dan wél bij jou in de smaak zou vallen, EvilDrSmith.
Oh, dat weet ik niet 123 uit mijn hoofd. Nouja, 1 en 2 nog wel, maar dat zijn volgens mij twee bands die ook op dit forum voorbij zijn gekomen.
Zoals deze Japanse meiskes die een geweldige Yngwie Malmsteen-meets-Dragonforce-draai geven aan een powermetalversie van Rainbow's 'Gates Of Babylon' (nee, geen cover, maar het heeft de vibe van dat nummer): Lovebites
En ik had deze een keer genomineerd voor het jaarspelletje 2023. Hoe Manowar anno 2023 nog geloofwaardig en goed zou hebben geklonken: Triumpher

Oh, en 3: geen powermetal, maar 80s heavy metal met wat gotische trekjes: Sonja (ken je wrs wel, met die transvrouw van voorheen Absu)

Tower - Shock to the System (2021) is trouwens ook erg gaaf. Oh, en je MOET natuurlijk ook High Spirits luisteren/kennen, een van de bands van Chris Black (maar dit is zijn beste). Al vijf platen lang de meest catchy 80s hardrock/heavy metal denkbaar.

Enfin, langzaam borrelen de tips toch wel naar boven.
Riot City is ook 'n band die erg lollig is om te luisteren.

Wat zie ik trouwens nu?
Dat is ook toevallig: ik wil overmorgen wel de volgende plaat nomineren.

Apollo schreef:
Oei, bijna een onvoldoende zelfs, een 5,7, een evildoctorkrimper.
Apollo schreef:
Ik had nog een heavy metal nummer in de wachtrij maar die heb ik prompt verwijderd.
Wat is dat toch? Iemand reageert wat zuinig op een liedje in een bepaald genre en prompt is de lust van het nomineren verdwenen? Hoe reageerde jij op de reactie van The_Cry? Nou dan. Nomineer maar raak!

EvilDrSmith schreef:
Wat is dat toch? Iemand reageert wat zuinig op een liedje in een bepaald genre en prompt is de lust van het nomineren verdwenen? Hoe reageerde jij op de reactie van The_Cry? Nou dan. Nomineer maar raak!

Mijn achterliggende gedachte is als volgt: ik heb nog een aantal nummers die ik zou willen nomineren, en er komen vast nog meer nummers bij. Dan nomineer ik liever nummers waarvan ik denk dat meer mensen die zullen waarderen, dan nog een heavy metal nummer die waarschijnlijk niet zo in de smaak zal vallen. Uiteindelijk zal ik wel weer heavy metal nomineren, puur voor de afwisseling danwel om te pogen mijn enthousiasme over te dragen. Geen zorgen, ik vat het niet verkeerd op als een nominatie lauwtjes wordt ontvangen en laat mij niet uit het veld slaan, ik nomineer gewoon een ander nummer.

En dank voor alle tips, ik ga er rustig voor zitten. Triumpher en Sonja ken ik wel ja, maar heb ik niet veel tijd aan besteed. Een nominatie is ook welkom!

Lowen - Waging War Against God

Ik ga ook wel goed op die Midden-Oosterse klanken in muziek, ook hier. Ik vond het wel leuk maar, ik moet wel eerlijk bekennen dat ik er niet door overdonderd ben. Het huppelt door, doet zijn dingetje en daar blijft het voor mijn gevoel ook wel bij.

7.5

05-10: Devenial Verdict - I Have Become The Sun: 7,6
07-10: Giver - Keeping You Alive: 8
09-10: Vendel - Never Surrender: 6
11-10: Lowen - Waging War Against God: 8,3

Lowen is wel echt een verrassing, wat een geweldige song en heerlijke nominatie, ProGNerD! Ik slinger dit album meteen aan, want hier ga ik erg goed op.

Ik heb eventueel een track klaar staan voor morgen, als niemand iets heeft zal ik hem morgen wel posten.

Ik had ook een mogelijke nominatie, maar ga gerust je gang. Ben benieuwd!

Genoeg nieuws in het vat dus voor de komende week. Volgens mij had ook EvilDrSmith nog wat klaar liggen ?

Kom maar op met jullie nominaties ! (ik zal me even inhouden en kom rond het weekend ongetwijfeld wel weer met wat moois... )

Dan is de dokter eerst, toch?

Kondoro0614 schreef:
Dan is de dokter eerst, toch?

Dan moet 'ie snel zijn want het tijdslot nadert alweer...

Geef me nog ff een half uurtje, stelletje meneertjes Ongeduld.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:13 uur

geplaatst: vandaag om 23:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.