MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024

zoeken in:
28-09: Blood Incantation - The Stargate (ABDrums / 10 / 8,51) *
03-10: VOLA ft. Anders Fridén - Cannibal (The_CrY / 11 / 6,24)
05-10: Devenial Verdict - I Have Become The Sun (ProGNerD / 11 / 7,22)
07-10: Giver - Keeping You Alive (laboomzaa / 11 / 7,56)
09-10: Vendel - Never Surrender (Apollo / 9 / 6,79)
11-10: Lowen - Waging War Against God (ProGNerD / 6 / 7,05)
13-10: Triumpher - Spirit Invictus (EvilDrSmith / 0 / 0)

* mijn score van 8,8 is verhoogd naar 9.

Vanwege de discussie met Apollo over power- en heavy metal kwam ik erachter dat deze band een gloednieuw album heeft uitgebracht. Over de vorige plaat van deze band was ik bijzonder in mijn nopjes: niet iets wat heel vaak meer gebeurd in dit genre. Deze nieuwe plaat nog niet gehoord, sterker: dit nummer dat ik nu plaats ben ik at this very moment voor de eerste keer aan het luisteren, maar het zorgt nu al voor een kamerbrede grijns op mijn gezicht en een gebalde vuist in de lucht: de belangrijkste invloed van de band laat zich makkelijk raden. Benieuwd hoe breed jullie grijns wordt. Of wordt het een grimas?

Maak Kennis met Metal Anno 2024 Spreadsheet

Wel een aardig nummer maar het doet niet zoveel op mijn gelaatsuitdrukking. Ik vind het nummer gevoelsmatig te lang duren en te weinig afwisseling en bijzonderheden bieden in de eerste 3-4 minuten. Een couplet minder zou ik niet rouwig om zijn. De drumfills en gitaarsolo zijn degelijk, maar de basis en riffs zijn onopvallend. Wat de zanger betreft voel ik hem niet zo, de meeste uithalen vind ik geforceerd klinken. Het klinkt alsof Manowar van grote invloed is geweest en daar kan ik ook nog altijd niets mee.
6,5

In grote lijnen eens met het commentaar van mijn bovenbuurman. Heavy metal is nooit echt mijn ding geweest - hetgeen waarschijnlijk te wijten valt aan de generatiekloof - maar desalniettemin kan ik de echte klassiekers uit de hoogtijdagen van de jaren tachtig en negentig natuurlijk meer dan uitstekend waarderen en zijn deze uiterst genietbaar voor mij.

Het ding met eigenlijk bijna alle hedendaagse heavy metal is, naar mijn bescheiden mening uiteraard, dat het overkomt als een slap aftreksel en een goedkope parodie op alles wat ruim dertig tot veertig jaar geleden is uitgebracht. Dat gevoel bekruipt me ook bij dit nummer, wat alleraardigst en charmant is, maar het weet mij zowel geen grijns als grimas te bezorgen. Wellicht zo af en toe klein glimlachje dan, maar ook niet meer dan dat.

6,2

Apollo schreef:
Het klinkt alsof Manowar van grote invloed is geweest en daar kan ik ook nog altijd niets mee.
Spijker en kop. Sterker: dit is 90% Manowar in hun beste tijden (dus uit de jaren 80, niet die Spitting Image die ze van zichzelf zijn geworden in recentere tijden) en die laatste 10% die ze er zelf aan hebben toegevoegd is een vleugje melodieuze blackmetal (met name in het gitaarwerk). Ik ben dan ook een enorme liefhebber van de eerste zes platen van Manowar (vooral de eerste vier) die ik op dezelfde hoogte plaats als de albums van Maiden en Metallica in die tijd. En Eric Adams is.... was naast Ronnie mijn favoriete metalzanger.

Jammer dat ik jullie niet meekrijg in mijn enthousiasme, maar ik heb dit nummer nu een paar keer gedraaid en ik vind het helemaal geweldig. Zanger Antonis Vailas zou bij de Griekse variant van The Voice of de Soundmixshow de eerste prijs krijgen voor beste Eric Adams-imitatie. En toch vind ik dat hij met zijn na-aperij wegkomt, want er zit een wat rauwer, rudimentair randje aan zijn stem dat hem nét voldoende eigen smoel geeft. Iets minder talent, maar gecompenseerd met passie en vuur.

Als Manowar een nummer als dit had uitgebracht anno 2024, dan waren de Manowarriors flauwgevallen van verrukte verbazing: dat ze nog zo fokking goed zijn!

8,8

Lowen - Waging War Against God: 8,2

Ik kan me het commentaar van Apollo en Kondoro0614 goed voorstellen, maar desondanks nog steeds erg goed !

(als ze er de volgende keer nog iets meer dynamiek en spanning in brengen, is een top-album in aantocht...? )

Triumpher - Spirit Invictus: 6

Ik moet me (helaas ?) aansluiten bij m'n 2 voorgangers ...

Triumpher - Spirit Invictus 7.6

Lowen - Waging War Against God: 8,5

Ja, hele toffe track dit. Zeker eentje die ik in albumvorm nog eens ga naluisteren. Prettige zang met stuwende metalen onderkant. Dit valt zeer goed hier.

Triumpher - Spirit Invictus: 8

Ik krijg hier wel een grijns van op mijn gelaat, hoor. Tussen mij en Manowar heeft het nooit heel erg geklikt; ik ben meer van de Europese power metal toch (dat zal ik jullie hier niet aandoen ). Maar dit nummer knalt lekker en die zanger heeft een heerlijke strot. Dat refrein valt erg lekker en die dosis epiek die op dat moment naar voren wordt geschoven gaat er hier goed in. Zo te zien niet voor iedereen, maar ik geniet er wel van.

The_CrY schreef:
Lowen - Waging War Against God: 8,5

Ja, hele toffe track dit. Zeker eentje die ik in albumvorm nog eens ga naluisteren. Prettige zang met stuwende metalen onderkant. Dit valt zeer goed hier.

Moet je zeker doen: de moeite waard, dat garandeer ik je !

Muzikaal wel goed maar vooral die stem is verschrikkelijk.

6,5

Lowen: 7,5

Triumpher: 5,9

odi
Vendel : 5

Deze muziek is totaal niet aan mij besteed.

Lowen : 8

Erg interessant, benieuwd of een heel album ook kan boeien.

Triumpher 4,5

Net als Vendel is deze muziek niks voor mij alleen maakt deze zanger het nog net wat extra irritant.

Hier was ik niet goed wakker vrees ik, duidelijk niet goed geluisterd. Ik verdubbel m'n 4 naar een 8.

8 voor Lowen. Mijn excuses, mea culpa.

13-10: Triumpher - Spirit Invictus (EvilDrSmith / 9 / 6,67)
15-10: Nasty Savage - Witches Sabbath (feat. Tardy Brothers) (Dieter / 0 / 0)

Maak Kennis met Metal Anno 2024

Klassieker in een nieuw jasje. Heerlijk nummer met een fantastische inbreng van John Tardy!

9

Ik nomineer mijne de volgende keer wel. Ik luister je track vnv Dieter.

Helemaal geweldig natuurlijk. Die strot van Tardy blijft legendarisch.

8,5

Nope, niets voor mij.

5,5

Ik was niet bekend met het origineel, maar die Mercyful Fate-beïnvloedde demo heeft een passend occult randje in het geluid wat ik mis bij de 2024-versie. Tegelijkertijd denk ik niet dat Tardy zijn vocalen daarbij zouden passen. De nieuwe versie kan ik ook waarderen, dus alsnog keur ik 'm goed.
8,0

Door het luisteren van dit nummer krijg ik zin in een nieuwe Obituary plaat. Ik vind hem ook behoorlijk tof, ik ging er heel goed op.

8.8

Oja! Nasty Savage is ook weer terug! Ik had er al een keer iets over gelezen.
Het is omdat Dieter het zegt, anders wist ik niet (meer) dat dit een nieuwe take was van een oud nummer.
Zie ik nu in mijn archief dat ik die EP 'Wage Of Mayhem' (1984) "gewoon" op cd te hebben. Ik weet van gekkigheid soms niet meer wat ik wel of niet in huis heb. Laat staan dat ik het draai. Zó lang geleden...

Ik sluit me trouwens aan bij Apollo's uitstekende analyse én normering, al geef ik toch net de voorkeur aan de oude versie. Die is net even wat duivelser en smeriger en al is Tardy's growl natuurlijk geweldig, ik vind Ronnie's psychopathische horrorgegil niet te versmaden en dat geeft net dat tikje eigenzinnige.
8

Nasty Savage - Witches Sabbath: 7

Zeker niet vervelend, maar voor mij persoonlijk is er zoveel interessanter mooi nieuws te ontdekken / volgen dat het hier wel bij blijft...

7,5

Lekker nummer!

13-10: Triumpher - Spirit Invictus (EvilDrSmith / 9 / 6,67)
15-10: Nasty - Savage - Witches Sabbath (feat Tardy brothers) (Dieter / 9 / 7,68)
17-10: Harakiri for the Sky - With Autumn I'll Surrender (Kondoro0614 / 0 / 0)

Hoewel het album voor januari 2025 staat genoteerd, is vandaag hun eerste single gedropt en ik ben er behoorlijk hyped over. Harakiri for the Sky is eigenlijk voor mij de band geweest dat ik meer van Post-black metal ben gaan houden, en dat moet pas ergens in 2019 zijn geweest. Nee, zo heel lang luister ik er allemaal nog niet naar, en met hun album "III: Trauma" waren voor mij de deuren geopend, en ben ik verliefd geworden met dit genre. Persoonlijk kijk ik erg uit naar hun nieuwe plaat, nog eventjes wachten dus. Ik weet niet of er fans bij zitten hier, want ik merk wel dat ze relatief weinig stemmen ontvangen. Hopelijk haal ik hier wat meer mensen over toch naar deze fantastische band te luisteren. Ik heb ze vorig jaar twee keer live mogen zien, en dat is ook al een concert op zichzelf. De krijsen van Karg gaan door merg en been, en hoewel ik misschien net dat gevoel hier wel wat mis, is het nog steeds een fantastische plaat.

Dit was overigens niet de plaat die ik eerst wou nomineren maar, ik denk dat die track nog wel even op zich kan laten wachten, want anders was die al wel gedropt (is namelijk al even geleden gereleased).

Maak Kennis met Metal Anno 2024

Niet verkeerd!!
Mist voor mij net dat pepertje wat ik lekker vind.

7,6

Oeiii, spotify loopt door en nu komt er een cover van Placebo ‘song to say goodbye’. Geinig!!

laboomzaa schreef:
Niet verkeerd!!
Mist voor mij net dat pepertje wat ik lekker vind.

7,6

Oeiii, spotify loopt door en nu komt er een cover van Placebo ‘song to say goodbye’. Geinig!!

Inderdaad, dat pepertje is precies wat ik bedoelde met de zang die normaal gesproken door merg en been gaat, wat ik voor mij toch wel wat mis hier.

Ze hebben inderdaad best leuke covers. Op dit nieuwe album komt ook een cover, namelijk Street Spirit (Fade Out) van Radiohead. Ze hebben het op Facebook wel aangekondigd met het bericht dat deze track bij de Deluxe Editie zit, al ben ik er niet bang voor dat hij niet op Spotify komt. Dus daar kijk ik ook naar uit.

Meh, ik weet het niet zo met deze band. Ik vond ze live pokkesaai, trouwens.

6,5

Johnny Marr schreef:
k vond ze live pokkesaai, trouwens.

Oh serieus? Jammer man.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:48 uur

geplaatst: vandaag om 02:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.