MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024

zoeken in:
Line-up van Alcatraz volgend jaar is nu al 5x beter dan die van dit jaar, de editie die ik voor het eerst sinds jaren heb geskipt. Wel balen dat ik toen niet naar Opeth ben geweest, maar daar had ik het hier al eens eerder over denk ik... Check die setlist dan: Opeth Concert Setlist at Alcatraz Metal Festival 2024 on August 11, 2024 | setlist.fm

Zeuventje voor Winterfylleth. Same ol', same ol'...

7

Johnny Marr schreef:
Line-up van Alcatraz volgend jaar is nu al 5x beter dan die van dit jaar, de editie die ik voor het eerst sinds jaren heb geskipt. Wel balen dat ik toen niet naar Opeth ben geweest, maar daar had ik het hier al eens eerder over denk ik... Check die setlist dan: Opeth Concert Setlist at Alcatraz Metal Festival 2024 on August 11, 2024 | setlist.fm

Pfoa die line-up ziet er zeer, zeer straf uit. Het laat me er bijna spijt van hebben dat ik uit Friesland kom en niet elders uit zuidelijkere regionen dat is een geintje natuurlijk, dit is het mooiste plekje van d'aarde; FRYSLÂN BOPPE!

Ook die setlist van Opeth ziet er verschroeiende goed uit, daar is echt weinig op af te dingen. Ik ben overigens benieuwd hoe de setlist voor de aankomende tour van de band eruit zal komen te zien. Hopelijk komen er wat nummers op de staan die de band live-technisch al enkele jaren de ijskast in heeft gezet, maar gezien de waarschijnlijke grote nadruk op het nieuwe materiaal heb ik daar eigenlijk niet heel hoge verwachtingen van...

Ohja, en even stemmen hier natuurlijk voordat ik zodadelijk weer vijf weken en een hele zwik aan nummers achterloop. Van mijn kant een 7,3 voor Winterfylleth.

EDIT: Ik zie dat ik nog niet heb gestemd op mijn eigen vorige nominatie: een 8,5 voor The Great Old Ones.

aslan (crew)
7,2

Tja, inderdaad weer meer van hetzelfde, alleen al het nummer op zichzelf is meer van hetzelfde. In het algemeen een band die gewoon net niet goed genoeg is om regelmatig op te zetten tegenover wat er allemaal nog meer te vinden is. Maar ook niet verkeerd dus, genietbaar. En hun beste album tot nu toe zover ik de discografie ken.

7,3

16-11: Minuala - Я есмь (ProGNerD / 0 / 0)
Ja hoor, die zangeres heeft mij te pakken. Volstrekt onverstaanbaar Russisch gebrabbel, maar met haar timbre en mysterieuze toonzetting fascineert ze mij mateloos. Prettig dat de metalen klanken ook in de hoeken zitten die me bevallen: beetje pagan, beetje (atmosf.) black, beetje post. Grunt smaakt ook prima.
8,4

18-11: The Great Old Ones - Me, the Dreamer (ABDrums / 0 / 0)
De vorige vier heb ik allemaal op lp, dat zal met deze ook wel weer gebeuren.
Al kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat ik in het verleden wel eens op indrukwekkendere wijze geïntimideerd werd door hun dikke, diffuse lagen "blackened postmetal-sludge". Evenzogoed een goede en onderhoudende trip.
8

21-11: Winterfylleth - Upon This Shore (Dieter / 0 / 0)
Hé, alweer een band die ik (nagenoeg) compleet op vinyl heb. Af en toe wat bekende bands hier is ook wel fijn voor de afwisseling. Wat ik schreef bij The Great Old Ones geldt ook voor dit nummer, behalve dat dit meer traditionele (atmosf.) black is. Niks nieuws onder de kust, maar o zo degelijk en smetteloos uitgevoerd. Met voldoende felheid waardoor het niet als een trucje en/of prefab black klinkt.
7,8

Johnny Marr schreef:

Ja, geweldige line-up komend jaar, en er komt nog wat bij. Vorig jaar niet verkeerd naar mijn smaak, maar inderdaad zeker niet hun beste line-up.
Opeth in 013 meegepakt, zelfde setlist als Alcatraz met nog 4 nummers waaronder 'In My Time of Need' en het sublieme 'Face of Melinda'. Zoals altijd een zeer sterk optreden. Maar goed, moest wel weer 'Sorceress' aanhoren. Alcatraz daarentegen was 'all killer, no filler', hopelijk houden ze dat erin.

ABDrums, gewoon tentje mee en gaan. De rest moet van de bezoekers heeft ook wat af te reizen.

Niemand die met een nieuwe nominatie op de proppen komt? In dat geval plaats ik er zo één: ontzettend voorspelbaar en absoluut niet verrassend, maar de band mag niet ontbreken in een topic dat "Maak Kennis met Metal Anno 2024" heet.

Ik plaats 'm zometeen, nog even één keer luisteren om een goede keus te maken...

Als je met A Story Never Told komt krijg je van mij al een 10 AB.

Ik heb overigens wel potentiële nominaties maar, ik moet die platen eerst nog luisteren .

Kondoro0614 schreef:
Als je met A Story Never Told komt krijg je van mij al een 10 AB.

Ik heb overigens wel potentiële nominaties maar, ik moet die platen eerst nog luisteren .

Ik denk dat ik voor een paragraaf ga, kan die dan ook op dat cijfer rekenen?

ABDrums schreef:
(quote)

Ik denk dat ik voor een paragraaf ga, kan ik dan ook op dat cijfer rekenen?

Die garantie geef ik je niet, ligt er aan welke. Dat het cijfer hoog gaat worden, is wel een zekerheid .

02-11: Nachtmystium - Survivors Remorse (ProGNerD / 11 / 7,74)
04-11: Serpent Column - Unto Works and Days (Apollo / 9 / 7,2)
07-11: Vokonis - Phantom Carriage (The_Cry / 9 / 7,63)
09-11: Lömsk - Shovels and ropes (ProGNerD / 9 / 6,9)
11-11: The Browning - Hivemind (legian / 10 / 5,19)
13-11: Laudare - Offertorium (Apollo / 10 / 7,68)
16-11: Minuala - Я есмь (ProGNerD / 11 / 7,74)
18-11: The Great Old Ones - Me, the Dreamer (ABDrums / 11 /
21-11: Winterfylleth - Upon This Shore (Dieter / 10 / 7,46)
23-11: Opeth - §4 (ABDrums / 0 / 0)

Ondanks het verleidelijke aanbod van Kondoro0614 om de eerste tien dit jaar op te mogen schrijven in het fameuze spreadsheet, denk ik dat A Story Never Told om niet de meest toepasselijke song is om te nomineren van The Last Will And Testament. Dat heeft eigenlijk met name te maken met het feit dat het een (bloedmooie en tranentrekkende) ballad is waarin de metalen componenten achterwege worden gelaten, waardoor het niet echt past om het nummer te plaatsen in een topic dat de naam "Maak Kennis met Metal Anno 2024".

Ik denk dat ik de veilige aanname mag maken dat ik dit nummer, deze plaat en zeker deze band niet van een introductie hoef te voorzien. Daarom kort over waarom ik specifiek voor §4 heb gekozen. Hoewel ik nog heel erg veel tijd en luisterbeurten nodig zal gaan hebben om een degelijk oordeel over The Last Will And Testament te kunnen vellen - laat staan er een zinnige bespreking overt te kunnen neerpennen - valt me op dat in §4 alle elementen die door Opeth worden geïntegreerd op deze plaat, het meest representatief tot uiting komen.

De compositie is zo onnatuurlijk en tegendraads als je maar kan wensen, het groovende prog-jazz karakter van de latere Opeth-albums wordt als sonisch fundament gebruikt en de duistere deathmetal-invloeden worden daar fabelachtig mooi mee verweven. Tel daar nog enkele verrassende solosecties bij op in dit nummer, met onder andere prominente rollen voor fluit, harp en een heerlijke melodieuze gitaarsolo, en je hebt volgens mij een absoluut prijsbeest van een nummer te pakken. Opeth flikt het weer, en hoe...

Maak Kennis met Metal Anno 2024

Gewoon goed natuurlijk: 8

Opeth: 8,5

Hele prettige verrassing. Ik moet toegeven dat Opeth op hun grote albums, hoewel ik hoor dat het interessante composities zijn, altijd een beetje langs me heen gaat. Een nummer als dit doet me echter afvragen of ik deze plaat toch niet eens een kans zou moeten gaan geven. Mooi stukje ook, ABDrums!

The_CrY schreef:
Een nummer als dit doet me echter afvragen of ik deze plaat toch niet eens een kans zou moeten gaan geven. Mooi stukje ook, ABDrums!

Volgens mij spreekt mijn eerder gepende voor zichzelf met betrekking tot de vraag of je deze plaat een kans zou moeten geven: duizendmaal ja! En dank voor de complimenten.

Gaat wel.

7,2

23-11: Opeth - §4 (ABDrums / 0 / 0)

Volkomen terecht om niet het slotakkoord van het album te nomineren. Ik vind dat, na een handvol keer draaien, zelfs een van de minste nummers. Maar ja, al die softies die 'Damnation' liefkozen, glijen er natuurlijk heel glibberig op. Enfin, een gaaf nummer evenzogoed hoor, maar mijn favorieten na deze eerste dagen zijn §3 en deze. Wat een fantastisch avontuur in zeven minuten.
Where (the real!) Jethro Tull meets Opeth. Eindelijk!
Ja, eindelijk. Ik vind het ergens geen verrassing dat Mikael de heer Anderson heeft weten te strikken.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft zelfs Arjen Lucassen dat nooit voor elkaar gebokst?
En die nieuwe drummer met die onuitspreekbare naam heeft vast veel platen van de Soft Machine in huis: alweer zo'n beest van een drummer met de meest dwarse en complexe (lijkende?) ritmes. Hij is veel te goed voor de overzichtelijke doom van Paradise Lost: if so, dan is het geen wonder dat Mikael hem heeft weggekaapt.

Met terugwerkende kracht behoor ook ik tot degenen die de magie van Opeth iets minder vond sprankelen de afgelopen jaren. Maar met dit album is het weer behoorlijk terug, zeker dankzij nummers als dit.
9,5 en met kans op verhoging.

Ik gooi er trouwens zo een nieuwe in.

02-11: Nachtmystium - Survivors Remorse (ProGNerD / 11 / 7,74)
04-11: Serpent Column - Unto Works and Days (Apollo / 9 / 7,2)
07-11: Vokonis - Phantom Carriage (The_Cry / 9 / 7,63)
09-11: Lömsk - Shovels and ropes (ProGNerD / 9 / 6,9)
11-11: The Browning - Hivemind (legian / 10 / 5,19)
13-11: Laudare - Offertorium (Apollo / 10 / 7,68)
16-11: Minuala - Я есмь (ProGNerD / 11 / 7,74)
18-11: The Great Old Ones - Me, the Dreamer (ABDrums / 11 / 8 )
21-11: Winterfylleth - Upon This Shore (Dieter / 10 / 7,46)
23-11: Opeth - §4 (ABDrums / 5 / 8,44)
25-11: Noir Pale - Enjoy the Silence (EvilDrSmit / / )

We gaan deze keer naar een van de onwaarschijnlijkste en meest exotische uithoeken denkbaar. Ik vermoed dat niet eens iedereen weet waar het eilandje Réunion ligt (ongeveer vier keer zo groot als Texel), dus gebruik Google Maps daar maar voor.
Ik kwam deze maand met deze band in aanraking dankzij het Reis rond de wereld-spelletje, waarbij we op zoek gingen naar muziek uit Polynesië, Micronesië, Melanesië, de Indische Ocean en nog wat andere kleine kuteilandjes in andere oceanen. Een van de fijnste verrassingen vond ik deze band uit Saint-Denis, de hoofdstad van het Frans overzees departement. Niks geen kokosnotengetokkel, palmbomenmuzak, of Depeche Mode-aanbidderij, maar massief aangezette postmetal in de geest van Cult Of Luna.

De timing was perfect, want het album komt pas over een paar weken officieel uit (9 december), maar is nu al te beluisteren op YT.

Maak Kennis met Metal Anno 2024

Album staat ook al op Spotify en is sinds 12 september uit; ben erg benieuwd...

21-10: Thy Catafalque - Mindenevő

Nieuwe muziek van Thy Catafalque heeft voor mij doorgaans tijd nodig om te rijpen. Na een weekend Budapest en dit nummer live te hebben horen debuteren ben ik er inmiddels over uit. Het is geweldig. Nu is het niet mijn favoriete nummer van het album, en betwijfel ik of dat het nog gaat worden, maar een 9 is wel geoorloofd.
9,0

23-11: Opeth - §4

Opeth is dan weer niet een band die doorgaans tijd nodig heeft om te rijpen. Ik ben omvergekegeld, of ik ben het niet. De laatste keer dat de muziek dat vernietigende effect op mij had was op 'Watershed'. Al dat proggy gepiepel van de laatste albums is niet zo aan mij besteed. In de eerste paar minuten hoor ik dat gepiepel weer, en het is allemaal aardig en wel, maar niet geweldig/geniaal/grandioos/g... Pas vanaf de gitaarsolo wordt het goed, maar zit ik niet op het puntje van mijn stoel. 'A Story Never Told' vind ik ongeveer even goed, dus voor de becijfering had dat niet uitgemaakt. Dit album zit sowieso mooi tussen de uitersten van mijn Opeth beleving in, maar vooralsnog niet meer dan 'gewoon goed'.
8,0

25-11: Noir Pale - Enjoy the Silence

Dit is vast een van de meest exotische metal deuntjes die ik heb gehoord, maar dan heb ik het puur over de afkomst. Het meest exotische zal het wel niet zijn, het is met bijna 900.000 inwoners vrij druk op dat hele kleine stukje aarde. Om die reden wel leuk om eens gehoord te hebben, maar verder vind ik het een vrij nietszeggend nummer. Originaliteit nul, weinig dynamiek, matige productie, ik voel het niet.
5,7

aslan (crew)
Noir Pale 6,9

23-11: Opeth - §4 - 9,6
25-11: Noir Pale - Enjoy the Silence - 6,2

ProGNerD schreef:
Album staat ook al op Spotify en is sinds 12 september uit; ben erg benieuwd...
Volgens mij staat het ook al zolang op YT, maar op Bandcamp en andere sites staat dat de release op 9 december is. Dus ik vermoed dat er dan een fysieke versie van gaat verschijnen.

Ik snap de kritiek van Apollo. Tot op zekere hoogte.
Het klinkt allemaal wat rudimentair en het is productioneel verre van gelikt en/of overweldigend zoals CoF, Isis of Neurosis, maar ik mag de grondhouding en intenties van deze band wel. Het klinkt als een rauwe en soms bijkans overstuurde demo, maar die Spartaanse sound komt mij wel authentiek over. En ze creëren een prettig gevarieerde en gedragen sfeer met aansprekende, lekker gruizige growls en clean vocals (oh, ik hoor nu pas dat die clean vocals niet op dit nummer voorkomen: had ik wellicht een ander nummer moeten kiezen om ook dat deel van hun sound kenbaar te maken). Enfin, beter dan de laatste Neurosis.
7,9

21-11: Winterfylleth - Upon This Shore
Fasicnerend genoeg stoort de zang me hier. Die matcht voor mijn gevoel op de een of andere manier niet helemaal lekker met de muziek. Muzikaal prima, hoewel er niet veel gebeurd en het allemaal redelijk rechttoe rechtaan is. Daardoor begint in de 2e helft de herhaling een beetje in te slaan. Duurt me uiteindelijk dus toch wat te lang wat.
6.5

23-11: Opeth - §4
Tja hier konden we op wachten natuurlijk. Opeth klinkt hier voor een groot deel weer als vertrouwd, hoewel die 70s prog niet verdwenen is. Het album klinkt fijn en draait hier zijn digitale rondjes. Het bevalt allemaal erg goed, maar ik merk langzaam dat er weinig verder te ontdekken valt. Terwijl de oude platen nog altijd mooie nieuwe dingen prijs weten te geven. Desalwelteplus, klinkt dit nummer wel weer erg fijn.
7.7

25-11: Noir Pale - Enjoy the Silence
Nou EvilDrSmith gooi er maar meer van dit soort dingen in hoor. Heb al een paar andere nummers opgezocht en die smaken allemaal naar meer. Ik mag dit wel. Vooral de gecreerde sfeer werkt goed en hoe ze mij makkelijk opnemen in dat rauwe landschap. Doet me daarin heel erg denken aan Cult of Luna die dat ook zo sterk kunnen doen. De plaat gaat hier de komende dagen even flink op repeat
9

Opeth - §4: 8,5
Noir Pale - Enjoy the Silence: 7,3

Ik ga mee met EvilDrSmith en legian wat betreft Noir Pale: beetje ongepolijst, maar qua sfeer niet verkeerd. Ik ga zeker het album checken !

Opeth spreekt voor zich...

Gast
geplaatst: vandaag om 07:44 uur

geplaatst: vandaag om 07:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.