MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024

zoeken in:
7,2 voor Farsot

Zou jij niet wat posten Apollo ?

Later vanavond ja. Zit nu net in de trein op weg naar huis en dan is het nogal een gedoe om het format netjes te krijgen. Wordt iets na 22:00 uur vermoed ik.

madmadder schreef:
7,2 voor Farsot

Leuk dat je je mengt in dit forum! Binnenkort ook een nominatie van jouw kant...?

16-02: Farsot - Into Vertigo: Killing Joke goes blackened metal?
Zo leek het even te beginnen, maar na een paar minuten verliet Jaz Coleman toch definitief de zaal.
Wat bleef en wat The_Cry al schreef: een interessante structuur en sound. Kost even tijd om tot je te nemen en te laten bezinken.
Ik ga wel mee in het commentaar van B.Robertson: de korzelig geknepen grunt vind ik niet de sterkste schakel van de band. Ik vermoedde een Duitse band en tsja: het zegt toch wel iets dat je op basis van een middelmatige grunt het land van herkomst goed raadt. De dromerige clean vocals daarentegen pakken wel goed uit en het eigenzinnige karakter is een duidelijke pré.
7,5

ABDrums schreef:
(quote)

Leuk dat je je mengt in dit forum! Binnenkort ook een nominatie van jouw kant...?

Ik heb me voorgenomen om me dit jaar niet te verliezen in nieuwe releases dus ik ben hier vooral om de echte krenten uit de pap te vissen.

02-02: Cosmic Void - Prometheus' Agony (ProGNerD / 10 / 6,24)
03-02: Solbrud - For evigt, For altid, Forandret (ProGNerD / 11 / 7,26)
05-02: Persefone - Lingua Ignota (ABDrums / 12 / 7,56)
07-02: Kerry King - Idle Hands (Dieter / 12 / 7,27)
09-02: Chapel Of Disease - A Death Though No Loss (Apollo / 11 / 7,62)
11-02: Vægtløs - Tag Dit Knuste Hjerte Og Lav Det Til Kunst (ABDrums / 12 / 7,89)
13-02: My Dying Bride - Thornwyck Hymne (Odi / 11 / 6,81)
16-02: Farsot - Into Vertigo (ProGNerD / 10 / 7,54)
18-02: Eternal Storm - A Dim Illusion (Apollo / / )

Toch nog voor 22:00 uur. Maar jij zag deze vast al aankomen ProGNerD.

madmadder toegevoegd en de cijfers verwerkt:
Maak Kennis met Metal Anno 2024 Spreadsheet

Ik had inderdaad al zo'n donkerbruin vermoeden na je berichtje bij het album afgelopen week ja, Apollo...

Welkom madmadder: hoe meer ziel, hoe meer vreugd; we zijn altijd benieuwd naar nieuwe meningen en beoordelingen hier. En er staat je niets tegen ook 's wat potentiële krenten erbij in de pap te gooien

Ik heb een nominatie in mijn hoofd voor morgenavond, mocht er niet iemand anders zijn die de behoefte voelt te nomineren.

A Dim Illusion bevat enkele zeer mooie passages en componenten waar ik wel wat mee kan, alleen de compositie als geheel wil hier nog niet echt landen, ook niet na meerdere luisterbeurten. Daarom voelt het alsof er een vlaag aan heel mooie ideeën aan me voorbij trekt.

Ik houd het voorlopig op een 7,4, maar met een slag om de arm.

8

Begint al lekker met die bas in de intro en ontpopt zich in een heerlijke, avontuurlijke progdeath track. Denk dat ik eens aan wil kloppen bij de hele plaat, ondanks de lange speelduur.

Oh, dit landt bij mij meteen. Dat groovy bass-intro is idd héél erg fijn.
Heel toegankelijke, toch avontuurlijke en majestueus geproduceerde proggy melodeath en met verschillende type grunts en (enkele) screams waar ik eens niks over te mauwen heb, maar die lekker vol versus venijnig klinken. Op sommige momenten ook verdomd aanstekelijke riffs/breaks (zoals op 6'07"). Misschien klinkt het wel iets te gelikt, een beetje als een heavy Amorphis, maar als het zo pakkend en sfeervol in elkaar steekt, dan ga ik daar lekker in mee. Alleen het slot klinkt een beetje simpel afgeraffeld (het is tenminste geen fade-out, maar had wel wat creatiever gemogen).

Eerste indruk was meteen een 8,5. Al halverwege het nummer. Is dit een nieuwkomer in de metalscene? Want het klinkt al behoorlijk door de wol geverfd. (Aha, de tweede plaat en.... het zijn Madrilenen? Goh, dat had ik zeker niet verwacht. De zanger is ook de kersverse nieuwe zanger van Persefone, lees ik)

Dat cijfer is enkele luisterbeurten verder ongewijzigd gebleven.

Ik ben meteen gaan kijken of dit op vinyl te scoren is. Nog niet, maar ik zie nu dat hun debuutalbum is uitgegeven door een platenlabel uit... India. India? Merkwaardig, maar aangezien ik het hele godganse weekend heb geluisterd naar Bollywoodmuziek is dat cirkeltje ook wel weer grappig rond te noemen.

Van mijn kant ook een 8.

EvilDrSmith schreef:
Merkwaardig, maar aangezien ik het hele godganse weekend heb geluisterd naar Bollywoodmuziek is dat cirkeltje ook wel weer grappig rond te noemen.

Dit roept veel vragen op.

ABDrums schreef:

Precies, zoals: wanneer kunnen wij EvilDrSmith's Bollywood top 100 verwachten?

EvilDrSmith schreef:
Merkwaardig, maar aangezien ik het hele godganse weekend heb geluisterd naar Bollywoodmuziek is dat cirkeltje ook wel weer grappig rond te noemen.
ABDrums schreef:
EvilDrSmith schreef:
Ik heb vrijdag een stapel lp's met 50 Bollywood soundtracks uit de 60s tot early 80s gescoord, dus ik zit momenteel in een iets andere muzikale modus. Maar de kans bestaat dat ik in de loop van vandaag helemaal horendol wordt van dat Indiase gejengel en even toe ben aan wat keihard gebeuk.
Ik had de tijd van mijn leven, zoveel hilarische/goede/aparte muziek gevonden. Check dit nummer bijvoorbeeld eens. Het is tevens een muziekkennistestje om te checken of jullie wel Bijbelvast zijn: herkennen jullie dat synthesizerthemaatje in dit liedje (o.a. als eerste te horen op 0'30")?
Mijn Bollytop 100 is inmiddels in de maak!

Farsot - 6,8
Eternal Storm - 6

Pee Pee Pee Pyare Dil Laga Ke - 10

Gek genoeg verrassend vermakelijk

Eternal Storm: 6,8 op vocaal vlak fijn en lekker divers, muzikaal is het me wat te gladjes.

The_CrY schreef:
Pee Pee Pee Pyare Dil Laga Ke - 10

Gek genoeg verrassend vermakelijk
Haha, dan hebben we een nieuwe koploper in de 'Maak Kennis Met Metal' spelletje, want ik geef 'em ook een 10.

Voor het antwoord op mijn vraag, luister maar eens naar het gaafste stuk van Jesus Christ Superstar en hoor de gelijkenis:

Eternal Storm - A Dim Illusion: 7,7

@ madmadder: ik heb het de laatste tijd meer en meer zelf ook eerder liever wat rauwer, maar ik heb het idee dat de 2e helft van het album wel enkele iets minder "gladde" nummers bevat, dus mischien het album in z'n geheel nog 's checken (voor zover dat nog niet gebeurd was... ) ?

odi
Farsot : 6,5

Eternal Storm : 7

Ik plaats zodadelijk alvast mijn nominatie, omdat ik later vanavond daar geen tijd voor heb. Schroom echter niet om nog op Eternal Storm te stemmen.

02-02: Cosmic Void - Prometheus' Agony (ProGNerD / 10 / 6,24)
03-02: Solbrud - For evigt, For altid, Forandret (ProGNerD / 11 / 7,26)
05-02: Persefone - Lingua Ignota (ABDrums / 12 / 7,56)
07-02: Kerry King - Idle Hands (Dieter / 12 / 7,27)
09-02: Chapel Of Disease - A Death Though No Loss (Apollo / 11 / 7,62)
11-02: Vægtløs - Tag Dit Knuste Hjerte Og Lav Det Til Kunst (ABDrums / 12 / 7,89)
13-02: My Dying Bride - Thornwyck Hymne (Odi / 12 / 6,83)
16-02: Farsot - Into Vertigo (ProGNerD / 11 / 7,38)
18-02: Eternal Storm - A Dim Illusion (Apollo / 10 / 7,24)
20-02: Ihsahn - HUBRIS AND BLUE DEVILS (ABDrums / 0 / 0)

Het is lastig om een nummer van het nieuwste album van Ihsahn te nomineren. Dat komt omdat alle nummers op zichzelf staand echt steengoed zijn en elk hun eigen kracht en kwaliteiten hebben. Ik heb uiteindelijk toch voor dit nummer gekozen, omdat dit het langste nummer is waarbij het metalen karakter echt goed op de voorgrond wordt geplaatst. 'AT THE HEART OF ALL THINGS BROKEN' is vanzelfsprekend langer, maar die track is wat subtieler en is minder expressief op het gebied van metal. Zodoende acht ik het genomineerde nummer wat representatiever voor dit topic.

De productie van het nieuwste album van Ihsahn is overigens echt fabelachtig goed. Dit is met afstand het best klinkende album dat ik dit jaar heb gehoord, maar misschien ook wel van de afgelopen jaren. Epigone van Wilderun komt in me op als het gaat om productionele excellentie, maar Ihsahn mag zeker in dat rijtje worden toegevoegd.

Maak Kennis met Metal Anno 2024 Spreadsheet

Een van de beste nummers van de plaat, goeie keuze: 8,0.

Eternal Storm - A Dim Illusion: 7
Ihsahn - HUBRIS AND BLUE DEVILS: 8

Ihsahn, bekende naam, nog nooit wat van gehoord. Dit is alleszins een prettige kennismaking. 8

madmadder schreef:
Ihsahn, bekende naam, nog nooit wat van gehoord. Dit is alleszins een prettige kennismaking. 8

De legendarische Noorse blackmetalband Emperor zegt je ongetwijfeld wel wat, zeker omdat je je aan het verdiepen bent in de geschiedenis van de black metal. Ihsahn was de frontman van Emperor van begin tot eind. Zijn eerdere solowerk kan echt nog gezien worden als een voortzetting van de Emperor-traditie.

Vanaf After wordt de muziek van Ihsahn steeds progressiever en eigenzinniger en begint hij zich meer en meer los te weken van zijn Emperorverleden. In de basis is het nog steeds blackmetal, alleen komen er meer en meer symfonische en avant-gardistische elementen om de hoek kijken. Wat mij betreft is zijn laatste soloalbum, IHSAHN, de ultieme culminatie van het muzikale bevrijdingsproces van Ihsahn, hoewel dat album weer wat minder vooruitstrevend en avant-gardistisch is dan zijn voorgaande werken.

Thanks voor de info, ABDrums! Emperor ken ik natuurlijk ook wel van naam, en ik wist ook dat Ihsahn de frontman van de band was (denk ook dat ik dat weet door het black metal boek dat ik langzaam doorploeg), maar heb daar ook nog nooit wat van gehoord. Maar dat komt tzt wel met jouw tip in mijn topic en met het hoofdstuk over Emperor in mijn black metal boek.

De evolutie die je beschrijft klinkt heel interessant, ik ga het album zeker een kans geven, en als dat bevalt misschien ook terugluisteren naar de rest van zijn oeuvre.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:45 uur

geplaatst: vandaag om 05:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.