Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024
zoeken in:
5
geplaatst: 21 februari 2024, 19:23 uur
Ik zie hier best wat mensen die ik nog niet in mijn metaltopic ben tegengekomen.
madmadders afgrondelijke tocht door de diepste krochten van de hel - MusicMeter.nl
In dit topic onderneem ik als enorme metalnoob een zoektocht door de metalgeschiedenis, aan de hand van een boek over death metal en grindcore, een boek over black metal, maar ook aan de hand van usertips.
Misschien vinden sommigen van jullie het leuk om ook een duit in het zakje te doen en een grote persoonlijke favoriet van je met me te delen.
/einde schaamteloze zelfpromotie en smekingen om metaltips
madmadders afgrondelijke tocht door de diepste krochten van de hel - MusicMeter.nl
In dit topic onderneem ik als enorme metalnoob een zoektocht door de metalgeschiedenis, aan de hand van een boek over death metal en grindcore, een boek over black metal, maar ook aan de hand van usertips.
Misschien vinden sommigen van jullie het leuk om ook een duit in het zakje te doen en een grote persoonlijke favoriet van je met me te delen.

/einde schaamteloze zelfpromotie en smekingen om metaltips
1
geplaatst: 22 februari 2024, 16:18 uur
Dit is voor mij persoonlijk het album van Ihsahn dat ik het liefste luister. Elk album heeft tot nu toe een eigen signatuur, zodat Ihsahn bewezen heeft zich continue te blijven ontwikkelen. Op dit album is de synergie tussen symfonie en metal het beste uitgekristalliseerd, hetgeen voor mij dit album uniek maakt binnen zijn catalogus. Wellicht is het wat minder vooruitstrevend en eigenzinnig, maar ik denk wel dat dit album het meest coherente en volwassen is van Ihsahn tot dusverre.
Van mijn kant een 9,2. Ik ben erg onder de indruk.
Van mijn kant een 9,2. Ik ben erg onder de indruk.
4
geplaatst: 23 februari 2024, 08:25 uur
Na nog wat voorbereidend luisterwerk vanochtend, zou ik graag een nieuwe nominatie doen; zal er rond de middag opstaan, akkoord ? 

0
geplaatst: 23 februari 2024, 11:52 uur
ProGNerD schreef:
Na nog wat voorbereidend luisterwerk vanochtend, zou ik graag een nieuwe nominatie doen; zal er rond de middag opstaan, akkoord ?
Hmmm, ik ben er nog niet helemaal uit, dus voel je niet geremd als jullie intussen wat moois willen posten.
Ik kom nog wel...

0
geplaatst: 23 februari 2024, 12:49 uur
02-02: Cosmic Void - Prometheus' Agony (ProGNerD / 10 / 6,24)
03-02: Solbrud - For evigt, For altid, Forandret (ProGNerD / 11 / 7,26)
05-02: Persefone - Lingua Ignota (ABDrums / 12 / 7,56)
07-02: Kerry King - Idle Hands (Dieter / 12 / 7,27)
09-02: Chapel Of Disease - A Death Though No Loss (Apollo / 11 / 7,62)
11-02: Vægtløs - Tag Dit Knuste Hjerte Og Lav Det Til Kunst (ABDrums / 12 / 7,89)
13-02: My Dying Bride - Thornwyck Hymne (Odi / 12 / 6,83)
16-02: Farsot - Into Vertigo (ProGNerD / 11 / 7,38)
18-02: Eternal Storm - A Dim Illusion (Apollo / 11 / 7,22)
20-02: Ihsahn - HUBRIS AND BLUE DEVILS (ABDrums / 8 / 7,95)
23-02: Alcest - L'Envol (ProGNerD / 0 / 0)
Terwijl ik nog twijfelde over m'n volgende nominatie, zag ik deze ineens voorbij komen en was het meteen duidelijk (terwijl ik het nummer nu voor het eerst luister en nog niet eens bij het einde ben)...
03-02: Solbrud - For evigt, For altid, Forandret (ProGNerD / 11 / 7,26)
05-02: Persefone - Lingua Ignota (ABDrums / 12 / 7,56)
07-02: Kerry King - Idle Hands (Dieter / 12 / 7,27)
09-02: Chapel Of Disease - A Death Though No Loss (Apollo / 11 / 7,62)
11-02: Vægtløs - Tag Dit Knuste Hjerte Og Lav Det Til Kunst (ABDrums / 12 / 7,89)
13-02: My Dying Bride - Thornwyck Hymne (Odi / 12 / 6,83)
16-02: Farsot - Into Vertigo (ProGNerD / 11 / 7,38)
18-02: Eternal Storm - A Dim Illusion (Apollo / 11 / 7,22)
20-02: Ihsahn - HUBRIS AND BLUE DEVILS (ABDrums / 8 / 7,95)
23-02: Alcest - L'Envol (ProGNerD / 0 / 0)
Terwijl ik nog twijfelde over m'n volgende nominatie, zag ik deze ineens voorbij komen en was het meteen duidelijk (terwijl ik het nummer nu voor het eerst luister en nog niet eens bij het einde ben)...

1
geplaatst: 23 februari 2024, 13:09 uur
Willen we er eigenlijk een regel van maken om te wachten tot de albums uit zijn of niet?
7,0
7,0
1
geplaatst: 23 februari 2024, 13:15 uur
Apollo schreef:
Willen we er eigenlijk een regel van maken om te wachten tot de albums uit zijn of niet?
Graag, want ik vind een dergelijke nominatie best flauw. Het zou me niets verbazen als dit een gevalletje Caligula's Horse wordt van eerder dit jaar. Dat het bij de albumrelease doet blijken dat er veel betere en/of geschiktere nummers op staan die genomineerd hadden kunnen worden, maar wat dan niet meer kan, omdat we ook de regel hebben dat een artiest één keer mag worden genomineerd.
1
geplaatst: 23 februari 2024, 13:54 uur
Zo was het niet bedoeld...In mijn beleving is dit een forum om elkaar op interessante nieuwe muziek te wijzen en daarover van gedachten te wisselen. In het kader van Maak Kennis met, heb ik daarom uit enthousiasme meteen gedeeld zodat iedereen weet dat Alcest met nieuw werk komt. Tja, en wellicht staan er straks "betere" (het blijft natuurlijk altijd persoonlijk) nummers op - ik hoop ook altijd op echte top-nummers in afwachting van volledige album releases - maar een vrijgegeven single geeft alvast een 1e indruk (Kennismaking nietwaar ?
).En als het volledige album uitkomt en het is de moeite waard vindt er over het algemeen op de albumpagina voldoende discussie plaats en worden de toppers er daar wel uitgevist...
Maar goed, dit is mijn interpretatie; ik sta open voor de mening van anderen en sluit me aan bij de meerderheid wat betreft de regels; zo werkt het in dit deel van de wereld gelukkig nog

3
geplaatst: 23 februari 2024, 14:08 uur
Ik begrijp je motivatie zeker en zal niet ontkennen dat ik me in het verleden hier ook erg vaak schuldig aan heb gemaakt. Ik wil jou zeker niet de les lezen door met het wijzende vingertje aan te zetten, terwijl ik dit zelf vaak ook zo heb gedaan. Dat zou hypocriet zijn. Laat ik het zo zeggen dat ik hier over na heb gedacht sinds die nominatie van het nummer van Caligula's Horse en dat ik daardoor eigenlijk op het onderstaande oordeel ben gekomen.
Mijn wedervraag is eigenlijk of het eerlijk is om een vooruitgeschoven nummer van een artiest alhier te nomineren, terwijl je nog niet weet watvoor materiaal er op de rest van het nog uit te komen album staat. Als we als regel hanteren dat we per artiest één nummer mogen nomineren, dan vind ik het niet eerlijk om de eerste de beste single te nomineren onder het mom van 'kennismaking'. Ik denk dat eerst het hele album beluisterd moet worden, alvorens bepaald kan worden welk nummer het geschiktst / leukst / representatiefst is om hier ten gehore te brengen aan de andere users. Want in feite sluit je, door een single te nomineren die ia vrijgegeven vóór het gehele album, uit dat er een andere song van het album in kwestie kan worden genomineerd. Wat als blijkt dat er andere nummers op het album staan die eigenlijk veel beter hier hadden kunnen worden genomineerd dan de eerst vrijgegegeven single?
Het is in ieder geval goed om hier eens een discussie over te voeren, dat vind ik stiekem eigenlijk ook wel leuk om te doen. Ik ben dan ook benieuwd naar de zienswijzen van andere users. En ik stel voor dat het eindverdict bij de topic-coördinator (dat ben jij toch nog steeds, AOVV?
) komt te liggen.
En voel je zeker niet aangevallen hoor, dat was absoluut niet mijn bedoeling (excuses als dat wel zo overkwam). Ik mag je nog steeds erg graag, ondanks deze bijna onvergeeflijke fout die je hebt gemaakt!

Mijn wedervraag is eigenlijk of het eerlijk is om een vooruitgeschoven nummer van een artiest alhier te nomineren, terwijl je nog niet weet watvoor materiaal er op de rest van het nog uit te komen album staat. Als we als regel hanteren dat we per artiest één nummer mogen nomineren, dan vind ik het niet eerlijk om de eerste de beste single te nomineren onder het mom van 'kennismaking'. Ik denk dat eerst het hele album beluisterd moet worden, alvorens bepaald kan worden welk nummer het geschiktst / leukst / representatiefst is om hier ten gehore te brengen aan de andere users. Want in feite sluit je, door een single te nomineren die ia vrijgegeven vóór het gehele album, uit dat er een andere song van het album in kwestie kan worden genomineerd. Wat als blijkt dat er andere nummers op het album staan die eigenlijk veel beter hier hadden kunnen worden genomineerd dan de eerst vrijgegegeven single?
Het is in ieder geval goed om hier eens een discussie over te voeren, dat vind ik stiekem eigenlijk ook wel leuk om te doen. Ik ben dan ook benieuwd naar de zienswijzen van andere users. En ik stel voor dat het eindverdict bij de topic-coördinator (dat ben jij toch nog steeds, AOVV?
) komt te liggen.En voel je zeker niet aangevallen hoor, dat was absoluut niet mijn bedoeling (excuses als dat wel zo overkwam). Ik mag je nog steeds erg graag, ondanks deze bijna onvergeeflijke fout die je hebt gemaakt!

1
geplaatst: 23 februari 2024, 14:28 uur
Ik zie ook geen kwaad in het enthousiast delen van singles (juist leuk wanneer het enthousiasme zo hoog zit!), maar zoals ABDrums uitlegt leert de geschiedenis dat singles niet altijd de beste nummers zijn. Ik vind het ook leuk om eind van het jaar een zo representatief mogelijke lijst te creëren met de gebruikers die metal een warm hart toedragen. Vandaag zijn er ook meerdere mogelijk interessante metal albums uitgebracht, en dan richt ik liever mijn pijlen op de nieuwkomers. De andere artiesten, zoals Alcest, komen dan vanzelf aan de beurt.
1
geplaatst: 23 februari 2024, 14:46 uur
Singles zullen bedoeld zijn om de aandacht bij een breder publiek te trekken, neem ik aan. De eerste de beste is misschien niet het meest handigste maar voor wat ongebreideld enthousiasme valt ook wel weer wat te zeggen. Kenners zullen het complete album horen maar de ene user kan song A het beste vinden en de andere song B.
0
geplaatst: 23 februari 2024, 14:59 uur
B.Robertson schreef:
Kenners zullen het complete album horen maar de ene user kan song A het beste vinden en de andere song B.
Kenners zullen het complete album horen maar de ene user kan song A het beste vinden en de andere song B.
En dat is pas te bepalen nadat het album in kwestie is uitgebracht. Juist daarom is het het eerlijkst om pas nummers te nomineren nadat het gehele album beluisterd kan worden.
Dan kan daarna inderdaad nog de discussie gevoerd worden waarom nummer A is genomineerd en B niet. Zo heb ik geprobeerd te beargumenteren waarom ik mijn Ihsahn-nominatie heb genomineerd en waarom ik een ander nummer juist niet heb genomineerd. Maar dat is weer een ander verhaal, want dat gaat niet over de kwestie of singles genomineerd mogen worden terwijl het volledige album nog niet uit is.
1
geplaatst: 23 februari 2024, 16:20 uur
Jongens, jullie weten toch dat de single (vaak het tweede of derde nummer van een album) niet zelden het minste nummer is van een plaat?
Openingsnummer, slotnummer of vierde nummer van een album: dat zijn vaak de beste. Empirisch bewezen (in Huize Smith)
Wel een hele berg tekst (zelfs voor mijn ogen) over wat te doen: singles of wachten tot de albumrelease. Ik ga mee met ProgNerd, Apollo en B. Robertson: gewoon lekker plaatsen die single. Enthousiasme moet geëtaleerd worden. Ik vind het in ieder geval wel leuk om jullie zoektochten en enthousiasme zo van de zijlijn gade te slaan. En er van te profiteren.De rest van het album komt evt later wel.
20-02: Ihsahn - HUBRIS AND BLUE DEVILS: dat naargeestige themaatje, dat als een rode draad door het nummer verweven zit, lijkt dat nou op een thema van Bernard Herrmann ('Psycho'), Andrew Lloyd Webber ('Phantom Of The Opera') of John Williams ('Jaws')? Het past in ieder geval mooi in dat rijtje: enorm aanstekelijk. De rest van het nummer trouwens ook. Erg pakkend, toegankelijk, bombastisch en theatraal á la Devind Townsend, maar (voor mij) zeker geen kitsch. Gaaf nummer.
8,3
23-02: Alcest - L'Envol: ik ben een minder nat soppende groupie die al orgastisch klaarkomt bij de bandnaam dan JM. Ik ben zelfs een keer op Roadburn voortijdig weggelopen, omdat ik weke knieën kreeg van de weeïge sound. Daarentegen: zo thuis luisterend is en blijft het best prettige, lieve, sfeervolle muziek. ...Zonder een orgastisch hoogtepunt.
7,3
Openingsnummer, slotnummer of vierde nummer van een album: dat zijn vaak de beste. Empirisch bewezen (in Huize Smith)

Wel een hele berg tekst (zelfs voor mijn ogen) over wat te doen: singles of wachten tot de albumrelease. Ik ga mee met ProgNerd, Apollo en B. Robertson: gewoon lekker plaatsen die single. Enthousiasme moet geëtaleerd worden. Ik vind het in ieder geval wel leuk om jullie zoektochten en enthousiasme zo van de zijlijn gade te slaan. En er van te profiteren.De rest van het album komt evt later wel.
20-02: Ihsahn - HUBRIS AND BLUE DEVILS: dat naargeestige themaatje, dat als een rode draad door het nummer verweven zit, lijkt dat nou op een thema van Bernard Herrmann ('Psycho'), Andrew Lloyd Webber ('Phantom Of The Opera') of John Williams ('Jaws')? Het past in ieder geval mooi in dat rijtje: enorm aanstekelijk. De rest van het nummer trouwens ook. Erg pakkend, toegankelijk, bombastisch en theatraal á la Devind Townsend, maar (voor mij) zeker geen kitsch. Gaaf nummer.
8,3
23-02: Alcest - L'Envol: ik ben een minder nat soppende groupie die al orgastisch klaarkomt bij de bandnaam dan JM. Ik ben zelfs een keer op Roadburn voortijdig weggelopen, omdat ik weke knieën kreeg van de weeïge sound. Daarentegen: zo thuis luisterend is en blijft het best prettige, lieve, sfeervolle muziek. ...Zonder een orgastisch hoogtepunt.
7,3
3
geplaatst: 23 februari 2024, 16:35 uur
EvilDrSmith schreef:
Ik ga mee met ProgNerd, Apollo en B. Robertson: gewoon lekker plaatsen die single. Enthousiasme moet geëtaleerd worden. Ik vind het in ieder geval wel leuk om jullie zoektochten en enthousiasme zo van de zijlijn gade te slaan. En er van te profiteren.De rest van het album komt evt later wel.
Ik ga mee met ProgNerd, Apollo en B. Robertson: gewoon lekker plaatsen die single. Enthousiasme moet geëtaleerd worden. Ik vind het in ieder geval wel leuk om jullie zoektochten en enthousiasme zo van de zijlijn gade te slaan. En er van te profiteren.De rest van het album komt evt later wel.
Voor de goede orde: ik bepleit juist, net als ABDrums, het tegenovergestelde, dus om te wachten tot het album is verschenen.
3
geplaatst: 23 februari 2024, 19:01 uur
Veel tekst hieronder, niet alles gelezen... Ik vind dat er gewoon genomineerd mag worden ongeacht of het album al uit is of niet. Gewoon lekker nieuwe muziek luisteren en beoordelen. Daar gaat het hier toch om?
Alcest krijgt een 8,5 voor dit prachtige nummer!
Alcest krijgt een 8,5 voor dit prachtige nummer!
2
geplaatst: 23 februari 2024, 19:54 uur
ABDrums schreef:
En ik stel voor dat het eindverdict bij de topic-coördinator (dat ben jij toch nog steeds, AOVV?
) komt te liggen.
En ik stel voor dat het eindverdict bij de topic-coördinator (dat ben jij toch nog steeds, AOVV?
) komt te liggen. Zo zou ik mezelf niet willen definiëren, zeker deze jaargang niet. Ik ben hier nog niet erg aanwezig geweest, en ik vrees er een beetje voor dat er niet meteen verandering in zit. Had dit jaar het plan me na de Jordy's 2023 (tof spelletje trouwens ook) wat meer op oude(re) muziek te focussen. Ik blijf de nieuwe muziek wel volgen hoor, o.a. via dit topic en ook de Song van het Jaar-competitie. Misschien plaats ik hier binnenkort ook nog wel wat meninkjes en scores.
Dat gezegd zijnde, wat mij betreft: vrijheid is blijheid. Plaats vooruitgeschoven singles, plaats albumtracks die je bij eerste beluistering reeds machtig voor zich innemen of plaats een wat minder bekend pareltje van een weken- of maandenoud album dat aan eenieders aandacht is ontsnapt. Moet allemaal kunnen, het is ook geen wedstrijd an sich (al worden de gemiddeldes nog zo zorgvuldig bijgehouden).
En op een andere manier on topic: blij met nieuw werk van zowel Ihsahn als Alcest!
1
geplaatst: 23 februari 2024, 20:15 uur
Door het optreden op Soulcrusher afgelopen oktober ben ik best wel in een Alcest-fangirl-fase beland. Ik word dan ook erg blij van deze nieuwe single en de gedachte dat er misschien wel weer een heel album aan zit te komen. Behoort misschien niet tot het beste van Alcest, maar ik kan er wel weer goed van genieten.
8
8
0
geplaatst: 23 februari 2024, 23:31 uur
Ihsahn : 6,8
Alcest : 8
Ik ben het eens met de mensen die vinden dat alles gewoon geplaatst moet kunnen worden.
Alcest : 8
Ik ben het eens met de mensen die vinden dat alles gewoon geplaatst moet kunnen worden.
2
geplaatst: 24 februari 2024, 00:03 uur
Vind het ook niet erg als men vaker een soort toevoeging op een eerdere nominatie doet om aan te geven dat een van de andere nummers van de plaat nog beter was dan de eerder genomineerde, wat ik bij Whom Gods Destroy had gedaan. Gegadigden kunnen dan de band nog een tweede kans geven, en wie t niet boeit slaat het lekker over.
Denk al met al dat we niet te veel restricties moeten toepassen, al snap ik het gevoel.
Denk al met al dat we niet te veel restricties moeten toepassen, al snap ik het gevoel.
0
geplaatst: 24 februari 2024, 23:17 uur
Vind het geen geweldig nummer van Alcest overigens, de eerste helft zelfs wat vlak en oninteressant. Tweede gedeelte is wel opmerkelijk beter. Maakt het nog steeds bepaald geen straf om naar te luisteren, maar van Neige heb ik al veel indrukwekkender spul gehoord.
6,8
6,8
0
geplaatst: 25 februari 2024, 10:48 uur
Alcest: 9
Wauw! Kan er weinig over zeggen wat niet al gezegd is, maar wat een prachtig nummer.
Wauw! Kan er weinig over zeggen wat niet al gezegd is, maar wat een prachtig nummer.
0
geplaatst: 25 februari 2024, 14:07 uur
Volledig eens met de analyse van AOVV, hoewel mijn score net wat hoger uitvalt: 7,5.
* denotes required fields.