MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024

zoeken in:
Ik deel het enthousiasme met Johnny Marr en The_CrY

Alcest - L'Envol: 9

En misschien hebben ze in hun beginjaren (nog) "beter" gemaakt, ik vind dit wel weer een stuk inspirerender dan hun laatste werk(en), dus als dit een voorbode is en ze dit een album kunnen volhouden, wordt ik heel blij !

Oh ja, en mocht er nog wat mooiers op het album staan, dan reserveer ik alvast een volgende nominatie in juni...

(terwijl ik dit intyp, zie ik dat je bezig bent ABDrums; erg benieuwd naar jouw - ongetwijfeld uitgebreide - beoordeling )

02-02: Cosmic Void - Prometheus' Agony (ProGNerD / 10 / 6,24)
03-02: Solbrud - For evigt, For altid, Forandret (ProGNerD / 11 / 7,26)
05-02: Persefone - Lingua Ignota (ABDrums / 12 / 7,56)
07-02: Kerry King - Idle Hands (Dieter / 12 / 7,27)
09-02: Chapel Of Disease - A Death Though No Loss (Apollo / 11 / 7,62)
11-02: Vægtløs - Tag Dit Knuste Hjerte Og Lav Det Til Kunst (ABDrums / 12 / 7,89)
13-02: My Dying Bride - Thornwyck Hymne (Odi / 12 / 6,83)
16-02: Farsot - Into Vertigo (ProGNerD / 11 / 7,38)
18-02: Eternal Storm - A Dim Illusion (Apollo / 11 / 7,22)
20-02: Ihsahn - HUBRIS AND BLUE DEVILS (ABDrums / 11 / 7,88)
23-02: Alcest - L'Envol (ProGNerD / 10 / 7,96)
25-02: Thy Shining Curse - Abyssaoth (ABDrums / 0 / 0)

Lastig om een nummer van deze plaat te kiezen, want ze hebben allemaal iets gaafs dat ik denk "dat zou een prima nominatie zijn". Het vervreemdende muzikale intermezzo in de tweede helft van Abyssaoth trok me echter over de streep. En voordat we aan name-dropping gaan doen gooi ik hier alvast hét aanknopingspunt neer, namelijk Septicflesh.

Maak Kennis met Metal Anno 2024

ProGNerD schreef:
Oh ja, en mocht er nog wat mooiers op het album staan, dan reserveer ik alvast een volgende nominatie in juni...

Dat kan dus niet meer...

Thy Shining Curse is mijn eerste 4,0*-album van het jaar dankzij ABDrums! Zal later nog stemmen, want ik wil het nog even laten bezinken. Ik vind het echt een heerlijk album namelijk. De progressieve kanten geven het nét een eigen draai aan het soortgelijke Septicflesh geluid. Inderdaad lastig om één nummer te nomineren, dit zou eerlijk gezegd niet mijn keuze zijn geweest, maar heeft wel dat eigenaardige saxofoon intermezzo en een explosief einde. 8,0 + 0,2 voor de saxofoon = 8,2.

Maak Kennis met Metal Anno 2024 Spreadsheet

Het zegt veel over het album als geheel dat ik echt heb getwijfeld welk nummer te nomineren. Dat jij wellicht voor een ander nummer had gekozen, snap ik dan ook helemaal. Dit album staat bol van de uitstekende songs, hetgeen het maken van een keuze erg lastig maakt. Maar inderdaad een fantastisch album en wederom mooi om te lezen dat je zo enthousiast bent geraakt over deze tip.

Ik becijfer dit nummer overigens op een later moment, want ik wil het eerst nog een aantal keer aandachtig beluisteren alvorens er een oordeel over te vellen.

Exact, en dat neemt niet weg dat dit een goede keuze is! Overwoog Thy Shining Curse ook te nomineren, maar de eer is aan jou. Qua ontdekkingen ligt mijn stemgemiddelde deze maand een stuk hoger dan in januari.
Januari: 6,74 gemiddeld
Februari: 7,3 gemiddeld

Als iemand Borknagar nomineert dan zal het nog meer stijgen.

Ik zat te twijfelen tussen Thy Shining Curse en Borknagar, maar omdat eerstgenoemde band iets meer in mijn straatje ligt, heb ik daarvoor gekozen. Het nieuwste album van Borknagar bevalt me echter uitstekend, beter dan verwacht zelfs. Het staat je natuurlijk vrij een nummer van dat album hier te nomineren komende dinsdag...

En mocht je twijfelen welk nummer van Borknagar, ik heb wel een tip / voorkeur zoals je misschien al wel hebt gezien op de albumpagina...

Hmmm, ik heb nog weinig van dit soort metal gehoord, en toen ik net Abyssaoth voor het eerst hoorde dacht ik: mwaahhhhh, dit is toch best saai?

Net bij het ontbijt en lunch voor morgen maken het album over de koptelefoon beluisterd en toen kon ik er heel erg van genieten en viel ook Abyssaoth op zijn plek. Die orkestrale elementen vind ik echt geweldig. Het feit dat ik 'm meteen nog eens aangezwengeld heb nadat het album was afgelopen zegt wel wat.

Ik wacht nog heel even met een cijfer geven, laat hem nog eventjes groeien.

Dit is niet zo mijn ding, helaas.

5,4

6

Het refrein vind ik op zich wel lekker, maar de grunt spreekt me niet aan en de algehele sound is niet per se mijn kopje thee.

Ja, ik vind dit toch wel heerlijk hoor. Ik heb echt een half uur geleden in-ears ontvangen (voor naast mijn koptelefoon) en daar klinkt dit helemaaaal krankzinnig (gelaagd) door. Merk dat ik steeds zin heb om dit op te zetten, en Abyssaoth is echt een goeie keuze, met dat heerlijk weirde saxofoon-intermezzootje.

8,2 van mijn kant.

Ik ga volledig mee met je redenering, madmadder. Daar heb ik geen woord meer aan toe te voegen. Van mijn kant ook hetzelfde cijfer: 8,2.

odi
5

Ik kan hier vrij weinig mee helaas.

Thy Shining Curse - Abyssaoth: 6,6

Net iets te ver buiten mijn (hoofd)straatje...

Ik zou graag voor vrijdag a.s. een nieuwe nominatie mijnerzijds reserveren als dat voor iedereen akkoord is. Daarvóór (vandaag) is er dan ook nog ruimte voor een nieuwe, maar die kans geef ik graag aan iemand anders; ik laat me graag verrassen en ben benieuwd...

02-02: Cosmic Void - Prometheus' Agony (ProGNerD / 10 / 6,24)
03-02: Solbrud - For evigt, For altid, Forandret (ProGNerD / 11 / 7,26)
05-02: Persefone - Lingua Ignota (ABDrums / 12 / 7,56)
07-02: Kerry King - Idle Hands (Dieter / 12 / 7,27)
09-02: Chapel Of Disease - A Death Though No Loss (Apollo / 11 / 7,62)
11-02: Vægtløs - Tag Dit Knuste Hjerte Og Lav Det Til Kunst (ABDrums / 12 / 7,89)
13-02: My Dying Bride - Thornwyck Hymne (Odi / 12 / 6,83)
16-02: Farsot - Into Vertigo (ProGNerD / 11 / 7,38)
18-02: Eternal Storm - A Dim Illusion (Apollo / 11 / 7,22)
20-02: Ihsahn - HUBRIS AND BLUE DEVILS (ABDrums / 11 / 7,88)
23-02: Alcest - L'Envol (ProGNerD / 10 / 7,96)
25-02: Thy Shining Curse - Abyssaoth (ABDrums / 9 / 6,72)
28-02: No Terror in the Bang - Retch (The_CrY / /)

Dan grijp ik nu toch mijn kans even snel tussendoor. Deze band was onlangs aangekondigd om te spelen op ProgPower Europe 2024, wat toch altijd een leuke reden is om ze even te beluisteren. Wat mij betreft een voltreffer van een album in een combinatie van prog, alternative, en nu-metal. Zal niet voor iedereen zijn, maar wie weet.

Maak Kennis met Metal Anno 2024

Ik zit ertussenin. Begon aarzelend, maar ik kom er naarmate het nummer vordert meer en meer in. Moeilijk om een score te geven.

6,6

Nogal gemengde gevoelens die meer uitslaan richting de negatieve balans. De djent en metalcore kant van het nummer is niet aan mij besteed, evenmin de zangeres.

5,0

Nee, hier kan ik niet veel mee. De stijlen zijn sowieso al niet heel erg mijn ding, klinkt voor mij allemaal heel erg rommelig en niet als een geheel.

5

No Terror in the Bang - Retch: 6,5

Inderdaad lastig te becijferen. Ik merk dat ik er een beetje kriegel van wordt (lees: op de iets minder prettige manier... ) en dat de zang me wat tegenstaat.

Normaliter vind ik dergelijke combinaties prima te pruimen, maar ook ik vind dit wat te ongestructureerd en chaotisch (in de mindere zin van het woord). Het is niet onvoldoende wat mij betreft, maar ook niet goed.

6

Mogelijk niet het beste nummer van de plaat om hier te droppen, maar dat is ook het lastige aan het album dat in zijn geheel een gave trip is, maar waar weinig individuele nummers op zichzelf opvallen. Zelf mag ik het wel, de enigzins geflipte alternatieve metal vibe die toch behoorlijk goed kruist met het proggeweld. De zangeres moet je inderdaad van houden, maar iets als Spiritbox komt bij mij ook goed binnen, en dit sluit daar wel een beetje bij aan wat dat betreft.

8

Nominatie in voorbereiding; zal er begin van de middag op staan...

ProGNerD schreef:
Nominatie in voorbereiding; zal er begin van de middag op staan...

Moet je het nummer eerst nog componeren en opnemen ofzo?

Johnny Marr schreef:
Moet je het nummer eerst nog componeren en opnemen ofzo?

Vergeet het tijdrovende mix- en masterproces niet!

Komt er zo aan Johnny Marr; ik ben er uit !

Gast
geplaatst: vandaag om 09:22 uur

geplaatst: vandaag om 09:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.