Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024
zoeken in:
0
geplaatst: 1 maart 2024, 12:29 uur
02-02: Cosmic Void - Prometheus' Agony (ProGNerD / 10 / 6,24)
03-02: Solbrud - For evigt, For altid, Forandret (ProGNerD / 11 / 7,26)
05-02: Persefone - Lingua Ignota (ABDrums / 12 / 7,56)
07-02: Kerry King - Idle Hands (Dieter / 12 / 7,27)
09-02: Chapel Of Disease - A Death Though No Loss (Apollo / 11 / 7,62)
11-02: Vægtløs - Tag Dit Knuste Hjerte Og Lav Det Til Kunst (ABDrums / 12 / 7,89)
13-02: My Dying Bride - Thornwyck Hymne (Odi / 12 / 6,83)
16-02: Farsot - Into Vertigo (ProGNerD / 11 / 7,38)
18-02: Eternal Storm - A Dim Illusion (Apollo / 11 / 7,22)
20-02: Ihsahn - HUBRIS AND BLUE DEVILS (ABDrums / 11 / 7,88)
23-02: Alcest - L'Envol (ProGNerD / 10 / 7,96)
25-02: Thy Shining Curse - Abyssaoth (ABDrums / 9 / 6,72)
28-02: No Terror in the Bang - Retch (The_CrY / 8 / 6,39)
01-03: Suldusk - Anthesis (ProGNerD / 0 / 0)
Ik had dit album al een tijdje in m'n nieuwe interessante releases watchlist staan en was sowieso van plan hier een nominatie te doen, alleen het bleek vanochtend nog best lastig een nummer te kiezen...
Uiteindelijk heb ik (toch) gekozen voor het titelnummer Anthesis omdat daarin de spanning en dynamiek tussen rustige en cleane passages naar brute black uitbarstingen mooi tot hun recht komen.
Sphaera is vooral noemenswaardig omdat daarin de kwaliteit van de (cleane) zang misschien het meest duidelijk is, hoewel het "(black)metal-gehalte" wellicht laag is (maar daarom niet minder mooi op z'n tijd...
). De afsluiter is vooral bijzonder vanwege de gastbijdrage van de cellist (die we o.a. ook kennen van Leprous) en het nummer geeft aan mooie samenvattende indruk en bevat alle elementen die op de rest van het album zoal voorbij komen.
03-02: Solbrud - For evigt, For altid, Forandret (ProGNerD / 11 / 7,26)
05-02: Persefone - Lingua Ignota (ABDrums / 12 / 7,56)
07-02: Kerry King - Idle Hands (Dieter / 12 / 7,27)
09-02: Chapel Of Disease - A Death Though No Loss (Apollo / 11 / 7,62)
11-02: Vægtløs - Tag Dit Knuste Hjerte Og Lav Det Til Kunst (ABDrums / 12 / 7,89)
13-02: My Dying Bride - Thornwyck Hymne (Odi / 12 / 6,83)
16-02: Farsot - Into Vertigo (ProGNerD / 11 / 7,38)
18-02: Eternal Storm - A Dim Illusion (Apollo / 11 / 7,22)
20-02: Ihsahn - HUBRIS AND BLUE DEVILS (ABDrums / 11 / 7,88)
23-02: Alcest - L'Envol (ProGNerD / 10 / 7,96)
25-02: Thy Shining Curse - Abyssaoth (ABDrums / 9 / 6,72)
28-02: No Terror in the Bang - Retch (The_CrY / 8 / 6,39)
01-03: Suldusk - Anthesis (ProGNerD / 0 / 0)
Ik had dit album al een tijdje in m'n nieuwe interessante releases watchlist staan en was sowieso van plan hier een nominatie te doen, alleen het bleek vanochtend nog best lastig een nummer te kiezen...
Uiteindelijk heb ik (toch) gekozen voor het titelnummer Anthesis omdat daarin de spanning en dynamiek tussen rustige en cleane passages naar brute black uitbarstingen mooi tot hun recht komen.
Sphaera is vooral noemenswaardig omdat daarin de kwaliteit van de (cleane) zang misschien het meest duidelijk is, hoewel het "(black)metal-gehalte" wellicht laag is (maar daarom niet minder mooi op z'n tijd...
). De afsluiter is vooral bijzonder vanwege de gastbijdrage van de cellist (die we o.a. ook kennen van Leprous) en het nummer geeft aan mooie samenvattende indruk en bevat alle elementen die op de rest van het album zoal voorbij komen.
1
geplaatst: 1 maart 2024, 12:52 uur
25-02: Thy Shining Curse - Abyssaoth: wat een irritant(e mix van het) getrommel en invoeging van het blazerswerk: dat laatste lijkt als een soort dopplereffect in- en uit te voegen in de muziek. Op zich houd ik wel van dit type machtige bombast met bravoure, maar de mix zit me niet lekker.
Het intermezzo van het rustige, meer avantgarde deel spreekt me meer aan, alleen heeft het daar weer niet iets onderscheidends. Als de bijna industriële Fear-Factory-goes-black weer losbarst, dan vervliegt het vleugje opgedane interesse weer terstond.
5,5
28-02: No Terror in the Bang - Retch: wel een grappig effect in het intro (en aan het einde), die geluidjes die lijken op een vastlopende computer/cd. Muzikaal en vocaal (het bozere zusje van Guano Apes?) vind ik het aardig, maar het grijpt me niet echt bij de strot. Of het is gewoon niet goed/onderscheidend genoeg.
6,2
01-03: Suldusk - Anthesis:
Nou, hèhè, eindelijk! Was dit nu het lange wachten en jouw hele vrijdagochtendgespit waard?
...
Ja, best wel eigenlijk! Weer een interessante en erg overtuigende nieuwkomer in die onophoudelijke stroom aan fascinerende zangeressen in de gloomy, doomy, atmosferische hoek*. Gave en intense passages afgewisseld met prachtig gezongen singer-songwritercoupletten zorgen idd voor een geweldig effectieve dynamiek. I am a total sucker for this type of atmospheric metal.
Jammer dat Roadburn net gisteren aankondigde dat de line-up compleet is. Misschien deze toch er nog even tussen frummelen?
8,5 (na drie luisterbeurten en kans op verhoging is hoger dan verlaging)
* ik zie dat ze al een LP en EP eerder hebben uitgebracht. Ik ga deze Australiërs eens uitpluizen. Thnx man!
Het intermezzo van het rustige, meer avantgarde deel spreekt me meer aan, alleen heeft het daar weer niet iets onderscheidends. Als de bijna industriële Fear-Factory-goes-black weer losbarst, dan vervliegt het vleugje opgedane interesse weer terstond.
5,5
28-02: No Terror in the Bang - Retch: wel een grappig effect in het intro (en aan het einde), die geluidjes die lijken op een vastlopende computer/cd. Muzikaal en vocaal (het bozere zusje van Guano Apes?) vind ik het aardig, maar het grijpt me niet echt bij de strot. Of het is gewoon niet goed/onderscheidend genoeg.
6,2
01-03: Suldusk - Anthesis:
Nou, hèhè, eindelijk! Was dit nu het lange wachten en jouw hele vrijdagochtendgespit waard?
...
Ja, best wel eigenlijk! Weer een interessante en erg overtuigende nieuwkomer in die onophoudelijke stroom aan fascinerende zangeressen in de gloomy, doomy, atmosferische hoek*. Gave en intense passages afgewisseld met prachtig gezongen singer-songwritercoupletten zorgen idd voor een geweldig effectieve dynamiek. I am a total sucker for this type of atmospheric metal.
Jammer dat Roadburn net gisteren aankondigde dat de line-up compleet is. Misschien deze toch er nog even tussen frummelen?
8,5 (na drie luisterbeurten en kans op verhoging is hoger dan verlaging)
* ik zie dat ze al een LP en EP eerder hebben uitgebracht. Ik ga deze Australiërs eens uitpluizen. Thnx man!
1
geplaatst: 1 maart 2024, 13:05 uur
Graag gedaan EvilDrSmith; je bent me trouwens al 1 luisterbeurt voor, maar er gaan zeker nog meerdere volgen... 

0
geplaatst: 1 maart 2024, 13:32 uur
7,0
De eerste helft vind ik weinig origineel en duurt bij een tweede luisterbeurt al te lang. De tweede helft van het nummer sleept de punten in de wacht, maar had ook nog langer door mogen gaan van mij.
De eerste helft vind ik weinig origineel en duurt bij een tweede luisterbeurt al te lang. De tweede helft van het nummer sleept de punten in de wacht, maar had ook nog langer door mogen gaan van mij.
0
geplaatst: 1 maart 2024, 16:37 uur
Hmmm, ik hink op twee gedachten. De uitbarstingen in het nummer vind ik gaaf, maar de rest heel erg middelmatig. Heb even het album erop nageslagen en daar kom ik tot dezelfde conclusie. Die folky passages zijn wel heel erg doorsnee en weeïg. 'Anthesis' is duidelijk wel één van de betere nummers van het album dus dat is zeker een goede keuze geweest.
Kom niet verder dan 6,5 echter.
Kom niet verder dan 6,5 echter.
0
geplaatst: 3 maart 2024, 10:50 uur
8,2
Ja, eens, dit klinkt interessant! Niet zo folky als iets als Myrkur (wat ik overigens ook geweldig vind), maar de afwisseling met cleane passages werkt wel erg goed.
Ja, eens, dit klinkt interessant! Niet zo folky als iets als Myrkur (wat ik overigens ook geweldig vind), maar de afwisseling met cleane passages werkt wel erg goed.
2
geplaatst: 4 maart 2024, 15:24 uur
01-03: Suldusk - Anthesis (ProGNerD / 9 / 7,62)
04-03: Borknagar - Northward (Apollo / / )
Ik neem aan dat dit de meesten al bekend is, maar als er niks geplaatst wordt ben ik wel benieuwd hoe dit scoort. Ben het met ProGNerD eens dat 'Northward' een van de beste nummers van het nieuwe album is.
Maak Kennis met Metal Anno 2024
04-03: Borknagar - Northward (Apollo / / )
Ik neem aan dat dit de meesten al bekend is, maar als er niks geplaatst wordt ben ik wel benieuwd hoe dit scoort. Ben het met ProGNerD eens dat 'Northward' een van de beste nummers van het nieuwe album is.
0
geplaatst: 4 maart 2024, 19:03 uur
Ik vind dit dus niet het beste nummer van de laatste plaat, maar nog steeds een dikke voldoende uiteraard.
7,5
7,5
0
geplaatst: 4 maart 2024, 19:14 uur
Dieter schreef:
Ik vind dit dus niet het beste nummer van de laatste plaat, maar nog steeds een dikke voldoende uiteraard.
7,5
7,5
Wat is jouw favoriet?
Ik geef het een 8,2.
0
geplaatst: 4 maart 2024, 22:04 uur
Dat weet ik eigenlijk nog niet. Er staken een paar nummers bovenuit, maar daar zat deze niet bij.
1
geplaatst: 5 maart 2024, 20:49 uur
Ik had deze al wel op de radar, maar nog niet beluisterd. Mijn kennismaking met Borknagar dit en dat is een fijne. De afwisseling tussen gedreven, bulderende passages en meer toegankelijke gedeelten met cleane zang bevalt me wel erg goed moet ik zeggen. Blaast me niet van mijn sokken af, maar smaakt zeker wel naar meer.
8
(Dit stukje had ik gisteren al geschreven maar vergeten op 'plaatsen' te klikken. Inmiddels het album beluisterd en dat is ook tofjes, weet niet of ik dit per se het beste nummer vind, maar het is wel een sterke afsluiter van een goed album.)
8
(Dit stukje had ik gisteren al geschreven maar vergeten op 'plaatsen' te klikken. Inmiddels het album beluisterd en dat is ook tofjes, weet niet of ik dit per se het beste nummer vind, maar het is wel een sterke afsluiter van een goed album.)
1
geplaatst: 6 maart 2024, 10:55 uur
Fantastische band blijft dit toch. Een dikke 9 voor Borknagar.
De plaat heeft al wat rondjes gedraaid maar als geheel pakt het me nog niet echt. Dit nummer zo los doet me echter heel veel. Een heel ander album dan de vorige twee, dat is wel zeker, en ook gewoon leuk aan een band als Borknagar.
De plaat heeft al wat rondjes gedraaid maar als geheel pakt het me nog niet echt. Dit nummer zo los doet me echter heel veel. Een heel ander album dan de vorige twee, dat is wel zeker, en ook gewoon leuk aan een band als Borknagar.
1
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 6 maart 2024, 19:08 uur
Leuk voor de liefhebbers, we zijn net begonnen met Favoriete Metal Song 2023 , met 128 nummers
2
geplaatst: 7 maart 2024, 10:44 uur
01-03: Suldusk - Anthesis (ProGNerD / 9 / 7,62)
04-03: Borknagar - Northward (Apollo / 8 / 7,81)
07-03: Ou - Frailty (The_CrY / /)
Na de discussie van laatst hier een track van een album die nog niet uit is, maar de gekkigheid straalt er dusdanig vanaf dat ik het niet kan laten het hier neer te leggen. En gezien het tempo er wat uit begint te geraken qua nominaties toch een goed excuus voor een nieuwe ronde lijkt me.
04-03: Borknagar - Northward (Apollo / 8 / 7,81)
07-03: Ou - Frailty (The_CrY / /)
Na de discussie van laatst hier een track van een album die nog niet uit is, maar de gekkigheid straalt er dusdanig vanaf dat ik het niet kan laten het hier neer te leggen. En gezien het tempo er wat uit begint te geraken qua nominaties toch een goed excuus voor een nieuwe ronde lijkt me.
0
geplaatst: 7 maart 2024, 10:48 uur
Om het tempo erin te houden, houd ik me alvast aanbevolen voor de volgende nominatie zaterdagochtend met jullie welbevinden... 

1
geplaatst: 7 maart 2024, 11:59 uur
Dit is wel even wat anders, leuk! Ik vind het niet verkeerd, het avant-garde randje bevalt mij wel. Ik vind de instrumentatie en zang meestal niet goed op elkaar aansluiten, waardoor ik er niet iets bij voel.
6,5 maar wel een leuke nominatie.
6,5 maar wel een leuke nominatie.
0
geplaatst: 7 maart 2024, 18:42 uur
Even een inhaalslag maken:
No Terror in the Bang : 6
Het middenstuk zorgt nog net voor een kleine voldoende.
Suldusk : 8
Aangenaam sfeervol, benieuwd naar het hele album.
Borknagar : 7
Het klinkt nooit slecht maar het pakt me ook nooit echt, geen idee waar dat aan ligt maar soms heb je dat gewoon denk ik.
No Terror in the Bang : 6
Het middenstuk zorgt nog net voor een kleine voldoende.
Suldusk : 8
Aangenaam sfeervol, benieuwd naar het hele album.
Borknagar : 7
Het klinkt nooit slecht maar het pakt me ook nooit echt, geen idee waar dat aan ligt maar soms heb je dat gewoon denk ik.
0
geplaatst: 8 maart 2024, 07:35 uur
* denotes required fields.