Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024
zoeken in:
0
geplaatst: 8 maart 2024, 15:29 uur
7,5
Deze gare sound vind ik ergens wel wat hebben. Het volle album zal zeker geen makkelijke kost zijn als dit een voorbode is, maar het zal zeker enig in zijn soort zijn en dat is soms ook de aantrekkingskracht van een aparte sound. Om maar even te contrasteren met de zoveelste doom/black, prog of power metal plaat, die er best als zoete koek ingaan, juist omdat het zo herkenbaar is.
Deze gare sound vind ik ergens wel wat hebben. Het volle album zal zeker geen makkelijke kost zijn als dit een voorbode is, maar het zal zeker enig in zijn soort zijn en dat is soms ook de aantrekkingskracht van een aparte sound. Om maar even te contrasteren met de zoveelste doom/black, prog of power metal plaat, die er best als zoete koek ingaan, juist omdat het zo herkenbaar is.
0
geplaatst: 9 maart 2024, 10:13 uur
ProGNerD schreef:
Om het tempo erin te houden, houd ik me alvast aanbevolen voor de volgende nominatie zaterdagochtend met jullie welbevinden...
Om het tempo erin te houden, houd ik me alvast aanbevolen voor de volgende nominatie zaterdagochtend met jullie welbevinden...
Ik was iets te voorbarig: nog teveel nieuwe muziek te checken en (zelf opgelegde) keuzestress...

Voel je dus vooral niet reremd om een alvast mooie nieuwe nominatie te doen; ik kom later komende week nog wel

0
geplaatst: 9 maart 2024, 10:48 uur
01-03: Suldusk - Anthesis (ProGNerD / 9 / 7,62)
04-03: Borknagar - Northward (Apollo / 8 / 7,81)
07-03: Ou - Frailty (The_CrY / 6 / 6,25)
09-03: Inter Arma - New Heaven (Odi / /)
04-03: Borknagar - Northward (Apollo / 8 / 7,81)
07-03: Ou - Frailty (The_CrY / 6 / 6,25)
09-03: Inter Arma - New Heaven (Odi / /)
0
geplaatst: 9 maart 2024, 12:06 uur
Nu heb ik nooit een hele grote band opgebouwd met deze band, maar dit nummer is best saai. Ze grijpen continu terug naar wat ze een minuut geleden al hebben laten horen, waardoor een redelijk eentonige brei aan dissonantie ontstaat waar ik niks bij voel. Ik vind de drums ook rommelig klinken, all-round slecht geluid, maar vooral de kicks zijn zwak. Ik kan mij daar meestal overheen zetten, maar hier is het een stoorzender in de sfeer die ze willen scheppen. Ik houd het op een 5,0.
1
geplaatst: 9 maart 2024, 13:04 uur
Ben nog (lang) niet uitgeluisterd dit weekend, want het is mooi weer en nieuwe muziek ontdekken doe ik het liefst wandelend met de koptelefoon op
, maar ik heb sowieso een (ietwat onverwachte) nominatie kandidaat te pakken !
Wellicht komt er nog concurrentie van de albums die nog op de luisterlijst staan voor vanmiddag en morgen, maar ik zou graag het volgende nominatieslot vast willen reserveren met jullie welbevinden natuurlijk...
, maar ik heb sowieso een (ietwat onverwachte) nominatie kandidaat te pakken !Wellicht komt er nog concurrentie van de albums die nog op de luisterlijst staan voor vanmiddag en morgen, maar ik zou graag het volgende nominatieslot vast willen reserveren met jullie welbevinden natuurlijk...

1
geplaatst: 9 maart 2024, 20:05 uur
Ou - Frailty: Eerste keer vond ik dit niks, maar ik ben er inmiddels toch wat voor aan het opwarmen. Ik weet niet of ik hier een heel album van zou willen horen, maar deze track vind ik best verfrissend. Ben altijd wel te porren voor wat Aziatische gekkigheid.
6,3
Inter Arma - New Heaven: Hmm, deze voel ik niet zo. Ik hoor heel weinig aanknopingspunten om verder op onderzoek te willen gaan. Klinkt voor mij heel erg ongeïnspireerd en vlak.
4,9
6,3
Inter Arma - New Heaven: Hmm, deze voel ik niet zo. Ik hoor heel weinig aanknopingspunten om verder op onderzoek te willen gaan. Klinkt voor mij heel erg ongeïnspireerd en vlak.
4,9
0
geplaatst: 9 maart 2024, 20:26 uur
OK, vanuit m'n prog achtergrond en ook in m'n meer recente focus op de (black) metal houd ik van uitdagende, complexe muziek maar ik hoor hier voornamelijk chaos, zonder ergens naar toe te werken; jammer...
Inter Arma - New Heaven: 5,5
Inter Arma - New Heaven: 5,5
0
geplaatst: 10 maart 2024, 09:45 uur
Bij mij kan Inter Arma weinig fout doen, fantastische band !
8
8
0
geplaatst: 11 maart 2024, 08:57 uur
01-03: Suldusk - Anthesis (ProGNerD / 10 / 7,66)
04-03: Borknagar - Northward (Apollo / 9 / 7,72)
07-03: Ou - Frailty (The_CrY / 7 / 6,26)
09-03: Inter Arma - New Heaven (Odi / 8 / 6,21)
11-03: Morvigor - De Spiegel (ProGNerD / / )
Wat een allerjezust lekker gitaarwerk, zeker voor black metal begrippen (en "gewoon" uit NL)...
(het gaat dus om het titelnummer van de EP)
Maak Kennis met Metal Anno 2024
04-03: Borknagar - Northward (Apollo / 9 / 7,72)
07-03: Ou - Frailty (The_CrY / 7 / 6,26)
09-03: Inter Arma - New Heaven (Odi / 8 / 6,21)
11-03: Morvigor - De Spiegel (ProGNerD / / )
Wat een allerjezust lekker gitaarwerk, zeker voor black metal begrippen (en "gewoon" uit NL)...

(het gaat dus om het titelnummer van de EP)
Maak Kennis met Metal Anno 2024
0
geplaatst: 11 maart 2024, 10:45 uur
Dit is ruim driekwart van de tijd een progrock/metal nummer. Die 2-3 minuten black metal vind ik als dertien in een dozijn klinken, en de prog klinkt als een ode aan Pink Floyd. Beide stijlen zijn wel mijn ding en ik kan hier dan ook wel van genieten, maar ik vind het verre van bijzonder.
6,5
6,5
1
geplaatst: 11 maart 2024, 12:07 uur
Eens met Apollo, en toch raakt het hier wel een goede snaar. Echt bijzonder is het niet, maar heel goed uitgevoerd is het absoluut.
8
8
2
geplaatst: 11 maart 2024, 18:09 uur
Ff bijzwemmen:
04-03: Borknagar - Northward:
Een van de zekere waarden in de Noorse melodieuze black. Stellen eigenlijk nooit teleur. Ook nu weer niet. Net niet te glad, maar met prachtige melodieën. Net avontuurlijk genoeg dat het niet te eentonig wordt. Geen opzienbarende passages, maar wel gehuld in prachtige sferen. Goed gezongen ook. Sterk nummer dat over de volle tien minuten boeit.
Ik heb inmiddels bijna alle albums op lp (en de rest op cd, nog in afwachting voor de 'upgrade'), dat zal met deze dus ook wel weer 'moeten' (verder nog niet geluisterd). 8,3
07-03: Ou - Frailty:
Is deze band al niet een keer eerder langsgekomen ten tijde van hun vorige album? De bandnaam en hun grillige sound staat me iets van bij. De eigenzinnigheid is lovenswaardigheid, maar gottegot, wat klinken die riffs allemaal geforceerd en bedacht. Een soort djent uitgevoerd door epileptische freejazzmetalfreaks. Nu ik het zo opschrijf zou ik dat te gek moeten vinden, maar ik kom niet in hun sound. Het is te afstandelijk en daar helpt de (weliswaar goed zingende) zangeres ook behoorlijk bij. Misschien de Chinese introvertie waar ik niet doorheen weet te prikken.
Echter, vanaf minuut drie verandert de sfeer en toonzetting in iets surrealistisch (met daarna wat sludge-achtige passages en afsluitend met Devin Townsend-achtige bombast) en dat spreekt me wél aan. Hink derhalve op twee gedachtes. Heeft eigenlijk meer tijd nodig om te rijpen. Of te rotten.
6,8
09-03: Inter Arma - New Heaven:
Chaotische blackened deathmetalsludge in de champignonnensoep.
Van de ene kant een zootje ongeregeld.
Van de andere kant een blowtje ontregelend.
Het duurt even tot het begint te werken, maar dan laat ik me gewillig meevoeren in de maniakale maalstroom.
7,6
11-03: Morvigor - De Spiegel:
Ook eens met mijn bovenbuurmannen, al hoor ik er meer postrockinvloeden in dan Pink Floyd (voor zover postrock de mosterd al niet haalde bij Roger & David).
Niks nieuws wellicht, maar de sfeerzetting vind ik geweldig.
Was de grunter/zang iets uitgesprokener dan de typische "lo-fi cult-gargles recorded in the toilet", dan had er een nóg hoger cijfer ingezeten. Volgens metal-archives is het een demo, dus aan de zang kan wellicht nog geschaafd worden mocht de band het willen promoveren naar een volwaardig album. Zeer toffe kennismaking in ieder geval en een bandnaam die ik ga (proberen te) onthouden.
Het artwork heeft ook wel wat.
8,3
04-03: Borknagar - Northward:
Een van de zekere waarden in de Noorse melodieuze black. Stellen eigenlijk nooit teleur. Ook nu weer niet. Net niet te glad, maar met prachtige melodieën. Net avontuurlijk genoeg dat het niet te eentonig wordt. Geen opzienbarende passages, maar wel gehuld in prachtige sferen. Goed gezongen ook. Sterk nummer dat over de volle tien minuten boeit.
Ik heb inmiddels bijna alle albums op lp (en de rest op cd, nog in afwachting voor de 'upgrade'), dat zal met deze dus ook wel weer 'moeten' (verder nog niet geluisterd). 8,3
07-03: Ou - Frailty:
Is deze band al niet een keer eerder langsgekomen ten tijde van hun vorige album? De bandnaam en hun grillige sound staat me iets van bij. De eigenzinnigheid is lovenswaardigheid, maar gottegot, wat klinken die riffs allemaal geforceerd en bedacht. Een soort djent uitgevoerd door epileptische freejazzmetalfreaks. Nu ik het zo opschrijf zou ik dat te gek moeten vinden, maar ik kom niet in hun sound. Het is te afstandelijk en daar helpt de (weliswaar goed zingende) zangeres ook behoorlijk bij. Misschien de Chinese introvertie waar ik niet doorheen weet te prikken.
Echter, vanaf minuut drie verandert de sfeer en toonzetting in iets surrealistisch (met daarna wat sludge-achtige passages en afsluitend met Devin Townsend-achtige bombast) en dat spreekt me wél aan. Hink derhalve op twee gedachtes. Heeft eigenlijk meer tijd nodig om te rijpen. Of te rotten.
6,8
09-03: Inter Arma - New Heaven:
Chaotische blackened deathmetalsludge in de champignonnensoep.
Van de ene kant een zootje ongeregeld.
Van de andere kant een blowtje ontregelend.
Het duurt even tot het begint te werken, maar dan laat ik me gewillig meevoeren in de maniakale maalstroom.
7,6
11-03: Morvigor - De Spiegel:
Ook eens met mijn bovenbuurmannen, al hoor ik er meer postrockinvloeden in dan Pink Floyd (voor zover postrock de mosterd al niet haalde bij Roger & David).
Niks nieuws wellicht, maar de sfeerzetting vind ik geweldig.
Was de grunter/zang iets uitgesprokener dan de typische "lo-fi cult-gargles recorded in the toilet", dan had er een nóg hoger cijfer ingezeten. Volgens metal-archives is het een demo, dus aan de zang kan wellicht nog geschaafd worden mocht de band het willen promoveren naar een volwaardig album. Zeer toffe kennismaking in ieder geval en een bandnaam die ik ga (proberen te) onthouden.
Het artwork heeft ook wel wat.
8,3
1
geplaatst: 11 maart 2024, 23:33 uur
Zat ik op de plee tijdens het laten rollen van mijn drollen te scrollen door mijn Facebook (sorry, ik ben soms in een melige bui), valt mijn oog ineens op een festivalposter waar Morvigor ook op staat. Echt, chapeau voor al die cookies en andere digitale luistervinkjes die mijn reilen en zeilen op Internet zo zitten te begluren en meteen adequaat toeslaan (en dat terwijl ik MusicMeter op mijn pc gebruik en nauwelijks op mijn telefoon: maakt geen fuck uit, blijkbaar).
Best een toffe line-up. Een hele toffe zelfs.
https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/422625765_903629741768230_6562765776940541318_n.jpg?_nc_cat=101&ccb=1-7&_nc_sid=5f2048&_nc_ohc=MM3FGaPN8vkAX8i4OPZ&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AfDdgXeTL1RfzIz5c96YIex2L6o2BZoC_zAVCXx7uKXWFQ&oe=65F54A50
Best een toffe line-up. Een hele toffe zelfs.
https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/422625765_903629741768230_6562765776940541318_n.jpg?_nc_cat=101&ccb=1-7&_nc_sid=5f2048&_nc_ohc=MM3FGaPN8vkAX8i4OPZ&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AfDdgXeTL1RfzIz5c96YIex2L6o2BZoC_zAVCXx7uKXWFQ&oe=65F54A50
1
geplaatst: 12 maart 2024, 07:39 uur
Inderdaad, leuk sfeertje ook: vorig jaar toevallig geweest voor de 1e keer (toen was het nog 1 middag / avond en veel kleinschaliger), maar dit maakt me opnieuw enthousiast, dus dat wordt waarschijnlijk weer even hier een uurtje de grens over begin augustus voor wat pikkedonker spektakel...

1
geplaatst: 12 maart 2024, 11:22 uur
Morvigor - De Spiegel: echt een heerlijk nummer dit, heel dynamisch, heel sfeervol, heel meeslepend. Ik hoop dat deze single een voorbode voor een heel album is, want meer van dit, daar heb ik wel oren naar.
8,3
8,3
1
geplaatst: 12 maart 2024, 16:51 uur
Echt een schot in de roos wat mij betreft. Hier ga ik ernstig goed op. Hopelijk heb ik binnenkort tijd om de rest van de nominaties ook eens bij te werken, maar de reacties alhier maakten me dusdanig nieuwsgierig dat ik het niet kon laten De Spiegel te gaan luisteren.
8,5
8,5
0
geplaatst: 13 maart 2024, 08:48 uur
Ou - Frailty : 5
Inter Arma - New Heaven : 7,5
Morvigor - De Spiegel: 7,5
Inter Arma - New Heaven : 7,5
Morvigor - De Spiegel: 7,5
0
geplaatst: 14 maart 2024, 13:40 uur
Tijd voor een nieuwe! Wie weet er nog een leuk metalen liedje? 

0
geplaatst: 14 maart 2024, 13:46 uur
I wacht nog heel even, maar meld me waarschijnlijk dit weekend nog wel na wat inluisterwerk van de nieuwe releases die morgen verschijnen (of achterstallige nog ontontdekte pareltjes...)
Maar ik laat me intussen ook graag verrassen door jullie nieuwe nominaties !

0
geplaatst: 14 maart 2024, 13:50 uur
Ikke, maar moet even wachten tot 'ie straks voor iedereen te beluisteren is, komt dus later vandaag aan bod. Denk dat ik na vrijdag ook nog een tweede heb. En anders wel leuk om iets van Judas Priest te nomineren voor de score? Supergaaf album weer van deze legendes.
* denotes required fields.