MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024

zoeken in:
ABDrums schreef:
Gaaf nummer dat me in de rustigere passages wel wat aan ISIS doet denken.

Dat kan kloppen gezien deze beschrijving op hun Bandcamp pagina:

"From the smoldering embers of Swedish underground metal, a new force rises: Hämnd.

Not your typical tried and tested post-metal outfit. While the spirits of genre titans ISIS, Neurosis and Breach burns bright, Hämnd injects their own sound with a potent cocktail of stoner, doom, black metal and hardcore sludge.

Rising from the ashes of bands like Siberian, Kollapsed and Vargålder, the band members are no strangers to the metal scene. With monolithic riffs crushing down like tectonic plates and primal screams in their native tongue, Hämnd is set to scorch the post-metal scene on March 26th 2024 with their debut EP Eldhav.
"

Dit belooft veel goeds; ik heb hier heel veel zin in !

'Lyrics on screen' hebben nooit een positieve uitwerking op de beleving, en de video is AI gok ik? Maar het gaat om de muziek: niet slecht, maar voor mijn gevoel is dit precies hoe elke post-metal band klinkt. Repetitief, te veel compressie, dezelfde wentelingen met dezelfde riffs (bijv. na 4:43), en pseudo-filosofische buzzwoorden schreeuwen. 'Tijdloos', 'existentieel', 'altijd (benoem een gevoel)', 'muren van de rivier', dat soort ogenschijnlijk diepzinnige strooisels die eigenlijk niks betekenen.

6,0

Een klein inhaalslagje van mijn kant, maar wel zonder commentaar:

Judas Priest - Panic Attack: 6
Borknagar - Northward: 8,7
Ou - Frailty: 5

Hmmmmmmmmm, ja, keurige post-metal, maar daarmee ook erg oninteressant. Ik heb het meerdere keren (over koptelefoon!) opgezet en dan nog lukt het niet om mijn aandacht erbij te houden en dwaal ik af. Cijfer geven vind ik moeilijk, ik houd het op een kleine voldoende. 5,8

Nouja zeg! Terwijl ik een potje schaak deed met mijn jongste zoon (16), zette ik even wat muziek op. Bleek hij na twee seconden van het intro van 'Panic Attack' het nummer al te herkennen. Twee seconden! Ik zei nog: "Jôh, er is nog nauwelijks muziek te horen, weet je zeker dat je het herkent?"
Maar inderdaad: hij herkende het nummer van een metalplaylist waar hij naar luistert. Nu weet ik dat hij metal wel leuk vindt, maar ik dacht vooral van die moderne nu metaldingen en dan af en toe een Maiden of Metallica-liedje (en zeker niet die extremere metal die ik veel luister). Maar Priest dus ook.
Hij geeft 't liedje trouwens trouwens een 8. Da's meer dan ik gaf.
Hmmmm, hij is een week eerder jarig dan dat Priest optreedt in AFAS zag ik zojuist. Mooi, dat scheelt weer zoeken naar een geschikt cadeau.

Ik wist trouwens van hem te winnen. Nog wel.

7 Hämnd

7,5

Ik zou graag de plek van morgen willen reserveren, heb een lekker intens schijfje voor jullie in petto.

Hämnd - Eldhav: 8,5

Heerlijk; raakt bij mij de precies de goeie snaar en kan hier eindeloos naar luisteren, verheug me dus erg op de EP...

Apollo schreef:
Ik zou graag de plek van morgen willen reserveren, heb een lekker intens schijfje voor jullie in petto.

Prima, ik hoop dat je ons positief verrast, iets dat helaas met mijn laatste toevoegingen bij jou niet echt wilde lukken...?

ProGNerD schreef:
Prima, ik hoop dat je ons positief verrast, iets dat helaas met mijn laatste toevoegingen bij jou niet echt wilde lukken...?

Ik hoop altijd dat ik jullie positief kan verrassen, als iemand een ontdekking opdoet is het al een mooi resultaat. Dus trek het je vooral niet aan dat de laatste 2 nominaties niet bij mij in de smaak vielen. Bij Morvigor was ik de enige die een cijfer onder de 7,5 had gegeven, dus dat is niets anders dan jammer voor mij. En aan de andere kant heb je eerder dit jaar al twee keer een 8 bij mij weten los te peuteren, die deel ik ook niet zomaar uit.

Nummer volgt spoedig, even een kort berichtje erbij schrijven.

01-03: Suldusk - Anthesis (ProGNerD / 10 / 7,66)
04-03: Borknagar - Northward (Apollo / 11 / 7,86)
07-03: Ou - Frailty (The_CrY / 10 / 6,06)
09-03: Inter Arma - New Heaven (Odi / 10 / 6,48)
11-03: Morvigor - De spiegel (ProGNerD / 11 / 8,12)
14-03: Judas Priest - Panic Attack (Johnny Marr / 11 / 7,24)
14-03: Ulcerate - The Dawn is Hollow (Apollo / 12 / 8,01)
17-03: Hämnd - Eldhav (ProGNerD / 7 / 7,33)
19-03: Convulsing - Endurance (Apollo / 0 / 0)

Voor de duidelijkheid: het gaat dus om track 7 'Endurance', tijdstip 34:52.

Convulsing is een soloproject van de Australiër Brendan Sloan. Zijn muziek zou je hoofdzakelijk kunnen omschrijven als dissonante death metal - is hij het zelf overigens niet mee eens -, maar dat zou geen recht doen aan het eigen geluid wat hij ten gehore brengt. De eerste drie nummers op het album zijn naar verhouding meer dissonante death metal met veel prog-elementen (soort combinatie tussen Ulcerate en Meshuggah). Na de interlude (track 4) ontwikkelt de muziek zich steeds verder richting de post-metal. Dat maakt het ook lastig om een nummer te kiezen, en daarmee is dit nummer niet geheel representatief voor de rest van het album, maar ik vind het wel het gaafste nummer op de plaat. Track 3 'Inner Oceans' is ook een vermelding waard.

Sloan heeft uit principe zijn muziek niet op streamingdiensten staan, maar je kunt dit album op zijn bandcamp kopen en zelf de prijs bepalen. Je zou het dus gratis kunnen krijgen. Bandcamp link

Maak Kennis met Metal Anno 2024

Dit album had ik al op de radar, leek me erg interessant, en dat is het ook. Het is bij vlagen echt bruut en de pijn die achter die bruutheid verscholen ligt is voelbaar, maar er lijkt toch ook wel ruimte te zijn voor schoonheid en licht. Ik heb de tekst er net even bij gepakt en daar komt die tweeledigheid ook prachtig in naar voren.

Ja, dit nummer doet wel wat met me, ik ga nu direct de rest van het album beluisteren.

8,3

Grappig hoe binnen onze niche de nuances nog zo bepalend kunnen zijn voor de persoonlijke beleving blijkbaar: waar Hämnd mij direct greep en moeiteloos meenam, wil deze me maar niet echt pakken op een of andere manier (precies tegengesteld aan madmadder en Apollo)...

Convulsing - Endurance: 7

7,5

Had er een extra luisterbeurt voor nodig dit keer, maar ook niet gek bij zo'n lange track. De sound zit zoals wel vaker bij dit soort metal helemaal snor, al merk ik dat het voor mij allemaal wat op elkaar begint te gelijken, en dan springt dit er voor mij wat minder uit. Toch zeker niet slecht.

7,5

ProGNerD schreef:
Grappig hoe binnen onze niche de nuances nog zo bepalend kunnen zijn voor de persoonlijke beleving blijkbaar: waar Hämnd mij direct greep en moeiteloos meenam, wil deze me maar niet echt pakken op een of andere manier (precies tegengesteld aan madmadder en Apollo)...

Convulsing - Endurance: 7

Er valt voor mij nogal veel nuance aan te brengen tussen Hämnd en Convulsing, maar het klopt wat je zegt. Ik voel veel meer bij dit album van Convulsing dan zijn vorige album, en dat ligt net aan hoe de accenten gezet zijn. Ik voeg mij bij de uitleg van madmadder, en maak er dan ook een 8,3 van.

Klinkt heel goed, dit is m'n ding! Meteen ook de aanschaf op Bandcamp gedaan. Wel niet gratis zoals gezegd, maar minimum 1 Australische dollar, dus voor zo'n 63 cent digitaal aangeschaft... Helaas is er geen fysieke kopie beschikbaar...

Thanks voor de tip, tof dit! Nog even denken over een cijfer.

9 toch wel

7 Convulsing - Kan er na 2x nog niet veel van maken. Onbegrepen van mijn kant wellicht. Zijn tags zijn dan ook o.m. ????? metal or something whatever

Iemand nog een nummertje?

Is er een maximale speelduur aan een nominatie? Ik zou er wel één kunnen plaatsen maar die duurt 20 minuten en kan me voorstellen dat niet iedereen daar zin in heeft.

madmadder schreef:
Is er een maximale speelduur aan een nominatie? Ik zou er wel één kunnen plaatsen maar die duurt 20 minuten en kan me voorstellen dat niet iedereen daar zin in heeft.

Nee hoor, geen probleem !

01-03: Suldusk - Anthesis (ProGNerD / 10 / 7,66)
04-03: Borknagar - Northward (Apollo / 11 / 7,86)
07-03: Ou - Frailty (The_CrY / 10 / 6,06)
09-03: Inter Arma - New Heaven (Odi / 10 / 6,48)
11-03: Morvigor - De spiegel (ProGNerD / 11 / 8,12)
14-03: Judas Priest - Panic Attack (Johnny Marr / 11 / 7,24)
14-03: Ulcerate - The Dawn is Hollow (Apollo / 12 / 8,01)
17-03: Hämnd - Eldhav (ProGNerD / 7 / 7,33)
19-03: Convulsing - Endurance (Apollo / 7 / 7,8)
21-03: Trhä - N​ê​bam​Ω​ejn (madmadder / 0 / 0)

Dan is Trhä - N​ê​bam​Ω​ejn bij dezen mijn nominatie.

Trhä is één van de vele projecten van de Mexicaanse Amerikaan Damián Antón Ojeda. Hij is misschien het best bekend met zijn project Sadness, maar waar hij met Sadness steeds meer de kant van screamo en shoegaze opgaat (iets wat ik overigens ook zeer toejuich), blijft hij met Trhä trouw aan zijn liefde voor black metal. Op deze track vermengt hij black metal met ambient en daar dat zo ongeveer mijn twee favoriete genres zijn, kan het voor mij bijna niet fout gaan. Ik kan nog heel veel meer zeggen over deze track, maar dat bewaar ik nog even voor bij mijn beoordeling.

Tot slot als volgt omschreven op YouTube:
"While retaining the essence of Trhä's established style, here we are shown a subtler and more introspective side of the artist. The black metal elements are dialled back, replaced by a pervasive atmosphere of sorrow and introspection. This shift allows listeners to sink deeper into the emotional core of the music."

Maak Kennis met Metal Anno 2024

Damián Antón Ojeda is een van mijn favoriete artiesten van de laatste 10 jaar. Ik probeer al zijn releases bij te houden maar vorig jaar was er zo'n beetje elke maand een nieuwe Trhä dat ik nog niet aan de laatste 2 toe ben gekomen. Kan meestal op 4,0* rekenen dus ik ben benieuwd.

Zo, dat was even lekker 20 minuten introspectief uit het treinraampje turen. De beschrijving klopt wel, maar dit is geen vernieuwend geluid voor wat hij al eerder binnen de Trhä discografie heeft laten horen. De eerste helft spreekt mij meer aan. Die krijsen doen wat met mij, heel intens weer. De ambient kant was weer zorgvuldig gedaan en vind ik wel een fijne trip, en dat is knap want ik heb vrijwel niets met ambient muziek. Dit is min of meer mijn standaard commentaar op Trhä. Eerste helft 9, tweede helft 7,5. Een 8,2 voor het totaal. Nu nog een keertje opzetten.

Tja, dit is best een bijzondere sound. Ik hoor hele fraaie dingen, maar ook mindere.
Ik maak er een 7 van.

Tja, bijzonder is het wel, idd. Mij weet het helaas niet echt te raken en blijven boeien...

Trhä - N​ê​bam​Ω​ejn: 6,7

Gast
geplaatst: vandaag om 17:04 uur

geplaatst: vandaag om 17:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.