MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024

zoeken in:
Heeft iemand er bezwaar tegen als ik morgenavond het nominatieslot voor mijn rekening neem?

ABDrums schreef:
Heeft iemand er bezwaar tegen als ik morgenavond het nominatieslot voor mijn rekening neem?

Ga je gang zou ik zeggen.
Ik heb er ook eentje, dus ik sluit aan bij de wachtrij.

Voor mij duurt de track net een paar minuutjes te lang, maar vooral de eerste helft vind ik fabuleus. Deze man heeft het in zich om black metal iets warms en zelfs euforisch mee te geven. Zeer uitnodigend om lekker bij te mijmeren, overpeinzen of dagdromen.

Ik ga voor een 8

ABDrums schreef:

Onder voorwaarde dat je wel nog een inhaalslag doet met je achterstallige beoordelingen...

7 Hij had wel na pakweg 12 minuten aan een gestage fade-out mogen werken.

01-03: Suldusk - Anthesis (ProGNerD / 10 / 7,66)
04-03: Borknagar - Northward (Apollo / 11 / 7,86)
07-03: Ou - Frailty (The_CrY / 10 / 6,06)
09-03: Inter Arma - New Heaven (Odi / 10 / 6,48)
11-03: Morvigor - De spiegel (ProGNerD / 11 / 8,12)
14-03: Judas Priest - Panic Attack (Johnny Marr / 11 / 7,24)
14-03: Ulcerate - The Dawn is Hollow (Apollo / 12 / 8,01)
17-03: Hämnd - Eldhav (ProGNerD / 7 / 7,33)
19-03: Convulsing - Endurance (Apollo / 7 / 7,8)
21-03: Trhä - N​ê​bam​Ω​ejn (madmadder / 6 / 7,32)
23-03: Dödsrit - Irjala (ABDrums / 0 / 0)

Gisteren is het nieuwste album van deze uit Zweden-afkomstige, nu in Amsterdam bivakkerendde blackmetalband uitgekomen. Reeds eerder dit jaar is hier al een single van dit album genomineerd, maar nu dit album pas net het levenslicht heeft gezien, vind ik het passend om nog een song te nomineren. Dödsrit is één van de weinige hedendaagse blackmetalbands die echt mijn aandacht weet te trekken en waar ik echt door wordt geraakt. De composities ontwikkelen zich op een enorm vloeiende en natuurlijke wijze en zitten boordevol passages die - wat mij betreft - de ultieme balans van heldere tremololijnen met brute woestenij representeren.

Maak Kennis met Metal Anno 2024

We hebben Dödsrit begin van het jaar al gehad, zoals je ook aangeeft. Ik dacht dat het een regel was om niet twee keer een nummer van hetzelfde album te nomineren?

Apollo schreef:
We hebben Dödsrit begin van het jaar al gehad, zoals je ook aangeeft. Ik dacht dat het een regel was om niet twee keer een nummer van hetzelfde album te nomineren?

Ik zeg ja tegen een tweede maal Dödsrit, omdat het zo'n bazenband is.

Ik vind dat nogal suf eerlijk gezegd. Dan kunnen we ook andere bazenbands zoals Alcest, Ulcerate, My Dying Bride etc. twee maal nomineren, maar waar draait het topic dan nog om?
Er komen elke week meer dan 100 metal albums uit, dan is het toch interessanter om iets nieuws te promoten?

Ja snap ik. Maar een eenmalige uitzondering moet ook wel kunnen toch vind ik.

Als we nu opeens van de regel dat er maar één nummer van een album genomineerd mag worden gaan afwijken was die discussie laatst ook nergens voor nodig.

Ik ben het wel eens met Apollo (zoals zo vaak haha), hoe graag ik ook een lekker hoog cijfer aan Dödsrit zou geven. Ik snap niet waarom nou per se hier een uitzondering voor gemaakt zou moeten worden.

madmadder schreef:
Ik snap niet waarom nou per se hier een uitzondering voor gemaakt zou moeten worden.

Omdat ze verhuisd zijn naar Amsterdam blijkbaar. Waar is dat chauvinisme, mads? Leuk nieuwtje wel, dat wist ik niet.

Apollo schreef:

Dit is precies de reden waarom ik laatst zei dat ik veel liever zie dat we pas beginnen met nomineren van een band wanneer het volledige album is uitgekomen. Ik heb een beetje het idee alsof daardoor nu het gras voor mijn voeten wordt weggemaaid.

Bovendien begrijp ik nu ook niet echt waarom je dit als problematisch ervaart, aangezien ik het ook niet kan helpen dat er dit jaar eerder iemand is geweest die een reeds uitgegeven single alhier heeft genomineerd. Wat ik juist uit de discussie van laatst heb gehaald is dat het enerzijds niet erg is om alvast een nummer te nomineren dat als single is uitgegeven, maar dat het in het verlengde daarvan anderzijds ook geen probleem is dat - wanneer het album in kwestie uit is gekomen - nog een nummer van diezelfde band te nomineren. En dan vind ik het overigens al helemaal kinderachtig om dan - juist vanwege het feit dat de band al eerder is genomineerd - geen cijfer aan deze nominatie te verbinden...

Ik denk dat we hier te maken hebben met mensen die om verschillende redenen in dit topic komen. Ik ben naar dit topic gekomen om nieuwe muziek te ontdekken, om dingen te horen te krijgen die ik normaal zelf niet tegen was gekomen of op had gezet. Ik vind twee keer een nummer van hetzelfde album nomineren dan ook best duf, want ik ga er vanuit dat de mensen die het eerste nummer konden waarderen, of er iets interessants in hoorden, het album vanzelfsprekend een kans gaan geven, dan is een tweede nummer in dit topic vrij overbodig.

Dan zijn er mensen die een tweede nummer nomineren toch een meerwaarde vinden hebben, maar de redenen daarvan zijn mij nog niet geheel duidelijk. Ik kan enkel concluderen dat die mensen met een andere reden deelnemen aan dit topic. Is het de drang om daadwerkelijk het 'beste' nummer van een album mee te laten doen ('beste' tussen aanhalingstekens omdat dat natuurlijk puur subjectief is) om zo de wedstrijd het meest eerlijk te houden? Is het een drang om zelf een nummer te nomineren dat het hoogst gemiddelde eindcijfer krijgt? Misschien kan ABDrums dat nog verduidelijken.

Uiteindelijk is het ook allemaal niet zo belangrijk. Ik weet alleen voor mezelf dat als het een gewoonte wordt om meerdere nummers van hetzelfde album hier langs te laten komen ik hier snel weer weg ben. Dat maakt verder ook niet uit, dan zoek ik gewoon weer naar een andere, voor mij fijne manier om nieuwe muziek te ontdekken.

ABDrums schreef:
Dit is precies de reden waarom ik laatst zei dat ik veel liever zie dat we pas beginnen met nomineren van een band wanneer het volledige album is uitgekomen. Ik heb een beetje het idee alsof daardoor nu het gras voor mijn voeten wordt weggemaaid.

Bovendien begrijp ik nu ook niet echt waarom je dit als problematisch ervaart, aangezien ik het ook niet kan helpen dat er dit jaar eerder iemand is geweest die een reeds uitgegeven single alhier heeft genomineerd. Wat ik juist uit de discussie van laatst heb gehaald is dat het enerzijds niet erg is om alvast een nummer te nomineren dat als single is uitgegeven, maar dat het in het verlengde daarvan anderzijds ook geen probleem is dat - wanneer het album in kwestie uit is gekomen - nog een nummer van diezelfde band te nomineren. En dan vind ik het overigens al helemaal kinderachtig om dan - juist vanwege het feit dat de band al eerder is genomineerd - geen cijfer aan deze nominatie te verbinden...

1e alinea bepleitte ik toen ook, maar ik heb mij erbij neergelegd dat de meerderheid kiest voor het motto 'vrijheid blijheid', en daar heb ik ook vrede mee. Daar is ook uit voortgekomen dat het om de ontdekkingen gaat, maar niet dat wij dus twee keer hetzelfde album onder de aandacht brengen. Dödsrit is in die zin al ontdekt, dus wat is de meerwaarde van nog een nominatie?

Een herhaling van deze discussie doet me er in ieder geval weer aan herinneren dat het misschien een goede keus is geweest om de afgelopen weken minder actief te zijn op deze website. Dergelijke discussies kosten me veel te veel onnodige energie die ik liever aan andere dingen besteed en die me doen inzien dat het eigenlijk helemaal geen zin heeft om hier substantieel veel tijd door te brengen.

Om toch kort op je vraag in te gaan, madmadder; het gaat me niet om het feit dat het hier een 'wedstrijd' is of dat ik aan het einde van het jaar 'het beste nummer' wil nomineren. Dat is absoluut niet de insteek van dit topic. Waar het mij om gaat is dat er net een nieuw album is uitgekomen van een band, dat daar nummers op staan die ik tof vind en waarvan ik denk 'goh, het zou leuk zijn dit nummer te nomineren in dit topic', maar dat dat dan niet mogelijk is 'omdat Dödsrit in januari al een keer voorbij is gekomen'. Ik vind dat echt flauwekul. Dan val ik toch terug op de these die ik hier reeds eerder heb geponeerd, namelijk dat het veel beter en eerlijker zou zijn om te wachten met nummers nomineren totdat het volledige album is verschenen. Want in feite wordt - door een reeds uitgekomen single op voorhand te nomineren - het gras voor de voeten van de mede-users weggemaaid.

Kennelijk ben ik één van de weinigen die dit denkt, dus hier laat ik het maar bij. Als mijn nominaties zoveel gezeik en geruzie opleveren, dan is het misschien maar beter dat ik het hierbij laat en me voorlopig hier niet al teveel ga mengen. Want zoals gezegd, ik voel er vrij weinig voor om hier onnodig veel energie aan te besteden.

Dödsrit geef ik trouwens - net als Johnny Marr - een 9,2, want het is wederom een intens bazennummer van de band. Het hele album bevalt me ook weer uitstekend. Deze band lijkt geen misperen op de wereld los te kunnen laten.

Och, wat maakt het uit? Als het af en toe gebeurd: mij best. Kan mij het schelen. Zelfs een nummer dat al eerder was geplaatst blijkt bij herbeluistering een nieuwe (op)waardering op te leveren (Judas Priest). Prima toch, zolang het niet stelselmatig gebeurt.

Het is weer zondag, dus even wat inhalen. Even...
Jullie hebben het mij weer lekker makkelijk gemaakt met al die korte moppies. Vier nummers, vijftig minuten. Stelletje teringlijers zijn jullie. En dan is vaak meerdere malen luisteren ook nog nodig. Sluit precies aan bij wat mijn jongste zoon (nog steeds 16) zei toen ik gisteren dat nummer van Austere in het andere metalspelletje opzette: "Bij jouw muziek moet het ook allemaal zo lang duren." Alsof kwaliteit alleen gepaard kan gaan met kwantiteit. Hierna ga ik wat grindcore of garagerock luisteren.

17-03: Hämnd - Eldhav (ProGNerD / 7 / 7,33)
Uitstekend uitgevoerde sludge/postmetal volgens beproefd recept. Niks nieuws, niks vervelend. Been there a thousand times before. De liefhebbers begrijp ik, de haters ook. Overtuigend gebracht, kan er lang naar luisteren en van genieten: ideale metalbehang. Zit helemaal in mijn straatje, dus daar heeft deze band wel mazzel mee wat betreft mijn normering. Mijn genietend oor zit mijn kritisch oor in de weg. Al is dat clipje idd wel ruk, ja. Dat slotakkoord daarentegen wel vet uitgevoerd.
8

19-03: Convulsing - Endurance (Apollo / 7 / 7,8)
Het is idd hier al meer prog dan dissonant. Niet een nummer dat na twee keer luisteren al alles prijsgeeft. Denk ik. Er zit iets in de sound dat me niet weet te pakken: het heeft iets afstandelijks. Iets bedachts. Ik ontdek geen structuur of plan in de compositie. Het blijft bij fascinatie en waardering. Bij herbeluistering daalt de waardering zelfs iets dan dat het stijgt, dus ik laat het bij twee luisterbeurten.
Opvallende cover ook na dit nummer: een oudje van Porcupine Tree. Dat verwacht je niet 1 2 3 van een artiest die wentelt in black en death metal. Ik herkende het nummer trouwens pas toen ik het origineel weer terugluisterde. Best apart, want destijds was het een van mijn favoriete nummers van de band (maar lááááng niet meer geluisterd). De keuze is toffer dan de uitvoering.
7

Een eenmansproject die in vier jaar tijd dertig (!) releases uitpoept? Tsja, wat schreef ik hierboven al over kwaliteit versus kwantiteit? Ik ben in al mijn vooringenomenheid dan al bijzonder sceptisch.
Op RYM worden zijn albums weliswaar bijzonder goed (en veel!) gewaardeerd (zijn debuut staat zelfs in de Top 25 van het jaaroverzicht van 2020!), maar verder dan dat ik de naam wel eens voorbij heb zien komen was ik nog niet geweest. Dus nu al dank voor de nominatie, zodat ik mezelf verplicht om er eindelijk eens tijd in te steken.
Enfin: die twintig minuten logenstraffen mijn vooringenomenheid. Ik snap nu dat Apollo het workaholisme van deze man probeert bij te benen. Fraai, erg fraaie combi van melodie, ambient en lo-fi black metal. Next level Burzum. Die screams ook: heerlijk bezeten, intens, panisch, verrot en diabolisch. Die eerste tien minuten zijn helemaal geweldig, maar ook de navolgende tien ambientminuten doen mij veel meer dan de ambient van Grouper, en die werd dit weekend nota bene 5de in het jaarspelletje van 'Beste albums van 2011'. Ik stap duidelijk vrij laat in (moet ik mijn FOMO nu echt loslaten op al die andere 29 albums? Waar haal ik de tijd vandaan?), maar een hele toffe kennismaking. Dankje madmatter!
8,5

23-03: Dödsrit - Irjala (ABDrums / 0 / 0)
Deze keer ga ik ze echt niet missen op Roadburn. Hoe lang de rij ook is: vroeg vertrekken is het devies.
Ik wist ook niet dat ze nu medelanders zijn (zelfs Metal-Archives is hiervan niet op de hoogte): weet je zeker dat ze niet de langdurige toerist uithangen, ABDrums?
Supervet nummer, weer. Die versnelling in minuut acht
Wellicht een tikje gelikt, maar who gives a fuck zolang het zo soepeltjes en smaakvol je oren inglijdt?
8,8

Een hap uit mijn zondag, maar dan heb ik ook wat.

EvilDrSmith schreef:
weet je zeker dat ze niet de langdurige toerist uithangen, ABDrums?

Geen idee, op de Bandcamppagina van de band staat dat ze op dit moment in Amsterdam bivakkeren. Ik weet niet of dat voor de lange- of korte termijn is, maar een leuk weetje is het in ieder geval wel.

Verder is het zoals altijd weer een genot om je analyses te lezen!

Ik heb er ook weer 1-tje klaarstaan jongens: morgenavond d'r in slingeren maar, of is er nog iemand me voor...?

Ik had iets eerder een plekje gereserveerd, dus na mij dan.

Dödsrit: zag er al sinds vrijdag naar uit om dit album te beluisteren, net na het eten kwam het er dan eindelijk van. Ik herinnerde me deze band anders, met meer skramz en crust-invloeden, die hoor ik op dit album alleen nog soms in de vocalen, maar op muzikaal vlak is dit echt anders (minder vuig) dan hoe ik me hun vorige herinner.

Neemt niet weg dat ik wel echt genoten heb van dit album, en van dit nummer. Het mag van mij allemaal wat smeriger, maar het luistert wel heerlijk weg en ik denk dat de replaywaarde redelijk hoog gaat zijn.

7,8

De eerste single kon nog op een 7,8 rekenen, maar toen bemerkte ik al dat het vorige album een stuk intenser binnenkwam. De stijlverandering heeft in die zin net verkeerd uitgepakt. Dit nummer luistert lekker weg maar blijft niet hangen. 'Nocturnal Fire' heeft dan nog een heerlijke tweede helft die de punten in de wacht sleept. Dödsrit is een gave band, maar dit album is niet hun visitekaartje.
6,5

Apollo schreef:
Ik had iets eerder een plekje gereserveerd, dus na mij dan.

Fair enough, m'n nominatie loopt niet weg...

odi
Hämnd : 8

Niet vernieuwend maar het klinkt gewoon erg fijn.

Convulsing : 8

Het kostte een paar luisterbeureurten maar het kwartje is gevallen

Thrä : 7,3

Bijzonder nummer en dat bedoel ik positief.

Dödsrit: 7,8

Dit vind ik minder bijzonder maar wel goed uitgevoerd.

EvilDrSmith schreef:
Een eenmansproject die in vier jaar tijd dertig (!) releases uitpoept?

Hij maakt al sinds zijn 15e albums en heeft zo'n 18 projecten op zijn eigen naam (hoewel sommige projecten niet meer dan een losse single omvatten), en daarbuiten ook enkele collaboraties. Onder 'Sadness' heeft hij zelfs al meer dan 40 releases uitgebracht. 'I Want to be there' was een grote RYM-hit, maar is niet eens het beste album, typisch RYM. Bij Trhä zijn die ratings ook 'all over the place', het is wel even je eigen weg vinden in zijn stijl.

Die screams ook: heerlijk bezeten, intens, panisch, verrot en diabolisch.

En hij kan er nog meer mee, maar dit is voor Trhä een mooie samenvatting. Zo bloedje intens.

moet ik mijn FOMO nu echt loslaten op al die andere 29 albums?

De splits kun je overslaan, dat is meer ter promotie en bevat nooit zijn beste materiaal. Leuk voor als je door de rest heen bent. En wat de rest betreft: ja! Als je dit nummer een 8,5 geeft heb je zojuist een pot goud aan het eind van de regenboog gevonden. Hij doet iets bijzonders, iets unieks, en toch weet hij zichzelf op de meeste albums opnieuw uit te vinden zonder hetgeen uit het oog te verliezen wat Trhä speciaal maakt. Sommige albums duren trouwens niet zo lang, dus het lijkt een grotere klus dan het in werkelijkheid is.
Mijn aanrader van 2023 Thrä: Trhä - §​º​an​Ω​ë Aglivajsamë Cá N​ë​lh​¶​iha I Eddana Pi​¶​e (2023)
IJskoud, melodieus, demonisch, en als luisteraar: machteloos. Een bizarre sfeer terwijl er iets aanstekelijks in schuilt. Je hoort ook goed de diversiteit en bandbreedte van zijn screams, en de balans tussen black metal en ambient is hier beter. En 'nventál' heeft een van de beste lo-fi black metal passages ooit: 7:32. N.B. Trhä is in een zelfbedachte taal geschreven, vandaar al die kronkelende titels.

ABDrums schreef:
Een herhaling van deze discussie doet me er in ieder geval weer aan herinneren dat het misschien een goede keus is geweest om de afgelopen weken minder actief te zijn op deze website.

En hoe is het je bevallen? Studie en werk gaan uiteraard voor internethobby en je kan je bedenken wat je anders in die tijd had kunnen doen. Neemt niet weg dat ik je afwezigheid wel eens bespeur in het onvolprezen topic Favoriete Metal Song (per jaar). Wat deze nominatie betreft kan ik me daar niet zo druk om maken dat iets uit de opstarttijd van januari naderhand terugkomt.

7,5 Dödsrit

01-03: Suldusk - Anthesis (ProGNerD / 10 / 7,66)
04-03: Borknagar - Northward (Apollo / 11 / 7,86)
07-03: Ou - Frailty (The_CrY / 10 / 6,06)
09-03: Inter Arma - New Heaven (Odi / 10 / 6,48)
11-03: Morvigor - De spiegel (ProGNerD / 11 / 8,12)
14-03: Judas Priest - Panic Attack (Johnny Marr / 11 / 7,24)
14-03: Ulcerate - The Dawn is Hollow (Apollo / 12 / 8,01)
17-03: Hämnd - Eldhav (ProGNerD / 9 / 7,48)
19-03: Convulsing - Endurance (Apollo / 9 / 7,73)
21-03: Trhä - N​ê​bam​Ω​ejn (madmadder / 8 / 7,46)
23-03: Dödsrit - Irjala (ABDrums / 7 / 8,11)
25-03: Brodequin - Of Pillars And Trees (Apollo / 0 / 0)

20 jaar na het vorige album is sinds afgelopen vrijdag de comebackplaat van Brodequin uitgebracht. Op voorhand weet ik al dat niet iedereen van zulke sterke koffie houdt, maar dit nummer heeft wel een rustiger middenstuk waardoor er meer contrast in de zee van geweld ontstaat en is daarmee een van de hoogtepunten van het album. Voor mij is dit sinds 'Afterbirth - In but Not Of' het beste brute schijfje dat ik heb gehoord, en dat is inmiddels alweer een half jaar geleden. De meeste brute schijfjes zijn geplaagd door rommelige producties, maar deze niet, integendeel zelfs. De productie is helder en vol, en je kunt alle details goed oppikken zonder het geheel uit het oog te verliezen. Het is in relatieve zin prettig om naar te luisteren.

Maak Kennis met Metal Anno 2024

Hmm, Brutal Death is bij mij - net als Tech Death - vaak een "hit or miss", dus ben erg benieuwd Apollo...
(zeker als ik dit lees "...Inspired by medieval torture and execution techniques."

Zoals al aangekondigd komt er woensdag een nieuwe, iets minder brute van mijn kant

Gast
geplaatst: vandaag om 19:51 uur

geplaatst: vandaag om 19:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.