MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024

zoeken in:
ranboy schreef:
Akhlys: 8 (lekker stevig, alleen het eind klinkt wat eigenaardig, een onverwachte fade-out; klopt dat wel?)

Misschien dat het niet eigenaardig klinkt in de context van het album, maar ik vind het ook een beetje vreemd klinken. Zowel Youtube als Spotify hebben de fade-out, dus ik denk dat het wel bewust is gedaan.

Vnder A Crvmbling Moon - Breach The Sky: 8,4

Ik heb sowieso wel een zwak voor interessante post-metal en deze sludgy blackened variant past wat dat betreft prima in m'n straatje...

Akhlys - Sister Silence, Brother Sleep: 8

Bijzonder intens inderdaad, maar zeker interessant en doet me nu al uitkijken naar begin juli. Als ze dit niveau vasthouden en het een beetje weten op te bouwen en enigszins te doseren binnen het album als geheel, zou dit wel 's een topper kunnen worden; ben benieuwd.

(ik bedoel: als ze me grijpen en op de juiste wijze meezuigen het album in, dan kan ik die intensiteit goed hebben zonder dat het "too much" voelt...)

Akhlys: 8

Lekkere bak herrie. Inderdaad intens, maar wel onderhoudend van begin tot eind.

Heb een nominatie voor vrijdag klaarliggen. Een unieke combinatie aan stijlen, wel een lang nummer. Ik ben ook net geweest, dus als iemand eerst wil: laat maar weten. Anders plaats ik het nummer vrijdag.

odi
Vnder A Crvmbling Moon - Breach The Sky: 7,8

Apollo schreef:
Heb een nominatie voor vrijdag klaarliggen. Een unieke combinatie aan stijlen, wel een lang nummer. Ik ben ook net geweest, dus als iemand eerst wil: laat maar weten. Anders plaats ik het nummer vrijdag.

Lang en uniek: klinkt interessant, je maakt me nieuwsgierig. In welke hoek moeten we het zoeken: post, black, sludge / shoegaze, doom, death, ... (tipje van de sluier) ?

02-04: Seven Spirits Burning - Legalism -> Destruction (The_CrY / 9 / 6,16)
05-04: Austere - Cold Cerecloth (Dieter / 7 / 7,77)
06-04: Vnder A Crvmbling Moon - Breach The Sky (ProGNerD / 3 / 7,37)
08-04: Akhlys - Sister Silence, Brother Sleep (Apollo / 0 / 0)
10-04: Pallbearer - Where The Light Fades (Johnny Marr / /)

Even een actuele update van de laatste stand van zaken o.b.v. de spreadsheet, want de nieuwe nominatie post van Johnny Marr neemt die niet mee:

05-04: Austere - Cold Cerecloth (Dieter / 8 / 7,8)
06-04: Vnder A Crvmbling Moon - Breach The Sky (ProGNerD / 7 / 7,51)
08-04: Akhlys - Sister Silence, Brother Sleep (Apollo / 7 / 7,91)

O ja, gemiddelde berekenen. Dat was ik ff vergeten, sorry.

Begint wat gezapig maar bloeit op het einde mooi open.

8,4

ProGNerD schreef:
Lang en uniek: klinkt interessant, je maakt me nieuwsgierig. In welke hoek moeten we het zoeken: post, black, sludge / shoegaze, doom, death, ... (tipje van de sluier) ?

Black metal natuurlijk. Altijd weer die verdomde black metal...

Vanzelfsprekend vind ik het leuk dat je met een nominatie komt JM, maar ABDrums had wel tijdig gevraagd om vandaag zijn nominatie met ons te delen. Tevens had ik ABDrums zijn naam al ingevuld op de sheet voor vandaag. Laten wij afspreken dat ABDrums dan vrijdag aan de beurt is.

Oordeel over het nummer volgt later.

Geen probleem hoor, het schoot er enigszins bij in bij mij (volgens mij is dit een ongelooflijk frisisme, wellicht kan ProGNerD dat beamen) om een nummer te nomineren. Vrijdag ben ik wel de hele dag weg en het nummer dat ik in mijn hoofd heb is - voor de broodnodige afwisseling alhier - relatief gezien niet heel lang. Daarom stel ik voor dat ik mijn nominatie vanavond als een soort extraatje plaats, mits iedereen daarmee akkoord is.

Wat mij betreft prima.

Erbij inschieten lijkt mij gewoon Nederlands. Twee maal 'bij' gebruiken is misschien Fries?

Apollo schreef:
Wat mij betreft prima.

Erbij inschieten lijkt mij gewoon Nederlands. Twee maal 'bij' gebruiken is misschien Fries?

Helemaal goed, dubbel genieten => zin in in...

Apollo schreef:

Dat is best plausibel. In het Fries zou ik het namelijk formuleren als 'it skeat der by yn by my om in nominaasje te pleatsen', maar het kan ook zijn dat mijn eigen Friese taalgebruik deze keer tekort schiet. Dergelijke frisismen blijf ik in ieder geval fascinerend vinden en stiekem ben ik er best trots op dat mijn Nederlands doordrenkt is van dergelijke invloeden vanuit mijn moedertaal (hoewel universitaire docenten anders beweren, maar dat is een andere discussie...).

Pallbearer: 8,5

Verrassend dromerig en dynamisch. Springt er echt uit in positieve zin.

Apollo schreef:
(quote)

Black metal natuurlijk. Altijd weer die verdomde black metal...

Vanzelfsprekend vind ik het leuk dat je met een nominatie komt JM, maar ABDrums had wel tijdig gevraagd om vandaag zijn nominatie met ons te delen. Tevens had ik ABDrums zijn naam al ingevuld op de sheet voor vandaag. Laten wij afspreken dat ABDrums dan vrijdag aan de beurt is.

Oordeel over het nummer volgt later.

Dat reserveren van plaatsjes doet wel een beetje de fun/spontaniteit teniet van dit topic. Slaat het niet wat te ver door, denk je?

Akhlys:
Deze band heeft wat tijd nodig gehad voordat ik de klik vond. Naas klinkt weer alsof een demon zijn lichaam heeft overgenomen, en het drumwerk is verbluffend.
8,5

Pallbearer:
Ik had het nummer ook gehoord toen het net uitkwam, en het doet mij nog steeds niet zoveel. Een opvallende koerswijziging ten opzichte van hun eerdere werk. Als ik er een labeltje op moest plakken zou het geen metal zijn. Het begint als slappe radiorock, gelukkig komt er een beetje vlees op het bot vanaf (ongeveer) 4:20 maar het houdt niet over. Het heeft te weinig om het lijf voor mij.
5,5

Johnny Marr schreef:
Dat reserveren van plaatsjes doet wel een beetje de fun/spontaniteit teniet van dit topic. Slaat het niet wat te ver door, denk je?

Kan ik mij ook wel in vinden, maar ik vind niet dat het te ver doorslaat. Ik vind het juist wel handig om de verwachtingen een beetje te managen. Ook geen problemen mee als je niet meer een plekje kunt reserveren.

De spreadsheet:
Maak Kennis met Metal Anno 2024 - Spreadsheet

Volgens de spreadsheet heb ik 'Drown In Sulphur - Eclipse of the Sun of Eden' nog niet gewaardeerd.
Bij deze alsnog: 5,5

Johnny Marr schreef:
(quote)

Helemaal mee eens. Zoals het ging was ging prima toch?
Minimaal 48 uur wachten en als je te laat bent, moet je volgende keer gewoon sneller zijn.
Daarnaast kwam het regelmatig voor we ruim door die 48 uur gingen.
De spontaniteit is er zo wel een beetje vanaf inderdaad.

Pallbearer: 8,5

Vanaf het 1e album ben ik al fan, al kon me het vorige album iets minder bekoren dan z'n voorgangers. Dit nummer klinkt in ieder geval weer veelbelovend!

Van mijn kant een kort inhaalslagje met enkele verantwoordende opmerkingen.

Austere - Cold Cerecloth: Uitermate sfeervol en kwalitatief in orde zoals we van de band gewend zijn, maar ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat dit nummer een pak minder intens en aangrijpend is dan het werk op Corrosion of Hearts.

7,5

Vnder A Crvmbling Moon - Breach The Sky: Sludgy post-metal zoals ik - zelfs op mijn relatief jonge leeftijd - al erg veel heb gehoord. Ik hoor hier geen onderscheidende en/of vernieuwende elementen die me aangrijpen of nieuwsgierig maken naar meer. Goed geproduceerd en netjes uitgevoerd, maar ik plak hier het label 'degelijk' op.

6,5

Akhlys - Sister Silence, Brother Sleep: Toen ik gisteravond in de bus onderweg terug naar huis was, schoot me te binnen dat het nieuwste nummer van Akhlys hier is genomineerd. Reden genoeg om - in het donker al turend door het raam naar het Friese landschap - het in zwarte nevelen gehulde en van intensiteit en bezwering doordrenkte album Melinoë van stal te halen. Kortgezegd werd mijn 4,5*-beoordeling voor dat album weer even dubbel en dwars bevestigd. Op dit nummer laat de band horen mooi op dezelfde voet verder te gaan, door weer een ouderwetse bak aan zwartgallige, intense, afstotelijke en smerige bak teringherrie over de luisteraar heen te gieten. En ik vind het meer dan heerlijk.

9

Pallbearer becijfer ik later, maar de eerste indrukken zijn positief. Opbouwtechnisch zit het met name prima in elkaar, maar het heeft nog wel enkele verdere luisterbeurten nodig om volledig te landen.

Deze Pallbearer viel me tegen ten opzichte van het voorgaande werk, flauwer, minder panache. 6

Pallbearer: Beetje zeurderig en saai, de combinatie tekst, zang en muziek doet mijn preut ietwat verschrompelen. Het openbloeien hoor ik dan ook niet echt al wordt het gaandeweg wel iets beter. Kan hier barweinig mee.

5

odi
Akhlys: 8

Heerlijke bak herrie, benieuwd naar het hele album.

Pallbearer: 7,5

Elk album probeer ik het weer maar echt klikken wil het maar niet, dit nummer bevalt me wel, album toch maar weer proberen wanneer het uitkomt.

Pallbearer - Where The Light Fades: 7,5

Enigszins verrassend meer aan de rustigere / softe kant van het metal spectrum, dan verwacht (gehoopt misschien... ?), maar luistert desondanks wel lekker weg en maakt me zeker nieuwsgierig naar het hele album (ook vanwege de thematiek).

Doet me bij vlagen ook wat denken aan Soen trouwens.

Nou, eindelijk. Even tijd gemaakt om weer bij te spijkeren. Al had ik de meeste nummers al wel eens gedraaid de afgelopen tijd.

31-03: Divided - Days Undone (So Long) (ProGNerD / 9 / 6,64)
Wat een matig gemiddelde. Okay, we horen niks nieuws, maar ik vind het toch allemaal wel enorm smaakvol gedaan.
8

Hmmm, een stijl(potpourri) die we hier niet zo vaak tegenkomen. Metalcore soit, djent sure, maar de jongens gooien er wel een hele hoop extra's bij. Ik weet niet of ik een heel album met net zo veel plezier luister als dit nummer, maar dit is nu de vierde en vijfde keer dat ik 'em luister en het bevalt me prima. Dat ge-oooh-oooh-oooh-oooh-oooh-oooohhh is best wel een oorwurm. Toe maar jongen: schreeuw het er maar uit!
De laatste twee minuten komen echter over alsof ze geen idee hadden hoe het nummer tot een overtuigend einde te brengen en klinkt als wat losse ideeën aan elkaar geplakt. Da's jammer en kost een halve punt.
7,5

05-04: Austere - Cold Cerecloth (Dieter / 8 / 7,8)
Wanneer Katatonia blackmetal zou spelen. Misschien zou de band dat ook maar eens moeten doen, dan zou ik het waarschijnlijk langer volhouden om naar te luisteren. Super sfeervol, heerlijke gitaarlijntjes, smaakvolle zangpartijen. Eigenlijk niks mis mee, maar de eerste vier minuten zijn wel erg gelikt en kunnen op deze manier eindeloos door meanderen. Gelukkig trapt de band de duvel daarna even op zijn staart en laat nog even het broodnodige gif zien met een tweede, wat feller gespeeld thema. Ik klink wat negatief, maar evenzogoed toch wel een kleine 8 waard. Omdat het zo mooi is uitgevoerd.
7,9

06-04: Vnder A Crvmbling Moon - Breach The Sky (ProGNerD / 7 / 7,51)
Een symfoband goes sludgemetal? Ik vind de grunts nogal gekunsteld geknutsel. Past ook niet zo bij de stijl: misschien willen ze zich tougher voordoen dan hun muziek vraagt?
Een paar luisterbeurten verder blijkt het toch een kwestie van gewenning te zijn. De growls hebben iets weg van Cult Of Luna. Die gewenning blijkt ook voor die synths halverwege: wat ik eerst gekunsteld geknutsel vond, vind ik nu kunstig en kundig. Hoe smaak in een paar beurten en letters kan veranderen.
7,8

08-04: Akhlys - Sister Silence, Brother Sleep (Apollo / 7 / 7,91)
Hé, was hun blackmetal op hun vorige platen ook zo symfonisch?
Het klinkt op de een of andere manier minder duister, en derhalve ook minder extreem dan ik me van de vorige albums kan herinneren. [even terugluisteren] Ja, het lijkt qua gitzwarte duisternis toch een fractie minder pikkedonker dan 'Melinoë'. Gloort daar niet een iel streepje licht? Oh nee, het was maar schijn. Nog steeds oppermachtig, hels en zinderend, maar waar ik (zojuist) nog 5* aan 'Melinoë' heb uitgedeeld, daar bljft dit nummer vooralsnog steken op 8,8. Nog steeds het hoogste cijfer dat ik dit jaar heb uitgedeeld, maar ik had vantevoren ingezet/gehoopt op minimaal een 9. Misschien groeit het nummer later nog naar een 9. Kan goed, want na de 1e luisterbeurt stond het cijfer nog op een 8,5. Ach, fuck it.
9

Ik ben geen fan van Pallbearers doom: ik kan me nog een optreden op Roadburn herinneren waar ik me stierlijk heb staan vervelen en ik het niet langer volhield dan een minuut of twintig. Dus ik zette me schrap bij de eerste luisterbeurt.
...
Huh? Da fuck? Is dít Pallbearer? Of heeft Mark Knopfler zijn baard laten groeien en kop kaal geschoren? Die eerste minuut was wederom een bevestiging van mijn mismatch met Pallbearer. Wat een weeïge nichtenbende. Dan was die doom nog beter!

Maar Johnny Marr en The_Cry hebben gelijk. Met name de woorden 'opbloeien' (vanaf 2'45') en 'verrassend' (vanaf 3'16") zijn voor mij van toepassing: ik wist niet dat ik een match kon hebben met Pallbearer. Laat staan met zo'n gevoelige, proggy ballad. Echt erg mooi!
8,2

Nou nou, de hoge cijfers vliegen weer in het rond in Huize Smith. Het wordt voor de verandering wel eens tijd voor een echte baggerplaat, anders lijkt het alsof ik alles maar voor zoete koek slik.
Komt er niet een nieuwe Six Feet Under-plaat uit ofzo?

Gast
geplaatst: vandaag om 08:26 uur

geplaatst: vandaag om 08:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.