Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024
zoeken in:
0
geplaatst: 11 april 2024, 22:09 uur
EvilDrSmith schreef:
10-04: Pallbearer - Where The Light Fades (Johnny Marr / /)
Ik ben geen fan van Pallbearers doom: ik kan me nog een optreden op Roadburn herinneren waar ik me stierlijk heb staan vervelen en ik het niet langer volhield dan een minuut of twintig. Dus ik zette me schrap bij de eerste luisterbeurt.
...
Huh? Da fuck? Is dít Pallbearer? Of heeft Mark Knopfler zijn baard laten groeien en kop kaal geschoren? Die eerste minuut was wederom een bevestiging van mijn mismatch met Pallbearer. Wat een weeïge nichtenbende. Dan was die doom nog beter!
Maar Johnny Marr en The_Cry hebben gelijk. Met name de woorden 'opbloeien' (vanaf 2'45') en 'verrassend' (vanaf 3'16") zijn voor mij van toepassing: ik wist niet dat ik een match kon hebben met Pallbearer. Laat staan met zo'n gevoelige, proggy ballad. Echt erg mooi!
8,2
10-04: Pallbearer - Where The Light Fades (Johnny Marr / /)
Ik ben geen fan van Pallbearers doom: ik kan me nog een optreden op Roadburn herinneren waar ik me stierlijk heb staan vervelen en ik het niet langer volhield dan een minuut of twintig. Dus ik zette me schrap bij de eerste luisterbeurt.
...
Huh? Da fuck? Is dít Pallbearer? Of heeft Mark Knopfler zijn baard laten groeien en kop kaal geschoren? Die eerste minuut was wederom een bevestiging van mijn mismatch met Pallbearer. Wat een weeïge nichtenbende. Dan was die doom nog beter!
Maar Johnny Marr en The_Cry hebben gelijk. Met name de woorden 'opbloeien' (vanaf 2'45') en 'verrassend' (vanaf 3'16") zijn voor mij van toepassing: ik wist niet dat ik een match kon hebben met Pallbearer. Laat staan met zo'n gevoelige, proggy ballad. Echt erg mooi!
8,2
Puur uit nieuwsgierigheid, iedereen moet zelf weten hoe je je cijfers beredeneert, maar hoe kom je nou op een 8,2 als je de eerste 2m45s van het nummer 'een weeïge nichtenbende' vindt? Bij mij is de kans op een 8 dan al verkeken, want dan draai ik het niet. Spoel je dan door als je het weer opzet of wordt het ruimschoots gecompenseerd door het slotstuk dat je je er doorheen worstelt?
Nou nou, de hoge cijfers vliegen weer in het rond in Huize Smith. Het wordt voor de verandering wel eens tijd voor een echte baggerplaat, anders lijkt het alsof ik alles maar voor zoete koek slik.
Komt er niet een nieuwe Six Feet Under-plaat uit ofzo?
Nog een maandje wachten en dan komt er op 10 mei nieuw haardhout uit.
1
geplaatst: 11 april 2024, 22:35 uur
EvilDrSmith schreef:
Bla-bla-bla. 8,2
Bla-bla-bla. 8,2
Apollo schreef:
Puur uit nieuwsgierigheid, iedereen moet zelf weten hoe je je cijfers beredeneert, maar hoe kom je nou op een 8,2 als je de eerste 2m45s van het nummer 'een weeïge nichtenbende' vindt? Bij mij is de kans op een 8 dan al verkeken, want dan draai ik het niet. Spoel je dan door als je het weer opzet of wordt het ruimschoots gecompenseerd door het slotstuk dat je je er doorheen worstelt?
Ik omschreef mijn eerste indruk, die wil bij volgende luisterbeurten wel eens wijzigen. En dat bleek: bij de volgende luisterbeurten verdween dat weeïge nichtenbendegevoel en kan ik, binnen de context van het gehele liedje, de weeïge nichtenbende goed hebben. Ik kan ook prima luisteren naar bijv. Anohni/Antony & The Johnsons en John Grant. Al blijft het wel op het randje... (maar omdat ik inmiddels weet wat er komen gaat, trek ik het (blijkbaar)).Puur uit nieuwsgierigheid, iedereen moet zelf weten hoe je je cijfers beredeneert, maar hoe kom je nou op een 8,2 als je de eerste 2m45s van het nummer 'een weeïge nichtenbende' vindt? Bij mij is de kans op een 8 dan al verkeken, want dan draai ik het niet. Spoel je dan door als je het weer opzet of wordt het ruimschoots gecompenseerd door het slotstuk dat je je er doorheen worstelt?
EvilDrSmith schreef:
Nou nou, de hoge cijfers vliegen weer in het rond in Huize Smith. Het wordt voor de verandering wel eens tijd voor een echte baggerplaat, anders lijkt het alsof ik alles maar voor zoete koek slik.
Hahaha, het is niet waar? Nou, bedankt voor de waarschuwing. Nou nou, de hoge cijfers vliegen weer in het rond in Huize Smith. Het wordt voor de verandering wel eens tijd voor een echte baggerplaat, anders lijkt het alsof ik alles maar voor zoete koek slik.

1
geplaatst: 12 april 2024, 09:40 uur
02-04: Seven Spirits Burning - Legalism -> Destruction (The_CrY / 10 / 6,29)
05-04: Austere - Cold Cerecloth (Dieter / 10 / 7,78)
06-04: Vnder A Crvmbling Moon - Breach The Sky (ProGNerD / 9 / 7,43)
08-04: Akhlys - Sister Silence, Brother Sleep (Apollo / 11 / 8,22)
10-04: Pallbearer - Where The Light Fades (Johnny Marr / 9 / 7,23)
12-04: Thou - I Feel Nothing When You Cry (Apollo / 0 / 0)
Toch de keuze voor een korter nummer gemaakt. Er is veel goede metal uitgebracht de afgelopen paar weken en een boel op komst, dat maakt het lastig kiezen. Ik vind dit nummer aardig verslavend op het moment.
Maak Kennis met Metal Anno 2024 - Spreadsheet
12-04: Thou - I Feel Nothing When You Cry (Apollo / 0 / 0)
Toch de keuze voor een korter nummer gemaakt. Er is veel goede metal uitgebracht de afgelopen paar weken en een boel op komst, dat maakt het lastig kiezen. Ik vind dit nummer aardig verslavend op het moment.
0
geplaatst: 12 april 2024, 12:27 uur
Dat was niet de afspraak Apollo
(anyway: ik heb je langere nominatie kandidaat inmiddels ook gecheckd en erg interessant bevonden, dus toegevoegd aan m'n watchlist...
)
Ik heb trouwens ook weer wat nieuws in het vat gegooid. Ik laat het daar nog even lekker fermenteren / ontwikkelen en met nog enkele checks tussendoor dit weekend trek ik er de best gerijpte kandidaat uit om hier op te dienen voor jullie, zondag a.s.
(anyway: ik heb je langere nominatie kandidaat inmiddels ook gecheckd en erg interessant bevonden, dus toegevoegd aan m'n watchlist...
)Ik heb trouwens ook weer wat nieuws in het vat gegooid. Ik laat het daar nog even lekker fermenteren / ontwikkelen en met nog enkele checks tussendoor dit weekend trek ik er de best gerijpte kandidaat uit om hier op te dienen voor jullie, zondag a.s.

0
geplaatst: 12 april 2024, 12:38 uur
Geen zorgen, ik heb nog ruim 7 maanden de tijd om deze bijzondere black metal te nomineren. Leuk om te horen dat je het erg interessant vindt!
0
geplaatst: 12 april 2024, 13:16 uur
8
Lekkere grauwe herrie, hoor. Niet iets dat 8 minuten hoeft te duren om de boodschap over te brengen. Even kijken of de hele plaat net zo fijn is.
Lekkere grauwe herrie, hoor. Niet iets dat 8 minuten hoeft te duren om de boodschap over te brengen. Even kijken of de hele plaat net zo fijn is.
0
geplaatst: 12 april 2024, 13:32 uur
De plaat verschijnt pas 31 mei. Ik ben bezig met het album toe te voegen, maar het wordt niet gemakkelijk gemaakt vanwege de verschillende hoezen en tracklists die rondgaan.
0
geplaatst: 12 april 2024, 20:03 uur
Thou - I Feel Nothing When You Cry: 7
Ik hoor echt wel dat het niet slecht is en goed uitgevoerd, maar dit ligt net iets teveel buiten mijn persoonlijke hotspot binnen de metal. Ik hoor idd vooral een energieke bak herrie (op zich niks mis mee), maar mis toch een beetje ontwikkeling / opbouw die me meenemen en het boeiend genoeg maken (al is I Feel Nothing misschen een beetje overdreven...
).
Ik hoor echt wel dat het niet slecht is en goed uitgevoerd, maar dit ligt net iets teveel buiten mijn persoonlijke hotspot binnen de metal. Ik hoor idd vooral een energieke bak herrie (op zich niks mis mee), maar mis toch een beetje ontwikkeling / opbouw die me meenemen en het boeiend genoeg maken (al is I Feel Nothing misschen een beetje overdreven...
).
0
geplaatst: 12 april 2024, 21:10 uur
Thou: Heerlijk lomp en ruizig. Songtitel en tekst voel ik ook erg. Zeker benieuwd naar een heel album. 8,2
0
geplaatst: 13 april 2024, 01:39 uur
0
geplaatst: 14 april 2024, 08:12 uur
12-04: Thou - I Feel Nothing When You Cry (Apollo / 6 / 7,7)
14-04: Subterraen - 10:27 (ProGNerD / 0 / 0)
Lekkere Franse atmosferische post-sludge.
Ik heb gekozen voor het nummer met de minst aansprekende titel dat bovendien het kortst is, maar wel het album / de band het best karakteriseert wat mij betreft. De overige nummers zijn ook de moeite waard en hebben stuk voor stuk zo hun eigen bijzonderheden, zo vind ik van de opener bijv. het intro en de opbouw erg mooi en van het 2e nummer de afsluiting. Het laatste nummer is het meest heftig.
(werd ik nog bijna in twijfel gebracht toen ik last-minute ontdekte dat Pelagic ook een mooie nieuwe release had afgelopen vrijdag...
)
12-04: Thou - I Feel Nothing When You Cry (Apollo / 6 / 7,7)
Lekkere Franse atmosferische post-sludge.
Ik heb gekozen voor het nummer met de minst aansprekende titel dat bovendien het kortst is, maar wel het album / de band het best karakteriseert wat mij betreft. De overige nummers zijn ook de moeite waard en hebben stuk voor stuk zo hun eigen bijzonderheden, zo vind ik van de opener bijv. het intro en de opbouw erg mooi en van het 2e nummer de afsluiting. Het laatste nummer is het meest heftig.
(werd ik nog bijna in twijfel gebracht toen ik last-minute ontdekte dat Pelagic ook een mooie nieuwe release had afgelopen vrijdag...
)Maak Kennis met Metal Anno 2024 - Spreadsheet
1
geplaatst: 14 april 2024, 16:28 uur
Even naar binnengegaan om het nummer te luisteren, want buiten in het zonnetje verbleekt het een beetje.
De intro pakte mij al meteen, maar de zanger begint een beetje stroef. Verderop in het nummer werd het al beter, of de zang went snel, dat kan ook. De achtergrondzang in de eerste helft vind ik matig gemixt, maakt weinig indruk op mij en dat doen collega's in het genre beter. Het rustige middenstuk vind ik erg sfeervol en bouwt de spanning goed op. Wel beklijft het gevoel dat er op het einde iets meer in had gezeten. Slappe analyse van mij om het zo te noemen, maar er mist 'iets'. Het vraagt om een grotere explosie na dat middenstuk en de manier waarop het slotstuk begint vanaf 5:09. Ergens vanaf 6:18 voel ik dat de intensiteit niet meer toeneemt voor mij, en dat is jammer want ik zit er wel lekker in. De compositie vloeit op een natuurlijke wijze en maakt mij daarom ook nieuwsgierig naar het album als er, zoals jij zegt, nog meer afwisseling en intensiteit te vinden is.
7,8
De intro pakte mij al meteen, maar de zanger begint een beetje stroef. Verderop in het nummer werd het al beter, of de zang went snel, dat kan ook. De achtergrondzang in de eerste helft vind ik matig gemixt, maakt weinig indruk op mij en dat doen collega's in het genre beter. Het rustige middenstuk vind ik erg sfeervol en bouwt de spanning goed op. Wel beklijft het gevoel dat er op het einde iets meer in had gezeten. Slappe analyse van mij om het zo te noemen, maar er mist 'iets'. Het vraagt om een grotere explosie na dat middenstuk en de manier waarop het slotstuk begint vanaf 5:09. Ergens vanaf 6:18 voel ik dat de intensiteit niet meer toeneemt voor mij, en dat is jammer want ik zit er wel lekker in. De compositie vloeit op een natuurlijke wijze en maakt mij daarom ook nieuwsgierig naar het album als er, zoals jij zegt, nog meer afwisseling en intensiteit te vinden is.
7,8
1
geplaatst: 14 april 2024, 16:32 uur
En vergeten te zeggen: gave hoes. En dus een mooie nominatie, ProGNerD!
0
geplaatst: 14 april 2024, 17:16 uur
Ook nog vergeten op Thou te stemmen: 8,2.
Ik was toch wel erg nieuwsgierig naar de rest en heb het hele album nu twee keer beluisterd: zeker een goed album! Vier sterke nummers, waarvan ik alle andere nummers eerlijk gezegd beter vind dan '10:27'. Vooral de afsluiter is machtig zeg, poeh. Dat is de climax waar het bij '10:27' aan ontbreekt voor mij. Ik ben het dus niet met je eens dat '10:27' de band het best karakteriseert. De andere 3 nummers zijn namelijk nog gruiziger en intenser, bevatten gitaarsolo's, en geven de luisteraar geen ademruimte zoals '10:27' dat wel doet (oké, 'Poisoned Waters' heel kort). Wel hebben de nummers ieder hun eigen bijzonderheden, dat ben ik met je eens. Ik kan daarom iedereen aanraden om het gehele album een kans te geven.
ProGNerD schreef:
Ik was toch wel erg nieuwsgierig naar de rest en heb het hele album nu twee keer beluisterd: zeker een goed album! Vier sterke nummers, waarvan ik alle andere nummers eerlijk gezegd beter vind dan '10:27'. Vooral de afsluiter is machtig zeg, poeh. Dat is de climax waar het bij '10:27' aan ontbreekt voor mij. Ik ben het dus niet met je eens dat '10:27' de band het best karakteriseert. De andere 3 nummers zijn namelijk nog gruiziger en intenser, bevatten gitaarsolo's, en geven de luisteraar geen ademruimte zoals '10:27' dat wel doet (oké, 'Poisoned Waters' heel kort). Wel hebben de nummers ieder hun eigen bijzonderheden, dat ben ik met je eens. Ik kan daarom iedereen aanraden om het gehele album een kans te geven.
0
geplaatst: 14 april 2024, 17:31 uur
Mooi dat je zo enthousiast bent over het album Apollo, daar doen we het tenslotte voor, nietwaar...?
En ja, bij idd 4 erg sterke nummers is het dan soms lastig en puur een kwestie van persoonlijke smaak en nuance, welke je dan kiest (bij de 1e beluistering had ik meteen deze in gedachten, maar moet bekennen dat ik het album daarna nog 2 keer beluisterd heb en heel erg getwijfeld heb, maar soms moet je bij je 1e ingeving blijven. En het belangrijkste is dat ik er weer een album bij heb waar ik nog lang van zal blijven genieten, dus...
)
En ja, bij idd 4 erg sterke nummers is het dan soms lastig en puur een kwestie van persoonlijke smaak en nuance, welke je dan kiest (bij de 1e beluistering had ik meteen deze in gedachten, maar moet bekennen dat ik het album daarna nog 2 keer beluisterd heb en heel erg getwijfeld heb, maar soms moet je bij je 1e ingeving blijven. En het belangrijkste is dat ik er weer een album bij heb waar ik nog lang van zal blijven genieten, dus...
)
1
geplaatst: 14 april 2024, 18:13 uur
12-04: Thou - I Feel Nothing When You Cry:
Na Pallbearer weer zo'n Roadburnhuisband waar ik niet onverdeeld enthousiast over ben. Met name de vocalen vind ik van een eenvormig, emotieloos gekrijs waarbij ik schouderophalend heb staan kijken en voortijdig afhaakte. Alleen die keer dat ze optraden met Emma Ruth Rundle hield ik het langer vol, maar ook daar had ik meer van verwacht. Ook het geluid vond ik toen ruk (en nee: ik stond eens een keer niet vooraan
).
Enfin, lang en nodeloos intro om te schrijven wat ik nu van dit nummer vind. Nou, het valt me eigenlijk helemaal niet tegen. Ik wist niet dat ze zo "snel" konden spelen. Ik vind zijn brullerig gekrijs in deze stijl ook veel beter passen dan in die slome doomsludge. Of spelen ze wel eens vaker zo snel (zo goed ken ik dat werk van hen ook zeker niet)? Voordeek is ool de bescheiden tijdsduur. Gave songtitel ook.
Zou het dan toch nog wat kunnen worden tussen thou en mij? (Dit is geen archaïsch-romantische Tinderzin...)
7,3
Het nummer duurt een paar minuten te kort om zijn titel eer aan te doen. Over slappe analyses gesproken: verder wat Apollo zegt.
Jouw twijfelband gaat vast nog een keer hun bandnaam veranderen, wat ik je brom. Wat een merkwaardige bandnaam voor een metalband (zeker op Pelagic Records). Tenzij ze een soort Steel Panther-"metal" spelen, of grote bewonderaars zijn van James Brown, maar met name dat eerste waag ik te betwijfelen.
7,8
Na Pallbearer weer zo'n Roadburnhuisband waar ik niet onverdeeld enthousiast over ben. Met name de vocalen vind ik van een eenvormig, emotieloos gekrijs waarbij ik schouderophalend heb staan kijken en voortijdig afhaakte. Alleen die keer dat ze optraden met Emma Ruth Rundle hield ik het langer vol, maar ook daar had ik meer van verwacht. Ook het geluid vond ik toen ruk (en nee: ik stond eens een keer niet vooraan
). Enfin, lang en nodeloos intro om te schrijven wat ik nu van dit nummer vind. Nou, het valt me eigenlijk helemaal niet tegen. Ik wist niet dat ze zo "snel" konden spelen. Ik vind zijn brullerig gekrijs in deze stijl ook veel beter passen dan in die slome doomsludge. Of spelen ze wel eens vaker zo snel (zo goed ken ik dat werk van hen ook zeker niet)? Voordeek is ool de bescheiden tijdsduur. Gave songtitel ook.
Zou het dan toch nog wat kunnen worden tussen thou en mij? (Dit is geen archaïsch-romantische Tinderzin...)
7,3
Het nummer duurt een paar minuten te kort om zijn titel eer aan te doen. Over slappe analyses gesproken: verder wat Apollo zegt.

Jouw twijfelband gaat vast nog een keer hun bandnaam veranderen, wat ik je brom. Wat een merkwaardige bandnaam voor een metalband (zeker op Pelagic Records). Tenzij ze een soort Steel Panther-"metal" spelen, of grote bewonderaars zijn van James Brown, maar met name dat eerste waag ik te betwijfelen.
7,8
1
geplaatst: 14 april 2024, 18:30 uur
EvilDrSmith schreef:
Tenenkrommende bandnaam inderdaad. Om nog maar te zwijgen over de album- en songtitels. Die gaan niet veel shirtjes verkopen geloof ik.
Steel Panther is in ieder geval meer metal dan Myrkur!
0
geplaatst: 15 april 2024, 17:02 uur
Subterraen: Sowieso een lekker modderige sound waar ik graag naar luister, fijne vocalen ook, fijne variatie met dat rustige stuk, al hoop je dat er daarna een climax van jewelste komt maar die mocht van mij nog net een tikkeltje heftiger zijn. Niet 100% bevredigend dus, maar nog altijd fijn en ga zeker het hele album beluisteren.
edit: laat ik ook een cijfer geven
7,6
edit: laat ik ook een cijfer geven
7,6
1
geplaatst: 16 april 2024, 08:54 uur
48 uur voorbij, dus ik gooi er maar éénte in!
12-04: Thou - I Feel Nothing When You Cry (Apollo / 8 / 7,7)
14-04: Subterraen - 10:27 (ProGNerD / 6 / 7,74)
16-04: DVNR - Pleroma (Dieter / 0 / 0)
12-04: Thou - I Feel Nothing When You Cry (Apollo / 8 / 7,7)
14-04: Subterraen - 10:27 (ProGNerD / 6 / 7,74)
16-04: DVNR - Pleroma (Dieter / 0 / 0)
0
geplaatst: 16 april 2024, 10:40 uur
Ik ben niet zo weg van de zang en grunts bij Dvne. Het is op een manier die tegenwoordig veelvuldig toegepast wordt, maar mij doet het niets. Compositie ook wat voorspelbaar qua opbouw. Voor de rest prima, maar wel iets onder het niveau van hun vorige album.
6,7
6,7
0
geplaatst: 16 april 2024, 19:12 uur
DVNR - Pleroma: 7
Niet slecht, maar ook ik ben nog niet helemaal overtuigd van de zang...
Niet slecht, maar ook ik ben nog niet helemaal overtuigd van de zang...
1
geplaatst: 16 april 2024, 19:27 uur
Klein verzoek om de spreadsheet mee te plaatsen in de nominaties (ik vergat het laatst ook een keer) en te updaten. Ik heb het nu bijgewerkt met Dvne erbij.
0
geplaatst: 16 april 2024, 21:45 uur
Pleroma: leuk nummer, niet helemaal mijn ding denk ik (voor een nummer leuk maar een heel album is misschien iets te veel van het goede) maar van de tweede helft toch best genoten. Ook echt een heerlijk knullige clip. 7,2
* denotes required fields.