MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024

zoeken in:
Ik ga ze binnenkort live zien. Niet zo heel onder de indruk van dit nieuwe nummer though, gewoon degelijk.

6,5

Subterraen: 7.5
Zwaar nummer, wat lastig door te komen, maar na een tweede poging begin ik er wel wat in te horen.

Dvne: 6,8
Het andere vrijgegeven nummer vond ik sterker, deze voelt wat saai. Heb sowieso weer zin in de plaat.

02-04: Seven Spirits Burning - Legalism -> Destruction (The_CrY / 10 / 6,29)
05-04: Austere - Cold Cerecloth (Dieter / 10 / 7,78)
06-04: Vnder A Crvmbling Moon - Breach The Sky (ProGNerD / 9 / 7,43)
08-04: Akhlys - Sister Silence, Brother Sleep (Apollo / 11 / 8,22)
10-04: Pallbearer - Where The Light Fades (Johnny Marr / 9 / 7,23)
12-04: Thou - I Feel Nothing When You Cry (Apollo / 8 / 7,71)
14-04: Subterraen - 10:27 (ProGNerD / 7 / 7,71)
16-04: Dvne - Pleroma (Dieter / 7 / 7,1)
18-04: Aquilus - Nigh To Her Gloam (Apollo / 0 / 0)

Daar is 'ie dan, ProGNerD.
Een unieke combinatie aan stijlen, te weten: black metal en klassieke muziek. Wel een lang nummer, dus het vereist wat geduld, maar dan heb je ook wat. Extra indrukwekkend wanneer je bedenkt dat het een soloproject is.

3 mei volgt het album.

Maak Kennis met Metal Anno 2024 - Spreadsheet

Al een tijdje niets van B.Robertson vernomen hier, hopelijk gaat alles goed.

Mooie bak bombastische herrie: 7,9

Aquilus - Nigh To Her Gloam: 7,6

Ik heb Bellum I inmiddels ook geheel geluisterd en dat maakt me erg benieuwd naar het vervolg, dus 3 mei staat op de agenda

18-04: Aquilus - Nigh To Her Gloam (Apollo / 3 / 7,5)
20-04: Selbst - The Stench of a Dead Spirit (ProGNerD / / )

Het is hier erg rustig de laatste paar dagen, dus als jullie 't niet doen, dan zal ik 't SELBST maar doen :
Verrassend goeie black-metal uit Latijns-Amerika (!)...

Het album sluit wat mij betreft af met de prijsklapper: heerlijke openingsriff en opbouw naar het middenstuk waar het flink los gaat om vervolgens weer tot rust te komen en langzaam en sfeervol te eindigen.

Ik had dit album anderhalve week geleden al gehoord. Er lijkt een trend te zijn ontstaan om albums vóór de releasedatum vrij te geven, dat zie ik althans bij veel metal albums gebeuren. Een dagje of twee meestal, maar 11 dagen is wel erg vroeg.

Gisteren weer geluisterd en ik vind het goed, maar niet zo goed dat ik zin heb om het vaker te luisteren. Lastig te zeggen waar dat aan ligt, want ik voel niet een bepaalde oververzadiging aan releases op dit moment. Wel kan ik zeggen dat ik op basis van de cover art, album- en songtitels en het Debemur Morti-label een stuk heftigere muziek had verwacht. Dit is relatief toegankelijk zowel op muzikaal vlak als de productie.

De band is trouwens opgericht in Venezuela, maar de zanger woont in Chili. Tof om dat stukje wereld ook eens te presenteren hier, ProGNerD.

Weer een heleboel blablabla van mijn kant:
7,5

Iedereen op Roadburn, zeker ?

Ben benieuwd naar de verhalen en ervaringen...

Druk geweest afgelopen dagen dus net even bijgeluisterd.

Nigh to Her Gloam: Jaaa, heel tof dit. Enorm verhalende black metal en de afwisseling met neofolk en klassiek ligt echt helemaal in mijn straatje. Het album staat op mijn radar. 8,3

The Stench of a Dead Spirit: Zeker leuk, maar ik weet niet of ik er per se een heel album van wil horen. Het klinkt allemaal wat clean. 7,2

Inderdaad heel rustig hier.

Aquilus - Nigh To Her Gloam: 8
Bombastisch nummer en er gebeurt veel. Absoluut het herbeluisteren waard nog, maar ik vraag me wel een klein beetje af of het nummer zo lang hoeft te duren. Het voelde al een paar keer alsof het klaar was om vervolgens nog een herstart te maken. Verder wel heel mooi en episch. Hier hou ik wel van.

Selbst - The Stench of a Dead Spirit: 7,8
Ook zeker niet verkeerd. Lekker moderne, avontuurlijke track met heerlijke gitaren.

Aquilus staat toevallig niet op spotify?

Johnny Marr schreef:
Aquilus staat toevallig niet op spotify?

Helaas (nog) niet. Ik vermoed dat het album, en de single, uiteindelijk wel op Spotify zal verschijnen. Hij heeft immers al zijn vorige werken ook op Spotify gezet.

18-04: Aquilus - Nigh To Her Gloam (Apollo / 6 / 7,97)
20-04: Selbst - The Stench of a Dead Spirit (ProGNerD / 5 / 7,3)
23-04: Verwoed - The Madman's Dance (Apollo/ProGNerD / 0 / 0)

Niet helemaal aan mij om deze te plaatsen, maar als er niets wordt geplaatst dan doe ik het toch. Dankzij een tip van ProGNerD heb ik namelijk deze vette plaat ontdekt, dus de credits mogen ook naar hem.

Verwoed is een Nederlands black metal soloproject van Erik Bleijenberg. Hij is enkele jaren bezig geweest om dit album te voltooien vanwege persoonlijke omstandigheden, maar het resultaat mag er zijn. Op de albumpagina is al het nodige gezegd en geschreven. De opbouw en 'flow' van deze plaat is een van de sterke punten en gaat een beetje verloren als je een los nummer kiest, maar dit nummer heeft een mooi begin en einde.

Aquilus geef ik na enig beraad een 9. De combinatie aan stijlen was op vorige albums wat fragmentarisch, echter is dat op dit nummer niet het geval. Wel had ik van jou een hoger cijfer verwacht als je Bellum I al goed vond, ProGNerD!

Bijna vergeten :

Selbst - The Stench of a Dead Spirit: 8,1

Verwoed: 8

odi
Inhaalslag:

Subterraen: 8

Heerlijk sfeervol nummmer.

Dvne: 7

Best een goed nummer maar weet niet of ik dit een album lang vol hou.

Aquilis: 6

Op voorhand leek me dit erg interessant maar het kwartje wil niet vallen.

Selbst: 7,3

Laatste 2,5 minuut zorgt ervoor dat hij nog redelijk ruim over de 7 gaat.

Verwoed: 8,3

Had al iets geluisterd en dat viel wat tegen maar dit nummer is erg gaaf. Toch het album nog maar eens proberen.

Verwoed: 7,5

odi schreef:
Had al iets geluisterd en dat viel wat tegen maar dit nummer is erg gaaf. Toch het album nog maar eens proberen.

Zeker doen; typisch een album dat je als een heerlijk, bijna hypnotiserende luisterbeleving als geheel moet ondergaan...

Verwoed: 8,3

odi
ProGNerD schreef:
(quote)

Zeker doen; typisch een album dat je als een heerlijk, bijna hypnotiserende luisterbeleving als geheel moet ondergaan...

Inmiddels twee keer gedaan, via de koptelefoon. Je omschrijving klopt idd, deze gaat vaak geluisterd worden.

Back from Planet Roadburn, back to Planet MuMe.
ProGNerD schreef:
Iedereen op Roadburn, zeker ?
Ben benieuwd naar de verhalen en ervaringen...
Die van mij kan je in het kort teruglezen in het andere metalspelletje (om je meteen in de fuik te lokken om daar ook aan mee te doen )

Goh, hoe gaaf, geweldig en grandioos ik hun vorige twee albums vond, zo gewoontje vind ik dit nummer.
Een beetje een underwhelmed gevoel bij. Zeker niet slecht, integendeel, maar ik had iets indrukwekkends verwacht/gehoopt en dat blijft uit. Dvne kleurt ietwat kleurloos binnen de lijntjes. Evenzogoed wel lekker.
7,3

EDIT: Ik verhoog toch naar een 8. Het hele album inmiddels een paar geluisterd met als resultaat dat het album nu in het mandje ligt bij Large. Ik vind het toch een behoorlijk imposante plaat waarbij de nummers zorgen voor een heerlijke en intense flow. 'Pleroma' is er slechts een onderdeel van - weliswaar een van de mindere - en als losse track viel het een beetje in het niet. Het is alsof je een deel van het geheel moe(s)t beoordelen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld het 'I Primo Vere' uit de Carmina Burana. Best wel een okay stuk als je dat hoort, maar binnen de gehele Carmina is het wonderschoon. Ergo: som der delen etc.
Diverse andere tracks hadden een stuk hoger geschoord.

18-04: Aquilus - Nigh To Her Gloam (Apollo / 6 / 7,97)
Mooi en sfeervol. Toch gaat het een beetje langs me heen zonder echt diep mijn ziel, hart of ballen te raken. Zelfs na drie keer. Wat odi heeft, heb ik ook. Ben vergeleken met odi, zoals gewoonlijk, alleen wat milder gestemd qua normering. Evenzogoed wel lekker.
7,3

20-04: Selbst - The Stench of a Dead Spirit (ProGNerD / 5 / 7,3)
Duikt wat dieper de duistere krochten in dan de vorige twee: spreekt me iets meer aan. Derhalve iets lekkerder.
7,7

23-04: Verwoed - The Madman's Dance (Apollo/ProGNerD / 0 / 0)
Ah, die heb ik nog gezien op Roadburn. Helaas kan ik er niet zo heel veel over kwijt, behalve dat de paar nummers die ik zag wel gaaf overkwamen, maar de band clashte behoorlijk met Neptunian Maximalism en die gaf ik toch echt voorrang (en dat bleek geen verkeerde keuze). Al klinkt dit wel weer erg fijn. Vooral de psychedelisch vervormde, maniakale zang is toegevoegde waarde. Ook wel nodig, want de atm.black zelf is verder grotendeels van een bekend procedé. Evenzogoed het lekkerste van deze vier (al heeft mijn EDIT bij Dvne dit genuanceerd).
8

Verwoed - The Madman's Dance: 8

14-04: Subterraen - 10:27 (ProGNerD / 8 / 7,74)
16-04: Dvne - Pleroma (Dieter / 9 / 7,19)
18-04: Aquilus - Nigh To Her Gloam (Apollo / 8 / 7,64)
20-04: Selbst - The Stench of a Dead Spirit (ProGNerD / 8 / 7,45)
23-04: Verwoed - The Madman's Dance (Apollo/ProGNerD / 7 / 7,8)
25-04: Walg - Geen Einde In Zicht (ProGNerD / 0 / 0)

Alweer een mooie vaderlandse ontdekking zoals ik net al schreef op de albumpagina

(wilde eigenlijk morgen nog afwachten vanwege de vele interessante releases, maar vond dat ik jullie deze sowieso niet kon onthouden... )

Nou, dat is toevallig, dit heb ik net ook geluisterd. Ben helaas niet zo positief over het album front-to-back, maar zal voor dit nummer nog wel een 6 geven. Fijne intro en extra instrumentatie, maar voor de rest zo standaard, leentjebuur en druk, en die Nederlandse teksten, brrr.

Ik heb het album toch maar een 3,0* gegeven i.p.v. een onvoldoende, maar het houdt niet over.

Best prima!

7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 16:37 uur

geplaatst: vandaag om 16:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.