MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024

zoeken in:
odi
5

Wat Apollo zegt is ook mijn gedachte.

M'n nominatie voor vandaag staat al vast, maar ik twijfel nog een beetje over het meest geschikte nummer; nog even laten borrelen, dan gooi ik 'm na de lunch online...

02-05: Walk in Darkness - Mother (The_CrY / 7 / 5,86)
04-05: Glassing - Nothing Touches You (ProGNerD / 0 / 0)

Mooie release van m'n geliefde Pelagic Records. Eerlijk is eerlijk, moest er een beetje ingroeien, maar na 4 a 5 (!) luisterbeurten inmiddels is het kwartje wel gevallen en heb ik er weer een mooie nieuwe bij in m'n verzameling.

Het was lang twijfelen welk nummer ik hier zou nomineren, maar ik ben eruit en heb voor Nothing Touches You gekozen omdat in dat nummer de vele soms wat contrasterende stijlen / facetten van de muziek op dit album min of meer samenkomen. Het is een gevarieerde mix van (o.a.) Black Metal, Post-Metal, Post-Hardcore / Screamo, Shoegaze, Sludge.

Zoals gezegd: er is veel dynamiek en de contrasten tussen de nummers zijn vrij groot, in het meest extreme geval doorgevoerd met de drone-achtige soundscapes Sallow en The Kestrel Goes die als soort van rustpunt gelden na de meest heftige nummers en als overgang naar een volgend nummer. Dit, samen met de erg rauwe zang moet je trekken om dit album te kunnen waarderen: ik ben in ieder geval om !

Erg benieuwd wat jullie ervan vinden, waarbij ik aanraad het album als geheel te luisteren om vol te laten doordringen en beide kanten van de spiegel te zien...

Maak Kennis met Metal Anno 2024 - Spreadsheet

Dit album is mij anderhalve week geleden nog door een vriend getipt, maar ik had er tot op heden niets mee gedaan, dus fijn dat ik dat nu kan rechtzetten. De uitgebreide mix aan stijlen hoor ik ook terug en het past allemaal goed bij elkaar. Knap hoe de stijlen zo vloeiend tot een geheel zijn gesmeed. De vocalen vind ik heel divers. 1:57 bijvoorbeeld, heel machtig en intens. Rond 3:50 weer heerlijk dromerig. Rond 5:00 woest en verpletterend. Het werkt allemaal en ik vind het geweldig. Het einde lijkt over te willen gaan in het volgende nummer, dus dat voelt een beetje onaf als los nummer, maar zal op het album vast goed aansluiten (moet ik nog luisteren).

Post-metal / screamo is lekker bezig dit jaar.

8,5

Ik had al zo'n voorgevoel dat deze 't bij jou Apollo (en ABDrums ? ) goed zou doen...

Hèhè, eindelijk even de administratiebups weer bijwerken.
Cijfers ga ik baseren op een of hooguit twee luisterbeurten, dus dat is wel tricky.
EDIT: het zijn toch weer minimaal twee of meerdere luisterbeurten geworden. Kan het toch niet laten.

25-04: Walg - Geen Einde In Zicht (ProGNerD / 0 / 0)
Begint nog een beetje standaard (maar wel lekker), maar wordt steeds diverser. En hoor ik in het laatste deel zelfs een folkinslag? Potverdrie, moet ik meteen nog een keer luisteren. En nog een keer. Oh, dat folkthema was al in het intro te horen. Ja, lekker gevarieerd nummer, van gematigd extreem tot zeer melodieus en zelfs folky, en toch een mooi gesmeed geheel. Lekker commerciële blackmetal. I dig this very much. Jullie zuurpruimerij is gelukkig totale onzin.
7,9
Apollo schreef:
Gisteren is ook een nieuw album van Fluisteraars uitgebracht. Ik heb er nog niet naar geluisterd, maar het is Nederlandse black metal: Fluisteraars - Manifestaties van de Ontworteling (2024)
ProGNerD schreef:
Staat op de luisterlijst. Hun optreden op Roadburn moet indrukwekkend geweest zijn, zo las ik...
Dat hangt er een beetje vanaf wie je hebt gesproken. Als je het aan mij had gevraagd, dan had je een hele andere reactie gekregen. En ja, ik ben groot bewonderaar van Simeon ten Holt, maar wat de band met zijn nalatenschap had uitgespookt was bepaald niet geestverheffend. Wel slaapopwekkend.
Hun tweede show, het blackmetaloptreden, die was dan weer hele andere koek. Wieger Kettellapper koek.

28-04: Beaten To Death - My Hair Will Be Long Until Death (ABDrums / 0 / 0)
Sodeju, wat een kutgeluid in het begin van de officiële (live)videoclip. Even een andere (studio)versie luisteren. Mwoah, dat drumwerk klinkt nauwelijks beter. In de tussentijd: aha, dat is die Zweedse band van die curieus getitelde plaat 'Laat Maar, Ik Verhuis Naar het Bos'. Die heb ik volgens mij wel eens gecheckt, maar er staat me niet zo veel van bij. Nu ben ik best van de grindcore en de op de 'Agronomicon'-pagina aangehaalde grindgoden Nasum vind ik fantastisch, maar toch ga ik (vooralsnog) niet zo mee in de heiligverklaringen aan deze band. Tweede deel van het nummer bevalt me wel stukken beter: de wat sloppy klinkende, lompe drumstijl past wat beter in de stijl als ze wat variatie en/of gekkigheid in hun spelen gooien. Simpele grind is wellicht te moeilijk voor de drummer.

Ik hink nog een beetje op twee gedachtes. Maar gezien de zeer hoge ratings zal ik er toch eens wat meer van luisteren, ook om de zeer treffende reden die Madmadder aanhaalt. Voor nu een 7.
Grindcore en humor is trouwens al decennialang een zeer gelukkig huwelijk. Althans, met name als je van flauwe humor houdt. Infantiel crazy sons of grindbitches party to the max!

05-02: Walk in Darkness - Mother (The_CrY / 0 / 0)
Kijk eens aan! Is dit de eerste keer sinds ik aan dit spelletje meedoe (anno 2020?) dat er gothicmetal voorbij komt? Of female fronted metal. Of symfonische vrouwenmetal. Geef de chick een naam. En natuurlijk weer een veel te knappe dame. Noem eens uit je hoofd een female fronted metalband met een onaantrekkelijke zangeres? (Ja ja, ik weet er een! Maar ze is onlangs wel 20 kilo afgevallen, dus inmiddels is dat ook een aantrekkelijke verschijning geworden. Dus ik ben af). In dat blauwe jurkje heeft ze trouwens wel wat weg van onze Sharon.
Wat? Zit ik te veel over het uiterlijk te wauwelen? Objectiveer ik te veel? Seksistisch? Ja, hoor. Graag. Want met deze mierzoete stijl heb ik inmiddels niets meer, dus ik moet toch wat. In het genre (vast) niet onverdienstelijk.
5,5

Pelagic Records, nou dan weet je het wel. Dat moet natuurlijk minstens drie keer geluisterd worden om er een beetje eerlijk en genuanceerd idee van te krijgen (oh, en ik zie nu dat ProGNerD prompt iets vergelijkbaars schrijft ). Al valt de tracklengte (5,5 minuut) me 100% mee. Of tegen.

Aparte en eigenzinnige sfeer.
Dat is een voordeel.
Nadeel is: ik weet (daardoor) nog niet goed wat ik er van moet vinden.
Zijn al die dynamiekverschillen en stijlbundelingen nu juist mooi met elkaar verweven, of is het juist gezocht en geforceerd?
Ik bewaar deze even en kom er later op terug.

EvilDrSmith schreef:

Pelagic Records, nou dan weet je het wel. Dat moet natuurlijk minstens drie keer geluisterd worden om er een beetje eerlijk en genuanceerd idee van te krijgen (oh, en ik zie nu dat ProGNerD prompt iets vergelijkbaars schrijft ). Al valt de tracklengte (5,5 minuut) me 100% mee. Of tegen.

Aparte en eigenzinnige sfeer.
Dat is een voordeel.
Nadeel is: ik weet (daardoor) nog niet goed wat ik er van moet vinden.
Zijn al die dynamiekverschillen en stijlbundelingen nu juist mooi met elkaar verweven, of is het juist gezocht en geforceerd?
Ik bewaar deze even en kom er later op terug.

Zoals ik al schreef: deze (album) vergt even tijd om in te dalen, maar die is goed geïnvesteerd, dat kan ik garanderen; ben dus ook zeer benieuwd naar je (ongetwijfeld) ongezouten en eigenzinnige oordeel, als immer...

odi
8

Glassing: 7,5

Begint wat saaitjes, maar tegen het einde pakt het toch behoorlijk lekker uit.

02-05: Walk in Darkness - Mother (The_CrY / 8 / 5,81)
04-05: Glassing - Nothing Touches You (ProGNerD / 5 / 7,68)
07-05: Kvadrat - -4°C (Apollo / 0 / 0)

Tweede nummer vanaf 5:33.

Tijdje terug ontdekt, voor sommigen misschien interessant.

Bijna vergeten zelf te stemmen, bij deze:

Glassing - Nothing Touches You: 8,2

Kvadrat heb ik 3 weken geleden een keer voorbij laten komen in m'n luisterlijst, maar nog niet beoordeeld hier op MuMe; zal dit nummer nog 's een kans geven...

Dit is heel goed.

8,6

Om in passende termen te spreken gezien album- en tracktitel : dit is me net teveel dissonantie en kilte en pakt me daardoor niet echt, maar slecht is het zeker ook niet:

Kvadrat - -4°C: 7

Staan er nog nominaties op de rol vandaag ? Anders heb ik er nog wel eentje...

Kvadrat: 8

Heerlijke stormende herrie. Tussen het geweld door zitten prachtige melodieën verwoven. En dan die commanderende grunts. Dit bevalt me wel, jammer dat het einde zo lafjes uitfade.

Kom maar op, ProGNerD!

Ben benieuwd naar je nominatie! Zodra je hem plaatst zal ik hem meteen meenemen in de overige nominaties die ik nog niet van cijfer en toelichting heb voorzien.

02-05: Walk in Darkness - Mother (The_CrY / 8 / 5,81)
04-05: Glassing - Nothing Touches You (ProGNerD / 6 / 7,77)
07-05: Kvadrat - -4°C (Apollo / 3 / 7,87)
10-05: Deliria - Attic (ProGNerD / 0 / 0)

Hoewel ik ook nog wel enkele interessante ontdekkingen heb in de (post-) black / sludge / screamo hoek waarvoor ik hoe langer hoe meer liefde ontwikkel, voor de broodnodige afwisseling toch maar even iets anders waar ik tussendoor ook erg van kan genieten

Erg benieuwd wat jullie hiervan vinden: Deliria - Phantasm

(en als je toch bezig bent ABDrums: jij was toch ook into screamo ? deze al gecheckt: Demersal - Demersal)

Kvadrat: 8,0

Deliria: 5,8. Quasi-deathcore vocals vind ik helemaal niks, en verder weinig interessant op instrumentaal vlak. Ik vond je laatste tip veel beter!

Deliria: 7,5

Helemaal niet slecht. Een lekker bombastisch 'evil' sfeertje, dat gaat er bij mij wel in.

Zat er niet in vandaag, morgen een herkansing! Ik merk wel dat je met smart mijn commentaar afwacht...

Glassing - Nothing Touches You : 7,5
Kvadrat - -4°C : 7,0
Deliria - Attic : 7,5

04-05: Glassing - Nothing Touches You (ProGNerD / 6 / 7,77)
Een weekje laten weken.
Ik had vorige week de neiging om een vrij grijs cijfer te geven, omdat, alle eclecticisme ten spijt (al valt het avonturisme op dit nummer eigenlijk ook wel weer mee... of tegen), het nummer me niet greep.
Een week later doet dat het nog steeds niet. Tsja, dan vind ik het wel welletjes hoor. Evenzogoed wel wat sympathiepunten voor hun moeite.
6,5

07-05: Kvadrat - -4°C (Apollo / 3 / 7,87)
Klinkt idd lekker imposant met een machtige, diep galmende grunt waar ik wel van houd.
De band is evenwel vrij bescheiden in hun titelformulering: het is eerder -40°C
Die fade put waar The_Cry over valt is een begrijpelijke afknapper, maar ik probeerde het maar te beluisteren als een soort dreigende cliffhanger naar het volgende nummer.
Echter, die overgang naar het volgende nummer duurt veel te lang (er is gewoon een paar seconde stilte). Die tracks hadden in elkaar verweven moeten worden oid. Dus toch een beetje afknapper.
Nu ik dat volgende nummer ook (twee keer) geluisterd heb, kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat hun sound wel beetje eenvormig overkomt. Edoch, op basis alleen van dit nummer toch een 8.

10-05: Deliria - Attic (ProGNerD / 0 / 0)
Onopmerkelijk, doch catchy.
Dat eerste is tevens letterlijk te nemen, want ik ben luisteraar #27 in elf dagen. Dat schiet niet erg op.
7,3

Terug van vakantie en Eurovisiehysterie dus even een inhaalslag:

Walk in Darkness - Mother:
Niet iets wat ik zelf snel op zal zetten, maar ik vind het toch zeker niet onaardig, misschien ook omdat ik er wat eurovisievibes van krijg. 6,3

Glassing - Nothing Touches You:
Best wel mijn ding. Heerlijke mix van heerlijke stijlen en geweldige vocalen die lekker diep gaan. 8,1

Kvadrat - -4°C:
IJskoude wind die je genadeloos in het gezicht blaast. Ja, heel erg lekker wel dit. 8,2

Deliria - Attic:
Klinkt op zich best ok, maar ik zal het hele album overslaan, daar vind ik het net wat te flauwtjes voor, doet me gewoon niet erg veel. 6,3

odi
Kvadrat - -4°C: 8

Deliria - Attic: 7,3

Gast
geplaatst: vandaag om 23:29 uur

geplaatst: vandaag om 23:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.