MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024

zoeken in:
27-06: ZØRZA - The Crown with Silver Thorns (ProGNerD / 5 / 7,57)
02-07: Gnome - Old Soul (The_CrY / /)

Kwam dit toevallig tegen. Geinige clip, maar verrassend prima nummer als je het mij vraagt.

Maak Kennis met Metal Anno 2024 Spreadsheet

Best geinig inderdaad, maar meer ook niet. Had op een album van King Gizzard kunnen staan.

6

Ik vond dit best een gewoon en weinig overtuigend nummer, totdat plots die heerlijke sludgy stonerriff in de tweede helft komt opzetten. Plak daar nog een komisch synthlijntje bovenop in combinatie met een Monty Python-achtige videoclip en ik vind het meer dan prima.

Morgen nog maar eens luisteren alvorens er een cijfer aan te verbinden, maar ik heb in ieder geval genoten en kon een glimlach vanwege de humoristische insteek niet onderdrukken.

Kan hier toch echt wel een 7 aan kwijt: het luistert lekker weg en maakt me gewoon blij, wat wil je nog meer?

ZØRZA - The Crown with Silver Thorns: 7,7

Nou, hèhè, eindelijk weer eens de tijd genomen om hier de nieuwe moppies te luisteren en te beoordelen.
Kwa kommentaar kort & krachtig. (EDIT: dat viel toch weer tegen)

02-06: Saidan - Desecration of a Lustful Illusion (ProGNerD / 7 / 8,11)
Lekkere catchy lo-fi black. Black & roll, maar toch anders. Is dat Ace Frehley die staat te soleren?
8,3

09-06: Evergrey - Cold Dreams (The_CrY / 8 / 6,71)
Rond de millenniumwisseling groot liefhebber van de band, maar dat was ik van zoveel progmetalbands. En net zoals met het genre is ook deze band goeddeels weggezakt uit mijn belangstelling. De laatste plaat die ik kocht dateert uit 2011. Al zie ik dat de waardering voor de albums daarna juist weer stijgen: zowel op MuMe als op RYM. Tijd voor een inhaalslag? Dat de zanger van Katatonia en een dochter meezingen zorgt eerder voor vrees dan enthousiasme.
Blijkt gelukkig nergens voor nodig. Mooi en sfeervol nummer. En Jonas is zowaar van fijne, ruige toegevoegde waarde (nee, ik ben normaliter geen fan van hem) en dochterlief lijkt geïnspireerd door Annekes jaren bij The Gathering. Dank voor de nominatie The_CrY, als ik ergens de tijd vandaan weet te halen, duik ik toch eens in de recente geschiedenis van de band.
8

11-06: Rotting Christ - Pix Lax Dax (Johnny Marr / 8 / 6,35)
Wat een lage cijfers voor mijn favoriete band uit Griekenland. Nouja, dat was ten tijde van hun eerste twee albums, die liggen ook alweer dertig jaar achter ons. Ik mag deze stijl wel (die natuurlijk volstrekt anders is dan hun beginjaren), maar het mag van mij nog best wat bombastischer, nog overdadiger, nog exotischer, nog Mesopotamischer, nog meer oratorium. Probeer de gloriejaren van Therion maar naar de kroon te steken. Het is iets te veilig en gelikt, evenzogoed prettig (mee)slepend en fijn gitaarwerk.
7,8

14-06: Huntsmen - In Time, All Things (ProGNerD / 8 / 7,5)
Eerste nummer dat echt even de tijd nodig heeft om te bezinken. Creatieve opbouw, gevarieerde (samen)zang, spannende ontwikkeling: allemaal facetten die pas de tweede luisterbeurt tot me doordrongen. En toen begon het nummer ook te leven en proefde/voelde ik de emotie die in dit nummer zit. Ja, dit zit verdomd knap in elkaar. Vooral die laatste halve minuut vind ik wonderschoon.
8,5

17-06: Houle - Née Des Embruns (ProGNerD / 8 / 7,54)
Sfeervolle atmos.black, alleen vind ik de screamstijl van de zanger in het begin wat geforceerd overkomen. Als de muziek op volle oorlogssterkte is, zijn de vocalen beter genietbaar. Geen nieuwe wegen, geen hoge pieken, maar de 12 minuten vliegen smakelijk en snel voorbij. De onderzeeboot-/diepzeegeluiden in de laatste minuten zijn leuk gevonden.
7,8

19-06: Sólstafir - Hin Helga Kvöl (Dieter / 7 / 7,46)
Goh, best wel stevig voor hun huidige doen, dacht ik zo? Het niveau en het luisterplezier blijft hoog. Nog steeds geen liedje voorbijgekomen dat ik lager dan een 8- geef. Ik ben een muzikale allemansvriend en auditieve slettenbak. Die laatste groovende 70 seconden zijn erg lekker: je kan op de zanglijn vanaf 4'45 zo deze songtekst opdreunen:
"Pumped with fluid, inside your brain
Pressure in your skull begins pushing through your eyes
Burning flesh, drips away
Test of heat burns your skin, your mind starts to boil"

[EDIT: aha, dit bedoel je dus zeker, odi? ]
7,9

21-06: Blood Red Throne - Split Tongue Sermon (ABDrums / 7 / 7,16)
Alsof ik het aanvoelde: het kan niet altijd feest zijn. Er zijn ook mindere goden. BRT is zo'n band waarbij ik na een paar seconde al weet hoe de rest van het nummer, het album, hun hele oeuvre klinkt. Niet dat ik het strontvervelend of slecht vind klinken, maar er zit iets gruwelijk voorspelbaars in hun sound, waardoor het me totaal niet kan boeien (zelfs al proberen ze iets eigenzinnigs, zoals het gitaargeluid rond 3'00"). Maar hekelen doe ik het ook niet. Deathmetalbehang.
6

25-06: Ba'al - Bamber Bridge (Dieter / 5 / 7,5)
Prachtig intro! Dat ze na die eerste 3,5 minuut het nummer ineens bulderend voortzetten vind ik bijna jammer. Bijna. Al begrijp ik de commentaren hierboven ook dat het wat spanning mist. Onder de streep toch positief, vooral vanwege het mooie, lange intro.
7,4

27-06: ZØRZA - The Crown with Silver Thorns (ProGNerD / 5 / 7,57)
Niks nieuws, doet idd denken aan een band (of bands?) waar ik even niet op de naam (namen) kan komen, maar wat zou het ook? Het is met de juiste felheid en venijn gebracht en dit is het type vocalen dat me prima bevalt: tikje hees, ietwat grunt, een schraapje black, vleugje thrash.
En wat apollo zegt: die giftige gitaren aan het einde zorgen voor meerwaarde.
8

02-07: Gnome - Old Soul (The_CrY / /)

Geweldig lollige clip! Alsof Sneeuwwitje met haar Dwergen, Braindead en Planet Of The Apes meedoen in idd Pythons 'Holy Grail' en de dwergen Sir Bedevere, Sir Lancelot en Sir Robin the Not-Quite-So-Brave-as-Sir-Lancelot vervangen. Maar dan toch anders. De originele film waar de videoclip op is gebaseerd is trouwens hier in zijn geheel te zien: The Magic Sword (1962)
Vet aanstekelijke stonersludge met goeie catchy beukriffs. De midget-achtige zanglijnen in de coupletten zijn net niet té camp/jolig/over-the-top, waardoor het toch allemaal "klopt". Als ze op Roadburn dan toch nog eens zo'n type band programmeren: doe deze dan maar, graag!
8 (ik ben geneigd een hoger cijfer te geven, maar dat is wellicht onder invloed van de videoclip, dus ik houd me toch in).

EvilDrSmith schreef:

17-06: Houle - Née Des Embruns (ProGNerD / 8 / 7,54)
Sfeervolle atmos.black, alleen vind ik de screamstijl van de zanger in het begin wat geforceerd overkomen. Als de muziek op volle oorlogssterkte is, zijn de vocalen beter genietbaar

Ik vind juist de vocalen van de frontvrouw (!) hier juist wel bijzonder en die krijs die ze er af en toe tussendoor gooit gaat door merg en been...

ProGNerD schreef:
(quote)

Ik vind juist de vocalen van de frontvrouw (!) hier juist wel bijzonder en die krijs die ze er af en toe tussendoor gooit gaat door merg en been...
Het uniseksgeluid van de blackmetalrasp heeft me weer eens goed bij de oren genomen.

Gnome - Old Soul: 7,4

Holy fuck, ik dacht eerst wat een flauw nummer door die vocals maar wat een bazenoutro, wtf!

8,2

odi
Ik bedoelde idd precies dat stukje EvilDrSmith

ZØRZA : 7,8

Ligt wel aardig in m’n straatje, fijne schreeuw en mooie solo’s.

Gnome : 6

Muzikaal best leuk maar die zang….

odi
27-06: ZØRZA - The Crown with Silver Thorns (ProGNerD / 58 / 7,63)
02-07: Gnome - Old Soul (The_CrY / 6 / 7,10)
04-07: Julie Christmas & Johannes Persson - End of the World (Odi / / )

Even heel iets anders. Het solo-album van Julie Christmas is al enkele weken uit maar hij wordt elke luisterbeurt nog beter. Helaas afgelopen maandag niet naar haar concert geweest omdat ik niet fit was, hopelijk komt ze nog eens op herhaling.

Dit is een nummer samen met Johannes Persson van Cult of Luna, samen met die band maakte ze al het fantastische album Mariner, dit nummer komt daar voor mij aardig bij in de buurt, benieuwd wat jullie er van vinden.

Maak Kennis met Metal Anno 2024 - Google Spreadsheets - docs.google.com

Goeie keus Odi, gaaf nummer: 8

Gnome - Old Soul: 7

Ik sluit me aan bij ABDrums. Ik heb de clip nog niet gecheckt trouwens, doe ik vanavond even. I beoordeel in principe altijd op basis van de muziek. Een leuke clip is mooie bijvangst, maar ik wil andersom m'n muzikale beoordeling niet (teveel) door een clip laten beïnvloeden...

Julie Christmas & Johannes Persson - End of the World: 7,5

Paar weken geleden het album geluisterd; je hebt wat mij betreft het beste nummer gekozen, een mooi duet met Johannes Persson inderdaad. Volgens mij heeft hij ook de productie gedaan ?

Als geheel is haar solo album me (net) niet boeiend genoeg en waardeer ik haar bijzondere gastoptredens en samenwerkingen meer...

Live moet het blijkbaar ook erg mooi zijn, zo lees ik hier: Wroeten in je ziel: Julie Christmas verandert de maandag in een post-metal hoogmis te TivoliVredenburg | NMTH

Heb 'm ook maar even voor je aan de spreadsheet toegevoegd odi

odi
Oeps vergeten… thanks ProGNerD

odi
Julie : 9,2

Julie Christmas & Johannes Persson: 8,5

Ja, dit soort metal blijft gaaf. Wist niet dat ze een soloplaat uit had, bedankt voor de tip!

Ik buig me straks tijdens m'n muzikale wandeling nog even over de nummerkeuze, maar ik heb een mooi album waar ik jullie via een nominatie hier graag mee wil laten kennismaken; komt later vanmiddag online...

02-07: Gnome - Old Soul (The_CrY / 7 / 7,09)
05-07: Julie Christmas & Johannes Persson - End of the World (Odi / 4 / 8,3)
07-07: Vimur - Sons Of Another Light (ProGNerD / 0 / 0)

The Timeless Everpresent van Vimur grijpt je vanaf de eerste akkoordaanslagen tegen de achtergrond van onweer in het korte instrumentale Resacralization direct bij de lurven om er vervolgens met Fire, Glory, and Thinking heftig in te hakken en met een sneltreinvaart aan één stuk door over je heen te walsen zonder ook maar een moment te verslappen of je los te laten totdat je opnieuw gedonder hoort aan het einde van Astride the Centuries en de cirkel rond is...

Lekkere energieke moderne melodieuze black metal en catchy as hell; zo hoor ik m'n black metal graag !

(ik had trouwens eigenlijk elk nummer wel kunnen kiezen; stuk voor stuk interessant en met eigen specifieke kwaliteiten)

Maak Kennis met Metal Anno 2024 Spreadsheet

Julie Christmas & Johannes Persson - End of the World: 8,2

Vimur - Sons Of Another Light: 8,6

Vimur doet trouwens weinig onder voor de nieuwste worp van Saidan. Blijf vooral dit soort melodieuze black metal tippen ProGNerD, hier ga ik echt heel erg goed op!

02-07: Gnome - Old Soul

Verrassend prima, daar kan ik in meegaan op de vocals na, zoals Johnny Marr terecht zegt. Wat een aanfluiting van een zanger. Beneden de streep nog wel een voldoende.

6,2

05-07: Julie Christmas & Johannes Persson - End of the World

Die intro is prettig enerverend, ik kom gelijk in een bepaalde stemming. Het nummer bouwt vanaf daar geleidelijk op en Julie laat goed horen wat ze in huis heeft. Gaaf hoeveel karakter zij in haar stem heeft. Desondanks bekruipt mij het gevoel dat er wat meer in had gezeten wat betreft de climax op instrumentaal gebied. Het nummer moet het hebben van de zangperformances en sfeervolle intro.

8,0

07-07: Vimur - Sons Of Another Light

Eens met je omschrijving, ProGNerD. En het is dik in orde, maar ik kan hier niet veel bijzonders in bespeuren. De vergelijking met Saidan stokt dan ook snel, daar Saidan mijns inziens een eigenzinnig geluid neerzet. Voor de live ervaring zou ik een band als Vimur zeker gaan bekijken en zou mijn cijfer misschien hoger uitvallen, maar op plaat houd ik het op een:

7,3

Ik was nieuwsgierig naar de huidige top 10 zo halverwege het jaar. Een sterke eerste helft van het jaar naar mijn mening. Een paar constateringen:
- De kersverse nominatie van odi spant momenteel de kroon, hoewel opgemerkt dient te worden dat de andere nominaties meer stemmen hebben vergaard.
- Nominaties van ProGNerD zijn het populairst: 4 nominaties zijn in de top 10 beland.
- Er zijn 8 nummers met een gemiddelde score boven de 8,0. Dat waren er vorig jaar maar 9 aan het eind van het jaar.
- De maand mei is de enige maand zonder een top-10-notering.

1. 05-07: Julie Christmas & Johannes Persson - End of the World (Odi / 6 / 8,23)
2. 08-04: Akhlys - Sister Silence, Brother Sleep (Apollo / 11 / 8,22)
3. 22-01: Mourning Dawn - Borrowed skin (ProGNerD / 10 / 8,18)
4. 29-03: Frail Body - Devotion (Apollo / 10 / 8,16)
5. 23-03: Dödsrit - Irjala (ABDrums / 10 / 8,15)
6. 02-06: Saidan - Desecration of a Lustful Illusion (ProGNerD / 8 / 8,14)
7. 11-03: Morvigor - De spiegel (ProGNerD / 11 / 8,12)
8. 14-03: Ulcerate - The Dawn is Hollow (Apollo / 12 / 8,01)
9. 20-01: A/Oratos - Deuteros (ABDrums / 12 / 7,98)
10. 23-02: Alcest - L'Envol (ProGNerD / 11 / 7,92)

Gemiddelde score per maand, afgerond op de tweede decimaal:
Januari 7,28
Februari 7,24
Maart 7,41
April 7,43
Mei 6,96
Juni 7,37

05-07: Julie Christmas & Johannes Persson - End of the World (Odi / 4 / 8,3)
Nou, daar is-ie dan eindelijk: na 14 jaar een nieuwe soloplaat van Julie. Op Roadburn was ik toch een beetje underwhelmed. Ik vond het "wel lekker", maar ik werd niet écht bij de lurven gegrepen. Noch bij de kladden. Qua sound is het ook niet verrassend: ik hoor hier Cult Of Luna met Julie. Het grote verschil is dat het geen nummer is van tien minuten of zo. En ik mis (daardoor?) ook de intensiteit en bijkans exaltische transcendentie (ach, dit soort woordjes klinken nu eenmaal leuk en potsierlijk) die Cult Of Luna wel kan bewerkstelligen. Het is goed, absoluut waar en ik geniet er ook van, maar toch het type goed dat ik ook de bij laatste twee albums van Neurosis ervoer: ik sla er niet stijl (meer) van achterover. Er bekruipt in mijn achterhoofd een been there, done that-gevoel.
7,8

07-07: Vimur - Sons Of Another Light (ProGNerD / 0 / 0)
Heerlijk intens bloeddoorlopen vocalen. En die Bathoriaanse gitaarsolo's vanaf 2'45" zijn een smaakvolle bonus: die hadden wel langer mogen duren. De passage daarna komt (daardoor?) nóg helser en giftiger over. Lekker!
Het is verder geen black dat iets avontuurlijks, eigenzinnigs of vernieuwend probeert, noch dat het qua impact en intensiteit alles omverblaast, dus een echt hoge score blijft uit, maar het heeft coole pagan-achtige blackmetalriffs en is verdomd overtuigend en zelfverzekerd uitgevoerd. Anders, maar zeker net zo goed als "grootheden" Julie en Johannes.
7,8

02-07: Gnome - Old Soul (The_CrY / 8 / 6,98)
05-07: Julie Christmas & Johannes Persson - End of the World (Odi / 7 / 8,17)
07-07: Vimur - Sons Of Another Light (ProGNerD / 5 / 7,56)
09-07: Conifère - Liberté & Furia (Apollo / 0 / 0)

Vandaag heb ik kennisgemaakt met Conifère, een jonge band uit Canada die een aardig interessante instrumentatie en variatie door hun black metal gooien. Aanstekelijke riffs zijn ook hier aanwezig, gesterkt door een aangenaam koude productie die de kamer vult. Gekozen voor het eerste nummer op de plaat vanwege de intro die goed weergeeft wat ik in mijn eerste zin bedoel, dus van 00:00 tot 07:59.

N.B. de omschrijving bij de video beschrijft de muziek ook treffend.

Eerste luisterbeurt stemt me erg positief. Ik proef bijna een soort punk-vibe die ik niet overdreven vaak in black metal tegenkom. Nader oordeel volgt na nog een paar keren luisteren.

Je beschrijving klinkt interessant Apollo, je maakt me erg benieuwd...

Maar voor ik Conifère ga luisteren eerst nog zelf even stemmen

Vimur - Sons Of Another Light: 8,5

Gast
geplaatst: vandaag om 03:29 uur

geplaatst: vandaag om 03:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.