MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
Het is Maandag, als ik naar buiten kijk zie ik'n grijze grauwe lucht en het regent het al de hele dag.
Verder ook nog snotverkouden en daardoor 'n tamelijk lamlendig gevoel.
John Lee levert hierbij de perfecte soundtrack: 8. (PC werkt gelukkig nog)

John Lee Hooker: 9

Ast
7,3

John Lee Hooker - No Shoes sluit de week van album-openers af met 7,73 gemiddeld en staat daarmee op plek 5.

Terug naar lekker random door de muziekgeschiedenis struinen.

64. Vera Lynn - When They Sound the Last "All Clear" (1941)

Afkomstig van het album: n.v.t. single only 

Vera was één van Engeland's national treasures en was naast haar muzikale carrière vooral bekend vanwege al haar liefdadigheidswerk. 

In Engeland scoorde ze 4 top 10-hits, in de US 3. Die hits kwamen allemaal uit de periode 1948 - 1954, maar wij gaan nog wat verder terug in de tijd. 

Ze had op 100-jarige leeftijd toch nog een knaller van een hit in de UK?
[EDIT: oh, dat was alleen een greatest hitsalbum en een single daarvan werd iets minder een hit]
Ik denk toch serieus dat dit nummer, na 'We'll Meet Again', pas het tweede nummer is dat ik ooit van Vera bewust luister. Gek eigenlijk. Tsja, hoe belangrijk/symbolisch zij ook is, ik kan niet zoveel met haar stijl/muziek en vind dat historische moppie van haar een sloom zeiknummer. Dit nummer is zelfs nog erger. Als ik rond mei 1945 bij de geallieerden tussen de troepen soldaten zou hebben gezeten, dan had ik ongetwijfeld een schurfthekel aan haar sentimentele gekweel gehad en had het eerder demoraliserend gewerkt. "Zet deze meuk uit, of ik geef me over!"
Hupsakee, schaamteloos een 4 en dan houd ik nog rekening met haar betekenis.

Hoe ik dit als geallieerde soldaat zou hebben gevonden weet ik niet, maar als ik een Engelsman zou zijn geweest met de muzikale smaak van 1945 en met de herinneringen aan nachtelijke bombardementen, zou ik hierbij toch wel een traantje hebben weggepinkt. Of twee. Een 7.

kreeg op jonge leeftijd al spontaan jeuk als ik Vera Lynn hoorde zingen op de radio.
Vind het nog steeds niks.
"We'll Meet Again" herinner ik me dan vooral weer van de openingsscene van de geweldige film "The Hit" waar het een onverwachte dreigende lading krijgt als de maffioso die tegenover de beschermde kroongetuige staan die ze heeft verraden, gezamenlijk dit lied aanheffen na het aanhoren van de uitspraak van de rechtbank.
Vanwege de historische context: "When They sound the Last all Clear": 5,5

64. Vera Lynn - When They Sound the Last "All Clear" (1941) : 5,5

Nog overgeslagen
No shoes ken ik van C&Bl
Deze ff wennen 7

wavanbuuren
7

Plek 59 voor Vera Lynn - When They Sound the Last "All Clear" met een gemiddelde van 5,78.

65. Los Indios Tabajaras - Maria Elena (1963)

Afkomstig van het album: Los Indios Tabajaras - Maria Elena (1964)

Deze Braziliaanse broertjes scoorden 1 hit en dat was met dit nummer in 1963. Het duurde een hele tijd voordat mensen warm liepen voor het album waar deze hit op stond, maar toen het eenmaal liep, liep het ook. Dit album stond 31 weken in de chart, beginnend op plek 121 en met plek 6 als piek.

Trouwens, enige hit, enige hit, ja okay, in 1964 wisten ze nog de 82e plek in de Billboard top 100 te scoren, maar dat kunnen we toch amper een hit meer noemen.

Volgens "legendes" vonden de twee een gitaar en daardoor werden ze plots uitzonderlijk goede gitaarspelers.

Dat laatste klinkt meer naar Robert Johnson... maar een aardig gitaarmoppie is dit zéker, hoewel ik steeds moet denken aan Anton Karas' Third man theme. Het is in ieder geval een stuk minder melig dan het origineel van Jimmy Dorsey met zang uit 1941, en ach, ik gun deze broers wel een 7.

Tja sommige zouden kunnen zeggen...gezapige achtergrond supermarkt of lift muziek
Mss,,,,maar ik vind het een prettige/prima gitaar klassieker
Niks mis mee...8

6,5

The Rolling Stones: 8,5
Sara Montiel: 5,0
Mahalia Jackson: 7,0
John Lee Hooker: 7,0
Vera Lynn: 6,5
Los Indios Tabajaras: 5,5

Gast
geplaatst: vandaag om 05:14 uur

geplaatst: vandaag om 05:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.