MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:

ik heb die ophemeling van Dylan nooit zo begrepen. Ja, de man heeft wel een paar goede nummers geschreven en zelfs uitgevoerd, maar het grootste deel van zijn oeuvre zou ik daar niet toe willen rekenen. Deze past keurig in dat grootste deel

5,5

Cuby + Blizzards: 7,5
Bob Dylan: 6,5

Tot en met Nashville Skyline vind ik alles van Bob eigenlijk wel goed.
Uit die periode is dit het enige album dat ik nog niet op vinyl heb.
Komt ook omdat ik persé de originele mono persing wil, en die is moeilijk te vinden.

Het beste moest hierna nog komen, maar zijn unieke klasse is al wel overduidelijk aanwezig.
Bob Dylan - Baby, Let Me Follow You Down: 7

73. Bob Dylan - Baby, Let Me Follow You Down (1962) : 6

6,5

6,5

Plek 45 voor Bob Dylan - Baby, Let Me Follow You Down met een gemiddelde van 6,61.

74. Tante Leen - Ik Kan Vergeven (1956)

Afkomstig van het album: n.v.t. single only

Helena Kok-Polder mag toch niet ontbreken in ons topic als we het hebben over muziekhistorie in Nederland.

Ze was binnen haar gezin de 15e van 16 kinderen en haar carrière als zangeres begon pas toen ze de 40 al gepasseerd was.

Wij gaan luisteren naar dit singletje uit 1956 dat het goed deed in ons land.

In de VS hadden ze Fats Domino, Elvis Presley. Perry Como en Doris Day. Wij hadden De Selvera's, Johnny Jordaan, Zwarte Riek en Tante Leen, maar ook dat is popcultuur. Nu is Tante Leen alleen net niet mijn grote favoriet. Ik maak er een 6,8 van.

Alles wat ik hierover zeg is te veel, en niets daarvan is goeds. Een 3.

Bob Dylan: 8
Tante Leen: 7

The Crickets: 7,0
Cuby + Blizzards: 7,5
Bob Dylan: 6,0
Tante Leen: 5,0

Wie Tante Leen zegt, zegt Johnny Jordaan. Beide uit de Jordaan, beide kleurrijke figuren, en wereldberoemd in Nederland in de jaren 50.
Was altijd meer fan van Johnny, waar we vroeger thuis nog van die bakelite grammofoonplaten van hadden.
Heb hier nog de uitstekende biografie liggen van Bert Hiddema: "De zon schijnt voor iedereen", waarin zijn vriendschap met Tante leen ook aan bod komt.

Tante Leen, - Ik kan vergeven, niet mijn muziek, maar oprecht en uit het hart gezongen: : 6

Eigenlijk ben ik niet van de smartlappen, maar als het oud en Amsterdams is, dan roept het toch een soort jeugdsentiment op.

6,5

5,5

Ast
Joan Baez - Birmingham Sunday 5,8
Arthur Godfrey - Too Fat Polka! 4,5
Buddy Holly - Oh, Boy! 8
Cuby + Blizzards - Gin House Blues 4
Bob Dylan - Baby, Let Me Follow You Down 5,5
Tante Leen - Ik Kan Vergeven 4

Geef mij maar manke Nelis

4

remcodulac schreef:
Eigenlijk ben ik niet van de smartlappen, maar als het oud en Amsterdams is, dan roept het toch een soort jeugdsentiment op.
Hoe oud ben jij dan wel niet?
Ik heb een (hele) kleine collectie Nederlandstalige 78-toerenplaten, maar daar zit bewust geen Tante Leen tussen. Wat mij betreft hadden haar ouders het bij veertien kinderen mogen laten. Ze had best mogen ontbreken.

3,5

Tante Leen - Ik Kan Vergeven staat met 5,27 op plek 71 tussen Corry Brokken en Gerard Cox; de Nederlandstalige producten doen het, conform MusicMeter-wetten, weer slecht.

75. Herman's Hermits - Can't You Hear My Heartbeat (1965)

Afkomstig van het album: Herman's Hermits - Herman's Hermits On Tour / Their Second Album

Dit was de eerste grote hit in de US voor de mannen uit Manchester. Met I'm Into Something Good (een cover) wisten ze al een dikke hit in de UK te bemachtigen, maar met deze HH-original scoorden ze een nummer 2-hit in Amerika en braken ze definitief door buiten Europa. 

Later coverden onder anderen Marianne Faithfull en Billy Preston deze song, maar wij gaan terug naar het origineel.

Tante Leen - Ik Kan Vergeven (1956)
Neen, dit is mij te oubollig.
4

Herman's Hermits - Can't You Hear My Heartbeat (1965)
Niet opzienbarend maar wel charmant en aanstekelijk.
7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 14:56 uur

geplaatst: vandaag om 14:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.