Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter
zoeken in:
0
geplaatst: 21 februari 2024, 18:29 uur
Robert Johnson - Come On in My Kitchen staat voorlopig op plek 5 met 7,06 gemiddeld.
10. Will Tura - Arme Joe (1967)
Afkomstig van het album: Will Tura - Will Tura No. 5 (1967)
Niemand minder dan 'de keizer van het Vlaamse lied' komt vandaag langs. Meer dan 100 albums uitgebracht en meerdere klassiekers op zijn naam. Vorig jaar maakte hij bekend dat hij na meer dan 60 jaar in het vak te hebben gezeten gaat stoppen met touren.
In België was dit een grote hit, in Nederland bleef het nummer steken in de Tipparade.
10. Will Tura - Arme Joe (1967)
Afkomstig van het album: Will Tura - Will Tura No. 5 (1967)
Niemand minder dan 'de keizer van het Vlaamse lied' komt vandaag langs. Meer dan 100 albums uitgebracht en meerdere klassiekers op zijn naam. Vorig jaar maakte hij bekend dat hij na meer dan 60 jaar in het vak te hebben gezeten gaat stoppen met touren.
In België was dit een grote hit, in Nederland bleef het nummer steken in de Tipparade.
0
geplaatst: 21 februari 2024, 18:34 uur
Noordkaaps versie vind ik waanzinnig, Tura is (uiteraard) ook goed maar voor mij wint Meuris en co. Die versie kende ik eerder, dat scheelt wellicht.
7,7 (Noordkaap 8,5)
7,7 (Noordkaap 8,5)
1
geplaatst: 21 februari 2024, 23:48 uur
EvilDrSmith schreef:
Inzake Robert lees ik her en der over 76 rpm.
De mythevorming gaat maar door. Trek het registratiejaar van EvilDrSmith op musicmeter (2012) maar af van het opnamejaar van Robert Johnson (1936). Inzake Robert lees ik her en der over 76 rpm.
EvilDrSmith schreef:
ik lees altijd met gekrulde mondhoeken jouw epistels.
Dan hoop ik dat ze ook altijd omhoog krullen. Ik wil nog wel eens belerend en corrigerend overkomen. Een soort leraar dus, daar zijn er hier meer van. Dat kan niet altijd iedereen waarderen. ik lees altijd met gekrulde mondhoeken jouw epistels.
BoyOnHeavenHill schreef:
(dat dat laatste vermoedelijk het bijgeluid van de oude opnameband is komt nooit bij me op).
Houden zo. Ze gebruikten in die tijd nog geen opnamebanden. Als je in een vorig bericht van mij in het keukentje van de Ramblers gekeken hebt dan zie je hoe ze het toen bereiden.(dat dat laatste vermoedelijk het bijgeluid van de oude opnameband is komt nooit bij me op).
1
geplaatst: 21 februari 2024, 23:54 uur
Shaky schreef:
Will Tura - Arme Joe
Hier gaan mijn mondhoeken omlaag van krullen. Will Tura - Arme Joe

Arme Joe, wat een rijmelarij.
De muzieknummers raasden voorbij
De slechtste van allen was hij
Normaal laat ik zo’n liedje gaan
En wilde ik’t snel overslaan
Zoals iedereen had verwacht
Krijgt een goody minstens een acht
Maar niemand wist dat bij een flop
Er toch een cijfer moet naar Rob
Arme Will, geen hoog peil voor jou, arme Will.
4
0
geplaatst: 22 februari 2024, 00:27 uur
EvilDrSmith schreef:
Marzipaintree schreef:
De mythevorming gaat maar door. Trek het registratiejaar van EvilDrSmith op musicmeter (2012) maar af van het opnamejaar van Robert Johnson (1936).
Haha, dat jij je inlaat met die toevallige samenzweringstheorieachtige flauwekulligheidjes. Maar heel lollig uitgepuzzeld, hoor. De mythevorming gaat maar door. Trek het registratiejaar van EvilDrSmith op musicmeter (2012) maar af van het opnamejaar van Robert Johnson (1936).

EvilDrSmith schreef:
Marzipaintree schreef:
Dan hoop ik dat ze ook altijd omhoog krullen. Ik wil nog wel eens belerend en corrigerend overkomen. Een soort leraar dus, daar zijn er hier meer van. Dat kan niet altijd iedereen waarderen.
Als het hout snijdt en/of een terechte verbetering is, dan ben ik daar alleen maar content mee. Liever beleren en corrigeren dan lui delegeren en om de waarheid heen manoeuvreren. Dan hoop ik dat ze ook altijd omhoog krullen. Ik wil nog wel eens belerend en corrigerend overkomen. Een soort leraar dus, daar zijn er hier meer van. Dat kan niet altijd iedereen waarderen.
Honderd albums, zestig jaar carrière, tot ongekroonde keizer verheven in zijn eigen genre, maar ik heb he-le-maal niets van Will. Geen singletje, geen verzamel cd, geen enkel item. Nada noppes nikkes. En ik heb hier nochtans een aanzienlijke collectie van vele tienduizenden items opgebouwd waar de gemiddelde stadsbibliotheek bleek bij afsteekt. Het enige dat ik van hem ken is die Noordkaapcover en dat is te danken aan de spelletjesspelers op dit forum. Nou nou Will, mijn achting voor en interesse in jou is blijkbaar ongekend laag. Qua tekstbehandeling en het onderwerp wellicht terecht (autootjes en racen doen me geen mallemoer), maar het liedje bevalt me prima. Evenzogoed wel een zeldzaam voorbeeld dat de cover het origineel doet verbleken, maar toch krachtiger en fraaier dan ik op voorhand en op basis van de cijfers hierboven vreesde.
7
0
geplaatst: 22 februari 2024, 07:35 uur
O ja, stom, dat was vroeger natuurlijk een heel ander procédé, met "wax"-platen en zo. 

0
geplaatst: 22 februari 2024, 08:52 uur
Ik ben wel een sucker voor dat drumgeluid en dat heerlijke aflopende gitaarloopje in het refrein, dus dit klinkt best leuk in mijn oren. Ook voor mij zijn dit de allereerste noten die ik van deze man hoor - hij is zo'n Grote Naam uit de zuidelijke contreien waar ik hier in Nederland nog nooit iets van heb opgevangen, net als Bobbejaan Schoepen en Rocco Granata. Maar dit is een leuk begin (hoewel ik niet weet of er ooit een vervolg op komt, so many records so little time). Een 7.
2
geplaatst: 22 februari 2024, 10:10 uur
Eens met Marzipaintree dat het rijmen in dit nummer wel heel erg gekunsteld is, klinkt alsof de schrijver de Nederlandse taal eigenlijk niet machtig is.
Snap vigil ook goed, de Noordkaap-versie is natuurlijk sterk. Zeker wanneer je die ook nog als eerste gehoord hebt.
Dat gezegd hebbende; eens met EvilDrSmith en BoyOnHeavenHill dat dit nummer wel echt 'iets' heeft. De opbouw is wat volwassener klinkend, en ook Amerikaans, beetje 50s. Ik krijg hier heel erg 'Tell Laura I Love Her'-vibes van.
7
Snap vigil ook goed, de Noordkaap-versie is natuurlijk sterk. Zeker wanneer je die ook nog als eerste gehoord hebt.
Dat gezegd hebbende; eens met EvilDrSmith en BoyOnHeavenHill dat dit nummer wel echt 'iets' heeft. De opbouw is wat volwassener klinkend, en ook Amerikaans, beetje 50s. Ik krijg hier heel erg 'Tell Laura I Love Her'-vibes van.
7
1
geplaatst: 22 februari 2024, 10:20 uur
Kijk, daar hebben we Louis Neefs. Kostte ons toch een punt in de laatste popquiz, dat op een hoop gooien van de oude Belgische garde...
Ik moest ook even denken aan Ray Peterson, maar Laura bevalt me dan toch iets beter. Misschien wel omdat dat oorspronkelijk niet eens over een autoracer zou gaan.
Ik heb namelijk niet zoveel emotionele binding met het onderwerp. Iemand met een kennelijke doodswens gaat dood. Boeie. Hoezo arme Joe en jij had geen geluk? Moet je maar beter naar je meisje luisteren!
Qua gerijmel heb ik dan wel ergere dingen gehoord in het Nederlands (of Engels). Dat is mooi meegenomen, want dan kan ik nog net een heel magere voldoende geven.
5,75
Ik moest ook even denken aan Ray Peterson, maar Laura bevalt me dan toch iets beter. Misschien wel omdat dat oorspronkelijk niet eens over een autoracer zou gaan.
Ik heb namelijk niet zoveel emotionele binding met het onderwerp. Iemand met een kennelijke doodswens gaat dood. Boeie. Hoezo arme Joe en jij had geen geluk? Moet je maar beter naar je meisje luisteren!
Qua gerijmel heb ik dan wel ergere dingen gehoord in het Nederlands (of Engels). Dat is mooi meegenomen, want dan kan ik nog net een heel magere voldoende geven.
5,75
1
geplaatst: 22 februari 2024, 10:40 uur
Robert Johnson - Come On in My Kitchen
7,5
Klinkt nu wellicht te primitief maar staat toch aan de basis van de moderne blues. Nu toch nog goed aan te horen.
Will Tura - Arme Joe
8
Werd in tegenstelling wat velen denken geen hit maar toch een klassieker ook al dankzij de nog iets betere cover door Noordkaap. Ik vind niet alles van Will Tura goed maar heb wel respect voor hem vanwege zijn lange carrière en vooral zijn stem en dit is beslist één van zijn betere nummers.
7,5
Klinkt nu wellicht te primitief maar staat toch aan de basis van de moderne blues. Nu toch nog goed aan te horen.
Will Tura - Arme Joe
8
Werd in tegenstelling wat velen denken geen hit maar toch een klassieker ook al dankzij de nog iets betere cover door Noordkaap. Ik vind niet alles van Will Tura goed maar heb wel respect voor hem vanwege zijn lange carrière en vooral zijn stem en dit is beslist één van zijn betere nummers.
1
geplaatst: 22 februari 2024, 16:44 uur
EvilDrSmith schreef:
Haha, dat jij je inlaat met die toevallige samenzweringstheorieachtige flauwekulligheidjes. Maar heel lollig uitgepuzzeld, hoor.
Uiteraard is het flauwekul maar rondom mythische figuren hangt vaak flauwekul. Mijn inspiratie haalde ik uit een boekje dat ik heb over allerlei getallensymboliek bij Robert Johnson. 42 opnames, 12 bar blues, 32 Winchester center fire, etc., etc. en dat hij de oprichter zou zijn van de 27-club. Uitermate flauwekul want die club is pas opgericht na 1970. Haha, dat jij je inlaat met die toevallige samenzweringstheorieachtige flauwekulligheidjes. Maar heel lollig uitgepuzzeld, hoor.
In het boekje staat ook het getal 61, want als hij in 1961 niet die beroemde LP had uitgebracht dan was hij nooit zo legendarisch geworden, zo stelt het boekje. De timing van die LP was perfect, veel latere jaren 60 / 70 gitaarsterren werden er door geïnspireerd.
Robert Johnson had blijkbaar wel geluk, jammer genoeg pas na zijn overlijden.
0
geplaatst: 22 februari 2024, 16:55 uur
remcodulac schreef:
Laura bevalt me dan toch iets beter. .....Hoezo arme Joe en jij had geen geluk?
Inhoudelijk is er op elke zin van arme Joe wel wat aan te merken. Hij had inderdaad beter domme Joe kunnen heten. “Niemand wist dat de piloot die dag een afspraak had met de dood”. Als er een afspraak ligt dan moet iemand het toch geweten hebben? Ook productioneel en compositorisch vind ik het onvoldoende. Noordkaap en zeker Ray Peterson vind ik (ook) beter. Laura bevalt me dan toch iets beter. .....Hoezo arme Joe en jij had geen geluk?
Will Tura is bij mij zeker niet hopeloos. Dat nummer scoort wel een voldoende.
LucM schreef:
Werd in tegenstelling wat velen denken geen hit
De hit in België was de andere kant van de single “Winterroosje”, toch?Werd in tegenstelling wat velen denken geen hit
0
geplaatst: 22 februari 2024, 17:58 uur
Marzipaintree schreef:
De hit in België was de andere kant van de single “Winterroosje”, toch?
De hit in België was de andere kant van de single “Winterroosje”, toch?
Kan goed zijn dat Arme Joe een B-kant was. Ik vind het in ieder geval beter dan Winterroosje.
0
geplaatst: 22 februari 2024, 18:02 uur
14 weken met als hoogste positie plek 2 noem ik toch een behoorlijke hit. Dubbele A-side met Winterroosje.
0
geplaatst: 22 februari 2024, 18:29 uur
Will Tura - Arme Joe scoort 6,16 gemiddeld en staat daarmee voorlopig op de 10e en laatste plek.
Hoe mooi is het trouwens dat zelfs de allerlaatste plek nog met speels gemak een voldoende heeft gehaald? Top. Ook al zijn we pas 10 songs onderweg, dat stemt hoopvol.
11. The Troggs - Gonna Make You (1966)
Afkomstig van het album: n.v.t. single only
Oospronkelijk niet op een album in ieder geval. Voor de Amerikaanse markt verscheen deze song op The Troggs - Love Is All Around [US] (1968).
Deze Britten uit het dorpje Andover hadden twee geweldige jaren in de hitlijsten. Zoals onderhand echter wel duidelijk is in dit topic: we gaan natuurlijk niet voor de meest voor de hand liggende songs van artiesten. De song waar wij naar gaan luisteren was dan ook het B-kantje van de hit I Can't Control Myself.
Hoe mooi is het trouwens dat zelfs de allerlaatste plek nog met speels gemak een voldoende heeft gehaald? Top. Ook al zijn we pas 10 songs onderweg, dat stemt hoopvol.
11. The Troggs - Gonna Make You (1966)
Afkomstig van het album: n.v.t. single only
Oospronkelijk niet op een album in ieder geval. Voor de Amerikaanse markt verscheen deze song op The Troggs - Love Is All Around [US] (1968).
Deze Britten uit het dorpje Andover hadden twee geweldige jaren in de hitlijsten. Zoals onderhand echter wel duidelijk is in dit topic: we gaan natuurlijk niet voor de meest voor de hand liggende songs van artiesten. De song waar wij naar gaan luisteren was dan ook het B-kantje van de hit I Can't Control Myself.
* denotes required fields.