MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:

Everly Brothers: 8,0

130. Dionne Warwick - Anyone Who Had a Heart (1963): 8,5 (prachtige stem)
131. The Thelonious Monk Quintet - Monk's Mood (1950): 6,5 (sfeervol maar ook wat loom)
132. Mary Poppins - Chim Chim Cher-ee (1964): 6,5 (past beter als soundtrack dan als losse single)
133. Frankie Ford - Sea Cruise (1959): 7 (niet opzienbarend in het genre maar wel gezellig)
134. Bill Withers - Hope She'll Be Happier (1971): 8,5 (prima soulsong)
135. Eddy Wally - Chérie (1966): 5 (laten wij mild zijn)
136. The Everly Brothers - Bye Bye Love (1957): 8,5 (lijkt vrolijk maar is het niet, prachtige stemmen)

Een van de eerste liedjes die ik op de gitaar kon spelen.

6,0

8

136. The Everly Brothers - Bye Bye Love (1957) : 8

130. Dionne Warwick - Anyone Who Had a Heart (1963):7.5
131. The Thelonious Monk Quintet - Monk's Mood (1950): 7.5
132. Mary Poppins - Chim Chim Cher-ee (1964): 4
133. Frankie Ford - Sea Cruise (1959): 9
134. Bill Withers - Hope She'll Be Happier (1971): 8
135. Eddy Wally - Chérie (1966): 6
136. The Everly Brothers : 8.5

133. Frankie Ford - Sea Cruise (1959)
Goh, nooit geweten dat dit als bakermat van de ska wordt beschouwd. Maar als je eenmaal dit gegeven weet, dan hoor je duidelijk de stijlovereenkomsten. Leuk weetje, leuk liedje, leuk clipje. Dank.
7,5

134. Bill Withers - Hope She'll Be Happier (1971)
Inmiddels heb ik met een FWB 'Ain't No Sunshine' uit de playlist gehaald omdat die "na de B" wel erg obligaat begon te worden (eh, ik deel hier echt te veel informatie, hè? ), maar daar zou deze best voor in de plaats kunnen komen. Zolang we ook met dit nummer maar niet te nadrukkelijk naar de tekst luisteren.
8,2

135. Eddy Wally - Chérie (1966)
The Voice of Europe
Eddy had wel humor, dat moet ik nageven. Weinig zelfkennis, dat ook.
3

136. The Everly Brothers - Bye Bye Love (1957)
De allereerste lp die ik als (ongeveer) 9-jarig knulletje uit de lp-collectie van mijn ouders haalde om op een cassettebandje op te nemen was een verzamelaar van de Everly Brothers. Nu was de lp-collectie van mijn ouders best wel armoedig. Of zeg maar gerust waardeloos en om te janken. Zeker als je hun lp's van Nana Mouskouri, Iwan Rebroff, BZN, het Urker Mannenkoor en Elly & Rikkert* afzet tegen de lp's van de Golden Earring, Rolling Stones en Led Zeppelin van een tante van mij. Dan mag het geen verrassing zijn dat ik een paar jaar later maar wat graag naar mijn tante ging om te babysitten op mijn twee jongere neefjes (lees: lekker plaatjes draaien!).

Inmiddels is die lp-collectie van mijn tante naar mijn oudste neef gegaan (damn!) en staat dat * niet voor niets achter Elly & Rikkert: de liefde voor hun vroege muziek is later in alle hevigheid aangewakkerd. Ik bedenk me nu: waar is trouwens de lp-collectie van mijn ouders gebleven? Ze hebben de lp's al jaren niet meer. Nouja, zelfs ik had er geen interesse in, dus het zal wel in een kliko/kringloopwinkel zijn beland.

Enfin, Every Brothers: ik was/ben niet volledig overtuigd van hun kwaliteiten. 'Bird Dog' en de wat meer uptempo songs bevielen/bevallen me beter. Deze kan ermee door.
6,5

Chérie: als het uit 1954 was gekomen had ik het ook geloofd. 6
Bye Bye Love: een van de leukere songs van de koorknaapjes: 8

4,52 voor Eddy Wally - Chérie = plek 133
7,76 voor The Everly Brothers - Bye Bye Love = plek 13

137. Erskine Hawkins and His Orchestra - Tippin' In (1945)

Afkomstig van het album: n.v.t. single only

Deze Amerikaanse trompettist en bigbandleider is wellicht het bekendst om het schrijven van Tuxedo Junction. Wij gaan echter luisteren naar zijn grootste hit. Die song stamt uit 1945 en stond zes weken op 1 in de voorloper van de R&B Chart. Hierna zou hij nog 8x de top 10 halen in die chart, maar toen hij rond 1950 overstapte van RCA naar Coral was het met de hits voorbij.

Hier horen wij hem nog in zijn prime.

Wel weer heel veel toeters, maar best aardig deze keer

7,2

4,5

6,0

Ik kwam gisteren in een kringloop deze DVD met jazzclips uit de jaren 40 tegen, maar Erskine schittert helaas door afwezigheid. Zijn Hot In The Groove had er best op mogen staan. Als gezegd ben ik meer van de latere jazz, maar die 'Hot In The Groove' vind ik erg leuk en ook deze is idd "best aardig".
6,8

137. Erskine Hawkins and His Orchestra - Tippin' In (1945) : 5

Bill Withers - Hope She'll Be Happier 8
Eddy Wally - Chérie 3
The Everly Brothers - Bye Bye Love 8,3
Erskine Hawkins and His Orchestra - Tippin' In 7,2

Ast
The Everly Brothers - Bye Bye Love: 8,3
Erskine Hawkins and His Orchestra - Tippin' In: 5

Erskine Hawkins and His Orchestra: 5

6,25

6.5

Erskine Hawkins and His Orchestra: 4,0

Met 6,11 staat Erskine Hawkins and His Orchestra - Tippin' In op plek 110.

138. The Delfonics - La-La (Means I Love You) (1967)

Afkomstig van het album: The Delfonics - La La Means I Love You (1968)

Als we alleen al naar de reguliere US Chart kijken dan stonden deze mannen 6x in de top 40 en zelfs 16x in de top 100. 3 songs daarvan waaiden ook over naar de UK waar ze 3x in de hitlijst stonden. Het nummer waar wij naar gaan luisteren is hun bekendste en tevens grootste hit.

Het singletje werd eerst alleen lokaal uitgebracht en was zó populair dat de landelijke platenmarkt er lucht van kreeg. Al snel werden er een miljoen kopieën verkocht en de mannen waren doorgebroken.

Dit nummer is tig keer gecovered en ook vaak als sample gebruikt. Wij gaan naar het origineel luisteren. 

Gast
geplaatst: vandaag om 13:20 uur

geplaatst: vandaag om 13:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.