MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
174. The Blue Sky Boys - Down on the Banks of the Ohio (1936) : 9

Deze murderballad kent vele versies. Deze cover leerde ik als eerste kennen. Het staat op de soundtrack van de film 'Paper Moon' (1973).

Overigens heeft ook de liefelijke Olivia Newton John dit nummer gecoverd. Dat zelfs zij tot moord in staat is....

174. The Blue Sky Boys - Down on the Banks of the Ohio (1936): 7,0
173. Marvin Rainwater - Albino (Pink-Eyed) Stallion (1955): 6
172. The Drifters - Under the Boardwalk (1964): 7,5

6,95 voor The Blue Sky Boys - Down on the Banks of the Ohio is goed voor de 84e plek.

175. Santo & Johnny - Sleepwalk (1959)

Afkomstig van het album: Santo & Johnny - Santo & Johnny (1959)

Een dikke nummer 1-hit vandaag. Deze klassieker was de inspiratiebron voor Albatross van Peter Green en de cover die Brian Setzer uitbracht van Sleepwalk leverde hem een Grammy op. Ook Stephen King raakte geïnspireerd door dit nummer, Sleepwalkers (1992) was het resultaat.

Na deze all-time classic was het wel voorbij voor dit duo trouwens. De opvolger van Sleepwalk wist nog wel de top 25 in de US te halen, maar daar is ook alles wel mee gezegd. 

Blue Sky 6,5
Santo 6,75

Heerlijk dit. Dat loopje van 4 noten waarmee het eerste couplet (en het nummer als geheel) besluit, geweldig, en die "analoge ruis" maakt het af. Een 9.

Marvin Rainwater: 6.8
The Blue Sky Boys: 6.3
Santo & Johnny: 7

Santo & Johnny : 8.5

De ultieme liftmuzak. Maar dan wel zo zorgvuldig en met verfijnd gevoel gespeeld dat het de irritatie en narcolepsie ontstijgt, en tevredenheid en waardering oplevert.
7

175. Santo & Johnny - Sleepwalk (1959) : 6,5

Down on the Banks of the Ohio: 4
Sleepwalk: 9

De 58e plek voor Santo & Johnny - Sleepwalk met 7,23 gemiddeld.

176. Vic Damone - On the Street Where You Live (1956)

Afkomstig van het album: n.v.t. Single only

In 1947 scoorde Vito Rocco Farinola al zijn eerste top 10-hits en hij bleef tot eind jaren 60 in de hitlijsten. Tot aan het einde van zijn carrière (midden jaren 80) bleef hij veel van zijn songs zelf schrijven. Hij ontving dan ook de songwriting Lifetime Achievement Award. Om er maar eens 3 te noemen, Far Away Places, Music From Beyond the Moon en Wonder Why; allemaal Vic Damone originals die uitgroeiden tot American Classics. Om nog maar te zwijgen over zijn grootste hits You’re Breaking My Heart en On the Street Where Your Live.

Die laatste gaan we vandaag beluisteren. Nummer 1-hit in de UK en oorspronkelijk een song van de musical My Fair Lady. Vic besloot het nummer op te nemen en brak ermee door in Europa.

176. Vic Damone - On the Street Where You Live (1956): 7
175. Santo & Johnny - Sleepwalk (1959): 8

Mijn favoriete nummer uit één van mijn all-time-favoriete filmmusicals. De perfecte versie hiervan is van niemand minder dan Dean Martin; bij Vic Damone staat de (uitstekende) vocale techniek een beetje in de weg van de tekst die gezongen zou moeten worden door een gewone jongen die verblind is door verliefdheid. Het nummer zelf is echter niet kapot te krijgen. Door Bowie op Diamond dogs nog even ge-namecheckt. Een 7,5.

BoyOnHeavenHill schreef:
De perfecte versie hiervan is van niemand minder dan Dean Martin

Nu is dat natuurlijk sowieso één van de weinige zekerheden in het leven; Dean Martin deed alles ongelooflijk goed.

Maarrrrrrrrrrrrrrrr, zelfs voor deze enorme Dino fan* is het toch echt Vic die de beste versie op zijn naam heeft staan.

9,5

(*understatement. Ik durf wel met zekerheid te claimen dat ik de grootste Dean Martin fan op deze website ben ).

176. Vic Damone - On the Street Where You Live (1956): 6,2
175. Santo & Johnny - Sleepwalk (1959): 6,3

170. Elvis Presley - Never Been to Spain (1972)
Ik heb liever de vroege Elvis maar dit is zeker niet slecht mede door de live-sfeer.
Cijfer: 7

171. Connie Stevens - Sixteen Reasons (1959)
Zeemzoeterig maar charmant door de melodie en zang.
Cijfer: 7

172. The Drifters - Under the Boardwalk (1964)
The Drifters waren toen net over hun hoogtepunt maar dit blijft een heerlijk soulnummer, begrijpelijk ook veel gecoverd.
Cijfer: 8,5

173. Marvin Rainwater - Albino (Pink-Eyed) Stallion (1955)
Kende ik niet maar wel leuk mede door die huilende vrouwenstem.
Cijfer: 7,5

174. The Blue Sky Boys - Down on the Banks of the Ohio (1936)
Lijken de voorlopers van Everly Brothers maar zoeter. De tekst staat er haaks tegenover.
Cijfer: 7,5

175. Santo & Johnny - Sleepwalk (1959)
Heeft inderdaad een nachtelijke sfeer - in de jaren '50 waren de werkuren veel langer dan nu en was er pas ontspanning 's avonds laat en 's nachts en was de muziek daar ook voor bedoeld - maar erg mooi.
Cijfer: 8,5

176. Vic Damone - On the Street Where You Live (1956)
Dit ligt mij minder door de arrangementen maar zingen kan hij beslist wat bij vele huidige hitparadeartiesten al teveel gevraagd is.
Cijfer: 6

Gast
geplaatst: vandaag om 16:56 uur

geplaatst: vandaag om 16:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.