MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:

Kris Kristofferson: 7,5
Lionel Hampton and His Orchestra: 4,0

Ik heb een zwak voor Lionel, meer nog als drummer dan als pianist of vibrafonist.
Check dit clipje eens: gaaf, toch?
In die tijd zal er maar weinig muziek energieker hebben geklonken dan deze boogie woogie.
7,3

217. Lionel Hampton and His Orchestra - Hamp's Boogie Woogie (1944) : 7

Casey's Last Ride: 7,25
Hamp's: 7,25

Plek 28 voor Kris Kristofferson - Casey's Last Ride; 7,53

Plek 146 voor Lionel Hampton and His Orchestra - Hamp's Boogie Boogie 6,52

218. Tammi Terrell - That's What Boys Are Made For (1968)

Afkomstig van het album: Tammi Terrell - Irresistible (1968)

Tammi (eigenlijk Thomasina) stond als tiener al onder contract bij een platenmaatschappij, en in haar beginperiode tourde ze met de James Brown Revue. In 1965 tekende ze bij Motown en tegenwoordig kennen we haar vooral van haar samenwerkingen met Marvin Gaye.

Die periode met James Brown was een drama voor Tammi. De twee hadden een relatie; James was 29, zij was 17. Ze werd tot bloedens toe zwaar mishandeld door Brown. Later trouwde ze met David Ruffin van The Temptations, maar dat was net zo'n smeerlap; hij bleek al getrouwd te zijn en ook hij mishandelde Tammi op extreme wijze (zo werd ze opgenomen in het ziekenhuis nadat hij haar met o.a. een motorhelm en hamer op haar hoofd had geslagen).

To hug and to kiss (That's what boys are made for)
To love and to miss (That's what boys are made for)
You gotta hug 'em (Hug 'em), and you kiss 'em (kiss 'em)
You gotta love 'em (Love 'em), and you miss 'em
And oh (Hug 'em, kiss 'em, love 'em, miss 'em)
That's what boys are made for

Wrang....

Lekker nummer, hoewel de stem me hier af en toe op onaangename wijze aan de piep van Diana Ross doet denken. Eigenlijk wonderbaarlijk dat ik inmiddels zoveel nummers met de typische Motown-arrangementen ken zonder dat die me gaan tegenstaan. 7.

218. Tammi Terrell - That's What Boys Are Made For (1968) : 6

Lionel Hampton and His Orchestra - Hamp's Boogie Woogie : 6,8
Tammi Terrell - That's What Boys Are Made For : 7,2

Shaky schreef:
Die periode met James Brown was een drama voor Tammi. [...] Later trouwde ze met David Ruffin van The Temptations, maar dat was net zo'n smeerlap.
En toen werd er op haar tweeëntwintigste ook nog een hersentumor geconstateerd, waar ze twee jaar later aan overleed. Een treurig leven.

7,5

Kris Kristofferson: 7,5
Lionel Hampton and His Orchestra: 7.5
Tammi Terrell: 7.5

7,25

Ja, treurig Edgar18.

Plek 88 voor Tammi Terrell - That's What Boys Are Made For met 7,06. Wat zegt dat? Minder dan niks want geen enkele song had zo weinig stemmers als deze van Tammi.

219. Eddie Cochran - Somethin' Else (1959)

Afkomstig van het album: n.v.t. Single only

Slechts één album heeft dit icoon op zijn naam staan. Ook hij stierf veel te vroeg en heeft nooit de kans gehad om zijn potentieel volledig te benutten.

Los van zijn hits en de vele classics die hij op zijn naam heeft staan, is Eddie vooral een grootheid geworden vanwege zijn geëxperimenteer op technisch vlak. In de early 50s was hij al aan het spelen met overdubs, distortion en multittrack recordings.

Eddie begon met het uitbrengen van singles in 1956, maar zijn eerste 5 singles wisten geen enkele hitlijst te bereiken. In 1957 coverde hij een Johnny Dee song en toen was het raak: hij scoorde een 18e plek in de reguliere US chart en een 23e plek in de UK. Wij gaan luisteren naar één van de Cochran classics, deze komt uit '59 en deed het goed in de UK.

Lionel Hampton 7,2
Tammi Terrell 7,1
Eddie Cochran 8,5

Dit is denkelijk mijn favoriete vroege rock & roller, en met Somethin' else zit ik tegen zijn top aan. Ook weer zonde dat hij zo vroeg is vertrokken. In plaats van Summertime blues had The Who dít ook best op het repertoire kunnen nemen. Een 9.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:23 uur

geplaatst: vandaag om 16:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.