Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter
zoeken in:
0
geplaatst: 5 november 2024, 17:58 uur
5,61 voor Manuela - Ich geh noch zur schule betekent plek 231.
252. Al Martino - Hush, Hush, Sweet Charlotte (1964)
Afkomstig van het album: Somebody Else Is Taking My Place (1965)
De Italiaans-Amerikaanse Jasper Cini heeft een prachtige carrière gehad. Vanaf de 50s tot en met de 00s bracht hij albums uit, en hij scoorde in drie decennia meerdere hits. Het begon allemaal met Here in My Heart in 1952: de allereerste nummer 1-hit in de UK, en ook in de US bereikte de song de toppositie.
Wij gaan luisteren naar een populaire deep cut. Vreemde combinatie wellicht, maar de song wordt vaak genoemd wanneer het over zijn beste 'niet grote' hits gaat, dus ergens heeft dit B-kantje van My Heart Would Know indruk weten te maken.
Afkomstig van het album: Somebody Else Is Taking My Place (1965)
De Italiaans-Amerikaanse Jasper Cini heeft een prachtige carrière gehad. Vanaf de 50s tot en met de 00s bracht hij albums uit, en hij scoorde in drie decennia meerdere hits. Het begon allemaal met Here in My Heart in 1952: de allereerste nummer 1-hit in de UK, en ook in de US bereikte de song de toppositie.
Wij gaan luisteren naar een populaire deep cut. Vreemde combinatie wellicht, maar de song wordt vaak genoemd wanneer het over zijn beste 'niet grote' hits gaat, dus ergens heeft dit B-kantje van My Heart Would Know indruk weten te maken.
3
geplaatst: 5 november 2024, 19:14 uur
244. Country Joe and The Fish - The Fish Cheer / I Feel-Like-I'm-Fixin-to-Die Rag (1967)
Ik heb een zwak voor Country Joe, zelfs al is het niet allemaal even goed. De wat chaotische, kolderieke noveltysfeer doet hier sterk denken aan een Amerikaanse variant op mijn helden The Bonzo Dog Doo Dah Band (die waren toen ook maar net uit hun schulp gekropen).
7,5
245. Anita Bryant - Paper Roses (1960)
Oklahoma en tegenstander van gay-rights: dat is een abc'tje.
Ongetwijfeld zal dit inmiddels bejaarde besje haar stem op Trump uitbrengen, dus het doet me deugd dit zeiknummer af te fakkelen met een welverdiende 1 (het zeiknummer is eigenlijk een 2 of een kleine 3 waard, maar ik laat me aan de vooravond van de verkiezingen graag even meeslepen met enig moreel besef).
Oh, en dank voor extra info wendy: ik heb dat filmpje wel eens eerder gezien.
1
246. Dean Martin - Sway (1954)
Eindelijk, daar is dan Dean. Ik had 'em zeker zo'n 200 nummers eerder verwacht.
Ik ben echter nauwelijks bekend met zijn werk, maar deze uitvoering bevalt me prima.
Nu schrijf ik uitvoering, want ik was volledig in de veronderstelling dat dit een standard was, een evergreen, een American Songbook-song. Dat is het ook, maar het blijkt dus als eerste te zijn gezongen door Dean zelf. Al blijkt het wel een bewerking te zijn van het Mexicaanse liedje '¿Quién será?'
Hier de versie van Pedro Infante uit 1954 voor wie het nummer was geschreven.
7,4
247. Fontella Bass - Recovery (1966)
Een leuk soulnummertje-by-the-numbers. Oh, ik zie nu dat Shaky precies hetzelfde schrijft, maar dan met andere woorden.
7
248. The Cannonball Adderly Quintet - Sweet Emma (1968)
Lieve Emma houdt van romantiek en vanille seks.
Daar is, bij tijd en wijle, op zich niks mis mee.
Heel relaxed, al wil je (ik) af en toe ook een beetje vuur.
6,7
249. Wim de Craene - Tante Emma (1974)
Zo zo, dat is een schurend gitaartje in het intro. Kan menig hardrockband uit die tijd nog wat van leren.
Curieus.
Lollig kleinkunstliedje. Ik hoor een klein beetje hetzelfde timbre als Willem Nijholt.
En ik heb weer wat geleerd, want je mag ook 'het' kraam zeggen/zingen. Nooit geweten.
7
250. The Mothers of Invention - Big Leg Emma (1967)
Mijn waardering voor Frank kan niet groot genoeg zijn en ontstijgt zijn muziek, maar dat onverlet dat niet alles geweldig is wat hij heeft gemaakt.
5
Ik heb een onhoudbare drang om iets te delen.
Misschien wel mijn favoriete popartiestfoto aller tijden. Jullie zullen 'em vast ook wel kennen, maar wellicht een enkeling toch niet. In deze fake news-tijden ook weer actueler dan ooit.
https://i.pinimg.com/originals/75/c8/86/75c886e938ff2bcb1088615d351456f6.jpg
251. Manuela - Ich geh noch zur schule (1963)
Is dat appetijtelijke sixteensixtiesmeisje op YouTube wel hetzelfde schoolmeisje als Manuela op haar singlehoesje? Ik zie toch duidelijke verschillen.
https://i.discogs.com/F5bLOlKB--QQhV4xeFkWTX2TbiHBXJbq9h47vbuWpXM/rs:fit/g:sm/q:90/h:600/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTI4MTU0/MjQtMTM1NzUyNTYx/MS02MTUxLmpwZWc.jpeg
Ah, ik zie nu dat ze er eind jaren 60 wel zo uitzag. Knappe dame. Kan je van het liedje niet zeggen.
Ook zij werd niet oud, trouwens (57).
4
Na Dean nog zo'n grote croonert. Wat wendy zegt. En het is nog lang geen kerst. En ik word heel anti-kerstelijk van typische kerstsfeerliedjes.
3
Ik heb een zwak voor Country Joe, zelfs al is het niet allemaal even goed. De wat chaotische, kolderieke noveltysfeer doet hier sterk denken aan een Amerikaanse variant op mijn helden The Bonzo Dog Doo Dah Band (die waren toen ook maar net uit hun schulp gekropen).
7,5
245. Anita Bryant - Paper Roses (1960)
Oklahoma en tegenstander van gay-rights: dat is een abc'tje.
Ongetwijfeld zal dit inmiddels bejaarde besje haar stem op Trump uitbrengen, dus het doet me deugd dit zeiknummer af te fakkelen met een welverdiende 1 (het zeiknummer is eigenlijk een 2 of een kleine 3 waard, maar ik laat me aan de vooravond van de verkiezingen graag even meeslepen met enig moreel besef).
Oh, en dank voor extra info wendy: ik heb dat filmpje wel eens eerder gezien.
1
246. Dean Martin - Sway (1954)
Eindelijk, daar is dan Dean. Ik had 'em zeker zo'n 200 nummers eerder verwacht.
Ik ben echter nauwelijks bekend met zijn werk, maar deze uitvoering bevalt me prima.
Nu schrijf ik uitvoering, want ik was volledig in de veronderstelling dat dit een standard was, een evergreen, een American Songbook-song. Dat is het ook, maar het blijkt dus als eerste te zijn gezongen door Dean zelf. Al blijkt het wel een bewerking te zijn van het Mexicaanse liedje '¿Quién será?'
Hier de versie van Pedro Infante uit 1954 voor wie het nummer was geschreven.
7,4
247. Fontella Bass - Recovery (1966)
Een leuk soulnummertje-by-the-numbers. Oh, ik zie nu dat Shaky precies hetzelfde schrijft, maar dan met andere woorden.

7
248. The Cannonball Adderly Quintet - Sweet Emma (1968)
Lieve Emma houdt van romantiek en vanille seks.
Daar is, bij tijd en wijle, op zich niks mis mee.
Heel relaxed, al wil je (ik) af en toe ook een beetje vuur.
6,7
249. Wim de Craene - Tante Emma (1974)
Zo zo, dat is een schurend gitaartje in het intro. Kan menig hardrockband uit die tijd nog wat van leren.
Curieus.
Lollig kleinkunstliedje. Ik hoor een klein beetje hetzelfde timbre als Willem Nijholt.
En ik heb weer wat geleerd, want je mag ook 'het' kraam zeggen/zingen. Nooit geweten.
7
250. The Mothers of Invention - Big Leg Emma (1967)
Mijn waardering voor Frank kan niet groot genoeg zijn en ontstijgt zijn muziek, maar dat onverlet dat niet alles geweldig is wat hij heeft gemaakt.
5
Ik heb een onhoudbare drang om iets te delen.
Misschien wel mijn favoriete popartiestfoto aller tijden. Jullie zullen 'em vast ook wel kennen, maar wellicht een enkeling toch niet. In deze fake news-tijden ook weer actueler dan ooit.
https://i.pinimg.com/originals/75/c8/86/75c886e938ff2bcb1088615d351456f6.jpg
251. Manuela - Ich geh noch zur schule (1963)
Is dat appetijtelijke sixteensixtiesmeisje op YouTube wel hetzelfde schoolmeisje als Manuela op haar singlehoesje? Ik zie toch duidelijke verschillen.
https://i.discogs.com/F5bLOlKB--QQhV4xeFkWTX2TbiHBXJbq9h47vbuWpXM/rs:fit/g:sm/q:90/h:600/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTI4MTU0/MjQtMTM1NzUyNTYx/MS02MTUxLmpwZWc.jpeg
Ah, ik zie nu dat ze er eind jaren 60 wel zo uitzag. Knappe dame. Kan je van het liedje niet zeggen.
Ook zij werd niet oud, trouwens (57).
4
Na Dean nog zo'n grote croonert. Wat wendy zegt. En het is nog lang geen kerst. En ik word heel anti-kerstelijk van typische kerstsfeerliedjes.
3
1
geplaatst: 5 november 2024, 20:21 uur
Inderdaad een vrij melig nummer, maar als verzachtende omstandigheid mag misschien gelden dat de zoetheid ervan bedoeld is als contrast met de psychologische "gothic horror" van de gelijknamige film uit 1964 waarbij dit tijdens de eindcredits gespeeld werd. Een 6je.
1
geplaatst: 5 november 2024, 23:19 uur
Dat was 't ja. Stem deed me ergens aan denken maar kon er maar niet opkomen.
0
geplaatst: 6 november 2024, 14:47 uur
Meh jongens toch... wat een cijfers. MusicMeter blijft toch een aparte plek. I love it.
Lief, klein nummer. Een warm bad om in ondergedompeld te worden. Vocaal vakmanschap.
8
Lief, klein nummer. Een warm bad om in ondergedompeld te worden. Vocaal vakmanschap.
8
0
geplaatst: 6 november 2024, 18:04 uur
5,72 voor Al Martino - Hush, Hush, Sweet Charlotte zet die song op plek 227.
253. Mr. Acker Bilk - Stranger on the Shore (1961)
Afkomstig van het album: Mr. Acker Bilk - Stranger on the Shore (1961)
De titelsong van de serie Stranger on the Shore (TV Series 1961– ) werd door Bilk zelf geschreven. Hij schreef het nummer voor zijn dochter Jenny, maar toen bleek dat dit nummer voor een serie gebruikt zou gaan worden werd die titel aangepast.
Dit nummer werd tig keer gecovered en niet enkel door mensen die instrumenten bespelen. Andy Williams scoorde een dikke hit met zijn gezongen versie. Bilk zelf scoorde echter de grootste hit met zijn eigen song: nr. 1-hit in de US en een nr. 2-hit in de UK.
253. Mr. Acker Bilk - Stranger on the Shore (1961)
Afkomstig van het album: Mr. Acker Bilk - Stranger on the Shore (1961)
De titelsong van de serie Stranger on the Shore (TV Series 1961– ) werd door Bilk zelf geschreven. Hij schreef het nummer voor zijn dochter Jenny, maar toen bleek dat dit nummer voor een serie gebruikt zou gaan worden werd die titel aangepast.
Dit nummer werd tig keer gecovered en niet enkel door mensen die instrumenten bespelen. Andy Williams scoorde een dikke hit met zijn gezongen versie. Bilk zelf scoorde echter de grootste hit met zijn eigen song: nr. 1-hit in de US en een nr. 2-hit in de UK.
0
geplaatst: 6 november 2024, 18:15 uur
Al Martino - Hush, Hush, Sweet Charlotte : 6,2
Mr. Acker Bilk - Stranger on the Shore: leuk om weer eens te horen, blijft 'n fraai dromerig en weemoedig deuntje: 7,5
Mr. Acker Bilk - Stranger on the Shore: leuk om weer eens te horen, blijft 'n fraai dromerig en weemoedig deuntje: 7,5
1
geplaatst: 6 november 2024, 20:09 uur
Samen met Ray Conniff de favoriete artiest van mijn vader. Ondanks of misschien juist wel dankzij (gruwelijk cliché #137c) die omstandigheid weet ik werkelijk niet welk cijfer ik hieraan moet geven, want de jeugdherinneringen bestormen mijn oordeelsvermogen. Vooruit, ik doe net alsof mijn vader vanuit het grote auditorium daarboven meeluistert: een 7.
* denotes required fields.